[Grem] Udvardy Gy. veszprémi érsek: a veszprémi felújítás szempontjairól, az őt ért támadásokról
Adrienn1
adrienn.bisztray at googlemail.com
2023. Jan. 13., P, 17:51:33 CET
Azért ezt a veszprémiek nem így látják...
Üdv, A
2023. 01. 12. 19:23 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
>
>
> Beszélgetés Udvardy György veszprémi érsekkel - „Gondviselésszerű
> az a megújulás, ami Veszprémben zajlik”
>
>
> Kölnei Lívia <https://kepmas.hu/hu/kolnei-livia-0>
> 2022. 12. 23.
> https://kepmas.hu/hu/gondviselesszeru-megujulas-veszpremben-zajlik-beszelgetes-udvardy-gyorgy-veszpremi-ersekkel-europa-kulturalis-fovarosa?utm_source=52968-H%C3%ADrlev%C3%A9l%20lista%20%28K%C3%A9pm%C3%A1s%29&utm_campaign=1022162-H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103%20-%201&utm_medium=17665-email&utm_content=H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103
> <https://kepmas.hu/hu/gondviselesszeru-megujulas-veszpremben-zajlik-beszelgetes-udvardy-gyorgy-veszpremi-ersekkel-europa-kulturalis-fovarosa?utm_source=52968-H%C3%ADrlev%C3%A9l%20lista%20%28K%C3%A9pm%C3%A1s%29&utm_campaign=1022162-H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103%20-%201&utm_medium=17665-email&utm_content=H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103>
> <https://kepmas.hu/#copy_link>
> <https://kepmas.hu/#copy_link>*
> *
>
> *Nem átlagos főpapi feladat jutott neki osztályrészül. Ő lett az egyik
> legfőbb felelőse, őre és inspirálója annak a hatalmas építészeti
> felújító munkának, amellyel Veszprém városa – de különösen a sok
> egyházi épülettel büszkélkedő belvárosa – az Európa Kulturális
> Fővárosa programsorozatra készül.
> /Dr. Udvardy György/ veszprémi érsekkel beszélgetünk felelősségről,
> hagyománytiszteletről és a jövőbe tekintő tervekről.*
>
> Dr. Udvardy György veszprémi érsek
>
> Dr. Udvardy György veszprémi érsek
>
> *Az Európa Kulturális Fővárosa programsorozattal kapcsolatos
> fejlesztések nagy lehetőségeket, ugyanakkor nagy terhet és
> felelősséget is rónak Érsek atyára. Hogyan súlyozza a feladatokat, és
> milyen hosszú távú pozitív hatást remél a veszprémi katolikus közösség
> és a főegyházmegye számára?*
>
> *Az Egyháznakaz evilági javak felhasználásával is az evangéliumot kell
> hirdetni, a céljait elérni*. Melyek ezek az egyházi célok vagy
> kötelességek?*Elsődlegesen* és minden mást megelőzően*az Isten
> dicséretének támogatása**. Ez az imahelyek kialakítását jelenti.
> Második az evangélium szolgálata, harmadik a szegények szolgálata, a
> negyedik pedig, amit az Egyházi Törvénykönyv előír, az Egyházban
> dolgozók tisztes megélhetésének a biztosítása.*
>
> Itt, *Veszprémben a várhegy több szerepet tölt be, mert egyszerre vár,
> történelmi belváros, ugyanakkor nagyrészt egyházi tulajdonban lévő
> ingatlanegyüttes is*. Amikor azon gondolkoztunk, hogy ezekkel a
> történelemben nagy szereppel bíró épületekkel mit kezdjünk, akkor az
> előbb említett szempontokat kellett sorba rakni, és hozzájuk jön még
> *a rengeteg turista és zarándok érkezésének szempontja is: nekik is
> meg kell mutatni ezeknek az épületeknek a kincseit, történelmét*, *de
> legfőképpen a hitébresztést kell elősegíteni.*
>
> Valójában az a törekvésünk, hogy *ezeket az értékes épületeket – a
> székesegyházat, az Érseki Palotát, a könyvtárat, a múzeumot, a
> turisztikai központot, a piarista épületegyüttest és a többit – a
> lehető legjobban az evangélium hirdetésének a szolgálatába állítsuk.*
>
> Ezért vállalkozott a főegyházmegye és ezért vállalkoztam én magam is
> erre a jelentős beruházásra.
>
> Akkor is fel kellett volna újítani ezeket az épületeket, ha az Európa
> Kulturális Fővárosa címet Veszprém nem nyerte volna el. Így most
> gondviselésszerű az, hogy a főegyházmegye ezeket a szükséges
> felújítási munkákat – *a kulturális főváros programjait is szolgálva –
> jelentős kormányzati támogatással tudja elvégeztetni*. Az utóbbi
> években az országban sorra megújultak a templomok, történelmi
> belvárosok, várak, kastélyok – tehát Veszprém helyzete nem egyedi,
> csak a koncentráltság, a szűkös időkeret és az Európa Kulturális
> Fővárosa cím helyezett bennünket jobban a látótérbe.
>
> *A felújított egyházi épületek tehát nem csupán ugyanúgy szolgálják
> majd tovább a hívő közösséget, mint eddig, hanemjobban?*
>
> *Pontosan*, ez nagyon fontos: *jobban szolgálják majd.* Szeretném
> azonban jelezni, hogy mindez 2023-ban teljeskörűen még nem készül el,
> *a beruházást 2025. december 31-ig kell befejezni.**2023-ra azt
> vállaltuk*, *hogy bizonyos kiemelkedő közösségi terek: a székesegyház,
> a Gizella-kápolna, a Szent György-kápolna, a Turisztikai Központ, az
> Érseki Palotának egyes közösségi terei, a Szentháromság-szobor –
> készülnek el, és befogadóképes lesz az egyházmegyei múzeum is.*
> Ugyanakkor *olyan jelentős kutatási, restaurálási, történeti,
> régészeti feltárás is történik, ami önmagában is nagy érték*. 2023-ban
> ezeket a tereinket nem a végleges formában fogjuk bemutatni, hanem egy
> munkaközi állapotban – egyébként ennek divatja van Európa-szerte –,
> ahol *beengedünk látogatókat restaurálás alatt lévő terekbe, ahol még
> folyik a munka.*
>
> Nagyon izgalmas, hogy a szakemberek *megtalálták a XII. századi
> altemplomnak az eredeti padozatát, ami egy gyönyörű felfedezés*,
> ezáltal jobban kinyílik az altemplom tere, hiszen plusz 40 centit ki
> tudnak bontani. *A boltívrendszer, az altemplomi oltár is visszakerül
> a helyére, nagyon szép látvány lesz.* Ezeket a munkálatokat jövő évben
> folyamatosan végzik, de nem fogják zavarni sem a liturgikus, sem a
> turisztikai, sem pedig a kulturális tevékenységet.
>
> *Korábban művészettörténészként azt tapasztaltam, hogyegymással
> ütköznek a szakmai elvek és vélemények a régészeti-műemléki
> feltárásokról, konzerválásokról és felújításokról. Veszprémben
> sikerült szakmai konszenzust kialakítani?*
>
> A tervezésbe azokat a szakembereket vontuk be, akik kötődtek már az
> elmúlt években egy-egy épülethez és a szakmájukban elismertek. Ezzel
> együtt is *sok dilemma, szakmán belül vita van.* Egy kicsit
> egyszerűsítette a döntéseket, hogy *ezzel a felújítással lehetőségünk
> nyílt a Veszprémi Főegyházmegye ősiségét hangsúlyozni. Hiszen írásos
> emlék tanúskodik arról, hogy 864 óta egyházi szervezet működött
> Veszprémben: valamiféle missziós szerveződés kápolnája lehetett itt, a
> Szent György-kápolna helyén.*
>
> _*Abban megegyeztünk, hogy*_ lehetőség szerint *a székesegyháznak
> és más épületeknek is az ősi keresztény erejét próbáljuk bemutatni.*
>
> Ez nem mindig könnyű. *Az elmúlt hetekben is találtunk egy XII.
> századi faragott mérművet, amelyet a barokk kori átépítéskor a falba
> beépítettek.* Gyönyörű, de nem lehet kivenni és muzeális tárgyként
> bemutatni, mert az komoly statikai problémát okozna.
>
> *Egy kisebb katolikus csoport, akikhez nem katolikusok is
> csatlakoztak, nem elégedett a szakrális terek felújításának és
> átalakításának terveivel. Ők teológiai indokokra hivatkozva a
> székesegyház XX. század eleji formájához ragaszkodnának, és ennek
> minden lehetséges fórumon hangot adnak. Aláírásokat gyűjtöttek, hogy
> elérjék az Ön elmozdítását hivatalából. Lehet orvosolni ezt a
> szakadást a katolikus közösségen belül?*
>
> *Sok élmény köti az embereket egy-egy templomhoz, és amikor felújítás
> kezdődik, akkor úgy érezhetik, hogy az ő múltjuktűnik el. Én nagyra
> értékelem ezt az érzelmi megközelítést, mert ebben mutatkozik meg egy
> hívő közösségnek a ragaszkodása vagy szeretete a temploma felé*. Az
> viszont nehezíti a szakemberek helyzetét, hogy*ők egy szűk csoport
> tagjai, akik **semmiféle**kompetenciával,**se **elegendő
> felkészültséggel*, *se * *pontos információkkal**nem rendelkeznek,*
> *miközben olyan teológiai és építészi tekintélyt vindikálnak maguknak,
> amivel befolyásolják a hangulatot, és sok embert megtévesztenek,
> **akik érzelmeikben ragaszkodnak a város székesegyházához.*
>
> *Hogy mit tudunk tenni? Folyamatosan tájékoztatunk. Az épületek
> megújítása során gondos előkészítés és szakmai mérlegelés útján hozunk
> meg egy-egy döntést. Bízom abban, hogy a megújult épületek 2025-ben a
> most még szkeptikusok örömére is szolgálnak majd, és hogyha lesznek
> közös élményeink, liturgikus közösségi alkalmak, akkor ismét a
> magukénak érzik majd.*
>
> Addig is a legfontosabb: ne engedjük, hogy az örömünket bárki elvegye!
>
> *Az jutott eszembe erről a helyzetről, hogy milyen nagy érzelmi
> megrázkódtatás lehetett a korabeli hívek számára, amikor a gótikus
> templomokat elkezdték barokk stílusban átalakítani a XVII–XVIII.
> században. Egészen drasztikus építészeti megoldások születtek. Ha
> akkor lett volna közösségi média, mekkora felzúdulást közvetíthetett
> volna! Vajon minden nagyobb volumenű újítás szükségszerűen ellenérzést
> vált ki az emberek egy csoportjából?*
>
> Olyannyira így van ez, hogy levéltárosaink előkeresték az 1907 és 1910
> között zajló felújításkor keletkezett levelezést és sajtót. Sajnos a
> püspökelődömet igen élesen támadták sokfelől, a város polgárai is,
> tehát a maihoz hasonlóan volt ellenállás akkor is önmagában a
> változással szemben. Aztán később nyilván megszerették a megújult
> templomot.
>
> *Az egyházmegyének ez a jelmondata, amelyet 1938-ban választottak ki,
> és én újra hangoztatom: „Őseink hite a jövő reménye”. *Ezt éljük meg
> az építkezésben is. Az őseink által kialakított és használt
> épületeket, ha csak lehet, megőrizzük – *de a jövőt is kell építeni,
> előre is kell haladni*. Képzeljük csak el, *mennyire nehezen fogadnánk
> el ma, ha a lakásokat olyan színvonalúra és kinézetűre építenék,
> amilyenek mondjuk a XVIII. században voltak!*
>
> *Érsek atyának egyébként szívügye a liturgia, a liturgikus tér?*
>
> Teljes mértékben, és ez nemcsak az én személyes döntésem, mivel *az
> Egyházi Törvénykönyv a mindenkori püspököt jelöli meg a liturgia
> elsődleges őrének. A székesegyházban végzett liturgiának etalonnak
> kell lenni az egyházmegye többi temploma számára, és egyik legfőbb
> feladatom, hogy az mindig az érvényes előírásoknak megfelelő
> legyen._XVI. Benedek pápa mondta, hogy amit hiszünk, ahogyan
> ünneplünk, ahogyan imádkozunk, ahogyan cselekszünk – ez a négy
> összetartozik._*
>
> *Mennyire érzékeli számottevő veszélynek a hívők többségére nézvea két
> szélsőség, a Zsinat előtti tradíciókhoz mindenek felett ragaszkodó
> „tradicionalista” csoport és a katolikus hagyományokat teljesen
> fellazítani akaró, azokat csak jelképesnek tartó „liberális”
> katolikusok csoportját?*
>
> *Az Egyházunknak óriási kincse, hogy „egy, szent, katolikus és
> apostoli anyaszentegyház*”. Az előző korokban, amikor a társadalom és
> a kultúra még egy nagy, koherens egységet képezett, ezt sokkal
> egyszerűbb és könnyebb volt megélni. *Most, amikor a társadalmunk
> nagyon sokféle képet mutat világszerte, az egyházi egységet is sokkal
> nehezebb megélni.*
>
> *A szélsőséges véleményekben én egyfelől az útkeresést látom,
> másfelől a leegyszerűsítő válaszadást erre az útkeresésre.*
>
> Egyszerű azt mondani, hogy ne változtassunk semmit, mert az úgy volt
> jó és szép, és aki változtat, az nem hűséges a múltjához. A másik
> szélsőséges csoport azt mondja, hogy az élet dinamikus, és az ember
> megváltozott állapotára kell azonnal reagálni. Egyik sem tudja
> hordozni a teljes választ, sőt, *mindkettőben van egyfajta
> bizonytalanság.* *Az Egyházunknak viszont van biztonsága, van ereje,
> van a jövőről víziója és mondanivalója *–*tehát nem kell szimpla
> megoldásokhoz folyamodnunk, mert az Egyházunk birtokolja az eszközöket
> ahhoz, amire küldetést kapott.*
>
> Kép
> Dr. Udvardy György veszprémi érsek
>
> Dr. Udvardy György
>
> *Honnan nyeri a lelki és fizikai erejét, amellyel a konfliktusokat, a
> személyét is érő bántásokat elviseli?*
>
> *Sokat gondolkozom Jézus imáján, amelyet János evangéliumának a végén
> olvashatunk, amikor főpapként imádkozik a tanítványai egységéért*.
> *Bizony a torzsalkodások vagy éppen a tudatos feszültségszítás, a
> személyeskedések mind-mind **az egység**et sértik*,*és ez fájdalmas*.
> *Ilyenkor akarva-akaratlanu*l *a belém vetett bizalom**is sérül, *és
> é*n ezt szeretném helyreállítani, hogy bátran bízzanak az emberek az
> érsekükben*.*Ugyanígy bizalmat akarok építeni még azok felé
> is,akik**most mindent elleneznek,* *amit teszek*, *és amegtévesztettek
> **felé is, akik információ hiányában vagy a változástól való
> félelembőlbizalmatlanok*.
>
> *Az én erőm abból fakad, hogy mindaz, ami történik, nem **épületek
> felújításáról **szól,* *nem* *üvegablakokról**, hanem a keresztény
> jövőnkről: hogy a következő nemzedékek biztonságban, méltó módon
> tudnak-e majd élni.*
>
> *Fájdalmas, hogy periférikus vagy hamis témákról megy**a vita,*
> *miközben az ember méltóságáért kellene inkább küzdenünk. Isten
> irántunk tanúsított szeretete ad okot arra, hogy békét teremtsünk.*
> Akár az előbb említett csoportokkal és személyekkel, akár az
> egyházmegyében, *akár családjaink körében, legyünk a béke munkásai
> –*és necsak magunkért és egymásért, hanem *a szomszédban dúló háború
> áldozataiért is, akik nagyon sokat szenvednek.*
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20230113/79081fb5/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról