[Grem] Udvardy Gy. veszprémi érsek: a veszprémi felújítás szempontjairól, az őt ért támadásokról

Adrienn1 adrienn.bisztray at googlemail.com
2023. Jan. 13., P, 17:51:33 CET


Azért ezt a veszprémiek nem így látják... ��

Üdv, A


2023. 01. 12. 19:23 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
>
>
>   Beszélgetés Udvardy György veszprémi érsekkel  - „Gondviselésszerű
>   az a megújulás, ami Veszprémben zajlik”
>
>
> Kölnei Lívia <https://kepmas.hu/hu/kolnei-livia-0>
> 2022. 12. 23.
> https://kepmas.hu/hu/gondviselesszeru-megujulas-veszpremben-zajlik-beszelgetes-udvardy-gyorgy-veszpremi-ersekkel-europa-kulturalis-fovarosa?utm_source=52968-H%C3%ADrlev%C3%A9l%20lista%20%28K%C3%A9pm%C3%A1s%29&utm_campaign=1022162-H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103%20-%201&utm_medium=17665-email&utm_content=H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103 
> <https://kepmas.hu/hu/gondviselesszeru-megujulas-veszpremben-zajlik-beszelgetes-udvardy-gyorgy-veszpremi-ersekkel-europa-kulturalis-fovarosa?utm_source=52968-H%C3%ADrlev%C3%A9l%20lista%20%28K%C3%A9pm%C3%A1s%29&utm_campaign=1022162-H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103%20-%201&utm_medium=17665-email&utm_content=H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103>
> <https://kepmas.hu/#copy_link>
> <https://kepmas.hu/#copy_link>*
> *
>
> *Nem átlagos főpapi feladat jutott neki osztályrészül. Ő lett az egyik 
> legfőbb felelőse, őre és inspirálója annak a hatalmas építészeti 
> felújító munkának, amellyel Veszprém városa – de különösen a sok 
> egyházi épülettel büszkélkedő belvárosa – az Európa Kulturális 
> Fővárosa programsorozatra készül.
> /Dr. Udvardy György/ veszprémi érsekkel beszélgetünk felelősségről, 
> hagyománytiszteletről és a jövőbe tekintő tervekről.*
>
> Dr. Udvardy György veszprémi érsek
>
> Dr. Udvardy György veszprémi érsek
>
> *Az Európa Kulturális Fővárosa programsorozattal kapcsolatos 
> fejlesztések nagy lehetőségeket, ugyanakkor nagy terhet és 
> felelősséget is rónak Érsek atyára. Hogyan súlyozza a feladatokat, és 
> milyen hosszú távú pozitív hatást remél a veszprémi katolikus közösség 
> és a főegyházmegye számára?*
>
> *Az Egyháznakaz evilági javak felhasználásával is az evangéliumot kell 
> hirdetni, a céljait elérni*. Melyek ezek az egyházi célok vagy 
> kötelességek?*Elsődlegesen* és minden mást megelőzően*az Isten 
> dicséretének támogatása**. Ez az imahelyek kialakítását jelenti. 
> Második az evangélium szolgálata, harmadik a szegények szolgálata, a 
> negyedik pedig, amit az Egyházi Törvénykönyv előír, az Egyházban 
> dolgozók tisztes megélhetésének a biztosítása.*
>
> Itt, *Veszprémben a várhegy több szerepet tölt be, mert egyszerre vár, 
> történelmi belváros, ugyanakkor nagyrészt egyházi tulajdonban lévő 
> ingatlanegyüttes is*. Amikor azon gondolkoztunk, hogy ezekkel a 
> történelemben nagy szereppel bíró épületekkel mit kezdjünk, akkor az 
> előbb említett szempontokat kellett sorba rakni, és hozzájuk jön még 
> *a rengeteg turista és zarándok érkezésének szempontja is: nekik is 
> meg kell mutatni ezeknek az épületeknek a kincseit, történelmét*, *de 
> legfőképpen a hitébresztést kell elősegíteni.*
>
>     Valójában az a törekvésünk, hogy *ezeket az értékes épületeket – a
>     székesegyházat, az Érseki Palotát, a könyvtárat, a múzeumot, a
>     turisztikai központot, a piarista épületegyüttest és a többit – a
>     lehető legjobban az evangélium hirdetésének a szolgálatába állítsuk.*
>
> Ezért vállalkozott a főegyházmegye és ezért vállalkoztam én magam is 
> erre a jelentős beruházásra.
>
> Akkor is fel kellett volna újítani ezeket az épületeket, ha az Európa 
> Kulturális Fővárosa címet Veszprém nem nyerte volna el. Így most 
> gondviselésszerű az, hogy a főegyházmegye ezeket a szükséges 
> felújítási munkákat – *a kulturális főváros programjait is szolgálva – 
> jelentős kormányzati támogatással tudja elvégeztetni*. Az utóbbi 
> években az országban sorra megújultak a templomok, történelmi 
> belvárosok, várak, kastélyok – tehát Veszprém helyzete nem egyedi, 
> csak a koncentráltság, a szűkös időkeret és az Európa Kulturális 
> Fővárosa cím helyezett bennünket jobban a látótérbe.
>
> *A felújított egyházi épületek tehát nem csupán ugyanúgy szolgálják 
> majd tovább a hívő közösséget, mint eddig, hanemjobban?*
>
> *Pontosan*, ez nagyon fontos: *jobban szolgálják majd.* Szeretném 
> azonban jelezni, hogy mindez 2023-ban teljeskörűen még nem készül el, 
> *a beruházást 2025. december 31-ig kell befejezni.**2023-ra azt 
> vállaltuk*, *hogy bizonyos kiemelkedő közösségi terek: a székesegyház, 
> a Gizella-kápolna, a Szent György-kápolna, a Turisztikai Központ, az 
> Érseki Palotának egyes közösségi terei, a Szentháromság-szobor – 
> készülnek el, és befogadóképes lesz az egyházmegyei múzeum is.* 
> Ugyanakkor *olyan jelentős kutatási, restaurálási, történeti, 
> régészeti feltárás is történik, ami önmagában is nagy érték*. 2023-ban 
> ezeket a tereinket nem a végleges formában fogjuk bemutatni, hanem egy 
> munkaközi állapotban – egyébként ennek divatja van Európa-szerte –, 
> ahol *beengedünk látogatókat restaurálás alatt lévő terekbe, ahol még 
> folyik a munka.*
>
> Nagyon izgalmas, hogy a szakemberek *megtalálták a XII. századi 
> altemplomnak az eredeti padozatát, ami egy gyönyörű felfedezés*, 
> ezáltal jobban kinyílik az altemplom tere, hiszen plusz 40 centit ki 
> tudnak bontani. *A boltívrendszer, az altemplomi oltár is visszakerül 
> a helyére, nagyon szép látvány lesz.* Ezeket a munkálatokat jövő évben 
> folyamatosan végzik, de nem fogják zavarni sem a liturgikus, sem a 
> turisztikai, sem pedig a kulturális tevékenységet.
>
> *Korábban művészettörténészként azt tapasztaltam, hogyegymással 
> ütköznek a szakmai elvek és vélemények a régészeti-műemléki 
> feltárásokról, konzerválásokról és felújításokról. Veszprémben 
> sikerült szakmai konszenzust kialakítani?*
>
> A tervezésbe azokat a szakembereket vontuk be, akik kötődtek már az 
> elmúlt években egy-egy épülethez és a szakmájukban elismertek. Ezzel 
> együtt is *sok dilemma, szakmán belül vita van.* Egy kicsit 
> egyszerűsítette a döntéseket, hogy *ezzel a felújítással lehetőségünk 
> nyílt a Veszprémi Főegyházmegye ősiségét hangsúlyozni. Hiszen írásos 
> emlék tanúskodik arról, hogy 864 óta egyházi szervezet működött 
> Veszprémben: valamiféle missziós szerveződés kápolnája lehetett itt, a 
> Szent György-kápolna helyén.*
>
>     _*Abban megegyeztünk, hogy*_ lehetőség szerint *a székesegyháznak
>     és más épületeknek is az ősi keresztény erejét próbáljuk bemutatni.*
>
> Ez nem mindig könnyű. *Az elmúlt hetekben is találtunk egy XII. 
> századi faragott mérművet, amelyet a barokk kori átépítéskor a falba 
> beépítettek.* Gyönyörű, de nem lehet kivenni és muzeális tárgyként 
> bemutatni, mert az komoly statikai problémát okozna.
>
> *Egy kisebb katolikus csoport, akikhez nem katolikusok is 
> csatlakoztak, nem elégedett a szakrális terek felújításának és 
> átalakításának terveivel. Ők teológiai indokokra hivatkozva a 
> székesegyház XX. század eleji formájához ragaszkodnának, és ennek 
> minden lehetséges fórumon hangot adnak. Aláírásokat gyűjtöttek, hogy 
> elérjék az Ön elmozdítását hivatalából. Lehet orvosolni ezt a 
> szakadást a katolikus közösségen belül?*
>
> *Sok élmény köti az embereket egy-egy templomhoz, és amikor felújítás 
> kezdődik, akkor úgy érezhetik, hogy az ő múltjuktűnik el. Én nagyra 
> értékelem ezt az érzelmi megközelítést, mert ebben mutatkozik meg egy 
> hívő közösségnek a ragaszkodása vagy szeretete a temploma felé*. Az 
> viszont nehezíti a szakemberek helyzetét, hogy*ők egy szűk csoport 
> tagjai, akik **semmiféle**kompetenciával,**se **elegendő 
> felkészültséggel*, *se * *pontos információkkal**nem rendelkeznek,* 
> *miközben olyan teológiai és építészi tekintélyt vindikálnak maguknak, 
> amivel befolyásolják a hangulatot, és sok embert megtévesztenek, 
> **akik érzelmeikben ragaszkodnak a város székesegyházához.*
>
> *Hogy mit tudunk tenni? Folyamatosan tájékoztatunk. Az épületek 
> megújítása során gondos előkészítés és szakmai mérlegelés útján hozunk 
> meg egy-egy döntést. Bízom abban, hogy a megújult épületek 2025-ben a 
> most még szkeptikusok örömére is szolgálnak majd, és hogyha lesznek 
> közös élményeink, liturgikus közösségi alkalmak, akkor ismét a 
> magukénak érzik majd.*
>
>     Addig is a legfontosabb: ne engedjük, hogy az örömünket bárki elvegye!
>
> *Az jutott eszembe erről a helyzetről, hogy milyen nagy érzelmi 
> megrázkódtatás lehetett a korabeli hívek számára, amikor a gótikus 
> templomokat elkezdték barokk stílusban átalakítani a XVII–XVIII. 
> században. Egészen drasztikus építészeti megoldások születtek. Ha 
> akkor lett volna közösségi média, mekkora felzúdulást közvetíthetett 
> volna! Vajon minden nagyobb volumenű újítás szükségszerűen ellenérzést 
> vált ki az emberek egy csoportjából?*
>
> Olyannyira így van ez, hogy levéltárosaink előkeresték az 1907 és 1910 
> között zajló felújításkor keletkezett levelezést és sajtót. Sajnos a 
> püspökelődömet igen élesen támadták sokfelől, a város polgárai is, 
> tehát a maihoz hasonlóan volt ellenállás akkor is önmagában a 
> változással szemben. Aztán később nyilván megszerették a megújult 
> templomot.
>
> *Az egyházmegyének ez a jelmondata, amelyet 1938-ban választottak ki, 
> és én újra hangoztatom: „Őseink hite a jövő reménye”. *Ezt éljük meg 
> az építkezésben is. Az őseink által kialakított és használt 
> épületeket, ha csak lehet, megőrizzük – *de a jövőt is kell építeni, 
> előre is kell haladni*. Képzeljük csak el, *mennyire nehezen fogadnánk 
> el ma, ha a lakásokat olyan színvonalúra és kinézetűre építenék, 
> amilyenek mondjuk a XVIII. században voltak!*
>
> *Érsek atyának egyébként szívügye a liturgia, a liturgikus tér?*
>
> Teljes mértékben, és ez nemcsak az én személyes döntésem, mivel *az 
> Egyházi Törvénykönyv a mindenkori püspököt jelöli meg a liturgia 
> elsődleges őrének. A székesegyházban végzett liturgiának etalonnak 
> kell lenni az egyházmegye többi temploma számára, és egyik legfőbb 
> feladatom, hogy az mindig az érvényes előírásoknak megfelelő 
> legyen._XVI. Benedek pápa mondta, hogy amit hiszünk, ahogyan 
> ünneplünk, ahogyan imádkozunk, ahogyan cselekszünk – ez a négy 
> összetartozik._*
>
> *Mennyire érzékeli számottevő veszélynek a hívők többségére nézvea két 
> szélsőség, a Zsinat előtti tradíciókhoz mindenek felett ragaszkodó 
> „tradicionalista” csoport és a katolikus hagyományokat teljesen 
> fellazítani akaró, azokat csak jelképesnek tartó „liberális” 
> katolikusok csoportját?*
>
> *Az Egyházunknak óriási kincse, hogy „egy, szent, katolikus és 
> apostoli anyaszentegyház*”. Az előző korokban, amikor a társadalom és 
> a kultúra még egy nagy, koherens egységet képezett, ezt sokkal 
> egyszerűbb és könnyebb volt megélni. *Most, amikor a társadalmunk 
> nagyon sokféle képet mutat világszerte, az egyházi egységet is sokkal 
> nehezebb megélni.*
>
>     *A szélsőséges véleményekben én egyfelől az útkeresést látom,
>     másfelől a leegyszerűsítő válaszadást erre az útkeresésre.*
>
> Egyszerű azt mondani, hogy ne változtassunk semmit, mert az úgy volt 
> jó és szép, és aki változtat, az nem hűséges a múltjához. A másik 
> szélsőséges csoport azt mondja, hogy az élet dinamikus, és az ember 
> megváltozott állapotára kell azonnal reagálni. Egyik sem tudja 
> hordozni a teljes választ, sőt, *mindkettőben van egyfajta 
> bizonytalanság.* *Az Egyházunknak viszont van biztonsága, van ereje, 
> van a jövőről víziója és mondanivalója *–*tehát nem kell szimpla 
> megoldásokhoz folyamodnunk, mert az Egyházunk birtokolja az eszközöket 
> ahhoz, amire küldetést kapott.*
>
> Kép
> Dr. Udvardy György veszprémi érsek
>
> Dr. Udvardy György
>
> *Honnan nyeri a lelki és fizikai erejét, amellyel a konfliktusokat, a 
> személyét is érő bántásokat elviseli?*
>
> *Sokat gondolkozom Jézus imáján, amelyet János evangéliumának a végén 
> olvashatunk, amikor főpapként imádkozik a tanítványai egységéért*. 
> *Bizony a torzsalkodások vagy éppen a tudatos feszültségszítás, a 
> személyeskedések mind-mind **az egység**et sértik*,*és ez fájdalmas*. 
> *Ilyenkor akarva-akaratlanu*l *a belém vetett bizalom**is sérül, *és 
> é*n ezt szeretném helyreállítani, hogy bátran bízzanak az emberek az 
> érsekükben*.*Ugyanígy bizalmat akarok építeni még azok felé 
> is,akik**most mindent elleneznek,* *amit teszek*, *és amegtévesztettek 
> **felé is, akik információ hiányában vagy a változástól való 
> félelembőlbizalmatlanok*.
>
>     *Az én erőm abból fakad, hogy mindaz, ami történik, nem **épületek
>     felújításáról **szól,* *nem* *üvegablakokról**, hanem a keresztény
>     jövőnkről: hogy a következő nemzedékek biztonságban, méltó módon
>     tudnak-e majd élni.*
>
> *Fájdalmas, hogy periférikus vagy hamis témákról megy**a vita,* 
> *miközben az ember méltóságáért kellene inkább küzdenünk. Isten 
> irántunk tanúsított szeretete ad okot arra, hogy békét teremtsünk.* 
> Akár az előbb említett csoportokkal és személyekkel, akár az 
> egyházmegyében, *akár családjaink körében, legyünk a béke munkásai 
> –*és necsak magunkért és egymásért, hanem *a szomszédban dúló háború 
> áldozataiért is, akik nagyon sokat szenvednek.*
>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20230113/79081fb5/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról