[Grem] Udvardy Gy. veszprémi érsek: a veszprémi felújítás szempontjairól, az őt ért támadásokról

Greschik Török Orsolya torokorsi111 at gmail.com
2023. Jan. 13., P, 19:17:41 CET


Egy másik nézőpontból:
https://www.valaszonline.hu/2023/01/13/veszprem-szekesegyhaz-freskok-uvegablakok-feher-sztehlo-lili-ekf-ersekseg/


Adrienn1 <adrienn.bisztray at googlemail.com> ezt írta (időpont: 2023. jan.
13., P 17:51):

> Azért ezt a veszprémiek nem így látják... ��
>
> Üdv, A
>
>
> 2023. 01. 12. 19:23 keltezéssel, Emoke Greschik írta:
>
> Beszélgetés Udvardy György veszprémi érsekkel  -  „Gondviselésszerű az a
> megújulás, ami Veszprémben zajlik”
> Kölnei Lívia <https://kepmas.hu/hu/kolnei-livia-0>
> 2022. 12. 23.
>
> https://kepmas.hu/hu/gondviselesszeru-megujulas-veszpremben-zajlik-beszelgetes-udvardy-gyorgy-veszpremi-ersekkel-europa-kulturalis-fovarosa?utm_source=52968-H%C3%ADrlev%C3%A9l%20lista%20%28K%C3%A9pm%C3%A1s%29&utm_campaign=1022162-H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103%20-%201&utm_medium=17665-email&utm_content=H%C3%ADrlev%C3%A9l%200103
> <https://kepmas.hu/#copy_link>
> <https://kepmas.hu/#copy_link>
>
>
> *Nem átlagos főpapi feladat jutott neki osztályrészül. Ő lett az egyik
> legfőbb felelőse, őre és inspirálója annak a hatalmas építészeti felújító
> munkának, amellyel Veszprém városa – de különösen a sok egyházi épülettel
> büszkélkedő belvárosa – az Európa Kulturális Fővárosa programsorozatra
> készül. Dr. Udvardy György veszprémi érsekkel beszélgetünk felelősségről,
> hagyománytiszteletről és a jövőbe tekintő tervekről.*
> [image: Dr. Udvardy György veszprémi érsek]
>
> Dr. Udvardy György veszprémi érsek
>
> *Az Európa Kulturális Fővárosa programsorozattal kapcsolatos fejlesztések
> nagy lehetőségeket, ugyanakkor nagy terhet és felelősséget is rónak Érsek
> atyára. Hogyan súlyozza a feladatokat, és milyen hosszú távú pozitív hatást
> remél a veszprémi katolikus közösség és a főegyházmegye számára?*
>
> *Az Egyháznak az evilági javak felhasználásával is az evangéliumot kell
> hirdetni, a céljait elérni*. Melyek ezek az egyházi célok vagy
> kötelességek?* Elsődlegesen* és minden mást megelőzően* az Isten
> dicséretének támogatása**. Ez az imahelyek kialakítását jelenti. Második
> az evangélium szolgálata, harmadik a szegények szolgálata, a negyedik
> pedig, amit az Egyházi Törvénykönyv előír, az Egyházban dolgozók tisztes
> megélhetésének a biztosítása.*
>
> Itt, *Veszprémben a várhegy több szerepet tölt be, mert egyszerre vár,
> történelmi belváros, ugyanakkor nagyrészt egyházi tulajdonban lévő
> ingatlanegyüttes is*. Amikor azon gondolkoztunk, hogy ezekkel a
> történelemben nagy szereppel bíró épületekkel mit kezdjünk, akkor az előbb
> említett szempontokat kellett sorba rakni, és hozzájuk jön még *a
> rengeteg turista és zarándok érkezésének szempontja is: nekik is meg kell
> mutatni ezeknek az épületeknek a kincseit, történelmét*, *de legfőképpen
> a hitébresztést kell elősegíteni.*
>
> Valójában az a törekvésünk, hogy *ezeket az értékes épületeket – a
> székesegyházat, az Érseki Palotát, a könyvtárat, a múzeumot, a turisztikai
> központot, a piarista épületegyüttest és a többit – a lehető legjobban az
> evangélium hirdetésének a szolgálatába állítsuk.*
>
> Ezért vállalkozott a főegyházmegye és ezért vállalkoztam én magam is erre
> a jelentős beruházásra.
>
> Akkor is fel kellett volna újítani ezeket az épületeket, ha az Európa
> Kulturális Fővárosa címet Veszprém nem nyerte volna el. Így most
> gondviselésszerű az, hogy a főegyházmegye ezeket a szükséges felújítási
> munkákat – *a kulturális főváros programjait is szolgálva – jelentős
> kormányzati támogatással tudja elvégeztetni*. Az utóbbi években az
> országban sorra megújultak a templomok, történelmi belvárosok, várak,
> kastélyok – tehát Veszprém helyzete nem egyedi, csak a koncentráltság, a
> szűkös időkeret és az Európa Kulturális Fővárosa cím helyezett bennünket
> jobban a látótérbe.
>
> *A felújított egyházi épületek tehát nem csupán ugyanúgy szolgálják majd
> tovább a hívő közösséget, mint eddig, hanem jobban?*
>
> *Pontosan*, ez nagyon fontos: *jobban szolgálják majd.* Szeretném azonban
> jelezni, hogy mindez 2023-ban teljeskörűen még nem készül el, *a
> beruházást 2025. december 31-ig kell befejezni.** 2023-ra azt vállaltuk*, *
> hogy bizonyos kiemelkedő közösségi terek: a székesegyház, a
> Gizella-kápolna, a Szent György-kápolna, a Turisztikai Központ, az Érseki
> Palotának egyes közösségi terei, a Szentháromság-szobor – készülnek el, és
> befogadóképes lesz az egyházmegyei múzeum is.* Ugyanakkor *olyan jelentős
> kutatási, restaurálási, történeti, régészeti feltárás is történik, ami
> önmagában is nagy érték*. 2023-ban ezeket a tereinket nem a végleges
> formában fogjuk bemutatni, hanem egy munkaközi állapotban – egyébként ennek
> divatja van Európa-szerte –, ahol *beengedünk látogatókat restaurálás
> alatt lévő terekbe, ahol még folyik a munka.*
>
> Nagyon izgalmas, hogy a szakemberek *megtalálták a XII. századi
> altemplomnak az eredeti padozatát, ami egy gyönyörű felfedezés*, ezáltal
> jobban kinyílik az altemplom tere, hiszen plusz 40 centit ki tudnak
> bontani. *A boltívrendszer, az altemplomi oltár is visszakerül a helyére,
> nagyon szép látvány lesz.* Ezeket a munkálatokat jövő évben folyamatosan
> végzik, de nem fogják zavarni sem a liturgikus, sem a turisztikai, sem
> pedig a kulturális tevékenységet.
>
> *Korábban művészettörténészként azt tapasztaltam, hogy egymással ütköznek
> a szakmai elvek és vélemények a régészeti-műemléki feltárásokról,
> konzerválásokról és felújításokról. Veszprémben sikerült szakmai
> konszenzust kialakítani?*
>
> A tervezésbe azokat a szakembereket vontuk be, akik kötődtek már az elmúlt
> években egy-egy épülethez és a szakmájukban elismertek. Ezzel együtt is *sok
> dilemma, szakmán belül vita van.* Egy kicsit egyszerűsítette a
> döntéseket, hogy *ezzel a felújítással lehetőségünk nyílt a Veszprémi
> Főegyházmegye ősiségét hangsúlyozni. Hiszen írásos emlék tanúskodik arról,
> hogy 864 óta egyházi szervezet működött Veszprémben: valamiféle missziós
> szerveződés kápolnája lehetett itt, a Szent György-kápolna helyén.*
>
> *Abban megegyeztünk, hogy* lehetőség szerint *a székesegyháznak és más
> épületeknek is az ősi keresztény erejét próbáljuk bemutatni.*
>
> Ez nem mindig könnyű. *Az elmúlt hetekben is találtunk egy XII. századi
> faragott mérművet, amelyet a barokk kori átépítéskor a falba beépítettek.*
> Gyönyörű, de nem lehet kivenni és muzeális tárgyként bemutatni, mert az
> komoly statikai problémát okozna.
>
> *Egy kisebb katolikus csoport, akikhez nem katolikusok is csatlakoztak,
> nem elégedett a szakrális terek felújításának és átalakításának terveivel.
> Ők teológiai indokokra hivatkozva a székesegyház XX. század eleji
> formájához ragaszkodnának, és ennek minden lehetséges fórumon hangot adnak.
> Aláírásokat gyűjtöttek, hogy elérjék az Ön elmozdítását hivatalából. Lehet
> orvosolni ezt a szakadást a katolikus közösségen belül?*
>
> *Sok élmény köti az embereket egy-egy templomhoz, és amikor felújítás
> kezdődik, akkor úgy érezhetik, hogy az ő múltjuk tűnik el. Én nagyra
> értékelem ezt az érzelmi megközelítést, mert ebben mutatkozik meg egy hívő
> közösségnek a ragaszkodása vagy szeretete a temploma felé*. Az viszont
> nehezíti a szakemberek helyzetét, hogy* ők egy szűk csoport tagjai, akik *
> *semmiféle** kompetenciával,** se **elegendő felkészültséggel*, *se * *pontos
> információkkal** nem rendelkeznek,* *miközben olyan teológiai és építészi
> tekintélyt vindikálnak maguknak, amivel befolyásolják a hangulatot, és sok
> embert megtévesztenek, **akik érzelmeikben ragaszkodnak a város
> székesegyházához.*
>
> *Hogy mit tudunk tenni? Folyamatosan tájékoztatunk. Az épületek megújítása
> során gondos előkészítés és szakmai mérlegelés útján hozunk meg egy-egy
> döntést. Bízom abban, hogy a megújult épületek 2025-ben a most még
> szkeptikusok örömére is szolgálnak majd, és hogyha lesznek közös
> élményeink, liturgikus közösségi alkalmak, akkor ismét a magukénak érzik
> majd.*
>
> Addig is a legfontosabb: ne engedjük, hogy az örömünket bárki elvegye!
>
> *Az jutott eszembe erről a helyzetről, hogy milyen nagy érzelmi
> megrázkódtatás lehetett a korabeli hívek számára, amikor a gótikus
> templomokat elkezdték barokk stílusban átalakítani a XVII–XVIII. században.
> Egészen drasztikus építészeti megoldások születtek. Ha akkor lett volna
> közösségi média, mekkora felzúdulást közvetíthetett volna! Vajon minden
> nagyobb volumenű újítás szükségszerűen ellenérzést vált ki az emberek egy
> csoportjából?*
>
> Olyannyira így van ez, hogy levéltárosaink előkeresték az 1907 és 1910
> között zajló felújításkor keletkezett levelezést és sajtót. Sajnos a
> püspökelődömet igen élesen támadták sokfelől, a város polgárai is, tehát a
> maihoz hasonlóan volt ellenállás akkor is önmagában a változással szemben.
> Aztán később nyilván megszerették a megújult templomot.
>
> *Az egyházmegyének ez a jelmondata, amelyet 1938-ban választottak ki, és
> én újra hangoztatom: „Őseink hite a jövő reménye”. *Ezt éljük meg az
> építkezésben is. Az őseink által kialakított és használt épületeket, ha
> csak lehet, megőrizzük – *de a jövőt is kell építeni, előre is kell
> haladni*. Képzeljük csak el, *mennyire nehezen fogadnánk el ma, ha a
> lakásokat olyan színvonalúra és kinézetűre építenék, amilyenek mondjuk a
> XVIII. században voltak!*
>
> *Érsek atyának egyébként szívügye a liturgia, a liturgikus tér?*
>
> Teljes mértékben, és ez nemcsak az én személyes döntésem, mivel *az
> Egyházi Törvénykönyv a mindenkori püspököt jelöli meg a liturgia elsődleges
> őrének. A székesegyházban végzett liturgiának etalonnak kell lenni az
> egyházmegye többi temploma számára, és egyik legfőbb feladatom, hogy az
> mindig az érvényes előírásoknak megfelelő legyen. XVI. Benedek pápa mondta,
> hogy amit hiszünk, ahogyan ünneplünk, ahogyan imádkozunk, ahogyan
> cselekszünk – ez a négy összetartozik.*
>
> *Mennyire érzékeli számottevő veszélynek a hívők többségére nézve a két
> szélsőség, a Zsinat előtti tradíciókhoz mindenek felett ragaszkodó
> „tradicionalista” csoport és a katolikus hagyományokat teljesen fellazítani
> akaró, azokat csak jelképesnek tartó „liberális” katolikusok csoportját?*
>
> *Az Egyházunknak óriási kincse, hogy „egy, szent, katolikus és apostoli
> anyaszentegyház*”. Az előző korokban, amikor a társadalom és a kultúra
> még egy nagy, koherens egységet képezett, ezt sokkal egyszerűbb és könnyebb
> volt megélni. *Most, amikor a társadalmunk nagyon sokféle képet mutat
> világszerte, az egyházi egységet is sokkal nehezebb megélni.*
>
> *A szélsőséges véleményekben én egyfelől az útkeresést látom, másfelől a
> leegyszerűsítő válaszadást erre az útkeresésre.*
>
> Egyszerű azt mondani, hogy ne változtassunk semmit, mert az úgy volt jó és
> szép, és aki változtat, az nem hűséges a múltjához. A másik szélsőséges
> csoport azt mondja, hogy az élet dinamikus, és az ember megváltozott
> állapotára kell azonnal reagálni. Egyik sem tudja hordozni a teljes
> választ, sőt, *mindkettőben van egyfajta bizonytalanság.* *Az
> Egyházunknak viszont van biztonsága, van ereje, van a jövőről víziója és
> mondanivalója *–* tehát nem kell szimpla megoldásokhoz folyamodnunk, mert
> az Egyházunk birtokolja az eszközöket ahhoz, amire küldetést kapott.*
> Kép
> [image: Dr. Udvardy György veszprémi érsek]
>
> Dr. Udvardy György
>
> *Honnan nyeri a lelki és fizikai erejét, amellyel a konfliktusokat, a
> személyét is érő bántásokat elviseli?*
>
> *Sokat gondolkozom Jézus imáján, amelyet János evangéliumának a végén
> olvashatunk, amikor főpapként imádkozik a tanítványai egységéért*. *Bizony
> a torzsalkodások vagy éppen a tudatos feszültségszítás, a személyeskedések
> mind-mind **az egység**et sértik*,* és ez fájdalmas*. *Ilyenkor
> akarva-akaratlanu*l *a belém vetett bizalom** is sérül, *és é*n ezt
> szeretném helyreállítani, hogy bátran bízzanak az emberek az érsekükben*.*
> Ugyanígy bizalmat akarok építeni még azok felé is, akik** most mindent
> elleneznek,* *amit teszek*, *és a megtévesztettek **felé is, akik
> információ hiányában vagy a változástól való félelemből bizalmatlanok*.
>
> *Az én erőm abból fakad, hogy mindaz, ami történik, nem **épületek
> felújításáról **szól,* *nem* *üvegablakokról**, hanem a keresztény
> jövőnkről: hogy a következő nemzedékek biztonságban, méltó módon tudnak-e
> majd élni.*
>
> *Fájdalmas, hogy periférikus vagy hamis témákról megy **a vita,* *miközben
> az ember méltóságáért kellene inkább küzdenünk. Isten irántunk tanúsított
> szeretete ad okot arra, hogy békét teremtsünk.* Akár az előbb említett
> csoportokkal és személyekkel, akár az egyházmegyében, *akár családjaink
> körében, legyünk a béke munkásai –* és ne csak magunkért és egymásért,
> hanem *a szomszédban dúló háború áldozataiért is, akik nagyon sokat
> szenvednek.*
>
> _______________________________________________
> Grem mailing listGrem at turul.kgk.uni-obuda.huhttp://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20230113/40c86e5c/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról