[Grem] Szodoma - Ferenc p. jóváhagyta a meleg párok templomi áldását

Gy Greschik gy.greschik at teguec.com
2023. Dec. 22., P, 15:26:43 CET


Kedves Zsófi'

A folytatást napoljuk el, jó?

És elnézést kérek az egyre sűrűbben (és egyre meggondolatlanabbul) írt, egymást részben keresztező tehát válaszokat-részválaszokat figyelmen kívül hagyó levelek miatt... tényleg nem jó erről bejglisütés idején értekezni.

És az is nagyon fontos a témában, amit Mőci húgom írt: hogy az áldás kinek van címezve.  Ha a híveknek együtt az egészen más, mintha néhány makacs szodomitának volna címezve.

De a lényeg most, hozzád csatlakozva:

ÁLDOTT KARÁCSONYT!  Neked és mindenki másnak is akinek esetleg van türelme ilyen időben leveleket olvasni...

Szeretettel,

Gyuszi


On Fri, 22 Dec 2023, Zsófia Benedicta wrote:

> Date: Fri, 22 Dec 2023 15:06:37 +0100
> From: Zsófia Benedicta <zsofiabenedicta at gmail.com>
> To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>
> Cc: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu, "grem at turul banki. hu" <grem at turul.banki.hu>
> Subject: Re: [Grem] Szodoma - Ferenc p. jóváhagyta a meleg párok templomi
>     áldását
> 
> Szia Gyuszi, 
> 
> Pl.  az, hogy nem küldik ki őket a mise végén. Ha szerinted ez vicces
> válasz,  akkor jelzem,  nem annak szántam.
> 
> Komolyan gondolom,  hogy ha bárkit meg lehet áldani a mise végén,  akkor
> máskor is lehet. Igen Komolyan
> 
> Félek, nem tudok mást mondani. 
> 
> De attól is félek,  egy újabb egyházszakadás előtt állunk és abból az elmúlt
> 2000 évben nem az elszakadtak jöttek ki jól. 
> 
> Sajnálom,  ha elbeszélünk egymás mellett,  nem célom sem kinevetni sem
> bántani mások véleményét,  egyszerűen csak azt látom, hogy nem a megértés a
> szeretet és az egység keresése a kritika fő alapja. Ha rosszul látom, annak
> csak örülök, mondhatni remélem tévedek. Akkor ezúton is bocsánatot kérek a
> feltételezésért.
> 
> Most viszont csinálom tovább a bejglit, még egyszer mindenkinek áldott
> karácsonyt kívánok!
> 
> Zsófi 
> 
> 
> 
> Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta (időpont: 2023. dec. 22., Pén
> 14:52):
>       Kedves Zsófi!
>
>       Jól értelek?
>
>       Egyszerű papi áldást nem kellene megtagadni azoktól sem, akik
>       nyilvánosan és makacsul olyan bűnben tartanak ki, ami a halálos
>       bűnök közül is azon kevés egyike, amelyek az Egyház tanítása
>       szerint „Isten bosszúja után kiáltanak” (vagy valami ilyesmi,
>       javítsatok ki)?
>
>       Elmagyaráznád nekem, kérlek, ebben az összefüggésben mi az, hogy
>       egy papi áldás „egyszerű”?
>
>       Gyuszi
> 
>
>       On Fri, 22 Dec 2023, Zsófia Benedicta wrote:
>
>       > Date: Fri, 22 Dec 2023 14:43:14 +0100
>       > From: Zsófia Benedicta <zsofiabenedicta at gmail.com>
>       > To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>,
>       grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       > Cc: "grem at turul banki. hu" <grem at turul.banki.hu>
>       > Subject: Re: [Grem] Szodoma - Ferenc p. jóváhagyta a meleg
>       párok templomi
>       >     áldását
>       >
>       > Szia Gyuszi, 
>       > Sok mindent értek és sok mindennel egyet is tudok érteni, amit
>       írsz, ennek
>       > ellenére továbbra is azt gondolom,  egyszerű papi áldást nem
>       kellene
>       > megtagadni azoktól sem, akik bűnösök. 
>       > Az áldozást nem keverném ide, az egyértelműen csak akkor
>       engedhető meg, ha
>       > valaki halálos bűntől mentes, a megszentelő kegyelem
>       állapotában van.  De
>       > ellenőrizni ezt sem tudjuk és ez nem is volt kérdés. 
>       >
>       > A vicces kérdésedre nem tudom a választ,  a nem vicces válasz
>       az, hogy a
>       > rossz nem attól rossz,  hogy kivel szemben követem el, hanem
>       hogy mit
>       > követek el, mert ahogy a Jó objektív,  úgy a rossz is az.
>       >
>       > Zsófi 
>       >
>       >
>       >
>       >
>       >
>       > Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta (időpont: 2023.
>       dec. 22., Pén
>       > 14:10):
>       >       Kedves Zsófi!
>       >
>       >       Jó tudni, hogy Te sem bírtad végigolvasni  :-)  Így a
>       kisebbségi
>       >       érsésem csökken.
>       >
>       >       A kérdésed (hogy mise végén ki kell-e a papnak
>       **mindenkit**
>       >       küldenie a templomból, mielőtt áldást oszt -- ugye így
>       értetted,
>       >       mert hát ugye mindenki bűnös) nem is tudom, hogy inkább
>       trükkös
>       >       vagy költői, esetleg pusztán provokatív.  De számomra
>       >       mindenképpen trükkös, mert én úgy kotnyeleskedek bele
>       teológiai
>       >       témákba, hogy még Aquinói SZt. Tamás Summa
>       Theologia-jából is
>       >       csak két oldalt olvastam, azt is csak fordításban.  De
>       azért
>       >       próbálkozom.  Kérem, aki tud, javítson ki:
>       >
>       >       - A küzdő Egyház (az Egyház földön élő része = angolul
>       „church
>       >       militant” = mindenki, aki az Egy, Szent, Katolikus, és
>       Apostoli
>       >       Egyház hitét vallja és megkeresztelkedik és még nem halt
>       meg)
>       >       Krisztuson és Márián kívül soha senkit, a saját tagjait
>       sem
>       >       tartotta bűntelennek.  Sőt, a teológia egyik alaptézise
>       az ember
>       >       természete szerinti bűnös volta.
>       >
>       >       - Az Egyház a segítséget, a szentségeket, az áldásokat,
>       a
>       >       szentelményeket mindig is ingyen és bőkezűen adta, de
>       csakis a
>       >       Tanítás szerint, annak csorbítása nélkül. Mert kettős
>       feladattal
>       >       hagyta itt Őt Jézus: (1) az Igazság őrzése és (2) minden
>       nép
>       >       Krisztus tanítványává tétele.
>       >
>       >       - Vannak esetek, amikor az Egyház papi hatalommal
>       felruházott
>       >       tagjainak (akiken át, de facto, Krisztus cselekszik
>       bizonyos
>       >       esetekben) nemcsak lelkiismereti, de hivatalbeli
>       kötelessége is
>       >       a Szentségnek (az „isteninek”) a védelme.  Pl. a
>       szentségekhez
>       >       (a gyónás kivételével) csak és kizárólag az addig
>       elkövetett
>       >       halálos bűnök megbánása, megvallása, és levezeklése után
>       nyílhat
>       >       meg valaki számára az út.  Figyelem: ez sem abszolút
>       >       „bűntelenségi” kritérium, hanem a „halálos bűntelenség”
>       >       feltétele.
>       >
>       >       - Ember (a pap is ember) ritkán tudhatja biztosan, hogy
>       egy
>       >       másik ember éppen halálos bűnben van-e vagy sem.  De ha
>       tudja,
>       >       nem szabad szentségtörésben segédkeznie.  Pl. ha olyan
>       >       politikus, aki a gyermekgyikossághoz (abortuszhoz) való
>       „jog”
>       >       mellett kardoskodik, áldozáshoz akar járulni, akkor a
>       pap
>       >       kötelessége annak megtagadása.  Ha a bűn nyilvános (pl.
>       >       politikusról van szó) akkor a nyilvános bűnbánat,
>       nyilvános
>       >       bűnvallás, és nyilvános vezeklés kell(ene), hogy
>       feltétele
>       >       legyen annak, hogy az illető áldozhasson.  Ha valakiről
>       >       nyilvánvaló, hogy fajtalankodó kapcsolatban én,
>       úgyszintén.
>       >
>       >       - A szentségtörés véresen komoly dolog: ha valaki pl.
>       súlyos
>       >       bűnnel áldozik, akkor a saját fejére hozza a kárhozatot
>       (pl.
>       >       Szt. Pál egyik figyelmeztetése).
>       >
>       >       - Visszatérve az áldáshoz: a pap a mise végén a híveket
>       (és nem
>       >       a bűntelen híveket) áldja meg.  Nem tudom, hogy az áldás
>       hogyan
>       >       „hat” azokra, akik esetleg jelen vannak de nem hívek
>       (pl. egy
>       >       homokos „pár” aki nem azért ment oda, hogy szakítson és
>       >       gyónjon).
>       >
>       >       Vannak itt még logikai lukak, de ennyi tellett most,
>       Karácsony
>       >       (majdnem) előnapján.
>       >
>       >
>       >       De ha már olyan kérdést tettél föl, amiről azt sem
>       tudtam
>       >       kideríteni, hogy komolyan gondolod-e vagy csak viccelsz,
>       hadd
>       >       tegyek föl neked is egy hasonlóan intelligens kérdést,
>       amit kb.
>       >       20-éves koromban szegezett nekem egy hittantársam, hogy
>       aztán
>       >       később vicces diadalittassággal mondja meg a megoldást.
>       >
>       >       A kérdés: milyen morális ok szól az ellen, hogy ne öljük
>       meg a
>       >       kismacskákat?
>       >       Ugyanis nekik nincs lelkük.  Tehát ahogy a poloskára is
>       nyugodt
>       >       lélekkel rátapos az ember, nyugodtan járhatná az utcákat
>       késsel
>       >       a zsebében, és metélhetné át minden éppen útjűba kerülő
>       >       doromboló cicus nyakát.
>       >
>       >       Kedves Zsófi, várom válaszodat'
>       >
>       >       Gyuszi
>       >
>       >
>       >       On Fri, 22 Dec 2023, Zsófi Ujfalussy wrote:
>       >
>       >       > Date: Fri, 22 Dec 2023 12:46:52 +0100
>       >       > From: Zsófi Ujfalussy <zsofi.ujfalussy at gmail.com>
>       >       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       > To: Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com>,
>       >       grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       > Cc: "grem at turul banki. hu" <grem at turul.banki.hu>
>       >       > Subject: Re: [Grem] Szodoma - Ferenc p. jóváhagyta a
>       meleg
>       >       párok templomi
>       >       >     áldását
>       >       >
>       >       > Szia Gyuszi, 
>       >       > Tényleg nem volt időm végigolvasni még a dokumentumot,
>       egy
>       >       kérdésem azért
>       >       > így is lenne:
>       >       >
>       >       > Szerinted mise végén a papnak mindenkit, aki nincs a 
>       kegyelem
>       >       állapotában,
>       >       > ki kellene küldeni a templomból, mielőtt a záró áldást
>       adja? 
>       >       Esetleg minden
>       >       > bűnös embert is? De azokat mindenképpen,  akik második
>       >       házasságban élnek,
>       >       > együtt  élnek, bizonyos politikai nézeteik vannak, 
>       stb.
>       >       >
>       >       > Mert amit te mondasz,  az alapján, ha jól értem, a
>       helyes
>       >       eljárás ez lenne.
>       >       > Különben a pap kiteszi magát annak, hogy bárkit
>       megáld, amit,
>       >       ha helyesen
>       >       > értem amit írtál,  akkor nem tehet meg. 
>       >       >
>       >       > Hogy ez igy mennyire új áldás fogalom,  számomra
>       szintén
>       >       kérdés.  Amit én az
>       >       > előbb említettem - áldás a mise végén - az egy
>       liturgikus
>       >       áldás,  de nem
>       >       > ugyanaz,  mint amikor egy esküvő n a pap megaldja a
>       párt.
>       >       Szóval
>       >       > nyilvánvalóan többféle áldás létezik és létezett
>       korábban is. 
>       >       >
>       >       > Nem vagyok pap,  és nyilván fogalmam sincs,  mennyire
>       szoktak
>       >       emberek
>       >       > spontán áldást kérni egy paptól, én nem szoktam,  de
>       ez akár
>       >       kultúránként is
>       >       > eltérő  lehet.  Ebben nem látok kivetnivalót,  ahogy
>       abban
>       >       sem,  hogy mise
>       >       > végén mindenkit megáld a pap, anélkül hogy
>       megkérdezné, mégis
>       >       kivel él
>       >       >
>       >       >
>       >       > Egyébként köszönöm , hogy elolvastad. 
>       >       > Tényleg. 
>       >       >
>       >       >
>       >       > Mindenkinek áldott karácsonyt kívánok!
>       >       >
>       >       > Zsófi 
>       >       >
>       >       >
>       >       > Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> ezt írta
>       (időpont: 2023.
>       >       dec. 22., Pén
>       >       > 11:24):
>       >       >       Kedves Zsófi!
>       >       >
>       >       >       Te elolvastad?
>       >       >
>       >       >       Én csak kb a felét-kétharmadát olvastam el de
>       néhány
>       >       dolog így
>       >       >       is szembe tűnt. Leginkább az, hogy a szöveg
>       (általam
>       >       olvasott
>       >       >       része) végig azt bizonygatja, hogy az
>       áldás/megáldás
>       >       fogalma
>       >       >       sokmindent felölel, nagyon sokféleképpen lehet
>       csinálni,
>       >       stb. --
>       >       >       magyarán, a katolikus áldásfogalmat feszegeti,
>       >       bővítgeti.  Az
>       >       >       egyik barátom a katolikus áldás definícióját is
>       idézte
>       >       nekem a
>       >       >       témában, pont tegnap.
>       >       >
>       >       >       Szóval arról szól a szöveg első fele, hogy
>       miként
>       >       kell(ene) az
>       >       >       áldás fogalmát (másképp, befogadóbban,
>       általánosabban)
>       >       értenünk,
>       >       >       mint... az egyházi tanításra és fegyelemre súlyt
>       fektető
>       >       >       nárcisztikus és elitista egyházi gyakorlat (szó
>       szerint
>       >       idéztem
>       >       >       ezt szöveg 25. bekezdéséből).
>       >       >
>       >       >       De természetesen az is szerepel a szövegben,
>       hogy a
>       >       „liturgikus”
>       >       >       áldás más, ld. a 11. bekezdés, az szűkebb dolog.
>       >       >
>       >       >       Szóval az áldás szó új értelmezése mellett teszi
>       le a
>       >       voksát a
>       >       >       szöveg, az eddigi áldás-értelmezés ellenében. 
>       Jelentsen
>       >       a szó
>       >       >       most mást, mint eddig!  Hangsúlyozzuk egy olyan
>       >       jelentését, ami
>       >       >       eddig másodlagos volt és ami egyházi
>       használatban
>       >       nincs.  És ez
>       >       >       a gondolat sok-sok szép szóval, befogadással, a
>       >       katolikus
>       >       >       házasság szentségi voltát is újra meg újra
>       hangsúlyozva
>       >       van
>       >       >       kifejtve.
>       >       >
>       >       >       A hosszas érvelés (miszerint az áldás szót eddig
>       >       hajlamosak
>       >       >       voltunk rosszul értelmezni) 31 hivatkozásra
>       támaszkodik,
>       >       ezek
>       >       >       közül 20 „önhivatkozás”: Ferencünk a saját
>       beszédeivel
>       >       és az
>       >       >       aláírásával kiadott dokumentumokkal támasztja
>       alá
>       >       érvelését.
>       >       >
>       >       >       Szóval az ezeket taglaló rész égéig jutottam
>       el.  Ha Te
>       >       a
>       >       >       maradék 1/3 szöveget is végigolvtad volna,
>       kérlek,
>       >       foglald azt
>       >       >       össze nekünk!
>       >       >
>       >       >       Én amikor eddig eljutottam, úgy ítéltem, hogy
>       további
>       >       lényegi
>       >       >       újdonságra nem számíthatok.  Onnan fogva már
>       teljesen
>       >       >       természetes, hogy egy pap megáldhat
>       (természetesen,
>       >       liturgián
>       >       >       kívül)
>       >       >
>       >       >         - buzi párokat
>       >       >         - neonáci csoportok
>       >       >         - sátánásták kongregációit
>       >       >         - klímaszkeptikusokat
>       >       >         - anarchistákat és terroristákat
>       >       >         - pedofilokat
>       >       >         - a kerítők és kébítószerkereskedők
>       szakszervezetének
>       >       vezetőit
>       >       >         - koncentrációs táborok őreit
>       >       >         - a Kinai Kommunista Párt börtöneinek
>       kínzókamráinak
>       >       dolgozóit
>       >       >
>       >       >       ... persze ha ők kérik, és ha a hagyományos
>       egyházi
>       >       liturgián
>       >       >       kívül teszi.
>       >       >
>       >       >       Már csak egy maradék probléma van: ha jól tudom,
>       egy pap
>       >       eleve
>       >       >       nem tehet „civilben” semmit.  Azáltal, hogy
>       megkapta a
>       >       papi
>       >       >       hatalmat, a lelkére olyan bélyeg került, amitől
>       soha
>       >       többé nem
>       >       >       szabadulhat.  Akár el is árulhatja (fizikailag
>       képes rá)
>       >       de le
>       >       >       nem vetheti azt a bélyeget.  Tehát pap szájából
>       csak az
>       >       Egyház
>       >       >       elárulása árán hangozhat el „nem-liturgikus”
>       jellegű
>       >       áldás.  Ha
>       >       >       rosszul tudnám, kérlek javítsatok ki!
>       >       >
>       >       >       Gyuszi
>       >       >
>       >       >
>       >       >       On Thu, 21 Dec 2023, Zsófi Ujfalussy wrote:
>       >       >
>       >       >       > Date: Thu, 21 Dec 2023 18:07:49 +0100
>       >       >       > From: Zsófi Ujfalussy
>       <zsofi.ujfalussy at gmail.com>
>       >       >       > Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       >       > To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       >       > Cc: "grem at turul banki. hu"
>       <grem at turul.banki.hu>
>       >       >       > Subject: Re: [Grem] Szodoma - Ferenc p.
>       jóváhagyta a
>       >       meleg
>       >       >       párok templomi
>       >       >       >     áldását
>       >       >       >
>       >       >       > Sziasztok!
>       >       >       > Azt javaslom,  olvassátok el az eredeti
>       dokumentumot,
>       >       >       angolul,  franciául és
>       >       >       > spanyolul megtalálható itt:
>       >       >       >
>       >       >     >https://press.vatican.va/content/salastampa/it/bollettino/pubblico/2023/
>       1
>       >       2/
>       >       >
>       >       >       >
>       >       >     18/0901/01963.html?fbclid=IwAR1us3bt6Ax1s3VFGbVGvkT3k2rB8oZtE7odno3kZzlmv
>       9
>       >
>       >       >       > SOpzZw9YteD-U#en
>       >       >       >
>       >       >       > Zsófi 
>       >       >       >
>       >       >       > Emoke Greschik <greschem at gmail.com> ezt írta
>       (időpont:
>       >       2023.
>       >       >       dec. 21., Csü
>       >       >       > 17:34):
>       >       >       >       !!!!   Prominent canon lawyer Fr. Murray
>       >       excoriates new
>       >       >       Vatican
>       >       >       >       doc endorsing ‘blessings’ of gay couples
>       >       >       > -in the article two videos with canon lawyer
>       >       Fr.Murray 
>       >       >       >
>       >       >     >https://www.lifesitenews.com/news/prominent-canon-lawyer-fr-murray-excor
>       i
>       >       at
>       >       >
>       >       >       >
>       >       >     es-new-vatican-doc-endorsing-blessings-of-gay-couples/?utm_source=daily-c
>       a
>       >
>       >       >       > tholic-2023-12-21&utm_medium=email
>       >       >       >
>       >       >       >
>       >       >       >
>       _______________________________________________
>       >       >       > Grem mailing list
>       >       >       > Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       >       >
>       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >       >       >
>       >       >       >
>       >       >       >_______________________________________________
>       >       >       Grem mailing list
>       >       >       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       >     
>        http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >       >
>       >       >
>       >       >_______________________________________________
>       >       Grem mailing list
>       >       Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>       >       http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>       >
>       >
>       >
> 
> 
>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról