[Grem] A pedagógusszrájk szervezőinek politikai elkötelezettsége
Sziklay Levente
lsziklay at freemail.hu
2022. Jan. 30., V, 22:29:18 CET
A kék szalag a sztrájkolók jelképe már nagyon-nagyon régen - szerintem a rendszerváltás óta így van. Emlékezzetek a BKV sztrájkra - már nem tudom h.Bajnai v. Gyurcsány alatt volt. Ez igaz, tudja vki. hitelesen? Üdv "Teljesen más okból, de a múlt héten Erdélyben megkértem az egyik barátomat, küldje el a román pedagógus bértáblát. Ha már ezt megtette, pont jó a mai alkalom arra, hogy összehasonlítsuk a Budapestről sokszor lenézett románok anyagi megbecsülését a pedagógusaik irányába.
Nézzük a lényeget, lássuk tehát Romániát:
Tanári fizetési besorolások:
Kezdő tanári fizetés véglegesítő vizsgával: nettó: 2868 lej (209.364 Ft – 1 Lej 73 Ft)
10-14 év közötti munkaidő: 3100 lej
II fokozatú tanári nettó fizetés:
10-14 év közötti: 3500 lej
14-18 év közötti: 3851 lej
25 év fölötti: 3855 lej
I. fokozatú tanári nettó fizetés:
25 év fölötti: 3999 lej
40 év fölötti: 4199 lej
Mindez csak az alap, amire rájön a munkaviszonyban eltöltött idő, a különböző pótlékok, osztályfőnöki díj, túlóra stb.
Akkor lássunk Magyarországot!
Nézzük a már említett pályakezdő tanár példáját: nettóban kb. 160.000 forintot (440 euró) kap. (2022-ben az szja-mentesség miatt ez most felfele megy, de csak a 25 év alattiaknak)
A kötelező óraszám Romániában: 18/hét
Magyarországon a kötelező óraszám 26/hét és az állami oktatásban akár 32 óráig köteles ingyen helyettesíteni, amit sok helyen ki is használnak.
Romániában minden órát, amit helyettesítenek a kötelező 18 fölött, azt külön kifizetik.
A lényeg a fenti példát illetően még pontosabban:
>Egy magyarországi pedagógus szinte kétszer annyit dolgozik, mint egy romániai, sokkal kevesebb fizetésért. De ha egyelő az óraszámuk, akkor egy romániai tanár szinte kétszer annyit kereshet, mint egy magyarországi.
>Láthatjuk: Magyarországon az anyagi megbecsülése azoknak, akikre gyermekeink jövőjét bízzuk, döbbenetes."
KEA <kea at turul.banki.hu> írta:
>Kedves Levtársak!
>
>Mondhatnám, hogy nem vagyok gyakorló pedagógus, egyetlen tanévet
>tanítottam középiskolában főállásban, és az NAGYON régen volt, ehhez jön
>még egy tanév óraadás nem annyira régről. Viszont a felsőoktatásban
>dolgozom majd' harminc éve. És most fog érettségizni az ötödik csemetém.
>Szóval azért valamelyes rálátásom van, az alábbi szubjektív
>helyzetleíráson túl is.
>
>Én: Nekem érettségiig a 12 év alatt volt két elmondhatatlanul pocsék
>tanárom, a többi a közönségesen kiváló meg kiválóan kiváló volt.
>Legkisebb fiam: Nálam ez kb. fordítva van.
>
>A természettudományos tárgyak oktatása (és ezek tervezett változása) sem
>jellemezhető pozitívan (igazándiból nincsenek rá nyelvi eszközeim,
>annyira negatív), az óraszámok, az anyag mennyisége és minősége,
>kémiából állítólag nem lesz középiskolai feladat az érettségire
>felkészítés sem keretóraszám okán.
>
>Láttam, mit csináltak a gyerekeimmel a közoktatásban, sőt
>végigszenvedtük, és igen, lehet azt mondani, hogy ezek kirívó példák, és
>igen, öt gyerek nem statisztikailag értékelhető reprezentatív minta,
>viszont elgondolkodtató mint hatvan tanévnyi tapasztalat (=5*12:). Ebből
>a hatvan tanévből jó, ha fél tucat normális, netán jó tanárra tudunk
>visszaemlékezni.
>
>Az egyetemi hallgatókon meg látom, hogy mit hoznak magukkal. A papírra
>íratott ZH - igen ritka kivételektől eltekintve - mind íráskép, mind
>elrendezés okán keservesen javítható, esetenként a legjobb szándék
>mellett is javíthatatlanul olvashatatlan.
>
>Mesterszakon féléves dolgozat, 5 kreditért képesek beadni kopipasztát.
>
>Ha azt mondanák, hogy KORLÁTLAN jogkört kapok, csak tegyem rendbe az
>oktatásügyet, nem tudnék becslést adni az időigényére, és fogalmam
>sincs, hogy egyáltalán hogyan lehetne elkezdeni. Mert hogy az egyetemre
>bejövők mit hoznak magukkal, az az első elemiben kezdődik alapozódni. És
>honnan vegyek mintaszerű tanítókat, amikor azok sem állnak a helyzet
>magaslatán, akik őket tanítják.
>
>Hogy mennyi 11-nek a négyzete, számológép nélkül? Mérnökhallgató leírja
>a papírra, hogy 12.100. Amikor meglátja, hogy a fejem elkezd lilulni,
>akkor próbál szépíteni rajta, és gyorsan ír még két nullát a végére...
>
>És minden tiszteletem a fehér hollóként még létező kiváló pedagógusoké,
>de sajnos egyre kevesebben vannak.
>
>Üdvrivalgással:
>KEA.
>
>
>On 1/30/22 7:12 PM, Bence Czakó wrote:
>> Üdvözlet!
>>
>> Mindíg is fontosak tartottam meghallgatni a kívülállók véleményét,
>> kedves KEA.
>> Nekem ez a 26. megkezdett évem, pedagógusként. Nem züllött le és nem
>> ment tönkre.
>> Lehetne jobb állapotban is ez igaz. Mondjuk erről ne azok a cégek
>> beszéljenek akiknek a legkevesebb közük van
>> úgy a szakszervezeti, mint a pedagógusi munkához.
>> Valamint boldogan és lelkesen tevékenykedtek a"lezüllesztésen" és a
>> "tönkremenésen".
>>
>> Üdvözlettel:
>> Czakó Bence
>>
>> Emoke Greschik <greschem at gmail.com <mailto:greschem at gmail.com>> ezt írta
>> (időpont: 2022. jan. 30., V, 17:15):
>>
>> A 'rontani azonban igen'-nel nem értek egyet, bár a közoktatás
>> egészének kérdését nem látom át. Mindenesetre, bár most nem olyan
>> iskolában tanítok, de tavaly még igen, ahol pl. bevezették az
>> iskolaőr intézményét, és így legalább sok ilyen iskolában lett esély
>> arra, hogy bizonyos gyerekek számára legyen korlát, határ. A
>> többihez érdemben nem tudok hozzászólni. Szerintem, a liberális
>> hozzáállásban van a hiba. A gyereknek minden szabad, a gyerek és a
>> szülő akar irányítani. Tehát elkelne egy kicsit több illiberalizmus,
>> amit a baloldaltól biztos nem várhatunk.
>
>--
>
>Üdvrivalgással:
>KEA.
>_______________________________________________
>Grem mailing list
>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220130/853522a1/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról