<div><div>A kék szalag a sztrájkolók jelképe már nagyon-nagyon régen - szerintem a rendszerváltás óta így van. Emlékezzetek a BKV sztrájkra - már nem tudom h.Bajnai v. Gyurcsány alatt volt.</div><div> </div><div><a href="https://www.erdely.ma/tenyleg-ketszer-annyit-keres-egy-romaniai-tanar-mint-egy-magyar-szakacs-arpad-irasa-az-erdelyma-portalnak">Ez igaz, tudja vki. hitelesen?</a></div><div> </div><div>Üdv</div><div> </div><div><p>"Teljesen más okból, de a múlt héten Erdélyben megkértem az egyik barátomat, küldje el a román pedagógus bértáblát. Ha már ezt megtette, pont jó a mai alkalom arra, hogy összehasonlítsuk a Budapestről sokszor lenézett románok anyagi megbecsülését a pedagógusaik irányába. </p><p>Nézzük a lényeget, lássuk tehát Romániát:</p><p>Tanári fizetési besorolások:</p><p><b>Kezdő tanári fizetés </b>véglegesítő vizsgával: nettó: 2868 lej (<b>209.364 Ft</b> – <b>1</b> Lej <b>73</b> Ft)<br />10-14 év közötti munkaidő: 3100 lej</p><p><b>II fokozatú tanári nettó fizetés:</b><br />10-14 év közötti: 3500 lej<br />14-18 év közötti: 3851 lej<br />25 év fölötti: 3855 lej</p><p><b>I. fokozatú tanári nettó fizetés:</b><br />25 év fölötti: 3999 lej<br />40 év fölötti: 4199 lej</p><p>Mindez csak az alap, amire rájön a munkaviszonyban eltöltött idő, a különböző pótlékok, osztályfőnöki díj, túlóra stb. </p><p>Akkor <a target="_blank" rel="noopener noreferrer" href="https://www.penzcentrum.hu/karrier/20210422/pedagogus-bertabla-2021-ennyit-keresnek-a-pedagogusok-a-pedagogusi-eletpalyamodell-alapjan-1113969">lássunk Magyarországot!</a></p><p><b>Nézzük a már említett pályakezdő tanár példáját</b>: nettóban kb. <b>160.000</b> forintot (440 euró) kap. (2022-ben az szja-mentesség miatt ez most felfele megy, de <b>csak a 25 év alattiaknak</b>) </p><p><b>A kötelező óraszám Romániában: 18/hét</b></p><p><b>Magyarországon a kötelező óraszám 26/hét és az állami oktatásban akár 32 óráig köteles ingyen helyettesíteni</b>, amit sok helyen ki is használnak. </p><p><b>Romániában minden órát, amit helyettesítenek a kötelező 18 fölött, azt külön kifizetik.</b></p><p>A lényeg a fenti példát illetően még pontosabban: </p><blockquote><p><b>Egy magyarországi pedagógus szinte kétszer annyit dolgozik, mint egy romániai, sokkal kevesebb fizetésért. De ha egyelő az óraszámuk, akkor egy romániai tanár szinte kétszer annyit kereshet, mint egy magyarországi.</b></p></blockquote><blockquote><p><b>Láthatjuk: Magyarországon az anyagi megbecsülése azoknak, akikre gyermekeink jövőjét bízzuk, döbbenetes."</b></p></blockquote></div><div><br />KEA <kea@turul.banki.hu> írta:<blockquote style="border-left:3px solid lightGray;padding-left:3px;">Kedves Levtársak!<br /><br />Mondhatnám, hogy nem vagyok gyakorló pedagógus, egyetlen tanévet <br />tanítottam középiskolában főállásban, és az NAGYON régen volt, ehhez jön <br />még egy tanév óraadás nem annyira régről. Viszont a felsőoktatásban <br />dolgozom majd' harminc éve. És most fog érettségizni az ötödik csemetém. <br />Szóval azért valamelyes rálátásom van, az alábbi szubjektív <br />helyzetleíráson túl is.<br /><br />Én: Nekem érettségiig a 12 év alatt volt két elmondhatatlanul pocsék <br />tanárom, a többi a közönségesen kiváló meg kiválóan kiváló volt.<br />Legkisebb fiam: Nálam ez kb. fordítva van.<br /><br />A természettudományos tárgyak oktatása (és ezek tervezett változása) sem <br />jellemezhető pozitívan (igazándiból nincsenek rá nyelvi eszközeim, <br />annyira negatív), az óraszámok, az anyag mennyisége és minősége, <br />kémiából állítólag nem lesz középiskolai feladat az érettségire <br />felkészítés sem keretóraszám okán.<br /><br />Láttam, mit csináltak a gyerekeimmel a közoktatásban, sőt <br />végigszenvedtük, és igen, lehet azt mondani, hogy ezek kirívó példák, és <br />igen, öt gyerek nem statisztikailag értékelhető reprezentatív minta, <br />viszont elgondolkodtató mint hatvan tanévnyi tapasztalat (=5*12:). Ebből <br />a hatvan tanévből jó, ha fél tucat normális, netán jó tanárra tudunk <br />visszaemlékezni.<br /><br />Az egyetemi hallgatókon meg látom, hogy mit hoznak magukkal. A papírra <br />íratott ZH - igen ritka kivételektől eltekintve - mind íráskép, mind <br />elrendezés okán keservesen javítható, esetenként a legjobb szándék <br />mellett is javíthatatlanul olvashatatlan.<br /><br />Mesterszakon féléves dolgozat, 5 kreditért képesek beadni kopipasztát.<br /><br />Ha azt mondanák, hogy KORLÁTLAN jogkört kapok, csak tegyem rendbe az <br />oktatásügyet, nem tudnék becslést adni az időigényére, és fogalmam <br />sincs, hogy egyáltalán hogyan lehetne elkezdeni. Mert hogy az egyetemre <br />bejövők mit hoznak magukkal, az az első elemiben kezdődik alapozódni. És <br />honnan vegyek mintaszerű tanítókat, amikor azok sem állnak a helyzet <br />magaslatán, akik őket tanítják.<br /><br />Hogy mennyi 11-nek a négyzete, számológép nélkül? Mérnökhallgató leírja <br />a papírra, hogy 12.100. Amikor meglátja, hogy a fejem elkezd lilulni, <br />akkor próbál szépíteni rajta, és gyorsan ír még két nullát a végére...<br /><br />És minden tiszteletem a fehér hollóként még létező kiváló pedagógusoké, <br />de sajnos egyre kevesebben vannak.<br /><br />Üdvrivalgással:<br />KEA.<br /><br /><br />On 1/30/22 7:12 PM, Bence Czakó wrote:<br />> Üdvözlet!<br />> <br />> Mindíg is fontosak tartottam meghallgatni a kívülállók véleményét, <br />> kedves KEA.<br />> Nekem ez a 26. megkezdett évem, pedagógusként. Nem züllött le és nem <br />> ment tönkre.<br />> Lehetne jobb állapotban is ez igaz. Mondjuk erről ne azok a cégek <br />> beszéljenek akiknek a legkevesebb közük van<br />> úgy a szakszervezeti, mint a pedagógusi munkához.<br />> Valamint boldogan és lelkesen tevékenykedtek a"lezüllesztésen" és a <br />> "tönkremenésen".<br />> <br />> Üdvözlettel:<br />>                    Czakó Bence<br />> <br />> Emoke Greschik <greschem@gmail.com <mailto:greschem@gmail.com>> ezt írta <br />> (időpont: 2022. jan. 30., V, 17:15):<br />> <br />>     A 'rontani azonban igen'-nel nem értek egyet, bár a közoktatás<br />>     egészének kérdését nem látom át.  Mindenesetre, bár most nem olyan<br />>     iskolában tanítok, de tavaly még igen, ahol pl. bevezették az<br />>     iskolaőr intézményét, és így legalább sok ilyen iskolában lett esély<br />>     arra, hogy bizonyos gyerekek számára legyen korlát, határ. A<br />>     többihez érdemben nem tudok hozzászólni. Szerintem, a liberális<br />>     hozzáállásban van a hiba. A gyereknek minden szabad, a gyerek és a<br />>     szülő akar irányítani. Tehát elkelne egy kicsit több illiberalizmus,<br />>     amit a baloldaltól biztos nem várhatunk.<br /><br />-- <br /><br />Üdvrivalgással:<br />KEA.<br />_______________________________________________<br />Grem mailing list<br />Grem@turul.kgk.uni-obuda.hu<br />http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem</blockquote></div></div>