[Grem] Ma a Keresztről nevezett Szt. Terézia Benedikta (Edith Stein) szűz, vértanú, Európa társvédőszentje ünnepe

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2022. Aug. 9., K, 06:39:44 CEST


színezés helyesbítés.
*próbálja összeegyeztetni Aquinói Szent Tamás és Husserl filozófiáját*.

On Tue, Aug 9, 2022 at 6:34 AM Emoke Greschik <greschem at gmail.com> wrote:

> A Keresztről nevezett Szent Terézia Benedikta (Edith Stein) szűz és
> vértanú, Európa társvédőszentje
> Kultúra <https://www.magyarkurir.hu/kultura> – 2022. augusztus 9., kedd |
> 9:00
>
> https://www.magyarkurir.hu/hirek/a-keresztrol-nevezett-szent-terezia-benedikta-edith-stein-szuz-es-vertanu-europa-tarsvedoszentje
>
> A Keresztről nevezett Szent Terézia Benediktára, Edith Steinre, Európa
> társvédőszentjére emlékezünk ünnepén, augusztus 9-én. A zsidó származású
> filozófusnő, később kármelita szerzetesnő hitéért halt vértanúhalált az
> auschwitz-birkenaui koncentrációs táborban 1942-ben ezen a napon.
>
> *Edith Stein **1891. október 12-én született Breslauban (Wrocław) zsidó
> származású porosz állampolgárként. **Tanulmányait szülővárosában, majd
> Göttingenben végezte, ahol Husserl tanítványa, később Freiburgban
> tanársegédje volt. *
>
> *Egész életében szenvedélyesen kereste az igazságot, míg végre Avilai
> Szent Teréz önéletrajzát olvasva megtalálta*. *Ennek hatására 1922.
> január 1-jén megkeresztelkedett,  és akkori gyóntatója, Schwindt prelátus
> közreműködésével a speyeri** dominikánus leányiskolában lett nevelő és
> tanár. **Amíg itt tanított (1922–1932), Erich Przywara jezsuita
> megbízásából németre fordította **Henry Newman bíboros leveleinek és
> naplójának egy kötetét, Aquinói Szent Tamás De veritate** (Az igazságról)
> című művét, és a katolikus filozófiát tanulmányozta*. *1932-ben a *
> *Münsteri** Pedagógiai Intézetben docensi állást kapott*, *de a náci
> kormányzat által hozott **antiszemita** törvények** arra kényszerítették,
> hogy 1933-ban lemondjon* *állásáról*. *Ugyanez év október 14-én belépett
> a kölni kármelbe, ahol a Keresztről nevezett Terézia Benedikta nevet kapta.
> *
>
> *Kármelita szerzetesként is folytathatta tudományos munkáját: itt írta
> meg Endliches und ewiges Sein (Véges és örök lét) című könyvét, amelyben
> próbálja összeegyeztetni Aquinói Szent Tamás és Husserl filozófiáját*.
> *1938-ban* *a nácik **elől a hollandiai Echt kármelita kolostorába
> mentették át elöljárói. Itt írta Studie über Joannes a Cruce:
> Kreuzeswissenschaft (Tanulmányok Keresztes Szent Jánosról – A kereszt
> tudománya) című könyvét.   *
>
> *„Ebben az írásban Keresztes Szent János életútját elemezve saját – a
> kereszt és a szeretet kapcsolatáról vallott – felfogását ismerhetjük meg.
> Jézus Krisztus kereszthalála Isten szeretetének a megnyilvánulása, így a
> kereszt és a szeretet összekapcsolódik, eggyé válik, **egyet jelent.
> Isten a keresztben mutatta meg a szeretetét. A szeretet kölcsönösségéből
> következően az ember Isten iránti szeretetének is a keresztben kell
> megmutatkoznia. »Krisztussal meg kell halni a kereszten, hogy Vele együtt
> feltámadjunk! Minden hívő és minden pap számára valósággá lesz ez a vágy a
> szentmiseáldozatban*. A hit tanítása szerint a szentmise a kereszt
> áldozatának megújítása. *Aki élő hittel mutatja be vagy vesz részt a
> szentmisén, annak lelkében megismétlődik a Golgota eseménye.« A kereszt
> tudományában Edith Steinnek a korai korszakában meglévő pszichológiai
> érdeklődése, irányultsága bontakozik, ** illetve teljesedik ki,
> gazdagodva a filozófiában és a vallási életben szerzett tapasztalatokkal**.
> A léleknek azt a belső útját írja le, amelynek során egyesül Istennel,
> ehhez felhasználja a misztikus szerzőknél – **főként Keresztes Szent
> Jánosnál és Avilai Szent Teréznél – megtalálható fogalmakat, szimbólumokat
> (sötét éjszaka, titkos létra, lelki eljegyzés).*
>
> A három fő részből álló mű *(A kereszt üzenete; A kereszt tanítása; A
> kereszt követése) *utolsó része nincs befejezve, *a kereszt követése
> Edith Stein életútjában valósult meg. Örökfogadalmi szentképére felírt,
> Keresztes Szent Jánostól vett mondatát – »Ezentúl az lesz a feladatom, hogy
> jobban szeressek!« – bibliai értelemben valósította meg*, *mivel János
> evangéliuma szerint **»Nagyobb szeretete senkinek sincs annál, mint ha
> valaki életét adja barátaiért.«* (Jn 15,13).” (Kormos József: *Edith
> Stein a filozófiáról és a vallásról*
> <http://web.axelero.hu/kesz/jel/03_04/kormos.html>)
> *Edith Stein* *Hollandiában* *sem volt **biztonságban*: *a holland
> püspöki konferencia 1942. július 20-án nyilvánosan elítélte **a náci
> fajelméletet;* *az állásfoglalást az ország összes templomában
> felolvasták*. *Válaszként július 26-án **Hitler** elrendelte* *Hollandiában
> **is *a*z áttért zsidók* *letartóztatását,* *akiket addig megkíméltek. *
>
> *Augusztus 2-án Rosa nővéré**vel Auschwitzba hurcolták, ahol augusztus
> 9-én megölték*.* Vértanúként* *halt meg** népéért és hitéért, egészen
> elégő áldozatként.*
>
> Maria Amata Neyer nővér, a kölni Edith Stein Archívum vezetője így írt az
> elhurcolásról: „Miközben Edith elbúcsúzott a kármeltől, odaszólt Rosának:
> »Gyere, hiszen mi a népünkért megyünk!« Korabeli megcáfolhatatlan
> tanúságtétel igazolja, hogy ezek a szavak így hangzottak el. Jelentésüket
> azonban nem tudjuk egészen pontosan értelmezni. Edithnek e szavait
> többnyire a zsidó népre vonatkoztatják, hiszen a zsidó néppel való
> sorsközösséget ő soha nem adta föl. Már a zsidóüldözés elején
> kinyilvánította, »ennek a népnek a sorsa az én sorsom is.« Edith azonban
> más kérdéseket is feltett, és erről is cáfolhatatlan tanúságtételünk van.
> Élete vége felé többször is megkérdezte: »Ki fog majd engesztelni
> mindazért, amit a német nép nevében a zsidó nép ellen elkövetnek? – Ki
> fogja a bűnnek ezt az iszonyú áradatát mindkét nép számára áldássá
> változtatni?”« – Azt hiszem, szabad azt remélnünk, hogy Edith életének
> utolsó útján a német népért is engesztelt.”
>
> *Edith Stein egész életére jellemző igazságkeresés a szeretet megtalálását
> jelentette. Szerinte a lényeg*, *az igazság és a szeretet összefügg
> egymással.* *II. János Pál pápa 1987. május 1-jén avatta boldoggá. 1998.
> október 11-én, szentté avatásakor pedig így fogalmazott: * „*Keresztről
> nevezett Teréz Benedikta nővér mindnyájunknak mondja: Ne fogadj el semmit
> igazságnak, ami a szeretet nélkül van. És ne fogadj el semmit szeretetnek,
> ami az igazság nélkül van!”*
>
> *Edith Stein *a* 20. század egyik legjelentősebb filozófusnője. ** Alakja
> mégsem tudományos vagy tanári munkája miatt vált századunk egyik jelképévé,
> hanem sorsa miatt.*
>
> * * *
>
> *Edith Stein* kereste az igazságot, és megtalálta Istent. *Műveiből
> idézünk:*
>
> *„Létezik egy olyan hívás, amely arra ösztönöz, hogy Krisztussal
> szenvedjünk, és ezért együttműködjünk vele a megváltás művében. Ha az Úrral
> egyesülten élünk, tagjai vagyunk Krisztus titokzatos Testének: Krisztus
> tagjaiban tovább folytatja életét s szenved bennük: az Úrral egyesülten
> viselt szenvedés az Ő szenvedése, bekapcsolódik a megváltás nagy művébe, és
> ezért termékeny**. Ez az az alapelv, amelyre valamennyi szerzetesrend,
> különösképpen pedig a Kármel élete épül*: a szabadon vállalt és örvendező
> szenvedés által közbenjárni a bűnösökért, és együttműködni az emberiség
> megváltásában” – írta egyik levelében a szíve mélyén fölismert, majd életre
> váltott hivatásról.
>
> „Mosolyognom kell azon a kérdésen, hogy mennyire szoktam már meg a
> magányt. Életem során többnyire sokkal magányosabb voltam, mint *itt (a
> Kármelben). Nem hiányzik semmi abból, ami odakint van, s megvan mindenem,
> ami odakint hiányzott, **úgyhogy már csak hálát kell adnom a hivatás
> mindent meghaladó kegyelméért, amelyet egyáltalán nem érdemeltem meg.”*
> „A Szent Éjszaka: egy nemzet üdvössége, az ember üdvössége, a te
> üdvösséged!
>
> Uram, mi Istenünk, kijelöltél számunkra egy hosszú és sötét, köves és
> kemény utat.
>
>
> *Miért a szenvedés, mely rázúdul a világra? Miért tűnik úgy, hogy csökken
> a reménység, amikor a fény kialvóban van?  Gyakran kevesek erőim, és szinte
> nem remélem, hogy a fény még felragyoghat. Azonban, amikor a szívem
> megkövesedett egy mély fájdalomban, íme, segítséget nyújtott számomra egy
> világosság, egy édes csillag. Hűségesen kísért engem – és én követtem őt,
> eleinte tétován, aztán mindig biztosabban. Így újra megtaláltam egy kunyhó
> ajtaját és megláttalak Téged: *Szeretet Misztériuma!
>
>
> *Isten nagysága egy szűk istállóban! Az én szívem most jászollá változott,
> mely Téged vár. Tudom, hogy nem kell sokáig várnom. Mert ahol látod a
> szegénységet, Te ott vagy. Ahol könny van, Te hozod a vigasztalást, ahol
> reménytelenség és félelem van, ott Te simogatsz szereteteddel, mely
> enyhülést ad.”*
>
> *Végrendeletéből: *
>
> *„Köszönetet mondok teljes szívemből elöljáróimnak és minden kedves
> nővértársamnak azért a szeretetért, amellyel befogadtak, és minden jóért,
> amiben ebben a házban részesültem.*
>
> *Azt a halált, amelyet Isten nekem szánt, örömmel fogadom el már most
> tökéletes megadással Isten szent akaratában. Kérem az Urat, hogy fogadja el
> életemet és halálomat az ő dicsőségére és magasztalására, Jézus és Mária
> Szent Szíve és az Anyaszentegyház minden ügyéért, különösen szent rendünk,
> nevezetesen a kölni és echti Kármel fennmaradásáért, megszenteléséért és
> tökéletesedéséért, engesztelésül a zsidó nép hitetlenségéért, hogy az Urat
> az övéi fogadják be és eljöjjön az Ő dicsőséges országa, Németország
> megmentéséért és a világ békéjéért, végül élő és elhunyt
> hozzámtartozóimért, és mindenkiért, akit Isten nekem adott: hogy közülük
> egy sem menjen veszendőbe. *
>
>
> *1939. június 9-én, úrnapja nyolcadának péntekén, lelkigyakorlatom 7.
> napján.Az Atya, Fiú és Szentlélek nevében.”*
>
> *A Keresztről nevezett Teréz Benedikta nővér O.C.D.*
>
> * * *
>
> *Atyáink Istene, te Szent Teréz Benedikta vértanúdnak megadtad, hogy
> keresztre feszített Fiadat megismerje és egészen a halálig kövesse.
> Közbenjárásodra add, hogy Krisztust minden ember elismerje Üdvözítőjének,
> és általa eljusson örök színelátásodra. Aki veled él és uralkodik a
> Szentlélekkel egységben, Isten mindörökkön örökké. Amen. *
>
> *Forrás*
> *Kármelitakolostor.hu *
> *Kormos József: Edith Stein a filozófiáról és a vallásról*
>
> *Képek: Kármelitakolostor.hu; Philomelablogja.blogspot.com
> <http://Philomelablogja.blogspot.com>; Common Wikipédia*
>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20220809/6728233c/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról