[Grem] A gyakorlatban a különbség... RE: !!! A lengyel igazságügyi miniszt. szabályozása a közösségi oldalak általi cenzúra ellen
KEA
kea at turul.banki.hu
2021. Jan. 22., P, 08:02:32 CET
> Úgyhogy most csak annyit reagálok, hogy az illető könyv nem politikai jogrendről beszél, hanem a
> liberalizmus szó hitbeli-eszmei értelmét ragadja meg (úgy látszik, már a XIX. sz. vége felé is
> volt ilyen, a jogrendi berendezkedés fogalmi körein túl-kívül-alatt).
MÁRTON ÁRON
Világnézet és nevelés
[...] A liberalizmus a filiszter világnézete. A francia forradalomból megszületett polgáré, aki
nagyképű, fitogtatott tudálékossággal ránevelôdött arra, hogy az élet legnagyobb és mindig égetô
kérdéseit is közömbösen kezelje. Nem tagadja feltétlenül a túlvilágot, de nem is törôdik vele.
Lehet, hogy van Isten, de a vallás szerinte magánügy, s az életet az állam is és az egyes ember
is minden valláserkölcsi kötöttségtôl függetlenül rendezheti be. Legnagyobb érték szemében a
független emberi ész. Az igazságokat az állapítja meg s nem a valóság, az erkölcsöket a
korlátlan szabadság szabályozza és nem isteni normák. Eredmény: polgári házasságával
törvényhozás útján kikezdte, kettôs normájával, nyers erotikába fulladt irodalmával,
művészetével pedig teljesen szétdúlta a társadalom alapegységét, a családot; gazdasági téren
hirdetett és alkalmazott szabadversenyével meghízlalta az élelmesek kis csoportját és a
technikai fejlôdés szédítô fokán megszégyenítô nyomorba nyomta a túlnyomó többséget; jogi
elméletével a társadalmak élére állított minden ügyek korlátlan intézésére egy hazug, bôbeszédű,
s rendesen érdekszövetkezetek és nem a nép akaratából összeálló, tehetetlen parlamentet.
A bolsevizmus édes gyermeke a liberalizmusnak. Marx és Lenin a legkövetkezetesebb liberálisok.
Nem álltak meg félúton, a liberális tételekbôl lehozták a legvégsô következtetéseket. Kant
még annyit mondott, hogy az Isten létét nem lehet bizonyítani, Marx már biztosan hirdeti, hogy
nincs. A XVIII. és XIX. század természettudománya az anyagelvűség igazolására kitalálta,
tudományos és népszerűsítô nagy hanggal a közvéleménybe szuggerálta a majomelméletet [...] hogy
a liberális "tudományosság" kedvenc elméletét, az ember állatiasságát eleven érvekkel
támogassák. A liberális parlamentek sürgôs teendôként hajszolták keresztül a házastársak
elválását megkönnyítô törvényeket, s az orosz kódexben ma a házastársi viszony elô sem fordul
[...] A tôke a liberális parlamentek mellett, sôt azokon keresztül úgy használta ki az ország
népét, ahogy akarta, a tanácsköztársaság államkapitalizmusa pedig egy elméleti gazdasági
rendszer esztelen erôszakolásával támaszt éhínséget, s a megindult éhes tömegeket
lovasdandárokkal, vagy a biztosabban ölô gázzal ezerszámra kegyetlenül küldi a halálba. Rousseau
kiadta a jelszót: vissza a természethez! Az újkor pedagógiája utána szajkolta, az "alapjában jó
természet" szabad kifejlôdését követelte, s ha igazak azok a borzalmak, amelyeket az európai
kommunista nevelés elveinek és gyakorlatának ismerete után az oroszországi megfigyelôk
beszámolói alapján a szovjet iskoláról el kell hinnünk, akkor a bolsevizmus itt is csak
következetességét mutatja, csak követi a liberális elveket a többi kultúrterületeken
érvényesített százszázalékossággal a nevelés terén is.
Erdélyi Iskola, 1933-34. I. évf. 5-6. sz. (részletek). In: Domokos Pál Péter: Rendületlenül...
Márton Áron erdély püspöke. Szerk. Hídvégi Máté. Eötvös Kiadó, Szent Gellért Egyházi Kiadó,
h.n., é.n., pp. 215-216.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról