[Grem] A globalizmusból fakadó társ-i problémák és a konzervatív és liberális válaszok / Szánthó Miklós Alapjogokért.Központ

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Jan. 1., P, 11:26:45 CET


https://888.hu/ketharmad/a-tarsadalmi-alapproblemakat-valojaban-a-globalizacio-okozza-4291574/

Korunk egy hatalmas nagy paradoxon, ellentmondások óriási halmaza – és erre
az idei év csak ráerősített – kezdte „*Egydimenziós önhittség” című írását
Szánthó Miklós, az Alapjogokért Központ igazgatója a Magyar Nemzetben.*

Korunk egy hatalmas nagy paradoxon, ellentmondások óriási halmaza – és erre
az idei év csak ráerősített. *Miközben úgy tűnik, a világ egyre inkább
összetettebb és bonyolultabb, a kommunikáció primitivizálódik. *A nyilvános
közbeszéd és a közösségi média felületei miatt az ezzel egyre inkább
átfedésben lévő magánközlések is egyszerűsödnek, egymondatossá válnak. A
trend éppen azt igyekszik felmutatni erényként, hogy az a király, aki
bármilyen formában vagy tartalommal, de elsőként keretez egy eseményt vagy
reagál arra. Pedig egy összekötöttségében és információtúltengésében a
korábbi évszázadokat valóban meghaladó időszakban nyilvánvalóan nehezebb,
összetettebb és időigényesebb feladat értelmezni a folyamatokat, pláne
mögéjük nézni.

Lényegében ezt az érvelést szokta a kortárs elit ráolvasni a „populisták”
fejére: tudniillik hogy a globalizált világ komplex kérdéseire barbár,
tömegbarát válaszokat adnak. A helyzet azonban pontosan az ellenkező. Éppen
hogy* a liberálisok kínálják tálcán a leegyszerűsítő, uniformizált
válaszokat az általuk olyannyira favorizált globalizációra, és
képtelenek **elfogadni
a múlt, a szokások, a hagyományok valóban szövevényes mátrixából táplálkozó
alternatívákat. **A társadalmi alapproblémákat – klímaváltozás, migráció,
terrorizmus, gyorsan terjedő járványok – a globalizáció okozza, **erre
„megoldásként” *pedig tényleg szívtépő gyermekiességgel *még több
­globalizációt kínálnak *megoldásként. Bármilyen politikai,
szociokulturális vagy éppen egészségügyi kihívás üti fel a fejét, *azt
sulykolják, hogy a gyógyír egy újabb nemzetközi szervezet vagy egyezmény, a
még több integráció, a még magasabb fokú standardizáltság *vagy mindezek
révén persze *a még egyirányúbb globális szabályozás.*

A világ viszont annál valóban bonyolultabb, hogy egynemű válaszokat
lehessen ajánlani mindenre. Bár éppen *a posztmodern progresszió *beszél a
sokszínűség korlátokat és józan észt nem ismerő tiszteletéről, de igazából
ők azok, akik *nem értik*, *hogy a komolyan vett sokszínűség kizárja a
„nemzetközi szinten kimunkált standardok” bárhol és mindenhol történő
alkalmazhatóságát – hiszen ahány ház, annyi szokás*. Jól kitapintható ez
például a multikulturalizmus ügyében: a nyugati közvélemény-barkácsoló
alkimisták úgy hiszik, az a „recept”, amit ők kidolgoztak, máshol is
működhet – mit működhet, működnie kell és működni fog.

*Éppen ezért Közép-Európa sem választhat más utat. Hiszen ha létrejön az
etnikai diverzitás falansztere, ha minden egyes európai országban kevert
népesség él majd, már nem állhatnak a nemzeti, állami különutasságok a
föderatív EU útjában.* A maga egyszerűségében és lebutítottságában *ehhez
eszköz, illetve fedőprojekt a „jogállamisági eljárás”, amelynek kapcsán
szintén azt állítják, hogy van univerzális kód arra, hogyan is kell
kinéznie egy államnak – miközben *különös bornírtságot kölcsönöz a
dolognak, hogy *valójában éppen a jogállam nevében akarják az államot, az
állami szuverenitást lebontani.*

Külön figyelmet érdemel a modernizáló ideológiák kapcsán, hogy *a
kizárólagosnak beállított mintázatokat **a különutasság**ot nem ismerő
„tudományosság” bűvkörébe vonják. Azt állítják, az emberi ész
mindenhatóságára építő tudomány mindenre egységesen választ tud adni,
ezáltal *az „elfogadhatóság” elitklubjából* ki is zárnak** minden
magyarázatot, amit **a racionalitás nem képes* *átfogni – így például a
vallást vagy a „haszontalan” kérdésekkel foglalkozó filozófiá*t. Mindkettő
túl bonyolult a pillanatnyi jóemberkedésre szorítkozó szociálliberális
narratívákhoz képest: *a vallás **túl hihetetlen a ráció számára*, *a
filozófia meg túl mély és egyben túl elvont dolgokkal foglalkozik,** hogy
az automatizált azonnaliság szempontjából „hasznosnak” lehessen nevezni.*

A teológia vagy az élet valóban végső, nagy dolgaira történő rákérdezés
helyett *persze kínálnak mást, egyszerűbbet, trendibbet, modernebbet:
pszichologizálást, álmoralizálást és érzékenyítést*. Az élet viszont
nemcsak hogy bonyolult és összetett, de nehéz, „rakkolós”,
kötelezettségekkel és felelősségekkel tűzdelt is.* A liberálisok
szerint *azonban
nem; pontosabban az az utópia, *amit erre a Földre ők megálmodtak,
pihekönnyű, kényelmes életet rejt, ahol mindenki jóember, ahol nincs
igazságtalanság, nincsenek előítéletek, mindenki egyenlő, toleráns,
figyelmes és befogadó*.* Ebből megint csak leegyszerűsítő törekvések
születnek:* egyfelől mivel a világ bizonyosan nem volt sohasem ilyen, ezért
a múltat meg kell változtatni, át kell írni, hogy ezentúl olyan legyen.
(Bár persze kérdés, hogy ha a filmipar legfrissebb történelemábrázolása
szerint a XVI. században egy néger lehetett angol királyné, akkor miért
volt szükség a fekete polgárjogi mozgalmakra.)

Másfelől az élet terheitől, nehézségeitől meg kell óvni az embereket, a
„terápiás államnak” (Megadja Gábor) az a feladata, hogy mindenkit
„meggyógyítson”, mindenkinek az érzékenységére mindenkor, mindenhol, tértől
és időtől függetlenül, azonos módon figyelemmel legyen. *A legegyszerűbb
dolog tehát az, hogy „safe space” meg „trigger warning” jeligére eltakarjuk
a világ és az élet recés oldalát, **a történetileg vagy politikailag csak
körülményesen megmagyarázható helyzetekre **planetárisan a „senkit sem
szabad megsérteni!” varázslatos fordulatát leheljük*.

Í*gy jön létre az érzelmi törékenységéről csak „hópehely generációnak”
hívott új nemzedék, mely a valóság elől a szivárványos, mégis egyenszabású
álomvilágba menekül *– és ezen (rém)álmot igyekszik mindenki tudatába
beerőszakolni. A pár évtizede magát még masszív ellenkultúraként
aposztrofáló lázadáshullám így korcsosul el holmi bazári konformizmussá, ahol
a „lázadó” a multinacionális kereskedelmi láncok fogyasztójaként egy termék
képében meg is veheti magának ezt az álmot. Ráadásul úgy, hogy *egy szimpla
tranzakcióval **mindenféle „nonkonformista” társadalmi igazságharc**ot
támogathat *e cégek „felelősségvállalási politikájával” összhangban, mint*
a migránsok megsegítése, a transzgender aktivizmus vagy *a „családtervezés”
(*abortusz). Hiszen nem kell* a bevándorlási hullám, a nemi eltévelyedések
hirtelen kiszélesedése vagy a halálkultúra* okainak* *mélyére ásni,** épp
elég léleknyugtató és egyszerű megoldás az, ha e „nemes ügyeket” egy
„fiatalosch” termék árának egy százalékával dotálni lehet.*

Azok, akik mindenkit meg szeretnének nyugtatni, hogy a világ nem olyan
érdes, mint amilyen valójában, előszeretettel beszélnek a velük nem egy
gyékényen árulókról úgy, mint a „posztliberális korszak” előkészítői­ről. A
helyzet azonban az, hogy *a világ realitásait, összetettségét,
„nyersességét”, valamint az emberi ész és értelem korlátosságát figyelembe
vevők (vagyis mi) *nem a *l*iberalizmus után vannak, hanem *már jóval
korábban léteztek. Ahogy a miniszterelnök fogalmazott pár hónappal ezelőtt:
„A mi nemzeti és keresztény alapelveink nem** liberálisak. A
liberalizmus* *előtt
jöttek létre*.” *A liberálisok egyik stratégiai hibája – és szimplifikáló
világmagyarázataik egyik forrása –, hogy meg vannak győződve: a „jó
történelem”, a civilizáltság, a késsel-villával enni tudás velük kezdődött*,*
az egyedüli és mindenkire érvényes „jó választ”* *ezáltal ők birtokolják,
és hozzájuk is kell mérni minden*t. Pedig az ő forgatókönyvük csak egy a
sok lehetséges alternatíva közül. Ráadásul a maga globális végtelenségében
erkölcsi értelemben roppantul véges, leegyszerűsítő és – ahogy ők szokták
másokra mondani – egybites. Szóval ha 2021-ben majd jön valaki feltartott
mutatóujjal a „populizmusról” hadonászva, jelezzük neki: aki megpróbálja
puhára bélelni a jelenvalót és ártalmatlanítani a létezést, csak az nem
érti a „populizmus” összetettséget.

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_5278705162624436115_m_-5469082200519488593_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210101/68a49c62/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról