[Grem] Az identitáspolitika patológiája
Reinisch Egon
reinisch at t-online.hu
2021. Aug. 3., K, 07:33:26 CEST
"A progresszív identitáspolitika ugyanis pontosan úgy viselkedik, ahogy
minden totalitárius rendszer tette ezt a múltban: nem pusztán a jelent
akarja uralni és a jövőt meghatározni, de a múltat is a maga képére
akarja formálni. Ha lehet, a múltat retusálni kell, átírni, betiltani,
de a legjobb végképp eltörölni."
Hamarosan be lesz tiltva az Iliász ,bár már lehet ,hogy már most sem
olvassák .Hiszen nem létezik, hogy egy férfi egy nőért indít háborút .
Valaki egyszer azt mondta :Az Európai történelem akkor ér véget ,ha az
ókori klasszikusokat már nem olvassák .
E.
2021.08.01. 14:11 keltezéssel, KEA írta:
> Az identitáspolitika patológiája
>
> Szemlélek Értékmagazin, 2019.01.04. -- Bolyki László
> https://szemlelek.blog.hu/2019/01/04/az_identitaspolitika_patologiaja
>
>
> Jelenleg ott tartunk, hogy a szabadság nevében már nem elég, hogy
> bárki kilóghat a sorból, hanem a haladás nevében be kell tiltani
> minden sort, mivel az sérti az abból kilógók érzékenységét.
>
>
> Az utóbbi időkben parázs társadalmi vitáknak lehetünk szemtanúi, midőn
> a lélegzetelállító hatékonysággal munkálkodó LMBTQ+ lobbi, valamint a
> genderelméletet a közbeszéd homlokterébe navigáló úgynevezett
> identitáspolitika egyre több gyakorlati sikert ér el a nyugati
> társadalmi normák átformálása területén. Ezúttal nem bánom, hogy kis
> hazánkba minden társadalmi jelenség, változás, hóbort némi késéssel
> érkezik a kies Nyugatról, mert így talán van időnk és lehetőségünk
> fölkészülni, gondolkodni és józan párbeszédeket folytatni a témában.
> Elég, ha az amerikai társadalmat évek óta lázban tartó "öltöző-vitára"
> gondolunk, ami az Obama-adminisztráció utolsó éveinek központi
> témájává vált. E vita arról szól, vajon használhatja-e egy férfi a női
> öltözőt, amennyiben női identitással rendelkezik (és ugyanez fordítva,
> egy nő a férfi öltözőt), valamint, hogy a felelős hatóságok
> kötelesek-e egy harmadik (semleges nemű) jellel ellátott toalettet is
> kialakítani a férfi-női mosdók mellett. A hagyományos,
> progressziómentes gondolkodás szerint az öltöző használatának
> kizárólagos feltétele az ember biológiai neme, amiben ha esetleg
> elbizonytalanodna is valaki (lásd: "Azt se’ tudja, hogy fiú-e vagy
> lány!"), bármikor ellenőrizheti, hiszen a bizonyítékok egyértelműek és
> "kéznél vannak". A progresszív identitáspolitikán keresztül komoly
> társadalmi befolyásra szert tevő gender ideológia azonban ezt
> megkérdőjelezi, midőn elkülöníti egymástól a biológiai nem és a
> társadalmi nem fogalmát.
>
> Komoly vita folyik már a tekintetben is, hogy az, amit "gender
> tudományoknak" szokás nevezni, egyáltalán megfelel-e a tudományosság
> alapvető kritériumainak, vagy inkább egy erős politikai hátszéltől
> vezérelt ideológiának kellene tekinteni. Ezúttal ne menjünk bele
> akadémikus vitákba, csak vizsgáljuk meg azt, hogy e "tudományos
> elmélet" miképpen válik mindennapi valósággá azokban az országokban,
> melyekben politikai dimenziókba emelték, és ezáltal társadalmi szinten
> alkalmazták azt! Vegyünk néhány példát a 2010-es évek bőséges terméséből:
>
> 2017-től a londoni metró utastájékoztatói többé nem kezdődhetnek
> úgy, hogy “Ladies and gentlemen!”, mivel ez a megszólítás a "tegnap
> mára már meghaladott világát idézi" (copyright Sadiq Khan, London
> polgármestere), hiszen "kirekesztő, elavult és sértő".
>
> 2011 januárjában az amerikai külügyminisztérium bejelentette, hogy
> az útleveleken lecserélik az "édesanya" és "édesapa" kifejezéseket,
> helyettük semlegesnek minősített megjelölést kell majd használni,
> tehát az "egyes és kettes számú szülő" fog szerepelni a hivatalos
> dokumentumokban.
> A svéd evangélikus egyház 2017 novemberében olyan módon
> változtatta meg saját egyházi szabályzatát, hogy a továbbiakban ne
> lehessen hímnemű lényként utalni Istenre, sem személyes névmás
> használata által, sem úgy, hogy Atyának nevezik őt. Ennek nyomán
> például a "Mi Atyánk" is "Mi szülőnk"-re változik.
>
> Jordan Petersont, a világhírű kanadai pszichológus professzort ki
> akarták rúgatni a hallgatói, mert nem volt hajlandó a maguk által
> választott identitásuk szerint megszólítani őket. Ez konkrétan azt
> jelenti, hogy ha például egy John nevű férfi hallgató megkövetelte
> tőle, hogy "her majesty"-nek, azaz "őfelsége, a királynő"-nek
> szólítsa, tekintettel arra, hogy a John nevű fiatalember éppenséggel
> királynő identitással rendelkezett, akkor ő ezt elutasította.
>
> Ezekben a történetekben az a közös, hogy hivatalos szervek (hatóságok,
> egyházak, oktatási intézmények) arra kötelezik a többségi társadalmat,
> hogy a nemi szerepeket a továbbiakban kizárólag a genderelmélet által
> meghonosított társadalmi nem fogalmán keresztül értelmezze, mégpedig
> azon törpe kisebbség kedvéért, akiknek a nemi identitása nem egyezik
> meg a biológiai nemükkel. Tehát ha a londoni metrón éppen 120 ladies
> és 113 gentlemen utazik, de utazik még 2 olyan személy is, akik nem
> tartják magukat egyiknek sem, akkor az ő kedvükért nem fogják
> bemondani, hogy "hölgyeim és uraim", nehogy traumatizálódjanak utazás
> közben. Az útlevelekben pedig, ugyanilyen alapon, azok kedvéért
> cserélik ki az "apa" és "anya" szavakat egyes és kettes számú szülőre,
> akik egyszerre rendelkeznek édesanya identitással, valamint férfi nemi
> szervekkel, esetleg fordítva.
>
> Aki pedig ezzel nem kíván egyetérteni, vagy éppen abszurdnak
> tartja, azt intoleránsnak, kirekesztőnek, esetleg szexistának nevezik.
>
> Tudom, hogy léteznek embertársaim, akik nem tudnak azonosulni azzal a
> testtel, azzal a nemmel, amelybe beleszülettek, és azzal is tisztában
> vagyok, hogy ez rengeteg szenvedést és nehézséget okoz számukra. Annak
> ellenére, hogy én magam nem értek egyet a jelenkori megoldási
> kísérletek többségével, örülök, hogy olyan társadalomban élhetünk,
> ahol az érintettek nem az én véleményemet kérdezik, hanem saját maguk
> dönthetik el, hogy miképpen viszonyulnak saját identitásukhoz. Tehát
> ha úgy kívánják, fölvállalhatják a maguk választotta identitást, sőt,
> ha akarják, akár át is műttethetik magukat olyanra, amilyenre csak
> akarják. De miért nem elegendő, ha a társadalom teljes szabadságot
> biztosít minden polgárának ahhoz, hogy megélje, ha nemi identitása
> eltér a többségétől? Miért kéne egy kisebbség kedvéért lebontani a
> többség által elfogadott évszázados, sőt, évezredes kulturális
> mintákat, archetipikus mélységekben gyökerező társadalmi normákat és
> irányelveket?
>
> Jelenleg ott tartunk, hogy a szabadság nevében már nem elég, hogy
> bárki kilóghat a sorból, hanem a haladás nevében be kell tiltani
> minden sort, mivel az sérti az abból kilógók érzékenységét. Ma már nem
> az a lényeg, hogy aki nem lép egyszerre, az is kapjon rétest estére,
> hanem hogy mindenféle egyszerre lépés üldözendő, minthogy súlyosan
> traumatizálja azokat, akik nem kívánnak egyszerre lépni, mégis kérnek
> rétest estére. Így jutottunk el odáig, hogy nem pusztán kívánatos és
> jó dolog másnak lenni, hanem hogy ciki, sőt, szigorúan tilos
> nem-másnak lenni.
>
> Avagy miután a közintézmények főbejáratait (nagyon helyesen)
> akadálymentesítettük a mozgáskorlátozott embertársainkra való
> tekintettel, és a lépcsők mellé kerekesszékes közlekedésre alkalmas
> rámpákat építettünk, tényleg szükséges a lépcsőket ledózerolni? A
> kerekesszékes embertársaink valóban traumatizálódnak a lépcsők
> látványától, amelyek arra emlékeztetik őket, hogy vannak, akiknek két
> egészséges lábuk van? Sőt, ha továbbvisszük a párhuzamot, akkor az
> identitáspolitika ideológiai harcosai szerint nem csak a posta, az
> okmányiroda és a városháza lépcsőit kell ledózerolni, hanem a Nemzeti
> Múzeum, az Akropolisz, a Szent Péter-bazilika lépcsőit is, de még a
> Genezis könyvében szereplő Jákób lajtorjáját is át kell nevezni, hogy
> az ősi szöveg ne legyen kirekesztő.
>
> A progresszív identitáspolitika ugyanis pontosan úgy viselkedik,
> ahogy minden totalitárius rendszer tette ezt a múltban: nem pusztán a
> jelent akarja uralni és a jövőt meghatározni, de a múltat is a maga
> képére akarja formálni. Ha lehet, a múltat retusálni kell, átírni,
> betiltani, de a legjobb végképp eltörölni.
>
> Ezért kell átírni évszázadok óta élő, generációk sokasága által
> megőrzött hagyományokat, apáról fiúra szálló tradíciókat (egyébként
> pfujj, ez is szexista volt!), az emberiség kollektív tudattalanjának
> kincseit őrző meséket, ikonikus irodalmi alkotásokat, vagy akár a
> Szentírás szövegét is, amennyiben nem gendersemlegesek, vagy nem
> felelnek meg a PC (politikai korrektség) követelményeinek.
>
> Az önfelszámoló identitás
>
> A progresszív identitáspolitika igyekszik erősnek, modernnek,
> toleránsnak és érzékenynek bemutatni az általa preferált értékrendet,
> pedig ennek éppen az ellenkezője igaz. E divatos ideológia és annak
> társadalmi leképeződései első ránézésre a toleranciáról, elfogadásról
> és a feltétel nélküli szeretetről szólnak. Aki egyetért vele,
> lájkolja, posztolja, osztja, az jó fej, haladó, szivárványos, modern
> és toleráns, aki nem, az viszont maradi, intoleráns, bigott,
> barnainges, erőszakos, kirekesztő, esetleg fasiszta. A haladó
> identitáspolitika által érzékenyített lélek ugyanis beteges, gyenge,
> ugyanakkor erőszakos és önpusztító.
>
> Az erős identitás valójában nem sérül, amikor szembetalálkozik az
> övétől eltérő identitással, ahogy az erős értékrenddel bíró lélek sem
> traumatizálódik, amikor szembekerül az övétől eltérő
> értékválasztással. Vegyünk egy példát! A mi gyermekeink megszokták,
> hogy a családi asztal körül ülve, étkezés előtt imádkozunk. Ám azt is
> tudják, hogy az oviban és a suliban ez nem szokás, tehát ebből a
> szempontból mi egy kisebbséget képviselünk. Vajon miért nem jut
> eszembe bemenni az oviba és kötelezővé tenni mindenki számára, hogy
> asztali áldást mondjanak étkezés előtt? Vagy hogy az összes gyerek
> várja meg, amíg az én gyermekem elmondja az asztali áldást, és csak
> azután hozzálátni az étkezéshez? Nem, a gyermekem nem fog
> traumatizálódni az óvodában amiatt, hogy az intézmény nem kíván
> alkalmazkodni az ő kisebbségi szokásához, én pedig nem kívánom
> megváltoztatni az óvoda szokásrendjét a saját kisebbségi létem lelki
> békéje miatt. Ugyanezen okok miatt nevezhető teljes nonszensznek az a
> progresszív gyakorlat, mely során bizonyos országokban beszüntetik a
> karácsonyi vásárokat, betiltják az adventi betlehemeseket, lebontják
> az évszázadok óta épített utcai kőkereszteket, megszüntetik a húsvéti
> körmeneteket, megváltoztatnak karácsonyi énekeket, mondván, mindezek
> sértik a muszlim kisebbség érzékenységét. Ez nem igaz. A muszlim
> kisebbségnek ugyanis nagyon is erős identitástudata van, és pontosan
> tudják (a saját otthonaikban kőkeményen meg is követelik), hogy aki
> vendég, az alkalmazkodik azokhoz, aki otthon van (más kérdés, hogy
> nagyon sokan egyszerűen nem akarnak alkalmazkodni, ám ennek semmi köze
> az érzékenységhez és a traumákhoz).
>
> Amikor muszlim országokban turnézom, nem sérti az érzékenységemet
> az, hogy ott muszlim mecsetek, szokások és jelképek vannak előtérben,
> sőt, gyönyörködöm azok szépségében, miközben megtartom és egy
> pillanatig sem érzem fenyegetve a saját keresztény értékrendemet. Ez
> így van rendjén!
>
> A “safe space” mérhetetlen infantilitása
>
> Éppen az imént emlegetett Jordan Peterson fejtette ki, hogy az
> identitás nem pusztán az ember szubjektív érzékelésétől függ. Illetve
> 2 és 4 éves korunk közt még valamennyire természetesnek mondható, hogy
> elvárjuk a környezetünktől, hogy úgy tekintsen ránk, aminek önmagunkat
> gondoljuk: királynak, Ronaldónak, dinoszaurusznak, Singer varrógépnek,
> tarajos sünnek vagy Winnetounak. A személyiség egészséges fejlődésének
> egyik legfontosabb és legérzékenyebb processzusa éppen abban áll,
> ahogy a magunkról alkotott képünk organikus kölcsönhatásba lép azokkal
> a visszajelzésekkel, melyeket a környezetünk ad számunkra. Ennek
> belátásához bőven elegendő a józan paraszti ész, hiszen hiába érzem
> magam Ronaldónak, ha a grundon állandóan a kapuba állítanak a srácok,
> Alain Delonnak, ha egy kislány sem jön el velem randira, Albert
> Einsteinnek, ha minden dolgozatom kettes. Ha a visszajelzéseket nem
> vesszük figyelembe, akkor elszakadunk a valóságtól, és egy beteges,
> rögeszmés, infantilis, nárcisztikus személyiség válhat belőlünk.
>
> Képzeljük el, hogy én, aki egy általános iskolai harmadikos kisfiú
> vagyok, valóban elhiszem magamról, hogy én vagyok Alain Delon
> reinkarnációja, az iskola legmenőbb arca, akiért nemhogy az osztály
> legszebb leánykái, de még a nyolcadikos lányok is megőrülnek, és akkor
> még nem is beszéltünk Edit néniről, a csinos és fiatal
> tornatanárnőről. Ekkor – ahelyett, hogy kipróbálnám, vajon hogyan
> működik "terepen" ez az alsó tagozatos, hátulgombolós Alain Delonka –
> a diákönkormányzat hathatós segítségével elérem, hogy az egész iskola
> kötelező módon Delon úrnak szólítson, megtiltanám, hogy bárki
> kételkedni merészeljen alaindelonságomban, továbbá – nehogy
> megsérüljön érzékeny énképem – alapvető személyiségi jogként
> kötelezővé tenném, hogy velem randizzanak a legszebb lányok. Meg
> persze Edit néni.
>
> Ha mindezt elképzeltük, akkor már meg is van, hogy mit jelent a haladó
> körökben használt "safe space" kifejezés. A safe space az a hely,
> amely biztosítja számomra, hogy soha senki ne kérdőjelezze meg a
> szubjektív ön-érzékelésem érvényességét, ezáltal biztosítva azt, hogy
> a gyerekes énképem ne legyen kénytelen kölcsönhatásba lépni a valósággal.
>
> Mit is jelent ez hosszú távon? Azt, hogy egy infantilis, küzdeni
> képtelen, narcisztikus társaság fogja ráerőszakolni a maga beteg
> világképét a többségi társadalomra. Amit pedig modern, progresszív
> társadalmi fejlődésként artikulálnak, az valójában egy patologikus
> pszichés működés társadalmi normává emelése.
>
> Út a tejes káoszba
>
> Mindezek gyakorlati következményeképpen most ott tartunk, hogy
> amennyiben valaki transzneműként él, akkor a körülötte élő társadalom
> nem pusztán elfogadni köteles ezt, hanem köteles a választott neme
> szerinti jogokat biztosítani számára. Tehát egy női identitással élő
> férfi elindulhat női sportversenyeken, bemehet a női mosdóba, vagy a
> zuhanyzóba, elvárhatja, hogy nőként szólítsák meg, hogy ne hangozzék
> el a metróban, hogy "Hölgyeim és uraim". A haladó gondolkodás mindezt
> óriási társadalmi fejlődésként éli meg és ünnepli, mert kizárólag a
> kisebbség jogai felől közelíti meg a kérdést.
>
> Pedig ezzel a szemléletmóddal az a legnagyobb probléma, hogy – bár már
> az iménti példák is rengeteg morális kérdést vetnek fel – egy
> határtalan és beláthatatlan következményekkel járó társadalmi káoszra
> nyit kaput.
>
> Az identitáspolitika ugyanis nem fog megállni a nemek kérdésénél, mert
> nem is teheti! Ha az vagyok, akinek-aminek érzem magam, akkor az nem
> vonatkozhat kizárólag a nememre!
>
> Ha én transzkorúnak érzem magam, ami azt jelenti, hogy 45 éves férfi
> létemre egy 8 éves kislánynak érzem magam, akkor jár nekem
> gyermekfelügyelet? És vajon öltözhetek az uszoda női öltözőjében? És
> az ugrálóvárba bemehetek, ahol ki van írva, hogy csak 8 év alatti
> gyermekeknek? Ha esetleg két hónapos kisfiúnak érzem magam, akkor a 72
> éves édesanyámnak (ezúton is csókoltatom szeretettel) jár a GYES?
>
> És ha 67 évesnek érzem magam, akkor elballaghatok a
> nyugdíjfolyósító intézetbe, kérhetek nyugdíjat?
>
> Ha a Fesztiválzenekar brácsaművészeként koncertmester identitásom van
> (tehát transz-szólamú vagyok), akkor a zenekar kénytelen
> koncertmesteri szobát és persze gázsit fizetni nekem? Vagy esetleg a
> kollégáim teljes joggal megszakadnak a röhögéstől és megkérdezik, hogy
> nincs-e lázam?
>
> És ha én transzsorsú vagyok, például olimpiai bajnok identitással
> rendelkezem, akkor jár az aranyérem és persze az életjáradék? És ha
> esetleg én transzfinanciális identitással rendelkezem (azaz egy
> szegény testébe született gazdag embernek tartom magam), akkor jár
> nekem egy hatalmas vagyon?
>
> Tényleg ne higgyük, hogy ez vicc! Bár úgy tűnhet, de ami tíz éve
> rekeszizmokat görcsberántó vicc volt a Monty Pythonban, az ma a
> legteljesebb valóság. Tehát a mai viccek is valósággá fognak válni,
> úgyhogy gondolkodjunk róluk felelősséggel!
>
> Transzkorú embertársaink már vannak, és tényleg komolyan veszi őket az
> érzékenyített, azaz a progresszív identitáspolitikára finomhangolt
> társadalom! 2015-ben a Daily Mail online kiadása adott hírt arról a
> kanadai hétgyerekes családapáról, bizonyos Stefonknee Wolschtról, aki
> 46 évesen döbbent rá, hogy ő nő, mégpedig egy újszülött kislány. Hat
> évvel később, midőn már hatéves kislány identitással rendelkezett,
> otthagyta a "kirekesztő, elavult és sértő" gondolkodású (azaz a
> progresszív identitáspolitikával és a genderelméletekkel szemben
> minimális megértést tanúsító) családját, és új életet kezdett olyan
> barátaival, akik kvázi a szüleiként örökbe fogadták őt, hogy kedvére
> cumizzon, babázzon és kifestőkönyveket színezgessen. Kanadában
> mindehhez teljes támogatást kapott, különböző LMBTQ szervezetek, sőt,
> haladó szellemiségű egyházak is bátorították őt, mondván, milyen
> csodálatos, hogy végre szégyenkezés és bujkálás nélkül megélheti valós
> identitását. Ugye, értjük, hogy itt nem csak az a probléma, hogy a
> feleségét és a hét gyermekét magára hagyó 52 éves pasas rózsaszín
> tüllruciban barbizik egy cukimuki lányszobában?! (Bár én már itt
> feladom…) Ugye, értjük, hogy nem az a kérdés, hogy mennyire vagyunk
> toleránsak és jó fejek, amikor ehhez a transzkorú férfihez próbálunk
> viszonyulni? Hanem hogy ez egy pokolian veszélyes dominó effektus
> kezdő impulzusa. Ugyanis fölmerül a kérdés, hogy akkor ez a
> férfi/kislány vajon köteles-e gyerektartást fizetni a hátrahagyott
> gyermekei után. Egy hatéves kislány ugyanis nem kötelezhető ilyesmire…
> És akkor indulhat az őrület!
>
> Vagy itt a másik történet: egy 69 éves holland férfi, bizonyos Emile
> Ratelband kereken 20 évvel érzi fiatalabbnak magát tényleges koránál,
> ezért megpróbálta átíratni a születési dátumát a helyi okmányirodánál,
> amit a felelős szervek megtagadtak tőle. Ezért aztán a jó Emile
> beperelte az okmányirodát, mondván, hogy amennyiben egy transznemű
> megváltoztathatja a nemét, akkor ő, aki büszke transzkorúnak tartja
> magát, miért nem teheti meg ugyanezt a korával kapcsolatosan... A
> bíróság egyelőre nem engedélyezte a változtatást, mert bár elismerte
> az illető jogát a kora megváltoztatásához, kezelhetetlennek tartja azt
> a problémát, hogy ebben az esetben éppen 20 év törlődne egy személy
> életéből. És akkor a transzsorsú, a transzfinanciális, transzfajú,
> illetve a transzszólamú embertársainkról még nem is beszéltünk!
>
> Konklúzió: Monty Python, a sakk és a vizsla
>
> A központi kérdés nem az, hogy ki milyen identitástudattal
> rendelkezhet, ki minek vagy kinek érezheti, illetve képzelheti magát,
> hanem hogy ebből mi következik az őt körülvevő többségi társadalom
> számára.
>
> Nem azért érzi magát a ma embere a Monty Python legvadabb epizódjában,
> mert egy egyetemista férfi királynőnek érzi magát, hanem azért, mert a
> genderideológia gondolatrendőrsége a tanáraik számára kötelezővé
> teszi, hogy őfelségének szólítsák őt, mondván, hogy tiszteletben kell
> tartani a választott identitását. Nem azért, mert bizonyos
> embertársaink szerint 72+ nemi identitás létezik, hanem mert a kanadai
> kormány emiatt nyelvújításba kezdett, és kötelezővé tette az új
> személyes névmások (például zhe és zher) használatát. Nem azért, mert
> vannak a "normálistól" eltérő beállítottságú embertársaink, hanem mert
> az LMBTQ+ mozgalom ideológiai harcosai és a gender studies
> társadalommérnökei a társadalom átformáló törekvéseik miatt elvárják,
> hogy harcba szálljunk a józan ésszel, a biológiával, a nyelvtannal, a
> történelemmel, a természet legalapvetőbb törvényeivel, átírjuk a
> kulturális kánont, és ha lehet, a Szentírást is. Tehát tulajdonképpen
> arról van szó, hogy egy pár évtizedes, erőszakos ideológia kedvéért
> bontsuk le a nyugati társadalom alappilléreit, tekintsük semmisnek,
> elavultnak és meghaladottnak azokat az archetípusokat, melyek
> oszlopként tartják a nyugati kultúrát. Ez nem szabadság, hanem őrület.
> A szabadsághoz szilárd értékrendre van szükség, valamint arra, hogy
> azt rugalmasan kezeljük – engedjük, hogy eltérhessenek attól azok,
> akik úgy látják helyesnek. Nem pedig arra, hogy szüntessünk be minden
> értékrendet.
>
> Egy híres mondás szerint a sakk azért olyan zseniális, mert csak
> néhány szabályt kell betartani, és a lehetőségek végtelen tárháza
> nyílik meg előttünk. Ám ha azt a néhány alapszabályt betiltjuk, akkor
> nem a valódi szabadság kapuja nyílik meg előttünk, hanem értelmetlenné
> válik az amúgy csodálatos játék.
>
> bl.jpgKét mondatban összefoglalva: A szabadság egészséges mértéke
> odáig tart, hogy minden embertársamnak elidegeníthetetlen joga van
> ahhoz, hogy vizslának érezze magát, és akként is éljen. De ha emiatt
> én köteles vagyok neki kutyaházat építeni, napi háromszor
> megsétáltatni és megetetni, az már nem szabadság, hanem erőszak és
> elmebaj.
>
--
Ezt az e-mailt az Avast víruskereső szoftver átvizsgálta.
https://www.avast.com/antivirus
További információk a(z) Grem levelezőlistáról