[Grem] Az identitáspolitika patológiája
KEA
kea at turul.banki.hu
2021. Aug. 1., V, 14:11:22 CEST
Az identitáspolitika patológiája
Szemlélek Értékmagazin, 2019.01.04. -- Bolyki László
https://szemlelek.blog.hu/2019/01/04/az_identitaspolitika_patologiaja
Jelenleg ott tartunk, hogy a szabadság nevében már nem elég, hogy bárki
kilóghat a sorból, hanem a haladás nevében be kell tiltani minden sort,
mivel az sérti az abból kilógók érzékenységét.
Az utóbbi időkben parázs társadalmi vitáknak lehetünk szemtanúi, midőn a
lélegzetelállító hatékonysággal munkálkodó LMBTQ+ lobbi, valamint a
genderelméletet a közbeszéd homlokterébe navigáló úgynevezett
identitáspolitika egyre több gyakorlati sikert ér el a nyugati
társadalmi normák átformálása területén. Ezúttal nem bánom, hogy kis
hazánkba minden társadalmi jelenség, változás, hóbort némi késéssel
érkezik a kies Nyugatról, mert így talán van időnk és lehetőségünk
fölkészülni, gondolkodni és józan párbeszédeket folytatni a témában.
Elég, ha az amerikai társadalmat évek óta lázban tartó "öltöző-vitára"
gondolunk, ami az Obama-adminisztráció utolsó éveinek központi témájává
vált. E vita arról szól, vajon használhatja-e egy férfi a női öltözőt,
amennyiben női identitással rendelkezik (és ugyanez fordítva, egy nő a
férfi öltözőt), valamint, hogy a felelős hatóságok kötelesek-e egy
harmadik (semleges nemű) jellel ellátott toalettet is kialakítani a
férfi-női mosdók mellett. A hagyományos, progressziómentes gondolkodás
szerint az öltöző használatának kizárólagos feltétele az ember biológiai
neme, amiben ha esetleg elbizonytalanodna is valaki (lásd: "Azt se’
tudja, hogy fiú-e vagy lány!"), bármikor ellenőrizheti, hiszen a
bizonyítékok egyértelműek és "kéznél vannak". A progresszív
identitáspolitikán keresztül komoly társadalmi befolyásra szert tevő
gender ideológia azonban ezt megkérdőjelezi, midőn elkülöníti egymástól
a biológiai nem és a társadalmi nem fogalmát.
Komoly vita folyik már a tekintetben is, hogy az, amit "gender
tudományoknak" szokás nevezni, egyáltalán megfelel-e a tudományosság
alapvető kritériumainak, vagy inkább egy erős politikai hátszéltől
vezérelt ideológiának kellene tekinteni. Ezúttal ne menjünk bele
akadémikus vitákba, csak vizsgáljuk meg azt, hogy e "tudományos elmélet"
miképpen válik mindennapi valósággá azokban az országokban, melyekben
politikai dimenziókba emelték, és ezáltal társadalmi szinten alkalmazták
azt! Vegyünk néhány példát a 2010-es évek bőséges terméséből:
2017-től a londoni metró utastájékoztatói többé nem kezdődhetnek
úgy, hogy “Ladies and gentlemen!”, mivel ez a megszólítás a "tegnap mára
már meghaladott világát idézi" (copyright Sadiq Khan, London
polgármestere), hiszen "kirekesztő, elavult és sértő".
2011 januárjában az amerikai külügyminisztérium bejelentette, hogy
az útleveleken lecserélik az "édesanya" és "édesapa" kifejezéseket,
helyettük semlegesnek minősített megjelölést kell majd használni, tehát
az "egyes és kettes számú szülő" fog szerepelni a hivatalos dokumentumokban.
A svéd evangélikus egyház 2017 novemberében olyan módon változtatta
meg saját egyházi szabályzatát, hogy a továbbiakban ne lehessen hímnemű
lényként utalni Istenre, sem személyes névmás használata által, sem úgy,
hogy Atyának nevezik őt. Ennek nyomán például a "Mi Atyánk" is "Mi
szülőnk"-re változik.
Jordan Petersont, a világhírű kanadai pszichológus professzort ki
akarták rúgatni a hallgatói, mert nem volt hajlandó a maguk által
választott identitásuk szerint megszólítani őket. Ez konkrétan azt
jelenti, hogy ha például egy John nevű férfi hallgató megkövetelte tőle,
hogy "her majesty"-nek, azaz "őfelsége, a királynő"-nek szólítsa,
tekintettel arra, hogy a John nevű fiatalember éppenséggel királynő
identitással rendelkezett, akkor ő ezt elutasította.
Ezekben a történetekben az a közös, hogy hivatalos szervek (hatóságok,
egyházak, oktatási intézmények) arra kötelezik a többségi társadalmat,
hogy a nemi szerepeket a továbbiakban kizárólag a genderelmélet által
meghonosított társadalmi nem fogalmán keresztül értelmezze, mégpedig
azon törpe kisebbség kedvéért, akiknek a nemi identitása nem egyezik meg
a biológiai nemükkel. Tehát ha a londoni metrón éppen 120 ladies és 113
gentlemen utazik, de utazik még 2 olyan személy is, akik nem tartják
magukat egyiknek sem, akkor az ő kedvükért nem fogják bemondani, hogy
"hölgyeim és uraim", nehogy traumatizálódjanak utazás közben. Az
útlevelekben pedig, ugyanilyen alapon, azok kedvéért cserélik ki az
"apa" és "anya" szavakat egyes és kettes számú szülőre, akik egyszerre
rendelkeznek édesanya identitással, valamint férfi nemi szervekkel,
esetleg fordítva.
Aki pedig ezzel nem kíván egyetérteni, vagy éppen abszurdnak
tartja, azt intoleránsnak, kirekesztőnek, esetleg szexistának nevezik.
Tudom, hogy léteznek embertársaim, akik nem tudnak azonosulni azzal a
testtel, azzal a nemmel, amelybe beleszülettek, és azzal is tisztában
vagyok, hogy ez rengeteg szenvedést és nehézséget okoz számukra. Annak
ellenére, hogy én magam nem értek egyet a jelenkori megoldási kísérletek
többségével, örülök, hogy olyan társadalomban élhetünk, ahol az
érintettek nem az én véleményemet kérdezik, hanem saját maguk dönthetik
el, hogy miképpen viszonyulnak saját identitásukhoz. Tehát ha úgy
kívánják, fölvállalhatják a maguk választotta identitást, sőt, ha
akarják, akár át is műttethetik magukat olyanra, amilyenre csak akarják.
De miért nem elegendő, ha a társadalom teljes szabadságot biztosít
minden polgárának ahhoz, hogy megélje, ha nemi identitása eltér a
többségétől? Miért kéne egy kisebbség kedvéért lebontani a többség által
elfogadott évszázados, sőt, évezredes kulturális mintákat, archetipikus
mélységekben gyökerező társadalmi normákat és irányelveket?
Jelenleg ott tartunk, hogy a szabadság nevében már nem elég, hogy bárki
kilóghat a sorból, hanem a haladás nevében be kell tiltani minden sort,
mivel az sérti az abból kilógók érzékenységét. Ma már nem az a lényeg,
hogy aki nem lép egyszerre, az is kapjon rétest estére, hanem hogy
mindenféle egyszerre lépés üldözendő, minthogy súlyosan traumatizálja
azokat, akik nem kívánnak egyszerre lépni, mégis kérnek rétest estére.
Így jutottunk el odáig, hogy nem pusztán kívánatos és jó dolog másnak
lenni, hanem hogy ciki, sőt, szigorúan tilos nem-másnak lenni.
Avagy miután a közintézmények főbejáratait (nagyon helyesen)
akadálymentesítettük a mozgáskorlátozott embertársainkra való
tekintettel, és a lépcsők mellé kerekesszékes közlekedésre alkalmas
rámpákat építettünk, tényleg szükséges a lépcsőket ledózerolni? A
kerekesszékes embertársaink valóban traumatizálódnak a lépcsők
látványától, amelyek arra emlékeztetik őket, hogy vannak, akiknek két
egészséges lábuk van? Sőt, ha továbbvisszük a párhuzamot, akkor az
identitáspolitika ideológiai harcosai szerint nem csak a posta, az
okmányiroda és a városháza lépcsőit kell ledózerolni, hanem a Nemzeti
Múzeum, az Akropolisz, a Szent Péter-bazilika lépcsőit is, de még a
Genezis könyvében szereplő Jákób lajtorjáját is át kell nevezni, hogy az
ősi szöveg ne legyen kirekesztő.
A progresszív identitáspolitika ugyanis pontosan úgy viselkedik,
ahogy minden totalitárius rendszer tette ezt a múltban: nem pusztán a
jelent akarja uralni és a jövőt meghatározni, de a múltat is a maga
képére akarja formálni. Ha lehet, a múltat retusálni kell, átírni,
betiltani, de a legjobb végképp eltörölni.
Ezért kell átírni évszázadok óta élő, generációk sokasága által
megőrzött hagyományokat, apáról fiúra szálló tradíciókat (egyébként
pfujj, ez is szexista volt!), az emberiség kollektív tudattalanjának
kincseit őrző meséket, ikonikus irodalmi alkotásokat, vagy akár a
Szentírás szövegét is, amennyiben nem gendersemlegesek, vagy nem
felelnek meg a PC (politikai korrektség) követelményeinek.
Az önfelszámoló identitás
A progresszív identitáspolitika igyekszik erősnek, modernnek,
toleránsnak és érzékenynek bemutatni az általa preferált értékrendet,
pedig ennek éppen az ellenkezője igaz. E divatos ideológia és annak
társadalmi leképeződései első ránézésre a toleranciáról, elfogadásról és
a feltétel nélküli szeretetről szólnak. Aki egyetért vele, lájkolja,
posztolja, osztja, az jó fej, haladó, szivárványos, modern és toleráns,
aki nem, az viszont maradi, intoleráns, bigott, barnainges, erőszakos,
kirekesztő, esetleg fasiszta. A haladó identitáspolitika által
érzékenyített lélek ugyanis beteges, gyenge, ugyanakkor erőszakos és
önpusztító.
Az erős identitás valójában nem sérül, amikor szembetalálkozik az övétől
eltérő identitással, ahogy az erős értékrenddel bíró lélek sem
traumatizálódik, amikor szembekerül az övétől eltérő értékválasztással.
Vegyünk egy példát! A mi gyermekeink megszokták, hogy a családi asztal
körül ülve, étkezés előtt imádkozunk. Ám azt is tudják, hogy az oviban
és a suliban ez nem szokás, tehát ebből a szempontból mi egy kisebbséget
képviselünk. Vajon miért nem jut eszembe bemenni az oviba és kötelezővé
tenni mindenki számára, hogy asztali áldást mondjanak étkezés előtt?
Vagy hogy az összes gyerek várja meg, amíg az én gyermekem elmondja az
asztali áldást, és csak azután hozzálátni az étkezéshez? Nem, a
gyermekem nem fog traumatizálódni az óvodában amiatt, hogy az intézmény
nem kíván alkalmazkodni az ő kisebbségi szokásához, én pedig nem kívánom
megváltoztatni az óvoda szokásrendjét a saját kisebbségi létem lelki
békéje miatt. Ugyanezen okok miatt nevezhető teljes nonszensznek az a
progresszív gyakorlat, mely során bizonyos országokban beszüntetik a
karácsonyi vásárokat, betiltják az adventi betlehemeseket, lebontják az
évszázadok óta épített utcai kőkereszteket, megszüntetik a húsvéti
körmeneteket, megváltoztatnak karácsonyi énekeket, mondván, mindezek
sértik a muszlim kisebbség érzékenységét. Ez nem igaz. A muszlim
kisebbségnek ugyanis nagyon is erős identitástudata van, és pontosan
tudják (a saját otthonaikban kőkeményen meg is követelik), hogy aki
vendég, az alkalmazkodik azokhoz, aki otthon van (más kérdés, hogy
nagyon sokan egyszerűen nem akarnak alkalmazkodni, ám ennek semmi köze
az érzékenységhez és a traumákhoz).
Amikor muszlim országokban turnézom, nem sérti az érzékenységemet
az, hogy ott muszlim mecsetek, szokások és jelképek vannak előtérben,
sőt, gyönyörködöm azok szépségében, miközben megtartom és egy pillanatig
sem érzem fenyegetve a saját keresztény értékrendemet. Ez így van rendjén!
A “safe space” mérhetetlen infantilitása
Éppen az imént emlegetett Jordan Peterson fejtette ki, hogy az identitás
nem pusztán az ember szubjektív érzékelésétől függ. Illetve 2 és 4 éves
korunk közt még valamennyire természetesnek mondható, hogy elvárjuk a
környezetünktől, hogy úgy tekintsen ránk, aminek önmagunkat gondoljuk:
királynak, Ronaldónak, dinoszaurusznak, Singer varrógépnek, tarajos
sünnek vagy Winnetounak. A személyiség egészséges fejlődésének egyik
legfontosabb és legérzékenyebb processzusa éppen abban áll, ahogy a
magunkról alkotott képünk organikus kölcsönhatásba lép azokkal a
visszajelzésekkel, melyeket a környezetünk ad számunkra. Ennek
belátásához bőven elegendő a józan paraszti ész, hiszen hiába érzem
magam Ronaldónak, ha a grundon állandóan a kapuba állítanak a srácok,
Alain Delonnak, ha egy kislány sem jön el velem randira, Albert
Einsteinnek, ha minden dolgozatom kettes. Ha a visszajelzéseket nem
vesszük figyelembe, akkor elszakadunk a valóságtól, és egy beteges,
rögeszmés, infantilis, nárcisztikus személyiség válhat belőlünk.
Képzeljük el, hogy én, aki egy általános iskolai harmadikos kisfiú
vagyok, valóban elhiszem magamról, hogy én vagyok Alain Delon
reinkarnációja, az iskola legmenőbb arca, akiért nemhogy az osztály
legszebb leánykái, de még a nyolcadikos lányok is megőrülnek, és akkor
még nem is beszéltünk Edit néniről, a csinos és fiatal tornatanárnőről.
Ekkor – ahelyett, hogy kipróbálnám, vajon hogyan működik "terepen" ez az
alsó tagozatos, hátulgombolós Alain Delonka – a diákönkormányzat
hathatós segítségével elérem, hogy az egész iskola kötelező módon Delon
úrnak szólítson, megtiltanám, hogy bárki kételkedni merészeljen
alaindelonságomban, továbbá – nehogy megsérüljön érzékeny énképem –
alapvető személyiségi jogként kötelezővé tenném, hogy velem randizzanak
a legszebb lányok. Meg persze Edit néni.
Ha mindezt elképzeltük, akkor már meg is van, hogy mit jelent a haladó
körökben használt "safe space" kifejezés. A safe space az a hely, amely
biztosítja számomra, hogy soha senki ne kérdőjelezze meg a szubjektív
ön-érzékelésem érvényességét, ezáltal biztosítva azt, hogy a gyerekes
énképem ne legyen kénytelen kölcsönhatásba lépni a valósággal.
Mit is jelent ez hosszú távon? Azt, hogy egy infantilis, küzdeni
képtelen, narcisztikus társaság fogja ráerőszakolni a maga beteg
világképét a többségi társadalomra. Amit pedig modern, progresszív
társadalmi fejlődésként artikulálnak, az valójában egy patologikus
pszichés működés társadalmi normává emelése.
Út a tejes káoszba
Mindezek gyakorlati következményeképpen most ott tartunk, hogy
amennyiben valaki transzneműként él, akkor a körülötte élő társadalom
nem pusztán elfogadni köteles ezt, hanem köteles a választott neme
szerinti jogokat biztosítani számára. Tehát egy női identitással élő
férfi elindulhat női sportversenyeken, bemehet a női mosdóba, vagy a
zuhanyzóba, elvárhatja, hogy nőként szólítsák meg, hogy ne hangozzék el
a metróban, hogy "Hölgyeim és uraim". A haladó gondolkodás mindezt
óriási társadalmi fejlődésként éli meg és ünnepli, mert kizárólag a
kisebbség jogai felől közelíti meg a kérdést.
Pedig ezzel a szemléletmóddal az a legnagyobb probléma, hogy – bár már
az iménti példák is rengeteg morális kérdést vetnek fel – egy határtalan
és beláthatatlan következményekkel járó társadalmi káoszra nyit kaput.
Az identitáspolitika ugyanis nem fog megállni a nemek kérdésénél, mert
nem is teheti! Ha az vagyok, akinek-aminek érzem magam, akkor az nem
vonatkozhat kizárólag a nememre!
Ha én transzkorúnak érzem magam, ami azt jelenti, hogy 45 éves férfi
létemre egy 8 éves kislánynak érzem magam, akkor jár nekem
gyermekfelügyelet? És vajon öltözhetek az uszoda női öltözőjében? És az
ugrálóvárba bemehetek, ahol ki van írva, hogy csak 8 év alatti
gyermekeknek? Ha esetleg két hónapos kisfiúnak érzem magam, akkor a 72
éves édesanyámnak (ezúton is csókoltatom szeretettel) jár a GYES?
És ha 67 évesnek érzem magam, akkor elballaghatok a
nyugdíjfolyósító intézetbe, kérhetek nyugdíjat?
Ha a Fesztiválzenekar brácsaművészeként koncertmester identitásom van
(tehát transz-szólamú vagyok), akkor a zenekar kénytelen koncertmesteri
szobát és persze gázsit fizetni nekem? Vagy esetleg a kollégáim teljes
joggal megszakadnak a röhögéstől és megkérdezik, hogy nincs-e lázam?
És ha én transzsorsú vagyok, például olimpiai bajnok identitással
rendelkezem, akkor jár az aranyérem és persze az életjáradék? És ha
esetleg én transzfinanciális identitással rendelkezem (azaz egy szegény
testébe született gazdag embernek tartom magam), akkor jár nekem egy
hatalmas vagyon?
Tényleg ne higgyük, hogy ez vicc! Bár úgy tűnhet, de ami tíz éve
rekeszizmokat görcsberántó vicc volt a Monty Pythonban, az ma a
legteljesebb valóság. Tehát a mai viccek is valósággá fognak válni,
úgyhogy gondolkodjunk róluk felelősséggel!
Transzkorú embertársaink már vannak, és tényleg komolyan veszi őket az
érzékenyített, azaz a progresszív identitáspolitikára finomhangolt
társadalom! 2015-ben a Daily Mail online kiadása adott hírt arról a
kanadai hétgyerekes családapáról, bizonyos Stefonknee Wolschtról, aki 46
évesen döbbent rá, hogy ő nő, mégpedig egy újszülött kislány. Hat évvel
később, midőn már hatéves kislány identitással rendelkezett, otthagyta a
"kirekesztő, elavult és sértő" gondolkodású (azaz a progresszív
identitáspolitikával és a genderelméletekkel szemben minimális megértést
tanúsító) családját, és új életet kezdett olyan barátaival, akik kvázi a
szüleiként örökbe fogadták őt, hogy kedvére cumizzon, babázzon és
kifestőkönyveket színezgessen. Kanadában mindehhez teljes támogatást
kapott, különböző LMBTQ szervezetek, sőt, haladó szellemiségű egyházak
is bátorították őt, mondván, milyen csodálatos, hogy végre szégyenkezés
és bujkálás nélkül megélheti valós identitását. Ugye, értjük, hogy itt
nem csak az a probléma, hogy a feleségét és a hét gyermekét magára hagyó
52 éves pasas rózsaszín tüllruciban barbizik egy cukimuki lányszobában?!
(Bár én már itt feladom…) Ugye, értjük, hogy nem az a kérdés, hogy
mennyire vagyunk toleránsak és jó fejek, amikor ehhez a transzkorú
férfihez próbálunk viszonyulni? Hanem hogy ez egy pokolian veszélyes
dominó effektus kezdő impulzusa. Ugyanis fölmerül a kérdés, hogy akkor
ez a férfi/kislány vajon köteles-e gyerektartást fizetni a hátrahagyott
gyermekei után. Egy hatéves kislány ugyanis nem kötelezhető ilyesmire…
És akkor indulhat az őrület!
Vagy itt a másik történet: egy 69 éves holland férfi, bizonyos Emile
Ratelband kereken 20 évvel érzi fiatalabbnak magát tényleges koránál,
ezért megpróbálta átíratni a születési dátumát a helyi okmányirodánál,
amit a felelős szervek megtagadtak tőle. Ezért aztán a jó Emile
beperelte az okmányirodát, mondván, hogy amennyiben egy transznemű
megváltoztathatja a nemét, akkor ő, aki büszke transzkorúnak tartja
magát, miért nem teheti meg ugyanezt a korával kapcsolatosan... A
bíróság egyelőre nem engedélyezte a változtatást, mert bár elismerte az
illető jogát a kora megváltoztatásához, kezelhetetlennek tartja azt a
problémát, hogy ebben az esetben éppen 20 év törlődne egy személy
életéből. És akkor a transzsorsú, a transzfinanciális, transzfajú,
illetve a transzszólamú embertársainkról még nem is beszéltünk!
Konklúzió: Monty Python, a sakk és a vizsla
A központi kérdés nem az, hogy ki milyen identitástudattal
rendelkezhet, ki minek vagy kinek érezheti, illetve képzelheti magát,
hanem hogy ebből mi következik az őt körülvevő többségi társadalom számára.
Nem azért érzi magát a ma embere a Monty Python legvadabb epizódjában,
mert egy egyetemista férfi királynőnek érzi magát, hanem azért, mert a
genderideológia gondolatrendőrsége a tanáraik számára kötelezővé teszi,
hogy őfelségének szólítsák őt, mondván, hogy tiszteletben kell tartani a
választott identitását. Nem azért, mert bizonyos embertársaink szerint
72+ nemi identitás létezik, hanem mert a kanadai kormány emiatt
nyelvújításba kezdett, és kötelezővé tette az új személyes névmások
(például zhe és zher) használatát. Nem azért, mert vannak a
"normálistól" eltérő beállítottságú embertársaink, hanem mert az LMBTQ+
mozgalom ideológiai harcosai és a gender studies társadalommérnökei a
társadalom átformáló törekvéseik miatt elvárják, hogy harcba szálljunk a
józan ésszel, a biológiával, a nyelvtannal, a történelemmel, a természet
legalapvetőbb törvényeivel, átírjuk a kulturális kánont, és ha lehet, a
Szentírást is. Tehát tulajdonképpen arról van szó, hogy egy pár
évtizedes, erőszakos ideológia kedvéért bontsuk le a nyugati társadalom
alappilléreit, tekintsük semmisnek, elavultnak és meghaladottnak azokat
az archetípusokat, melyek oszlopként tartják a nyugati kultúrát. Ez nem
szabadság, hanem őrület. A szabadsághoz szilárd értékrendre van szükség,
valamint arra, hogy azt rugalmasan kezeljük – engedjük, hogy
eltérhessenek attól azok, akik úgy látják helyesnek. Nem pedig arra,
hogy szüntessünk be minden értékrendet.
Egy híres mondás szerint a sakk azért olyan zseniális, mert csak néhány
szabályt kell betartani, és a lehetőségek végtelen tárháza nyílik meg
előttünk. Ám ha azt a néhány alapszabályt betiltjuk, akkor nem a valódi
szabadság kapuja nyílik meg előttünk, hanem értelmetlenné válik az amúgy
csodálatos játék.
bl.jpgKét mondatban összefoglalva: A szabadság egészséges mértéke odáig
tart, hogy minden embertársamnak elidegeníthetetlen joga van ahhoz, hogy
vizslának érezze magát, és akként is éljen. De ha emiatt én köteles
vagyok neki kutyaházat építeni, napi háromszor megsétáltatni és
megetetni, az már nem szabadság, hanem erőszak és elmebaj.
--
Üdvrivalgással:
KEA.
További információk a(z) Grem levelezőlistáról