[Grem] Katolikus történelemkönyv-sorozatot készíttetett a MKPK / Az egyházi tanítást is érthetővé kell tenni a fiatalok számára
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2021. Ápr. 21., Sze, 18:05:43 CEST
Az egyházi tanításokat is érthetővé kell tenni a 21. századi fiatalok
számára
https://vasarnap.hu/2021/04/21/az-egyhazi-tanitasokat-is-erthetove-kell-tenni-a-21-szazadi-fiatalok-szamara/
*Egyedülálló katolikus történelemtankönyv-sorozatot készíttetett a Magyar
Katolikus Püspöki Konferencia*. *A kötetek **főszerkesztőjével Kovács
Örssel és szerkesztőjével, Tamásiné Makay Mariann-nal beszélgettünk* a
nemrégiben elkészült tankönyvek és tanári kézikönyvek fontosságáról.
*– Mi adja az egyediségét a nemrégiben megjelent
történelemkönyv-sorozatuknak?*
Kovács Örs: *A történelemtankönyv-sorozat aktualitását az adja, hogy
2020-ra megszületett az új Nemzeti alaptanterv (NAT) és a hozzájuk
kapcsolódó új kerettantervek*. Ezek olyan jelentős mértékben átalakították
a történelem-tananyagot, *ami miatt elengedhetetlenné vált új tankönyvek
megírása.* A történelemtanköny-vsorozat célja, hogy tartalommal töltse fel
a kerettanterv által nyújtott lehetőségeket.
*A kötetek természetesen megfelelnek az alaptanterv és a kerettanterv
előírásainak.*
Tamásiné Makay Mariann: *A tankönyvpiac az elmúlt években jelentősen
leszűkült, gimnáziumi osztályok számára csupán két állami kiadású
tankönyvből lehetett választani. **Ezek mellé érkezett harmadiként a Magyar
Katolikus Püspöki Konferencia felkérésére megírt és a Szent István
Társulatnál most megjelent munkánk.*
<https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/04/02.jpg>
Részlet a tankönyvből (Forrás: Magyar Katolikus Püspöki Konferencia, Szent
István Társulat)
*– A katolikus szemlélet hogyan jelenik meg a történelemtankönyvben? *
K. Ö.: Először is hangsúlyozni szeretném, hogy *a tankönyvek megírása során
a szakmai igényesség, a tudományos és didaktikai szempontok voltak az
elsődlegesek*. *A katolikus szemlélet leginkább abban ölt testet, hogy az
egyháztörténeti témákat hangsúlyosabban mutatjuk be.*
*Továbbá igyekeztünk olyan kiegészítő anyagokat felvonultatni, melyek az
egyházi tanításokat is érthetővé teszik a 21. századi fiatalok számára.*
Bizonyos nehéz és érzékeny témák, *például a keresztes hadjáratok vagy az
inkvizíció kapcsán teret adtunk a történelmi szembenézésnek is, ezért
szerepel a 9-es kötetben Szent II. János Pál pápa bocsánatkérése az egyház
nagy bűneiért. A vallásközi párbeszéd és az ökumenizmus erősítését
szeretnénk bemutatni a reformációról szóló leckében is.*
*– A tankönyv felépítésében is más a korábbi könyvekhez képest. Hogyan néz
ki egy fejezet az önök kötetében?*
T. M. M.: Az egyes fejezetek egy bevezető oldalpárral indulnak, amelyek
kedvcsinálóként rámutatnak a korszak lényegére, fő problémáira. Itt
található az idővonal, amely a témához tartozó kerettantervi évszámokat
mutatja meg. *Egy fejezet három-hat leckét tartalmaz. Az egyes fejezeteket
egy összefoglaló rész zárja, melyben részben ábra, táblázat formájában
kíséreltük meg a lényeg kiemelését, illetve betűrendben felsoroltuk a
kerettantervi fogalmakat, neveket és azok magyarázatát. A kerettantervi
topográfiát térképeken tüntettük fel a tankönyvek végén.*
*Köteteinkben egy-egy lecke egységesen hatoldalas. *
<https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/04/01.jpg>
Részlet a tankönyvből (Forrás: Magyar Katolikus Püspöki Konferencia, Szent
István Társulat)
*Négy oldal a törzsszöveg, egy oldal a forráselemzés, az utolsó hatodik
oldalon pedig az úgynevezett „színesek” kaptak helyet*. Ezek olyan
kiegészítő anyagok, amelyek nem képezik a szorosan megtanulandó tananyag
részét, de alkalmasak az érdeklődés felkeltésére, az órák izgalmasabbá
tételére vagy akár a témában elmélyedni kívánó diákok kíváncsiságának
kielégítésére. Arra törekedtünk, hogy igényes, szakmailag naprakész
információkat hordozó tankönyveket hozzunk létre. Ehhez a legújabb
kutatások eredményeit is igyekeztünk követni, és a korosztályi sajátosságok
figyelembevételével mutattuk be a diákok számára.
*– Úgy tudom, hogy ön írta a magyar őstörténethez kapcsolódó leckét. Hogyan
lehet bemutatni egy olyan történelmi kort, melyben még nincsenek egyértelmű
válaszok a feltett kérdésekre?*
T. M. M.: *Jelenleg nagy figyelem kíséri a magyar őstörténet kérdéskörét,
ez egy érzékeny tudományos téma. A téma kutatása több irányba mutat, számos
csapat, több tudományág képviselői dolgoznak az őstörténeti
kutatásokban. *Történelemtanárként
*a téma tanulmányozásának kezdetén felhívjuk a diákok figyelmét arra, hogy
a magyar őstörténet kérdésében kevés a biztos tény és sok a feltételezés.
Tudatosítanunk kell, hogy a történelem nem egy egzakt tudomány.*
*A kutatók különböző elméleteket fogalmaznak meg, mi ezeket közvetítjük a
tankönyvben.*
K. Ö.: *A magyarság eredetéről szóló tudományos vitákat nem egy tankönyvben
kell lefolytatni. Egy tankönyv nem erre való. *Célunk az volt, hogy a
különböző alternatívákat bemutassuk a tanulóknak. A tankönyvben megemlítjük
a tudományosan megalapozott álláspontokat. *Nem kinyilatkoztatnunk kell a
dolgokat, hanem a főbb elméletek bemutatásán keresztül felkelteni a diákok
érdeklődését. Ha ez sikerül, akkor elégedettek lehetünk.*
<https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/04/04.jpg>
Részlet a tankönyvből (Forrás: Magyar Katolikus Püspöki Konferencia, Szent
István Társulat)
*– Az új ismeretek miatt nemcsak a diákok, hanem a tanárok számára is
újdonságokat rejthetnek az új tankönyveik. Ha jól tudom egy tanári
kézikönyv is készül a mostani történelemtankönyv-sorozat mellé. Miért
fontos ez a kézikönyv? *
K. Ö.:* Mi, történelemtanárok már nagyon régóta szerettük volna, hogy a
történelemkönyvek mellé tanári kézikönyveket is írjanak.* Olykor
egyikhez-másikhoz korábban is készült hasonló, de *azt hiszem, ilyen
összetett és átgondolt tanári kézikönyv még nem született*.
T. M. M.: *A kézikönyv komolyságát és tartalmasságát mutatja, hogy egy több
mint 600 oldalas kézirat online megjelenéséről van szó*. A kötet egy
könnyen kezelhető digitális platformon lesz elérhető. A tanári felületen
pedig automatikusan a tankönyv mellé rendelődik a kézikönyv aktuális
fejezete, ami segíti majd a pedagógust a munkájában.
*– Ez izgalmasan hangzik. A tananyag csupán az oktatás egyik része,
legalább ilyen fontos az ismeretek közvetítésének mikéntje, a módszertan.
Ebben kapnak segítséget a tanárok? *
K. Ö.: Természetesen.* A tanári kézikönyv tartalmazza a kooperatív tanulási
technikák bemutatását, tanév eleji és tanév végi kompetenciamérést,
tanmenetjavaslatot, a leckék feladatainak feldolgozásának módszertani
javaslatait, céljait, az összes lecke tankönyvi feladatainak megoldását,
témazáró dolgozatokat megoldással, érettségi típusú feladatok gyűjteményét.*
*Reméljük, hogy előrelépés lesz a történelemoktatásban egy ilyen hiánypótló
kézikönyv megjelenése, hozzásegít majd a módszertani és szemléleti
megújuláshoz.*
A tanárok órára való felkészüléséhez is jelentős segítséget nyújthat egy
ilyen kötet, hiszen számos ötlettel, tanáccsal jelentkezik ez az innovatív
tanári kézikönyv.
<https://vasarnap.hu/wp-content/uploads/2021/04/03.jpg>
Részlet a tankönyvből (Forrás: Magyar Katolikus Püspöki Konferencia, Szent
István Társulat)
*– Óriási munka egy tankönyvet megírni, nemhogy egy sorozatot. A napi
teendőik mellett hogyan tudták mindezt megtenni?*
K. Ö.: Valóban, nagy vállalkozás egy ilyen munka.* Három éve dolgozunk a
köteteken, jelenleg a 11-12-es kötetek készülnek. Tankönyvet készíteni
komplex, kihívásokkal teli feladat. Egy népes csapat – szerzők,
képszerkesztő, grafikus, térképész, tördelő – munkáját kell
összehangolnunk. A szakértők – a tudományos, a pedagógiai és a nyelvi
lektorok – javaslatait, tanácsait igyekeztünk megfogadni, beleépíteni a
kötetekbe.*
*Mindez sok-sok munka, de meggyőződésem, hogy csak így lehet tartalmas és
jó minőségű tankönyvet létrehozni.*
T. M. M.: *A kötetek többszerzősök, azaz többen dolgoztunk rajtuk*.
Bonyolult szerkesztői feladat egy sokszerzős műnél a stílus, a
fogalomhasználat, a szerkezet, a szemlélet egységének a biztosítása. Mégis
éppen ez a sokszínűség lett a tankönyvsorozat előnye. *Egyfajta szakmai
műhely jött létre az alkotógárdából.*
*A nap mint nap bővülő szakirodalom feldolgozásában is jelentős segítséget
tudtunk nyújtani egymásnak.*
*– Kik választhatják a tankönyvet?*
K. Ö.: *A kötetek szerepelnek a tankönyvjegyzéken. Az iskolákban most
áprilisban zajlik a tankönyvrendelés, ezeket a köteteket bármelyik iskola
megrendelheti, felekezeti és világi iskolák egyaránt. Örömmel és
elfogultság nélkül tudjuk ajánlani.*
*A szakmai visszajelzések abszolút pozitívak, igaz, még csak 100-100 oldal
elérhető online a könyvekből.
<https://www.katped.hu/katolikus-tankonyv-csempek>*
A teljes könyv megismerése után kapjuk majd meg a válaszokat a szakmától,
de *az eddig megtartott fórumokon nagyon pozitív értékelést kapott a
könyvsorozat első két kötete.*
*Tóth Gábor*
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_-412698661181850188_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210421/c12511db/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról