[Grem] Az oroszországi Katolikus Egyház 30 évvel ezelőtti újjászületéséről / Joseph Werth püspök, jezsuita

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2021. Ápr. 21., Sze, 17:02:49 CEST


 Joseph Werth püspök az oroszországi Katolikus Egyház 30 évvel ezelőtti
újjászületéséről
Nézőpont <https://www.magyarkurir.hu/nezopont> – 2021. április 21., szerda
| 16:36

9
Az Urunk Színeváltozása Egyházmegye főpásztora, Joseph Werth püspök április
18-án ünnepi szentmisét mutatott be a novoszibirszki katolikus
székesegyházban az oroszországi vallásszabadság 30. évfordulója alkalmából. A
Szentszék harminc évvel ezelőtt Apostoli Adminisztratúrákat állított fel
Oroszország területén, ami a Katolikus Egyház szervezeti megújulásához
vezetett az akkori Szovjetunióban.

Harminc évvel ezelőtt a Szentszék helyreállította a Szovjetunióban a
Katolikus Egyház szervezetét,* három apostoli adminisztratúrát hozva létre:
egyet Moszkva, egyet Novoszibirszk és egyet Karaganda központtal *–
emlékeztetett a szentmisében Joseph Werth püspök. –* Mindez római idő
szerint 1991. április 13-án történt.*

„Harminc évvel ezelőtt még álmodni sem mertünk arról, ami ma már a
miénk: *mindez
a Szentlélek működésének, kegyelmének s szerte a világon élő testvéreink és
nővéreink bőkezű lelki és anyagi támogatásának köszönhető”* – mondta
szentbeszéde elején a főpásztor.

„Ez a számszerűen kicsiny jubileum alkalmul szolgál reflexióra, [...] a
sok-sok elnyert ajándékért való hálaadásra, valamint
lelkiismeret-vizsgálatra, önkritikus értékelésre. Bizonyára mindannyiunk
számára jól ismert az a hálaadó imádság, melyet fel szoktunk olvasni
egyházi életünk jeles napjain. Szeretnék veletek együtt elmélkedni ezen
imádságról. »Mindenható, örök Isten!...«

*Az emberek hatalomra, uralomra törekszenek, gyakran visszaélnek
hatalmukkal, erejükkel. Julius Caesar, Nagy Sándor, Nagy Károly, Napóleon;
Római Birodalom, Tatár–Mongol Birodalom, legújabb korunk birodalmai: *e
nevek, elnevezések óriási hatalmat és hatalmas nagyságot idéznek. *De* csak
a mi földi felfogásunk és elképzelésünk szerint. *Isten előtt mindez semmit
sem jelent.* *Egyedül ő a mindenható és örök! – hangsúlyozta Joseph Werth
püspök. *– Mily nagy vigasztalás és segítség számunkra e földi létben, hogy
ilyen Atyánk van a mennyben, akihez így fordulhatunk: »Mindenható, örök
Isten«, »Mi Atyánk«”.

*Harminc évvel ezelőtt az Oroszország ázsiai és európai területén működő
papokat egy kézen meg lehetett volna számolni; megszokott dolog volt, hogy
egy pap 10-15 évente egyszer jut el egy faluba vagy városba**. Ma
Oroszországban több mint 250 pap van.* „Használjátok fel az égnek e
hatalmas ajándékát, ne halasszatok el egyetlen vasárnapi szentmisét sem! –
buzdított a szónok. – Ne feledjétek, hogy nagyanyáitok és dédanyáitok
képesek lettek voltak elkoptatni vastag cipőtalpat, csak hogy elnyerjék ezt
a kegyelmet.”

*E harminc esztendő alatt az Egyház sikeresen fejlődött és épült a XX.
századi vértanúk fundamentumán*. *„Amikor 1992-ben először kerestem fel a
magadáni katolikus közösséget, sikerült eljutnom az egyik volt lágerbe is.
Az adminisztratív épületek romjai még látszódtak, az egykori foglyok
cipőmaradványai szanaszét hevertek, de a legmélyebb benyomást rám a tábor
büntető cellája, a karcer tette. Ott álltam a börtöncella kis ablaka előtt,
[...] arra gondoltam, hogy előttem talán 50 évvel valaki szintén ott állt e
rács előtt, és egy tenyérnyit látott az égből – idézte fe*l *a
novoszibirszki püspök. *– Próbáltam átérezni fájdalmát, kétségbeesését és
reménytelen helyzetét. *Ha összeadjuk ezen áldozatok fájdalmát,
szenvedéseit, félelmeit, a kínoknak micsoda tengerébe merülünk!
Kötelességünk emlékezni rájuk, mélységes tisztelettel és hálával fejet
hajtani előttük.*

A XX. század végén elnyert vallásszabadság az ő imádságának, vértanúk
milliói imádságának gyümölcse, szenvedéseik, életáldozatuk, haláluk
gyümölcse. *A XX. századi vértanúk azok a magok, amelyek a földbe hullottak
és ma kihajtanak.”*

*A XX. századi vértanúk jelentik azt a fundamentumot, amelyre tovább
építhetünk. Már Istennél vannak dicsőségben, mindnyájuk fején a győztesek
babérkoszorúja. A mennyből segítenek nekünk. Imádkoznak értünk, velünk
együtt győzelmi ünnepet ülnek Isten trónusa előtt *– mondta Joseph Werth.
Majd hozzáfűzte: Isten után a hálaadás nagyanyáinknak és dédanyáinknak
szól: ők kereszteltek, ők tanítottak az első imádság szavaira.

*Bizonyára igen nehéz átlépni a templom küszöbét annak, aki egy Isten
nélküli társadalomban, családban nőtt fel, ahol soha nem ejtették ki Isten
nevét*. *Mégis sokan megtalálják az erőt ehhez *– hangzott el az ünnepi
szentmisében. Továbbra is kérjük Istentől a kegyelmet minden rokonunk és
barátunk számára, akik ezt a lépést még nem tudták megtenni. „Istenünk,
hálát adunk Neked szerte a világon élő testvéreink és nővéreink
támogatásáért, sok éven át *Oroszország megtéréséért* végzett imájukért, az
újjászülető Egyháznak nyújtott anyagi segítségükért.” Ma már tudjuk, hogy

a vallásszabadság nem egyszerűen beköszöntött. *Az egész világ évtizedeken
át ezért imádkozott úgy, ahogyan Isten Anyja kérte Fatimában.*

Nekünk is* imádkoznunk kell,* imádkozni értük, *imádkozni azért, hogy
Oroszország és népeinek megtérése tovább folytatódjon*. „Istenünk, hálát
adunk Neked a papokért, a szerzetesnőkért és a világiakért, akik elhagyták
hazájukat és Oroszországba jöttek, hogy segítségünkre legyenek a lelki
újjászületésben.”

*Az idősebb nemzedék emlékeiben még elevenen élnek a múlt képei; ezek az
emberek szívesen mesélnek egyházközségükről valahol a Volga mentén,
Ukrajnában, vagy akár itt, az Urálban, Szibériában, mint tökéletes
idillről. De ez az idill ma újjászülethet! *„Számotokra minden ehhez
szükséges adva van! Éljetek a kegyelem ajándékaival, ne pazaroljátok el a
drága időt! A fiatal nemzedék a reményünk és jövőnk! Az Egyház segíteni
akar nektek és megőrizni benneteket tisztának testben és lélekben! –
buzdított a főpásztor. – És milyen lehetőségeink vannak ma? Plébániai
foglalkozások a lelkiatyával, szerzetesnőkkel, katolikus óvoda, katolikus
általános iskola, katolikus gimnázium… Ennek hallatán legidősebb
testvéreink hitetlenkedve kérdezik: Álom ez, vagy valóság?”

„*Hálaadásunkkal a legszentebb Istenszülőhöz is kell fordulnunk. **Azokban
az időkben, amikor a templomokat lerombolták, egyetlen katolikus pap sem
maradt, híveink leggyakrabban Isten Anyjához fordultak segítségért. Volt
rózsafüzérük, szentolvasójuk, amelyen buzgón imádkoztak, és Isten
Szülőjének énekeket énekeltek.”*

„Visszatekintve múltunkra és lelkiismeretvizsgálatot tartva az elmúlt
esztendőkért, bocsánatodért is esedezünk minden bűnünkért és
mulasztásunkért, s ezen kegyelmi idő minden elmulasztott napjáért és
órájáért [...] Bocsánatot kérni a hetven esztendő ateizmusáért, az elmúlt
esztendőkért…, ezen kegyelmi időszak minden fel nem használt napjáért és
órájáért. Tégy mindnyájunkat Téged követő, serényen munkálkodó
tanítványaiddá és apostolaiddá, kikben ott él a vágy, hogy elvezessék a
hitre és szeretetre a körülöttük élő világot. Áldd meg, Urunk,
Egyházadat. *Vezesd
el a hitre az öregeket és a fiatalokat, hogy hazánkat méltán nevezhessük
újból »Szent Oroszországnak«. Ámen” – fohászkodott szentbeszédében a
novoszibirszki püspök.*

Öt évvel ezelőtt, az oroszországi Katolikus Egyház szervezeti
újjászületésének 25. évfordulója alkalmából Pjotr Szokolov interjút
készített Joseph Werth püspökkel. Az Urunk Színeváltozása Egyházmegye
főpásztora felidézte: „*1990 októberében Francesco Colassuono apostoli
nuncius összehívott minket, akik a Szovjetunió tágas vidékein végeztük papi
szolgálatunkat. [...] az a kérdés volt napirenden, hogyan szervezzük meg a
Katolikus Egyház életét a Szovjetunióban. Németországi prelátusok egy
csoportja járt Oroszországban; megismerkedtek a működő egyházközségekkel,
és javaslataikat továbbították a Szentszéknek*. *Mi pedig, kisvárosi
egyszerű papok, a puszta gondolatra, hogy Oroszországban van már hivatalos
püspök, ujjongtunk az örömtől...*

*Az egyházi szervezet létrehozásáról szóló mindazon grandiózus
elképzelések, amelyekről a nuncius beszélt, érthetetlennek tűntek.
Álmainkban sem gondoltunk ilyen dolgokra; számunkra a legfontosabb az volt,
hogy ne bántsanak bennünket; ne tiltsák be a misézést, ne számolják fel az
egyházközségeket, ne tartóztassanak le, és ne zárjanak börtönbe.”*

„A nuncius feltette a kérdést: az ismerős papok közül kit látnánk
alkalmasnak a püspöki tisztségre? [...] Hogyan ajánlhatnánk valakit, ha *nem
is ismerjük egymást? Egymástól ezer kilométerekre éltünk és végeztük a
munkánkat *– mondta Joseph Werth. – *Én akkoriban Marx városában voltam
plébános, az egyedüli római katolikus pap Moszkvától kezdve egészen a
Kaszpi-tengerig. [...] a nuncius közölte velem, hogy a pápa döntése
értelmében Oroszországban két Apostoli Adminisztratúrát állítanak fel, s az
egyiket püspökként én fogom irányítani. [...] Ellenkezni próbáltam, hisz
Marx városában éppen templomot kell építenem, ráadásul jezsuita vagyok, s
egy jezsuita nem lehet püspök...*

Hogyan végezzem itt a missziós szolgálatot? A »Kolima« és a »Magadán«
szavak (a lágervilág legkegyetlenebb helyszínei – a ford.) néhányszor
átvillantak az agyamon. (...) *Ugyanakkor semmiféle félelem vagy kétség nem
tudta elnyomni bennem a vágyat, hogy az Egyház szolgálatára álljak.”*

*Novoszibirszkben Vytautas Sauljus volt a helyi pap. Rövid ideig tartó
szabad légkörben sikerült föllendítenie az egyházközségi életet.* „De
igencsak meglepett a Pravoszláv Egyház rendkívül negatív reakciója az
oroszországi katolikus diaszpóra egyházi életének helyreállítása miatt.
Ennek az érthetetlen reakciónak a sebeit mindmáig szívemben hordozom.
Hiszen a sokkal bonyolultabb szovjet időszakban sok mindent közösen
végeztünk, sőt, azt mondhatnám, valódi barátság volt közöttünk. Például
Litvániában együtt harcoltunk a lelkiismereti szabadságért és az emberi
jogokért. Itt pedig…” (1997. augusztus 15-én szentelték fel az újonnan
épült novoszibirszki római katolikus székesegyházat; a szertartás előtt és
alatt pravoszláv aktivisták tartottak tüntetést, transzparensekkel
tiltakozva a katolikus jelenlét ellen – a ford.).

*Az Egyház nem **stratégiai bizniszterv, sem pénzügyi projekt. Nem szabad
gazdasági sikeresség szempontjából vagy menedzseri megközelítésből
megítélni*. *Az Egyház elsősorban szolgálat –* hangsúlyozta Werth püspök.
Példaként említette, hogy 1993-ban Novoszibirszkben kisszeminárium nyílt,
amely fiatalokat készített fel a szentpétervári nagyszemináriumban
folytatandó további tanulmányokra. A statisztikai adatok szerint azóta
150-en fordultak meg a kisszemináriumban, és talán 15-en lettek papok. „De *az
Egyházban mint Krisztus Testében minden másképp számítódik.”*

„*Ha elgondolkozunk azon, hogy 150 fiatalember jutott lelki alapokhoz, akik
ennek köszönhetően sokkal alaposabban látják a lelki dolgokat a világban.
Közülük sokan odahaza sohasem hallottak Istenről. Ilyen lelki háttérrel
ki-ki sokkal többet képes tenni önmagáért és másokért.” **A főpásztor
megemlítette a novoszibirszki egyházmegyében működő két katolikus iskolát
is, melyek „a maguk nemében teljesen egyedülállóak az egész Orosz Föderáció
területén. **A legelején nehéz volt, sőt bezárását is fontolgattuk* [...]*
De *egy bizonyos idő elteltével az, ami sikertelennek és kellemetlennek
tűnt, *az egyik legsikeresebb projektünkké vált”, illetve a Karitászon
keresztül végzett szociális szolgálatot: „Hány ezer rászoruló ember kapott
nálunk segítséget! a kezdet kezdetén mennyi probléma és kétség merült
föl! [...] A bonyolult helyzetekben helyet kell adni a Szentléleknek. Ő
vezet ki ezekből, utat mutat.”*

„Ötven éve zajlott a II. vatikáni zsinat. Elzárt minket a vasfüggöny, és a
Szovjetunióban a zsinat minket szinte meg sem érintett. [...]

A Katolikus Egyház Oroszországban nem olyan nagy, mint például Európában.
Könnyen sebezhető.

*Célunk, hogy stabilizáljuk és megőrizzük azt, amink van. Az a lényeg, hogy
optimizmussal tekintsünk a jövőbe, azon fáradozzunk, hogy helyi papi és
szerzetesnői hivatások fakadjanak” *– mondta öt évvel ezelőtt, az
oroszországi Katolikus Egyház szervezeti újjászületésének 25. évfordulója
alkalmából készült interjúban Joseph Werth püspök.


*Fordította: Hidász Ferenc OFM*

*Forrás és fotó: gaudete.ru <http://gaudete.ru>; sib-catholic.ru
<https://sib-catholic.ru/slovo-vladyiki-iosifa-verta-na-voskresnoy-messe-18-aprelya-2021-goda-posvyashhennoy-30-y-godovshhine-religioznoy-svobodyi-v-rossii-polnyiy-tekst/>*

<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avg.com
<http://www.avg.com/email-signature?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20210421/946b580e/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról