[Grem] A magzati sejtek felhasználásának kérdéséről a koronavírus vakcina kifejlesztésekor / Sorozat: 1. rész Roska P. atya
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2020. Május. 18., H, 14:53:53 CEST
“Az emberi személy méltósága forog kockán” – Roska Péter atya
*https://777blog.hu/2020/05/16/az-emberi-szemely-meltosaga-forog-kockan-roska-peter-atya/
<https://777blog.hu/2020/05/16/az-emberi-szemely-meltosaga-forog-kockan-roska-peter-atya/>*
*Nagy érdeklődést – és vitát – váltott ki a 777 felületén az a cikk,
amelyben arról számoltunk be, hogy a Christian Post feltételezése szerint
abortált kisbabák sejtvonalait használhatják a koronavírus elleni vakcina
fejlesztésére az Oxfordi Egyetem kutatói. Az írás kétségtelenül felszínes
volt- ezért nyilvánosan is szeretnénk elnézéseteket kérni – éppen ezért
több szakértőt is megkerestünk. Roska Péter atya és munkatársai vállalták,
hogy cikket írnak – keresztény megközelítésből vizsgálva a témát. *
Gőzerővel dolgoznak világszerte az orvosi kutatólaboratóriumok, hogy
kifejlesszék a Covid-19 koronavírus ellenszerét vagy a megelőzésére
alkalmazható védőoltást.* Az idő sürget, mert életek forognak veszélyben és
persze nem kevés pénz is.* Egy sikeres gyógymód vagy vakcina birtokában
újra fel lehet pörgetni a gazdaságot, arról nem is beszélve, hogy az a
gyógyszercég, amelyik először áll elő megoldással hihetetlen bevételekre
tehet szert. Tudatában is vannak mindennek sokan és úgy tűnik, semmilyen
árat nem tartanak túl nagynak ahhoz, hogy céljukat elérjék. Pedig* vannak
bizonyos határvonalak, amelyeket nem (lenne) szabad átlépni, mert hosszú
távon nagyobb bajt hoznak ránk, mit aminek az elhárítására megszülettek.*
Olyan korban élünk, amikor rendkívüli módon felgyorsult a tudományos,
technológiai fejlődés. Olyannyira, hogy sokszor rendkívül nehéz felismerni,
mivel is állunk szemben, akár erkölcsi értelemben is. Amikor a katolikus
ember úgy érzi, a lelkiismeretére, a személyes erkölcsi érzékére
hagyatkozva nem tudja eldönteni, mi a helyes, olyankor még inkább érdemes
elővenni az egyház erkölcsi tanítását, a katekézist.* “Semmiféle rossz
tettet nem ment a jó szándék.”
<https://archiv.katolikus.hu/kek/kek01699.html#J42>A cél nem szentesíti az
eszközöket.(A Katolikus Egyház Katekizmusa, 1759)*
------------------------------
*Tévedés tehát az emberi cselekedetek erkölcsiségét csak a szándék vagy a
keretüket képező körülmények (környezet, társadalmi nyomás, kényszer vagy
szükséghelyzet) alapján megítélni. Vannak cselekedetek, amelyek önmaguk
által és önmagukban, a körülményektől és szándékoktól függetlenül mindig
súlyosan rosszak tárgyuk miatt; ilyenek a káromlás és a hamis eskü, az
emberölés és a házasságtörés. Soha nem szabad rosszat tenni azért, hogy
abból jó származzon.* (A Katolikus Egyház Katekizmusa, 1756)
------------------------------
Például nem biztos, hogy a mostani koronavírus elleni vakcina
kifejlesztéséért folytatott küzdelem kapcsán minden katolikusnak vagy
józanul gondolkodó embernek megszólal a lelkiismerete. Pedig kellene, mert*
bizonyos kutatásokhoz abortusz áldozataivá vált magzatok sejtvonalait is
felhasználják. *A kutatók tehát közvetett módon ugyan, időben és térben
eltávolodva, de hozzájárulnak egy bűnös tett elkövetéséhez. Pedig *a cél
nem szentesíti az eszközt*. Persze mondhatná most valaki, ahogy *mondják *is,
hogy *sokkal kisebb rossz halott magzatok sejtjeit tenyészteni, mint
oltóanyag hiányában sok ember életét veszélyeztetni*. *Ez igaz lehetne, ha
ez lenne az egyetlen megoldás.*
De nem ez az, mert *a kutatólaboratóriumok egy másik jelentős része csak
állati eredetű sejtvonalakat használ a kutatásaihoz, művi abortuszból
származó emberi eredetűeket nem. Van tehát alternatíva*. A tudóstársadalom
is megosztott hát a kérdésben, és nem tudományos, hanem erkölcsi alapon.
Hogy az egyes laboratóriumok melyik utat választják, az leginkább attól
függ, hogy mire kapnak pénzt. Ha az állam és a befektetők az állati
sejtvonalakkal történő kísérletezést támogatják, akkor azzal fognak
dolgozni. Ez ilyen egyszerű. *A döntés pedig, hogy a kutatók milyen
kutatásokra kapnak pénzt, azon múlik, hogy mit gondolunk az emberről.*
*A DNS-em én vagyok*
*„Ez csak egy sejtcsomó, nem ember” – ez az az érv, amit elsőként fel
szoktak hozni a magzati sejtvonalakkal történő kísérletezés mellett*. Ez
pedig* ugyanaz az az érv, amit az abortusz-lobbi is hangoztat. *Aki csak
egy kicsit foglalkozik a kérdéssel, az ismeri az erről folytatott évtizedes
vitát, amit most nem ismételnénk itt meg teljes egészében, csak annyit,
hogy a DNS felfedezése egyszer és mindenkorra eldöntötte azt. *Az ember
teste a fogantatása pillanatától kezdve a haláláig folyamatosan változik,
alakul. Egy valami viszont változatlan a fogantatás pillanatától kezdve a
halál pillanatáig – ez pedig az adott ember DNS-e.*
Ez egy olyan folytonosság, amely minden életszakaszt összekapcsol, és
hovatartozást is jelent.
A DNS-e alapján bármilyen élőlényről megállapítható, hogy melyik fajhoz
tartozik. Akinek tehát emberi DNS-e van, az nem lehet más, csak ember.
Mégis *minden egyes ember DNS-e egyedi. Sem korábban nem volt olyan, sem
soha többé nem fog olyan létrejönni. Egy petesejt megtermékenyülésével egy
egyedi és megismételhetetlen konstelláció áll össze, *ami addig még nem
volt, de ott és akkor megalakult és onnantól kezdve örökre van.
Fotó: Pixabay
*Az ember DNS-e tehát alapvető módon hozzátartozik a személyéhez, a
személye méltóságához*, talán jobban is, mint bármilyen más testrésze vagy
szerve. *Emberi zsírból készült szappant, emberi fogakból készült
nyakláncot biztosan nem vennénk és borzadva gondolunk arra, hogy ilyen
egyáltalán létezhetett*. Vagy hogy egy másik analógiát használjunk,* egy
fénykép az édesanyánkról* csak bizonyos tekintetben reprezentálja őt, de
mégsem örülnénk,* ha azt valaki a sárba tiporná,* és *igyekeznénk
megakadályozni, *mert úgy érezzük, hogy a képmásának valamilyen módon köze
van a személyéhez. Az emberi DNS-nek pedig sokkal több köze van a
személyhez és annak méltóságához, mint egy képmásnak egy darab papíron*. A
DNS felfedezés túl friss esemény ahhoz, hogy teljes mélységében megértsük
és átérezzük a jelentőségét. Ennek köszönhető, hogy nem jelez egyből a
lelkiismeretünk az emberi DNS manipulálásának hírére *úgy, mint amikor
valakinek a képmását gyalázzák meg.
*Test és lélek egysége*
*Mi, katolikusok hisszük, hogy **az ember test és lélek egysége. *A lélek
nem ki- meg beköltözik egyik testből a másikba mint egy lakásba, és nem úgy
hordja a testet mint egy kabátot, amit adott pillanatban aztán levesz. Mi
katolikusok nem azt gondoljuk, hogy a lélek jó, a test meg rossz, mi úgy
hisszük, hogy a lélek is jó és a test is jó. *A testünk is Isten
teremtménye, és ekként annak a legapróbb részével is tisztelettel kell
bánnunk*.
*Az embernek joga van a saját DNS-éhez*, furcsán hangzik, de érdemes
kijelenteni.
A jog azt már most elismeri, hogy *az embernek joga van a saját szerveihez*.
*Vannak országok, ahol hozzájáruló, máshol tiltakozó nyilatkozatot kell
tenni azzal kapcsolatban, hogy halála esetén a szervei felhasználhatóak-e
donációra. (A magyar jogrendben úgy szerepel, hogy aki tiltakozó
nyilatkozatot tesz, annak a szerveit nem lehet felhasználni a halála után
donorszervekként.) **A most MRC-5 sejtkultúraként számon tartott egykor
abortált embrió személyként esélyt sem kapott arra, hogy eldönthesse, a
DNS-ét felhasználhatják-e kísérleti célokra vagy sem. *A petricsészékben
újra meg újra nekiindulnak a sejtjei, hogy megvalósítsák azt az embert, aki
lehetne – de soha nem lesz. *Folyamatos „rabszolgaságra” van így
kárhoztatva*. Talán nem érződik még, de *az emberi személy méltósága forog
itt kockán, minden emberé. Az Amerikai Katolikus Püspöki Konferencia nemrég
fel is emelte a szavát a kérdésben és arra hívta fel a Stephen Hahnt, az
amerikai élelmiszer- és gyógyszerbiztonságért felelős FDA vezetőjét, hogy
biztosítsanak abortuszhoz semmilyen módon nem kötődő alternatív védőoltást
a katolikus illetve más, lelkiismereti okok miatt az abortuszt elutasító
állampolgárok számára.*
*„Hogy teljesen egyértelműen fogalmazzunk, nagyon erősen támogatjuk egy
hatékony, biztonságos és széles körben elérhető vakcina kifejlesztésére
tett erőfeszítéseket olyan hamar, amilyen hamar csak lehetséges” –* áll az
április 17-én kelt levélben, amelyet Joseph Naumann érsek, az Amerikai
Püspöki Konferencia Életvédő Bizottságának az elnöke, valamit további három
püspök és több életvédő szervezet vezetője írt alá. *„**Kritikus
fontosságú, hogy az amerikaiak hozzájuthassanak olyan vakcinához, amelyik
etikusan készült. Nem szabad senkit arra kényszeríteni, hogy választania
kelljen egy potenciálisan gyilkos vírus elleni védőoltás és a lelkiismerete
megerőszakolása között” – *áll a levélben. Az EWTN Pro-Life Weekly
műsorában pedig a következőket mondta Naumann érsek: *„Sajnos komoly
előzménye van – bizonyos esetekben legalább is – az abortált magzatokból
származó sejtvonalak felhasználásának egyes oltóanyagok előállításánál….
Mi, egyházként komoly erkölcsi problémaként tekintünk erre és semmiképpen
nem akarunk semmi olyasmit tenni, ami bármilyen módon is támogatná az
abortusz gondolatát.”*
*Roska Péter atya és munkatársai*
*A hivatkozott amerikai információk forrása:*
https://www.ncregister.com/daily-news/usccb-and-pro-lifers-demand-morally-sound-coronavirus-vaccine
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200518/9b07182a/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról