[Grem] Sarah bíboros: "A papi cölibátus elleni támadás az Egyház és misztériuma elleni támadás"
Sziklay Levente
lsziklay at freemail.hu
2020. Feb. 13., Cs, 16:25:59 CET
Kedves Gyula, Egon és többiek! Arra próbáltam rámutatni - amit Egon is írt -hogy a középkori tényleges gyakorlat mi volt (Tridenti zsinat előtti kor), amit helyi zsinatok döntéseiből, írott forrásokból következtetünk ki. Sok mindenben más volt a tényleges gyakorlat (így pl. a házasság, válás , cölibátus stb.) és helyi szokásjog. Az egyházlátogatás (canonica visitatio) intézménye a katolikus egyházban hagyományos ellenőrzési forma. Maga a püspöki cím (episzkoposz) jelentése is „felügyelő". A VI. századtól zsinat döntése szerint, látogatni évente egyszer kell a püspököknek, s "ki kell kérdezniük a papot, hogy miképpen szolgáltatja ki a keresztséget és a misét, miként folynak a dolgok a gyülekezetben, oktatják-e a tudatlanokat, amint a régi kánonok elrendelik" Az egyházlátogatás rendjét újra a tridenti zsinat szabályozta, de ez már a reformáció korában. Amit írtam az 1526 előtt volt, az akkori fennmaradt vizitációs jegyzőkönyvek vizsgálata alapján jutottak az általam idézett következtetésre. Magyarországon a korai Árpád-kortól kezdve nagyon erős a keleti egyház hatása, nem is vált el egyértelműen, ezért valószínű a helyi magyar szokásjog más volt a cölibátus kérdésében is. A középkorban házasság létrejöttéhez sem kellett egyházi áldás - több ezer helyi szokásjog szabályozta, így a házasság és az együttélés közötti határ sem volt egyértelmű. ÜdvLevente
Gy Greschik <gy.greschik at teguec.com> írta:
>Kedves Levente!
>
>Bántó, ha a házas férfiak pappá szentelésének lehetősége ill. esetenkénti gyakorlata, valamint a felszentelt papok megházasodásának általános tiltása egy lapon említtetik azzal, hogy az Egyház bűnöket/kihágásokat egyházjogilag hogyan szankcionál.
>
>Az, hogy papnak vagy magánembernek esetleg szeretője van, egyértelműen és mindig elítéltetett. Persze feltehető a kérdés, hogy az elítélés mellett az Egyház milyen esetekben és miképpen kell, hogy szankcionálja a bűnöst -- de kérem, semmiképpen ne keverjük bele ezt a témát abba, hogy házasokat lehet-e pappű szentelni.
>
>Annak, hogy házas férfi esetleg szentelhető pappá, de pappá szentelt ember nem házasodhat, semmi köze ahhoz, hogy az EGyház mit tegyen azokkal, akik lopnak, csalnak, ölnek, vagy esetleg szeretőt tartanak.
>
>Gyuszi
>
>
>On Thu, 13 Feb 2020, Sziklay Levente wrote:
>
>> Date: Thu, 13 Feb 2020 11:24:41 +0100 (CET)
>> From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
>> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> Subject: Re: [Grem] Sarah bíboros:
>> "A papi cölibátus elleni támadás az Egyház és misztériuma elleni támadás"
>>
>> Kedves Egon, Gyuszi, többiek!
>> 1000 évig a római katolikus egyházban is voltak nős papok. Sem a VII.
>> Gergelyt megelőző zsinatok, sem ő maga nem tiltották meg kifejezetten,hogy
>> nős férfiakat pappá szenteljenek, ez továbbra is gyakorlat maradt. Az a régi
>> felfogás természetesen nem változott, hogy a már egyszer felszentelt pap,
>> diakónus vagy szubdiakónus nem házasodhat újra. Ha mégis megtette, általában
>> lefokozással büntették.
>>
>> Magyarországon a Szabolcsi és az I.Esztergomi Zsinatok szintén megengedték a
>> a papok számára, hogy első, törvényes házasságukat ténylegesen folytassák.
>> Egyik magyar határozat sem tisztázza, vajon a felszentelés előtti házasságot
>> engedélyezi-e, vagy esetleg az azt követőt.
>> Még a 13-14. századból is jó néhány esetről tudunk,amelyekben a pápa
>> levelével vagy küldöttje útján próbálta elérni a papi cölibátus komolyan
>> vételét.
>> A Mohács előtti vizitációs jegyzőkönyvek is általános gyakorlatként
>> tartalmazzák, hogy a papok ágyast tartanak, és az ezért rájuk kirótt (enyhe)
>> bírságot nem mint büntetést, hanem mint egyfajta illetéket fogják fel.
>>
>> A Szent László legendában is említés van egy püspök lányáról. Volt olyan
>> spalato-i érsek is, akinek felesége is gyerekei voltak.
>>
>> A gregoriánus reform lényege az volt, hogy a papság életmódját a
>> szerzetesekéhez közelítsék.
>>
>> Üdv
>>
>> Levente
>> Kedves Levente!
>
>Bántó, ha a házas férfiak pappá szentelésének lehetősége ill. esetenkénti gyakorlata, valamint a felszentelt papok megházasodásának általános tiltása egy lapon említtetik azzal, hogy az Egyház bűnöket/kihágásokat egyházjogilag hogyan szankcionál.
>
>Az, hogy papnak vagy magánembernek esetleg szeretője van, egyértelműen és mindig elítéltetett. Persze feltehető a kérdés, hogy az elítélés mellett az Egyház milyen esetekben és miképpen kell, hogy szankcionálja a bűnöst -- de kérem, semmiképpen ne keverjük bele ezt a témát abba, hogy házasokat lehet-e pappű szentelni.
>
>Annak, hogy házas férfi esetleg szentelhető pappá, de pappá szentelt ember nem házasodhat, semmi köze ahhoz, hogy az EGyház mit tegyen azokkal, akik lopnak, csalnak, ölnek, vagy esetleg szeretőt tartanak.
>
>Gyuszi
>
>
>On Thu, 13 Feb 2020, Sziklay Levente wrote:
>
>> Date: Thu, 13 Feb 2020 11:24:41 +0100 (CET)
>> From: Sziklay Levente <lsziklay at freemail.hu>
>> Reply-To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> To: grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> Subject: Re: [Grem] Sarah bíboros:
>> "A papi cölibátus elleni támadás az Egyház és misztériuma elleni támadás"
>>
>> Kedves Egon, Gyuszi, többiek!
>> 1000 évig a római katolikus egyházban is voltak nős papok. Sem a VII.
>> Gergelyt megelőző zsinatok, sem ő maga nem tiltották meg kifejezetten,hogy
>> nős férfiakat pappá szenteljenek, ez továbbra is gyakorlat maradt. Az a régi
>> felfogás természetesen nem változott, hogy a már egyszer felszentelt pap,
>> diakónus vagy szubdiakónus nem házasodhat újra. Ha mégis megtette, általában
>> lefokozással büntették.
>>
>> Magyarországon a Szabolcsi és az I.Esztergomi Zsinatok szintén megengedték a
>> a papok számára, hogy első, törvényes házasságukat ténylegesen folytassák.
>> Egyik magyar határozat sem tisztázza, vajon a felszentelés előtti házasságot
>> engedélyezi-e, vagy esetleg az azt követőt.
>> Még a 13-14. századból is jó néhány esetről tudunk,amelyekben a pápa
>> levelével vagy küldöttje útján próbálta elérni a papi cölibátus komolyan
>> vételét.
>> A Mohács előtti vizitációs jegyzőkönyvek is általános gyakorlatként
>> tartalmazzák, hogy a papok ágyast tartanak, és az ezért rájuk kirótt (enyhe)
>> bírságot nem mint büntetést, hanem mint egyfajta illetéket fogják fel.
>>
>> A Szent László legendában is említés van egy püspök lányáról. Volt olyan
>> spalato-i érsek is, akinek felesége is gyerekei voltak.
>>
>> A gregoriánus reform lényege az volt, hogy a papság életmódját a
>> szerzetesekéhez közelítsék.
>>
>> Üdv
>>
>> Levente
>> _______________________________________________
>Grem mailing list
>Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20200213/fce10be1/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról