[Grem] Müller bíboros: XVI.Benedek gyűlölködő kritikusairól és az Egyházban történt szexuális visszaélések okairól

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2019. Sze. 18., Sze, 21:37:27 CEST


 Gerhard Müller bíboros: "Benedek és kritikusai" (teljes cikk)
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/09/17/gerhard_muller_biboros_benedek_es_kritikusai_teljes_cikk>

*https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/09/17/gerhard_muller_biboros_benedek_es_kritikusai_teljes_cikk
<https://katolikusvalasz.blog.hu/2019/09/17/gerhard_muller_biboros_benedek_es_kritikusai_teljes_cikk>*

*Mi is megosztottuk a Facebook oldalunkon XVI. Benedek emeritusz pápánk
április elején a Klerusblatt lapban közzétett írását arról, miben látja az
egyházon belül felmerült szexuális visszaélések
<https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/pedof%C3%ADlia> okát. Az írást a
Magyar Kurír Görföl Tibor fordításában tette közzé két részletben (lásd itt
az első részt
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/exkluziv-xvi-benedek-az-egyhaz-es-szexualis-visszaelesekkel-kapcsolatos-botrany-i-resz>
és a második részt
<https://www.magyarkurir.hu/hirek/exkluziv-xvi-benedek-az-egyhaz-es-szexualis-visszaelesekkel-kapcsolatos-botrany-ii>).*

*Benedek pápa cikkére reagálva a német püspöki konferencia híroldala, a
katholisch.de <http://katholisch.de> több olyan véleménycikket is közölt,
amelyek az írása miatt éles hangon bírálták az emeritusz pápát. E cikkekről
Gerhard Müller <https://katolikusvalasz.blog.hu/tags/M%C3%BCller> bíboros,
a Hittani Kongregáció előző prefektusa április 17-én így nyilatkozott
<https://www.lifesitenews.com/blogs/cardinal-mueller-pope-benedicts-letter-more-intelligent-than-all-contributions-at-rome-abuse-summit>
a LifeSiteNews oldalnak:*

Brutális, hogy a püspökök nevében - és egy általuk finanszírozott
weboldalon - ilyen *obszcén cikkeket tesznek közzé, amik úgy
lealacsonyítják **az olyan személyiségeket, mint XVI. Benedek*, ahogy azt
még az Egyház legostobább ellenségei sem merészelnék megtenni, mert még
bennük is több a tisztelet és tisztesség. *A progresszivistáink, a
szexuális erkölcsök sutba dobása után, elhagyták **a felebaráti szeretet
parancsát* *is*. Itt* a nyers gyűlöletnek adnak felületet.* Remélem, hogy a
püspökök megteszik majd a kötelességüket, és megváltoztatják ennek a
platformnak az irányvonalát, vagy véget vetnek az egyházi adó
visszaélésszerű felhasználásának.

*Müller bíboros a nyilatkozata után néhány nappal (2019. április 26-án) egy
hosszú elemzést is közölt Benedek emeritusz pápa írásáról és a rá érkezett
kritikákról. A bíboros elemzését angol nyelven a First Things nevű amerikai
online magazin közölte le
<https://www.firstthings.com/web-exclusives/2019/04/benedict-and-his-critics>.
*

*Az alábbiakban Gerhard Müller bíboros mi is közzétesszük teljes
terjedelmében, magyar nyelven.*

*****
[image: muller_benedict.png]
*Benedek és kritikusai*


*Gerhard Ludwig Müller*

*2019. április 26.*


*Ferenc pápát örömmel tölti el XVI. Benedek pápa mélyreható elemzése *az
Egyházon belüli visszaélési válság mögöttes okairól, és* hálás az elődjének
azért, hogy rámutat azokra a következtetésekre, amelyeket a felelős
pozíciókban lévőknek le kell vonniuk. XVI. Benedek pápa bőséges
tapasztalattal bír ezekkel az ügyekkel kapcsolatban:* a papi szolgálatából
(1951 óta), teológiaprofesszorként (1957), püspökként (1977), a Hittani
Kongregáció prefektusaként II. János Pál pápa alatt (1981-2005), és
pápaként (2005-2013).

A szexuális visszaélésekkel szemben a *Sacramentorum sanctitatis tutela*
<http://www.vatican.va/resources/resources_introd-storica_en.html> (2001)
motu proprio a mérvadó eszköz az Egyházban. Ez a szabályozás II. János
Pálig és Joseph Ratzingerig nyúlik vissza, ami bizonyítja, hogy a múltban
és a jelenben is *Benedek a legfontosabb személy az Egyház e válsága elleni
küzdelmében*.* Ő rendelkezik a legszélesebb látókörrel és a legmélyebb
betekintéssel ebbe a problémába,* annak az okaiba és történetébe. Jobb
helyzetben van mint az összes vak, akik más vakokat akarnak vezetni - nem a
valódi vakok, akiken Jézus irgalmat gyakorol, hanem azok, akik ellen
figyelmeztet, amiért látnak, és mégsem akarnak látni (vö. Lk 6,39; Mt
13,13).

*Kilencvenkét évesen XVI. Benedek pápa mélyebb teológiai reflexióra képes,
mint a kritikusai*,* akikből hiányzik** a tisztelet*, *és akik
ideológiailag elvakultak. *Ő képes közelebbjutni annak a tűznek a
forrásához, ami lángba borította az Egyház tetőzetét. A katasztrofális
tűznek Párizsban, ami Isten Házai közül a keresztény világ egyik leginkább
tiszteltjében történt, szimbolikus jelentése is van: megtanít minket újból
értékelni a jó tűzoltók munkáját, ahelyett, hogy őket a lángok oltása
közben esett vízkárokért hibáztatnánk. *Az egész Egyházat csakis
Krisztusban lehet sikeresen újjáépíteni és megújítani - vagyis úgy, ha a
támasztékainkat az Egyház hitbeli és erkölcsi tanításából vesszük.*

A püspöki konferenciák vezetőinek nemrég (2019. február 21-24-e között)
tartott gyűlése annak kezdetét kellett volna jeleznie, hogy* a visszaélések
romlottságának **gyökeréig *hatolunk. *Csak ha** ezekig a gyökerekig*
*eljutunk,
akkor tudja az Egyház a világ megváltásának kegyelmi eszközeként
visszanyerni a hitelességét Jézusban, és akkor tudja ismét azt a hitet
hirdetni, ami a minket Istennel egyesítő megváltáshoz vezet*. Sajnos az
ebből a gyűlésből levont gyakorlati következtetéseket még nem hozták
nyilvánosságra, így az Egyesült Államok Püspöki Konferenciája egyelőre nem
tudja a felfüggesztett intézkedéseit a gyakorlatba ültetni.

Azoknak az áldozatoknak a tapasztalatairól szóló beszámolók, akik
felszentelt személyektől szenvedtek el visszaéléseket, megrázták a gyűlés
résztvevőit. Az egyes hivatalos felszólalók általánosító és semmitmondó
elemzései ugyanakkor lehangolóak is voltak. Ez egyértelműen annak a
következménye, hogy a gyűlés a legkompetensebb bíborosok közül többet nem
engedett felszólalni - olyanokat, mint Seán O'Malley bíboros, a Kiskorúak
Védelmével foglalkozó Pápai Bizottság elnökét, vagy Luis Ladaria bíborost,
a Hittani Kongregáció prefektusát.

*Súlyos szexuális bűntettek esetén* *minden kánonjogi eljáráshoz több száz
oldalnyi forrásanyag tartozik.* Ez tapasztalati tudást ad az elkövetési
mintázatokról, ami pedig lehetővé teszi, hogy következtetéseket vonjunk le
az elkövetők jellemvonásairól és a jellemző körülményekről. Éppen* ezért
úgy magyarázni a jelenséget, mint* *"klerikalizmust", mint "a cölibátus
által okozott szexuális feszültség gyermekeken történő levezetését", vagy
mint olyat, aminek "az Egyház hierarchikus felépítéséhez" és "a papság
szentségéhez"* *van köze, egyet jelent olyan szlogenek és előregyártott
sablonok használatával, amelyek egy ideológia által beszűkített látókör
eredményei.* *Az ilyen magyarázatok aláássák* *a zéró toleranciát*, mint az
egyetlen helyes eljárásmódot. A serdülőkorú fiatalok vagy akár felnőtt
papnövendékek *szexuális molesztálása semmilyen körülmények között sem
tolerálható*,* még akkor sem, ha az elkövető azzal kívánja menteni magát,
hogy felnőttek közötti kölcsönös beleegyezésre hivatkozik.* Csakis az
egyházfegyelem szigorú betartása és a kemény büntetések tudják elriasztani
a potenciális elkövetőket, és csakis ezek adhatják meg az áldozatoknak azt
az érzést, hogy az igazság helyreállt.

*A "klerikalizmus" vádja könnyedén ráfogható bárkire, *ironikus azonban,
hogy sokan azok közül, *akik ezt mások lejáratására használják, épp maguk
követik el azt:* aki püspökként megköveteli a papjaitól, hogy olyanoknak
szolgáltassák ki az Oltáriszentséget, akik nincsenek teljes egységben az
Egyház hitével, vagy akiket a szentáldozáshoz járulásuk előtt fel kellene
oldozni a halálos bűnük alól a bűnbánat szentségében, saját maga a
hiper-klerikalista. Mert visszaél a Krisztus által ráruházott hatalommal
azért, hogy másokat, akár még egyházi büntetésekkel is fenyegetve, Krisztus
parancsolatai elleni tettekre kényszerítsen. Az ilyen esetekben az apostoli
szabály - *"inkább kell engedelmeskedni Istennek, mint az embereknek" - az
Egyházon belül is érvényes* (ApCsel 5,19; vö. a német püspököknek a
Poroszország egyházi ügyekbe való beavatkozása ellen írt 1875. évi
nyilatkozata, DH 3115).

Minden arra irányuló ügyes de hiábavaló próbálkozás, hogy az egyéni
bűntetteket az általános körülményekkel magyarázzák, nélkülözi a
tapasztalati megalapozást: *a bűntettek * *egyáltalán nem* *az Egyház
szentségi felépítésé**ből erednek, **hanem pont hogy ellentmondanak*
*annak.* Mindazok, akik ezt hangoztatják, csak a saját, abbéli
alkalmatlanságukat és akarathiányukat leplezik le, hogy őszintén
megvitassák Benedek hozzájárulását és felvetéseit ehhez az érzékeny
témához. Egyes ideológusok a saját gyenge erkölcsiségüket és
intellektusukat tették közszemlére, és *még azt is megengedték nekik, hogy
a gyűlöletüket és gúnyolódásaikat egy a Német Püspöki Konferencia által
finanszírozott felületen öntsék ki. *Az akaratuk ellenére az ilyen szerzők
több bizonyítékot szolgáltatnak Benedek ama diagnózisához, hogy *ez a fajta
erkölcsteológia, ami már régóta nem katolikus, összeomlott.*

*A leghírhedtebb vád az* *az állítás, hogy Benedek akadályozza Ferenc pápa
küzdelmét a visszaélések elle**n* *- jóllehet Ferenc nem tesz és nem is
tehet mást, mint hogy folytatja az elődje által hozott intézkedéseket,* és
hogy védi önmagát és a Hittani Kongregációt mindazok ártalmas
próbálkozásaitól, akik a dolgokat kisebbíteni és fedezni akarják. *Benedek,
az igazságot kimondva nem egy szakadáshoz járul hozzá - akik azonban
elnyomják az igazságot és pszichoszociális fecsegés mögé rejtőznek, azok
igen*. *Mindazok, akik* a szexuális bűncselekmények fiatal áldozatait
felhasználva *az Egyház természettörvényre és* *isteni kinyilatkoztatásra
épülő erkölcsi tanítását * *próbálják lecserélni egy az 1970-es évek
egotista gyönyörelvűsége szerinti, sajátkészítésű szexuális erkölcsre,
nemcsak eretnekséget és szakadást indítanak el, de aposztáziában vállalnak
nyílt bűnrészességet.*

Mindig előfordult olyan, hogy Isten parancsolatait megsértették. De
különösen súlyos a szexuális bűntetteknek az az 1960 és 1980 közötti
sorozata, amelyet papok követtek el, akik a felszentelésük által Krisztus
személyében a hívek tanítói, pásztorként vezetői (II. Vatikáni Zsinat,
Presbyterorum ordinis 2). Az ilyen bűntettek, a szexuális bűncselekmények
által okozott sérelmeken felül mélyen megkárosítják az egész Egyház
hitelességét, és veszélybe sodorják az áldozatok hitét Istenben, és a
természetes bizalmukat Krisztus szolgálattevőiben. *Soknak e bűnözők közül
nem volt bűntudata,* és vagy nem ismerték, vagy közvetlenül elvetették azt
a tanítást, miszerint a serdülőkkel vagy felnőttekkel házasságon kívül
folytatott szexuális cselekmények erkölcsileg elítélendők. *Vajon ki
torzította el annyira a lelkiismeretüket, hogy többé már nem tudták, melyek
azok a súlyos bűnök, amelyekkel *"*sem paráznák, sem bálványimádók, sem
házasságtörők, sem kéjencek, sem férfiakkal paráználkodó férfiak, ... nem
öröklik Isten országát.*" (1Kor 6,9)?

A botrány kicsúcsosodik, ha nem az Isten parancsolatait megsértőket
hibáztatják, hanem magukat a parancsolatokat teszik felelőssé az
áthágásukért: így a bűn forrásává Isten válik, aki úgymond túlterhel
minket. Persze senki sem mondja ezt ki így közvetlenül, ehelyett *az
Egyházat vádolják azzal, hogy Isten parancsolatait mára már meghaladott
módon értelmezik. *Ezért azt mondják, hogy ki kell találnunk (vagy ahogy
eufemisztikusan megfogalmazzák: "tovább kell fejlesztenünk", *ami valójában
"meghamisítást" jelent) egy új szexuális erkölcstant, ami összhangban van a
modern humán tudományok eredményeivel, és amely erkölcstan "emberbaráti"
szándékkal nem is firtatja az emberek életének tényszerű valóságát.* Az
ilyen javaslatok során kényelmesen elfelejtik azt, amit máskor készek
elismerni, ti. hogy a bármiféle előfeltételezések nélküli "objektív"
empirikus tudomány nem létezik, és hogy a mögöttes antropológia mindig
befolyásolja azt, hogy egy kutatás eredményeit hogyan értelmezik.* Az
erkölcs a jó és rossz megkülönböztetéséről szól.* *Lehet a paráznaság jó,
csak mert egy keresztényietlenített társadalom másképp gondolkodik róla,
mint ahogy azt a hatodik parancsolat megfogalmazza?*

Amikor Pál azt mondja, hogy a teremtő megtagadásának és a bűnösök Isten
iránti megvetésének következménye az, hogy "a férfiak abbahagyták az
asszonnyal való természetes életet, egymás iránt gerjedtek vágyra, vagyis
férfi férfival űzött ocsmányságot" (Róm 1,27), akkor ez azt is jelenti,
amiről nyilvánvalóan beszél. Honnan veszik azt az egzegéták, hogy e szavak
kézenfekvő jelentése mögött Pál valami mást, mi több, a teljes ellentétét
akarja állítani? Az erkölcstelen cselekedetekben, különösen a házastársi
szeretet és termékenység elleniekben, Pál felismeri Isten megtagadását,
mert a teremtő akaratát nem ismerik el a jócselekedeteink mércéjének. *Az
Egyház életében ennek egy másik fontos következménye is van: csak olyan
jelölteket engedhetünk papszentelésre, akik minden természetes előfeltétel
birtokában vannak, intellektuálisan és erkölcsileg alkalmasak, és lelki
felkészültséget mutatnak arra, hogy önmagukat teljesen az Úr szolgálatának
adják.*

*Ahogy XVI. Benedek helyesen aláhúzza, csak úgy fordulhatunk el a
tévutaktól, ha a férfi és női szexualitást Isten ajándékaként fogjuk fel*,*
amely nem nárcisztikus örömszerzést szolgál, hanem a valódi célja a
házastársak szeretetében és a család iránti felelősségükben áll.* Csak az
erósz és az agapé szélesebb kontextusában van a szexualitásnak ereje arra,
hogy az emberi személyt, az Egyházat, és az államot felépítsék. *Máskülönben
pusztuláshoz vezet*. Csak egy materialista és ateista álláspont látja úgy a
papi cölibátusban és szerzetesi életben a házasságról való lemondást, mint
a serdülőkorúak ellen elkövetett szexuális bűncselekmények okát. Erre
semmilyen bizonyíték nincs - a szexuális visszaélések statisztikai adatai
az ellenkezőjét mutatják.

*Az ateista nézőpont azoknak az érveiben is megmutatkozik, akik a
visszaélések bűntetteit egy mondvacsinált "klerikalizmusra", vagy az Egyház
szentségi felépítésére fogják. *A teológiai kifejezésrendszerben a "klérus"
szó "a szolgálatban résztvevő" kifejezésből (ld. ApCsel 1,17) ered,
amelyből Mátyás akkor részesült, amikor az apostoli testületbe
beválasztották, és amelyet az Ige szolgájaként (Lk 1,2; ApCsel 6,4)
"episzkopátusban" (ApCsel 1,20) és "pásztorként" (1Pt 5,2) kellett
gyakorolnia. *A püspököket és papokat nem "hivatalnokoknak" szentelik
fel *(stabil
fizetéssel és állami nyugdíjjal)*, hanem Krisztus lelkipásztorainak a
tanításban, misztériumok kiszolgáltatóinak az isteni liturgiában és a
szentségekben, és a Jó Pásztorral való szolgálatra, aki életét adja a
bárányokért. *Mély egység áll fenn a klérus és valamennyi megkeresztelt
között az Egyház közös küldetésében. *Nem szabad, hogy a világi hívek a
klérust hatalomközpontú funkcionáriusoknak lássák, *akiket irigyelniük kell
azokért a "klerikális előjogaikért", amelyeket önmaguknak akarnak
tulajdonítani.

*Egy ilyesfajta gondolkodás csak egy elvilágiasodott Egyházban lehetséges*,*
ami pedig bizonyosan pusztulásra van ítélve *bármelyik olyan országban,
ahol az ilyen ideológia uralkodóvá válik. Ahelyett, hogy médiatanácsadókkal
vesszük körbe magunkat, az Egyház jövője számára pedig gazdasági tanácsadók
segítségét keressük, mindannyiunknak - *papoknak, szerzeteseknek, és világi
híveknek, különösen a házasoknak - újra a hitünk eredetére és középpontjára
kell összpontosítanunk: a szentháromságos Istenre, Krisztus
megtestesülésére, a Szentlélek kiáradására, Isten közelségére a Szent
Eucharisztiában és a gyakori szentgyónásban, a napi imádságra, és az arra
való készségre, hogy az erkölcsi életünket Isten kegyelme irányítsa*.*
Semmi más nem biztosít **kiutat a hit és erkölcs* *jelenlegi válságá**ból *egy
jó jövő felé.

<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_-5263933065492885509_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20190918/dae948bd/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról