[Grem] Kásler Miklóssal oktatásról, NAT-ról, óvodai nevelésről, stb.

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2018. Aug. 18., Szo, 14:34:23 CEST


 Nem teljes az ember, ha identitása csorba
<http://mandiner.hu/cikk/20180818_kasler_miklos_nem_teljes_az_ember_ha_identitasa_csorba>
2018. augusztus 18. 12:22
http://mandiner.hu/cikk/20180818_kasler_miklos_nem_teljes_az_ember_ha_identitasa_csorba

Kásler Miklós
Magyar Idők
<https://magyaridok.hu/belfold/kasler-miklos-nem-teljes-az-ember-ha-identitasa-csorba-3398293/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_201808>

Mi testileg és lelkileg is egészséges jövő nemzedékeket szeretnénk nevelni.

*„Hogy halad az új Nemzeti alaptanterv előkészítése?*

Ezen a téren sem tétlenkedtünk. A Csépe Valéria miniszteri biztos által
vezetett kutatócsoport elkészítette a munkaanyagot, az Emmi megkapta az új
Nemzeti alaptanterv (NAT) tervezetét. Ám a munka ezzel nem ért véget, a
minisztériumi véleményezést követően széles körű társadalmi és szakmai
egyeztetés indul az új NAT-tervezetről, majd annak lezárultát követően
kerül a kormány elé. A kabinet célja, hogy a magyar diákok versenyképes, a
munkaerőpiacon és az életben is értékes, valamint a nemzeti kultúrát
korszerűen átadó tudást szerezzenek az iskolapadban.

*Ön többször elmondta, hogy a klasszikus emberi, keresztényi és nemzeti
értékrend képviseletét, elmélyítését és átadását tekinti a humán tárca
legfontosabb feladatának. Hogyan érvényesül mindez majd a NAT-ban?*

Nem teljes az ember, ha az identitása csorba, és mi testileg és lelkileg is
egészséges jövő nemzedékeket szeretnénk nevelni. Már az óvodában, majd az
iskolában is láthatnak a gyerekek ezért például kisfilmeket,
filmsorozatokat Kinizsi Pálról, Toldi Miklósról, Hunyadi Jánosról vagy a
magyar szentekről. Ezekkel, a magyar népmesékből, a magyar versekből vagy
népdalokból álló sorozatokkal a nemzeti identitásukat szeretnénk erősíteni,
miközben olyan példaértékű tulajdonságokat mutatunk be, mint az emberi
tisztesség, viselkedésforma, a család és a hazaszeretet, a bátorság, a
hősiesség. A gyereknek joga, hogy megismerje a szépet és a jót, még akkor
is, ha sokan próbálják szégyellnivalónak beállítani a nemzeti érzéseket,
keresztény kultúrát, a magyar történelmet. Magyarázza már el nekem valaki,
hogy az emberiségnek, a felnövekvő nemzedékeknek mi hátrányuk származott
abból, hogy minden délben szól a harang? És tudják-e, hogy miért szól?
Nemcsak a nándorfehérvári diadalt, hanem előzményeit, okait,
következményeit, ­hatásait? Egyébként a felnövekvő generációkat szolgálja
az is, hogy a kormány 2010 óta folyamatosan pótolja az oktatásból elvett
forrásokat, és jelenleg is folyamatosan zajlanak felújítások, bővítések
ötszáz iskolában. Magyarországon ilyen nagy volumenű iskolafejlesztés nem
volt az utóbbi harminc évben. 2010-hez képest jövőre 606 milliárd forinttal
több jut az oktatásra, 18 mil­liárd forinttal több, mint idén.

*Az óvodákkal kapcsolatban nemrégiben kitért az egészséges életmódra
nevelés szükségességére. Egy óvodapedagógus ennek apropóján petíciót
indított, felhívva a figyelmet sok olyan problémára, ami éppen ezt a
feladatot akadályozza.*

Először is, bár magam egyetemen oktattam, édesanyám óvónő volt, családi,
baráti kapcsolataim révén az óvodai nevelés mindig is közel állt a
szívemhez. Ezért több államtitkárság és számos szakember bevonásával
komplex óvodai program kialakítását kezdeményeztem és irányítok.
Módosítottuk az óvodai nevelés országos alapprogramját, hangsúlyosabbá téve
a dokumentumban a nemzeti hagyományok, a kultúra, az egészséges életmód
területén folytatott nevelőmunka feladatait. Az új programot szakmai
egyeztetések előzték meg. Több pénzt és figyelmet kívánunk az óvodai
nevelésre is fordítani, emelkedik az óvodák támogatása is. Azon dolgozunk,
hogy hogyan tehetnénk még többet a felnövekvő generációkért. Ide sorolom
például az egészségnevelést, az egészséges fejlődés támogatását, vagy azt,
hogy egészségesen táplálkozzanak a gyermekek, továbbá, hogy lehetőségük
legyen a megfelelő mennyiségű testmozgásra. A programban szerepel a
különösen magas cukortartalmú ételek és italok, a magas szénhidrát-, só- és
telítetlenzsír-tartalmú ételek fogyasztásának csökkentése, a zöldségek és
gyümölcsök, illetve tejtermékek fogyasztásának ösztönzése, a fogmosás, a
pihenés, a betegségmegelőzés és az egészségmegőrzés szokásainak alakítása.

*A bölcsőde- és óvodafejlesztések is folytatódnak?*

A kormány bölcsőde- és óvodafejlesztésre több, mintegy 110 milliárd forint
fejlesztési forrást fordít 2020-ig, amit idén 10 milliárdos értékben hazai
pályázati forrással is kiegészítenek. 2010-ben még csak 32 516 bölcsődei
férőhely volt, ez a szám mostanra 48 ezerre emelkedett, a cél pedig az,
hogy 2020-ra 60 ezer hely legyen az országban.”
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20180818/61b57263/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról