[Grem] A BÚCSÚ - teológiai háttér és elnyerésének feltételei / Hodász A. atya
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2017. Nov. 1., Sze, 10:40:17 CET
Búcsúzzunk el a búcsútól?
*https://777blog.hu/2017/10/29/bucsuzzunk-el-a-bucsutol/
<https://777blog.hu/2017/10/29/bucsuzzunk-el-a-bucsutol/>*
*Közeleg a 95 tétel kifüggesztésének 500. évfordulója, és (ettől amúgy
függetlenül) a katolikus egyházon belül egy olyan ünnep, amelyhez
búcsúnyerési lehetőség kapcsolódik. Már ez az együttállás is izgalmassá
teszi az előttünk álló hetet. Elöljáróban, mintegy mottóként, engedjétek
meg, hogy idézzek egy klasszikust: Aki az apostoli búcsú igazsága ellen
szól, kiátkozást és gyalázatot érdemel! (Luther Márton 95 tételének 71.
pontja)*
*Először is: mi a búcsú?*
*A búcsú <http://lexikon.katolikus.hu/B/Búcsú.html> “a bűnbánat
szentségében már föloldozást nyert bűnért járó ideigtartó büntetés
elengedése”.* Tehát szorosan összekapcsolódik *a tisztítótűz taná*val, *ahol
azok a lelkek tisztulnak (bűnhődnek), akik már biztosan üdvözülnek, de még
előtte tisztulásra van szükségük.*
*Mire NEM jó a búcsú? *
Az előbb leírtakból következik, hogy nem helyettesíti a Jézus Krisztusba
vetett hitet. Nem mentheti meg a pokoltól azt, aki már elkárhozott. Nem
tehet semmissé olyan bűnöket, amiket nem bántunk meg. Nem biztosítja be az
üdvösséget. Nem kényszerít senkit a mennyországba, aki nem akar odamenni.
És végül: nem vásárolható meg. (Sorry, a búcsúcédula elfogyott!)
*Álljunk meg egy pillanatra! Miért jár büntetés a bűnért, ha már van
bűnbocsánat?*
*A büntetés*t nem feltétlenül pedagógiai értelemben kell elképzelni.
Valahogy inkább így: ha mélyen megbántok valakit, utána bocsánatot
kérhetek, de az ő lelkében még sokáig megmaradhat a fájdalom, még akkor is,
ha megbocsát. Tehát *a bűnnek akkor is van következménye, ha időközben
megbocsátják. *A földön elkövetett bűneink ráadásul kihatással vannak mások
életére is, és attól, hogy én meggyónom, és Isten megbocsátja, ez a hatás
megmarad. Amikor pedig meghalok, miközben vágyok rá, hogy az Istennel
találkozzam, rajtam vannak a bűneimnek ezek a maradványai, (plusz azok a
bűnök amiket a legutolsó gyónásom óta elkövettem) amiktől meg kell
tisztulnom, mielőtt odalépnék az elé, aki teljesen tiszta, tökéletesen
szent, mert hozzá nem férhet semmi bűn. Ez az *a tisztulási folyamat, amit
tisztítótűznek nevezünk, és ezt tudja eltörölni a teljes búcsú.*
Nézzünk egy egyszerű példát: meghívnak egy vendégségbe egy nagyon híres
emberhez. Te el is indulsz, ahogy kell, dress code: öltöny, nyakkendő. Az
odafele úton azonban defektet kapsz, és ki kell cserélned a kereket, ami
miatt nyakig olajos meg koszos leszel. Amikor végül megérkezel a
vendégségbe, nyilván az lesz az első kérdésed, hogy merre van a mosdó, hogy
egy kicsit rendbe szedd magad, mert így nem állhatsz a házigazda elé. A
halál utáni megtisztulás tulajdonképpen abból fakad, hogy ott világosan
látjuk bűneinknek minden következményét, és mélységesen megbánjuk őket. Ez
a bánat az, ami megtisztít minket, hogy Isten elé állhassunk.
*És mi köze a pápának a búcsúhoz?*
Ahhoz, hogy ezt megértsük, v*issza kell mennünk kétezer évet, és el kell
látogatnunk Jeruzsálembe. Jézus korában a zsidó főpapnak joga volt bizonyos
bűnökért büntetést kiszabni, vagy azt elegedni, a közösségből kizárni és
visszavenni. Ezt nevezték az “oldás és kötés hatalmának”,* ami vonatkozik
mind a bűn alóli föloldozásra, mind a büntetés elengedésére.* A büntetés
vezeklés volt a már megbánt **bűnökért*, és egyben jelezte a bűnbánat
őszinteségét is, ha az illető elvégezte. A bűn és az érte járó büntetés
eltörlése tehát nem esik egybe. Emellett *már Jézus korában is hitték, hogy
létezhet a halál után is büntetés, erről árulkodik például, amikor
Makkabeus Júdás egy győztes csata után **„Azért végzett engesztelést a
halottakért, hogy bűneiktől megszabaduljanak.”* (2 Makk 12,46), *vagy Jézus
mondata, amikor arról beszél, hogy bizonyos bűnök nem nyernek bocsánatot **“sem
ebben, sem az eljövendő világban”* (Mt 12,31).
És ezen a ponton nézzünk meg egy igazán érdekes igehelyet: Mt 16,18-19:
*“Én is mondom neked: Péter vagy, erre a sziklára építem egyházamat, s az
alvilág kapui sem vesznek rajta erőt. Neked adom a mennyek országa
kulcsait. Amit megkötsz a földön, a mennyben is meg lesz kötve, s amit
feloldasz a földön, a mennyben is fel lesz oldva.”*
Ahogy olvassuk,* Péter három dolgot kap Jézustól: (1) új nevet (Petrosz,
azaz kőszikla), (2) a kulcsokat és (3) az oldás és kötés hatalmát.* A név
kijelöli a küldetését (ahogy nagyon gyakran a Bibliában aki küldetést kap,
nevet is kap hozzá) – ebben az esetben Péterre építi Jézus az Egyházát, a
kulcsok az ország és a polgárai fölötti hatalmat jelentették (lásd: Iz
22,20-22; Jel 3,7) és az oldás és kötés hatalmáról már fentebb beszéltem.
Innentől tartjuk azt, hogy a római pápának (mint Péter utódának és Krisztus
földi helytartójának) különleges hatalma van a bűnökért járó büntetés
felett. Természetesen *ez a teológiának egy olyan tétele, ami fokozatosan
tisztult le az évszázadok során, a Szentírásban “csak” a magja van meg
(mint történt ez annyi minden mással, például a Szentháromság tanával is).*
*És a búcsúcédula?*
Mivel a búcsú elnyerése a pápa szolgálatán keresztül történik, mindig van
egy mozzanat, ami a Szentatyához köti. Ez *ma az imádság a pápa
szándékára,* *Luther
korában pedig az adakozás volt a pápa szándékára. És mivel akkoriban a pápa
szándéka éppen a Szent Péter bazilika felépítése volt, ami – lássuk be –
nem egy könnyűszerkezetes hétvégi ház, a búcsúcédulát áruló szónokok minden
lehetőt megtettek, hogy a jámbor híveket adakozásra buzdítsák.* Ez finoman
szólva* vitatható döntés*nek bizonyult. Luther egyébként magát a búcsút
alapvetően nem tagadta, sőt a purgatóriumban is hitt (legalábbis a 95 tétel
kiszögezésekor), mert nem a búcsú teológiája ellen volt, hanem az ellen *a
gyakorlat *ellen, *hogy pénzért árulják*. Ez utóbbit amúgy a Tridenti
zsinat óta a Katolikus Egyház sem teszi, de a búcsú gyakorlata a mai napig
él, és mint lehetőség nyitott minden katolikus hívő előtt. *Hodász
András*
*[image: 22814030_1971943513085508_1007788717554898647_n.jpg]*
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_-6408077036870100370_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20171101/32379c98/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról