[Grem] kereszténység, migráció, reformáció / Bogárdi Szabó I. református püspök
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2017. Nov. 1., Sze, 14:22:34 CET
Ma már idegesíti az európaiakat a kereszt látványa
https://gondola.hu/cikkek/107782-Ma_mar_idegesiti_az_europaiakat_a_kereszt_
latvanya.html
Hiányzik az európai emberből az Isten iránti szomjúság – mondta a
Hirado.hu-nak a Magyar Református Egyház püspöke. Bogárdi Szabó István a
reformáció 500. évfordulója kapcsán arról is beszélt, hogy szerinte *miért
söpör végig Európán a keresztmentesítő hullám.*
2017. november 1. 12:05
<https://gondola.hu/cikkek/107782-Ma_mar_idegesiti_az_europaiakat_a_kereszt_latvanya.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/107782-Ma_mar_idegesiti_az_europaiakat_a_kereszt_latvanya.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/107782-Ma_mar_idegesiti_az_europaiakat_a_kereszt_latvanya.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/107782-Ma_mar_idegesiti_az_europaiakat_a_kereszt_latvanya.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/107782-Ma_mar_idegesiti_az_europaiakat_a_kereszt_latvanya.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/107782-Ma_mar_idegesiti_az_europaiakat_a_kereszt_latvanya.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/107782-Ma_mar_idegesiti_az_europaiakat_a_kereszt_latvanya.html#>
<https://gondola.hu/cikkek/107782-Ma_mar_idegesiti_az_europaiakat_a_kereszt_latvanya.html#>
*Az emlékévben gyakran hangsúlyozzák, hogy a reformáció egy olyan folyamat,
ami napjainkban is tart. Most éppen mi változik, mit reformálnak a
reformátusok?*
Ha jól értjük a történetet, a reformáció nem is ötszáz éve kezdődött,
hiszen már Pál apostol azt írja a Rómaiaknak írt levélben, hogy
„Változzatok meg, elmétek (gondolkodásotok) megújulásával”. *A 16. századi
reformáció egy megkezdett és be nem fejezett folyamat, amelynek célja, hogy
az isteni igényt megvalósítsuk, ahhoz igazítsuk magunkat, vagy ha
eltávolodtunk tőle, vagy valami megmerevedett, akkor azon változtassunk.*
Nem kerülhetjük el, hogy belenézzünk* Isten igéjé*be, hiszen az* tükröt
tart elénk*. Ezután, fel kell tennünk magunknak a nehéz kérdéseket,
például, hogy *elég hűségesek vagyunk-e az evangélium üzenetéhez*, *nem
vallott-e kudarcot a szeretetünk, nem értük-e be a lényeges és igaz dolgok
helyett másodlagos kérdésekkel, illetve, hogy nem állítottunk-e az élő
Isten helyére bálványt vagy bálványokat?*
*A református és az evangélikus egyház október 13-án emlékülést tartott, ön
úgy nyilatkozott akkor,** hogy „a reformáció történelmi folyamatot indított
el Európában, erre a megújulásra ma is szükség van az igazságtalanságoktól
gyötört, háborúkkal sújtott világban”. Melyek a legfájóbb
igazságtalanságok?*
*A legfájóbb igazságtalanság többek között, hogy nem jut érvényre * *Krisztus
igazsága **az ember éltében*. Az ember ellenáll a szeretet törvényének,
reménykedés helyett* folyton kalkulál, az önmegvalósítás bálványának hódol,
emellett teljes mértékben megmagyarázhatónak véli a társadalmi
igazságtalanságokat, az erős nem tud engedni a gyengének, nemhogy segíteni
is őt, a gyenge, vagy a kisebb pedig elfogadhatatlannak tartja, hogy ő
kisebb.* Közben kérkedünk azzal, amilyenek vagyunk, vagy megalkuszunk vele,
és szép ideológiákat gyártunk hozzá. Egyszóval, roppant önellentmondások
közepette élünk, Hamvas Béla szavával: létrontásban.
*Ha már reformációról beszélünk, érdekes, hogy nem jött szóba ezzel
kapcsolatban a változtatás.*
Változtasson az ember, csak mindig az a kérdés, hogy mihez mérjük ezeket a
változásokat. *A mindenkori ember hajlamos arra, hogy önmagát tegye meg
minden mértékének*, értve ez alatt akár egy társadalmi helyzetet, akár egy
ideológiai meggyőződést. Közben a reformáció mégiscsak visszatérés volt
ahhoz, hogy van egy isteni etalon. Ez az etalon mutatja meg, hogy
hamisságban vagyunk, csalunk, vagy, hogy éppen az igazság felé közeledünk.
Ez sosem egyszerű folyamat, ebben drámák vannak, és megváltozni ebben az
értelemben mindig nehéz ügy.
*Nagyon ritka, hogy valaki azt mondja, hogy hibázott egy helyzetben, és
ezen változtatni fog?*
Általánosságban nagyon is gyakori. *Az önismeret emberi fordulói igen
gyakoriak, egész iparágak épülnek rá.* *Azonban az igazi önismeret és az
igazi megváltoztatás igénye mindig ott kezdődik, amikor az ember megismeri
Istent.* Éppen Luther és a kortársai mondták, de leginkább *Kálvin,* hogy *nem
ismerhetjük meg önmagunkat igazán, ha nem ismerjük meg Istent,* és ez a
kettő összefügg.
*A keresztyénség a világ számos pontján egyre inkább terjed, Európában
pedig hanyatlóban van. Ön szerint milyen okai lehetnek ennek a jelenségnek?*
Ha ez valóban így van, nem igazán tudjuk az okait. Talán az, hogy európai
ember kettős szorításban vergődik. Egyrészt legélénkebben a nyugati ember
szenvedte meg a 20. század iszonyatait, ez lehet az egyik ok. Az európai
ember lelkén mély történelmi seb támadt, és úgy tűnik, ez még nem hegedt
be. Európa történelmében nem volt még egy olyan század, ami ennyi
rettenetet hozott volna, gondolok itt a világháborúkra, diktatúrákra, és a
népirtásokra. Másodszor, az európai ember roppantul meg van elégedve
magával. Ez paradoxon, de ha magyarázat kell, én ebben a kettőben látom az
okot. Mondhatnám, azt is, hogy az európai ember unja az életet.
*Hogyan lehetne visszafordítani az embereket a hit felé?*
A bürokraták úgy szokták mondani: „dolgozunk rajta”. Egyébként *erre csak
egy mód van, az evangélium hirdetése. *Természetesen ez ezerféleképpen
történhet, de a legközvetlenebbül mégiscsak személyes módon, emberi
kapcsolatokon keresztül, szülőtől a gyermeknek, gyermek az iskolatársának
vagy éppen szüleinek, és így tovább. A templomajtók mindenesetre nyitva
vannak.
*A gyorsan változó Európában nagy nyomásnak van kitéve az egyház, komoly
kérdésekben kell megnyilatkozni, ilyen például a migráció. Mindenre van
olyan felelete a református egyháznak, ami a társadalom többsége számára
elfogadható?*
Nem áltatom magam ezzel, mert akkor semmi egyéb dolgunk nem lenne, mint
folyamatosan méltatlankodni azon, hogy nálunk van a bölcsek köve, de az
emberek nem hallgatnak ránk*. Azoknak a krízishelyzeteknek, amelyekben az
európai ember él, meghatározó része a migráció, de csak egy része. *Ha a
krízist érzelmileg is megéljük, még hátra van, hogy felelősségteljes
válaszokat keressünk rá, például azzal is, hogy a politikát, a közéletet
noszogatjuk arra, hogy reálisan tárják fel a nehézségeket, és azzal is,
hogy a médiumokat kérjük, hogy próbáljanak meg igazat írni. A legfontosabb
mégis a bölcsesség, az pedig – ahogy a Biblia mondja – a tanácskozásból
van, vagyis *beszélgetnünk kellene egymással ahelyett, hogy ki-ki vádolná a
másikat.* De erre mostanában kevés példa van.
*Mit gondol, van olyan üzenete a reformációnak, amely akár 500 év múlva is
érvényes lesz?*
Miután *a reformáció 500 évvel ezelőtt a keresztyénség eredeti üzenetét
állított a középpontba, pontosabban rámutatott arra, hogy ki van a
középpontban, azt kell mondanunk, hogy ez érvényes ma is. *Ez azt jelenti,
hogy ha jól akarunk ünnepelni, ha hűségesek akarunk lenni az 500 évvel
ezelőtti indíttatáshoz, akkor pontosan ugyanaz az üzenet, mint 500 éve, ez
pedig az, amit Luther legelső tétele is kimond a 95-ből: * Jézus Krisztus
azt akarja, hogy az emberek térjenek meg. *A reformátorok hasonlatával
élve, aki visszatalál a tiszta forráshoz, aki az isteni szeretet lényegét
felfogja, és átadja magát neki, annak az életében nyílik meg az egyetértés
igyekezete, a másik megbecsülése és szeretete. Igen, ez vallási üzenet.* Ha
az ember Istenhez fordul és az élet forrásából tiszta vizet iszik, akkor
feltehetően utána nem akar már **cukros vízen élni.*
*Biztos ez? A cukor függőséget is okozhat.*
Éppen ez a mai küzdelmek egyik oka, hogy* az ember voltaképpen
élethamisítvány-függővé vált. *Ez a bálványimádás egyik fajtája.* Mára
megváltozott az emberek tudatában, hogy mi a szent, vagy igazán fontos,**
ami mindent meghatároz.* *Régen *nagyon helyesen* ez a templom volt, vagyis
a vallásgyakorlat minősített helye, **ma viszont az ember mindenféle mással
tölti az idejét*. Gondolhatja, hogy ezek a fontosak, ezek számítanak, de
tapasztalataim szerint valahol sejti a mai ember, hogy nincs ez így jól.
Ezért olyan ideges a keresztyénségtől.
*Miért lenne ideges az ember a keresztyénségtől?*
Azért, *mert a keresztyénség puszta léte emlékezteti arra, hogy valamit nem
jól csinál. *Ezért szedik le Nyugat-Európában a kereszteket.* Arra
hivatkoznak, hogy az állam meg az egyház már szétvált, és a kereszt zavarja
az embereket.* De miért zavarja? – kérdezzünk csak bele a mélyébe. Lehet,
hogy az ember *valláspótlékokkal él, és erre* *emlékezteti a kereszt?*
Magyarul tehát: cukros vizet iszik.
*„A reformációnak köszönhetjük a magyar nyelv és így a kultúra
kialakulását. Azt is mondhatnánk, aki magyarul beszél, az a reformáció
miatt teszi ezt” – hangzik el a mondat a* *Reformáció Emlékbizottság
megbízásából készült infoanimációs kisfilmben. Mit jelent ma a kultúrában
és a magyar nyelv megőrzésében a reformáció?*
A mondat, mint minden rövid summázat, nyilván megpróbál több száz esztendőt
egy tételben összefoglalni. Ezen aztán lehet vitatkozni. De nézzük más
oldalról, és akkor érthetőbb lesz. A németek szerint, ha Luther nem
fordítja le a Bibliát anyanyelvükre, akkor nincs német nyelv, és az angolok
is azt tartják, hogy az angol Biblia nélkül Shakespeare sem úgy írta volna
meg a drámáit. A 16. századi reformátorok azt akarták, hogy az isteni
üzenet elérkezzen az emberekhez, ezért felhagytak a latin nyelvű
misézéssel, és anyanyelven kezdtek prédikálni. Ez tudatos elhatározás volt,
mert a tanítás így, elvileg, mindenkihez eljutott. Ezért fordították le a
Bibliát is. Én ugyan magyarázhatom valakinek, hogy édesem, nincs megfésülve
a hajad, de teljesen más az, ha odateszek elé egy tükröt. Ennek lett a
következménye, hogy *megerősödött az anyanyelvi kultúra és az oktatás
is*, *hiszen
a 16. században még a latin volt a tudomány és az oktatás nyelve. *Ötszáz
év távlatából nem is igazán tudjuk felmérni, hogy milyen mérhetetlen nagy
változást hozott, hogy mindenki az anyanyelvén tanulhatott, olvashatott.
Teljesen igaz a mondás, amely szerint *számolni és imádkozni mindenki az
anyanyelvén szokott.*
*Hogyan summázná pár mondatban a most legaktuálisabb üzenetet?*
Vannak a történelemnek olyan pillanatai – és ezek ritka pillanatok –,
amikor elemi és ellenállhatatlan erővel ébred föl az emberekben az Isten
utáni szomjúság. Ez történt 500 évvel ezelőtt. Ha így kell lennie, akkor
kívánjuk, hogy támadjon megint Isten utáni szomjúság az európai emberben.
hirado.hu
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#m_-6872447661467910563_DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20171101/39ddb19b/attachment.html>
További információk a(z) Grem levelezőlistáról