[Grem] Czakó Gábor: Házikutya-isten / a 'maga módján' vallásosságról

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2017. Dec. 10., V, 15:47:20 CET


Czakó Gábor: Házikutya-isten
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2017/12/07/czako_gabor_hazikutya-isten>

*Az alábbiakban Czakó Gábor
<https://hu.wikipedia.org/wiki/Czak%C3%B3_G%C3%A1bor_(%C3%ADr%C3%B3)>
írását ajánljuk olvasóink figyelmébe, amelynek eredetije a Kossuth-díjas
katolikus író saját honlapján olvasható
<http://www.czakogabor.hu/index.php?page=olvas&bovebben=true&id=9&cikkid=210>.*


*http://katolikusvalasz.blog.hu/2017/12/07/czako_gabor_hazikutya-isten
<http://katolikusvalasz.blog.hu/2017/12/07/czako_gabor_hazikutya-isten>*

Az idősebbek még emlékeznek arra az ügyes mutatványra, mellyel *a marxizmus
*megfordította a Teremtés könyvének híres mondatát: *„Isten újra szólt:
"Teremtsünk embert képmásunkra, magunkhoz hasonlóvá,”* (1.26) és
vallásellenes hadjárata egyik alapmondatává tette.* Azt igyekezett a
tudatokba vésni, hogy az ember teremtette az isteneket a saját képmására és
hasonlóságára. Természetesen hazudott, mint mindig, mindenben, ámde ügyesen
megcsípte a gazdaságkori embert a hiúságánál. ** Őkelme szemrevételezte a
csudálatos hellén istenszobrokat, majd elégedetten megnyalta a szája
szélét: „Ni, csak, Rózsi, ezek tényleg énrám hasonlítanak!” Innentől kezdve
megy minden, mint a karikacsapás, * mert ki mennyire hiú, annyi esze
hiányzik.

*

*Az őskori ember a transzcendensre, a természetfölöttire figyelt. Nem
volt* *oly
buta, mint Sztalin vagy Ceusescu, hogy önmagát vetítse az égre,** hanem a
nagy világfolyamatok mennyei jelkép-alakjait kereste.* A görögök a Khaosz
utáni első korszakot Uránoszhoz kapcsolták, a következőt Kronoszhoz, akit
Zeusz érája követett.

Weöres Sándor Theomachia című drámája ez utóbbi váltásról szól. Benne
Kronosz mindenhatónak gondolja magát: *„Hol van korlát énellenem? S ha van,
mit ér?/ (…) Mindétig egy uralkodik, s az én vagyok.”* A bölcs Okeánosz így
felel neki: *„Te csillagpikkelyes testű, ezerkezű/ ki minden mozdulásnak
összessége vagy,/ a mozdulatlan Moirák ellen nincs kezed.”* A Moirák egy
fokkal föntebbi sors-istennők, bennük a van és a nincs egy. Erosz hozzájuk
tartozik: *„A kéz, mellyel a mozdulatlan Három-egy,/ a Moira e világba
nyúl: ez én vagyok./A sóvár vonzalom s a bontó gyűlölet,/ a változás, a
létnek kulcsa én vagyok./ Magadból lépj ki, ha szembeszállsz velem.”* Nem
csak az emberek, a halhatatlan églakók fölött is áll és uralkodik a
Három-Egy.

*

*Ha megnézzük a mai vallásossági fölméréseket, akkor azt látjuk, hogy a
hajdan keresztény Európa lakóinak aránylag kis százaléka vallja ősei hitét
– különösen a „fejlett Nyugaton” – ám a többség a „maga módján” hisz
Istenben.*

*Miféle Istenben?*

*Egy kedves nézőnk írja: **„Hiszek Istenben (nem félem), hiszem. Viszont a
megfoghatatlan, az emberi észnek elérhetetlen Istenről alkotott
istenképeket nem tudom elfogadni. Ezért nem igénylek közvetítőt. A vallás,
a hit szükségességét nem vitatom. Kell, hogy legyen, aki emberi normákat
betartasson, lelki békességet adjon – elfogadni a jót, a rosszat. A bajban
lehessen valahova fordulni. A létet átvigye, és belenyugvást adjon az
elmúlásba.”*

*A „maguk módján*”* vallásos felebarátaink közül igen sok írhatta volna
ezeket a sorokat.*

*

Vegyük szemügyre alaposabban ezt az eléggé általánosnak mondható
elképzelést. Az első mondatból – *nem félem, hiszem* – *kiderül, hogy a
levélben említett isten kitalálójának a háziállata, olyasféle, mint egy
farkasölő kuvasz, amely mindenkit megugathat, de gazdájának kezét
nyalogatja. *Bolond is volna, aki Szent Bonaventura szavaival így imádkozna
hozzá: *„Uram, vezess engem utadon, hogy beléphessek igazságodba, és szívem
örvendezve félje nevedet!”* Miért féli Isten nevét Bonaventura, a tudós, a
püspök, a bíboros, sőt, mi több, a misztikus? Azért, amiért Mózes *„eltakarta
arcát”* az égő csipkebokor előtt, amiért Keresztes Szent János *„a lélek
sötét éjszakáján”* keresztül jutott el a Mindenható megtapasztalásához,
amiért ugyanerről szólván az evangélikus Rudolf Ottó az Úr közelében
*„tremendumról,
a szív gyökeréig ható megrendülésről”* beszél. Isten nem egyszerűen
fölfoghatatlan és végtelen, kifejezhetetlenül több, ugyanakkor igazságos és
szeret, ezért örvendező a félelmünk.

*

*A második mondat saját színvonalán szabványosítja istenét. Előírja
számára, hogy „megfogható” és „emberi ésszel elérhető” legyen, különben ő
„nem tudja elfogadni.” Jellemző vásárlói alapállás: kérek egy kézbe vehető,
és nálam semmiképpen sem okosabb istent! Van? Olyasfélére gondoltam, mint
például egy közepes árfekvésű maroktelefon ébresztőórával. Világos,
egyszerű használati utasítással, hogy „ne legyen szükségem közvetítőre.”* *Jut
eszembe még, fontos, hogy jó házőrzőként – másokkal – az „emberi normákat
betartasson, lelki békességet adjon” – szóval ne engedje be a tolvajt a
házba, s ha valahogy mégis besurrant „a bajban lehessen valahova fordulni.”
Intézkedjék, kérem. Aztán amikor lejár az élet lemeze, akkor ne nekem
kelljen vesződnöm az elrontott életemmel, a bűneimmel, a
lelkiismeret-furdalásaimmal, mert az ő dolga, kutya kötelessége, azért
tartom, hogy „a létet átvigye, és belenyugvást adjon az elmúlásba.”*

*Ha ilyen istent pillanatnyilag nem tartanak a boltban, akkor volt
szerencsém, majd utána nézek a szomszéd áruházban.*

*Ma, a kereskedelmi szekták korában az isten-kínálat beláthatatlan.*

*

*A tökéletes, mindenható, örökkévaló, megfoghatatlan, láthatatlan, mégis
jelenvaló Isten mibenlétéről szentek és bölcsek évezredek óta
töprengenek.* *„Ha
Istent meg lehetne látni, egy volna a dolgok közül.”* – állítja Buji
Ferenc. Így folytatja: *„A világ összes létező és lehetséges dimenziójával,
végeláthatatlan tér- és időbeli kiterjedésével, lényeinek milliárdjaival a
dimenziótlan, tér- és időbeli kiterjedés nélküli, oszthatatlan Istenben
van. (…) Mint ahogy az évmilliárdok óta folyamatosan táguló világegyetem is
egyetlen, kiterjedés nélküli isteni Pillanatban van. Istenen kívül nincs
semmi.”** Ő bennünk van: „Egyetlen Isten van mindenkiben.” *Mégsem
állíthatjuk, hogy most, velünk együtt a *„Mackó utca 23-ban tartózkodik.”*

*A gazdaságkori ember másként él és gondolkodik. Páratlan
műszaki-tudományos teljesítményeit példátlanul alacsony szellemi
színvonallal párosította.*

*

*A házikutya isten lényege, hogy semmiképpen se legyen azonos az Igazival!
No, ez a különbség egy őszinte istentagadó, és egy, a „maga módján
vallásos” között.*

<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20171210/d9b0163f/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról