[Grem] pozitív magyar tanulmányi eredmények nemzetközi viszonylatban

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2017. Dec. 5., K, 21:18:15 CET


Minden eddiginél jobb eredményt értek el a magyar diákok

Minden eddiginél jobb eredményeket értek el a negyedik osztályos magyar
diákok a szövegértési képességeket vizsgáló PIRLS (Progress in
International Reading) felmérésen tavaly.
MTI, 2017. december 5.
https://csaladhalo.hu/hatter/minden-eddiginel-jobb-eredmenyt-ertek-el-magyar-diakok/

Balázsi Ildikó, *az Oktatási Hivatal főosztályvezetője elmondta: **Magyarország
15 pontot javított a 2011-es eredményhez képest és tavaly 554 pontot ért
el.  *Közlése szerint *hazánknál 8 ország tanulói értek el jobb eredményt,
tíz olyan ország van, ahol hasonló eredmények születtek és 31 állam
oktatási rendszere gyengébb mutatókat produkált.*

Ismertette: *a magyar diákok az élményszerző szövegeknél – mint mesék,
irodalmi alkotások – jobb eredményt értek el, mint az információszerző
szövegeknél – például interjúk, tankönyvi szövegek. Ugyanakkor mindkét
szövegtípusnál javultak az eredmények az előző méréshez képest*. Öt
százalékkal jobbak voltak a pontszámok 2011-hez képest a tanuló
képességszinteket tekintve.

A fiúkat és lányokat összehasonlítva Magyarországon* a lányok 13 ponttal
jobb eredményt produkáltak, mint a fiúk, ezzel hazánk a középmezőnyben
található.*

Balázsi Ildikó kitért arra is, hogy *a fiúk és a lányok közötti különbség
alatta maradt a nemzetközi átlagnak, azaz a nemek közötti eltérés kisebb
volt.*

A felmérés kapcsán kiemelte az is, hogy *a családi háttér és az otthon
rendelkezésre álló erőforrások jelentős mértékben befolyásolják a magyar
diákok eredményeit. *A kevés és sok, tanulást segítő erőforrással
rendelkező diákok átlageredménye között 136 pont volt a különbség, ami a
részt vevő országok körében 140 pontos volt.

Kitért arra is, hogy a magyar diákok átlagteljesítménye a fővárosi, városi,
megyeszékhelyi iskolákban jobb volt, mint a községi intézményekben. A
kiosztott háttéranyag szerint a különbség arra utal, hogy* a különböző
településtípusokon tanuló diákok eltérő mértékben rendelkeznek az
eredményeket befolyásoló szociokulturális jellemzőkkel.*

Az is kiderült, hogy *a negyedikes diákok tanítói az átlagosnál több időt
töltöttek a pályán, mint a nemzetközi átlag, a magyarok esetében ez
átlagosan 24 év volt.*

A felmérés szerint *a magyar tanítóknak mindössze három százaléka mondta
azt, hogy nem elégedett pályájával.*

*A magyar negyedikeseket a nemzetközi átlagnál jobban lekötötte és
aktivizálta az órai munka: a tanulók 67 százaléka érezte – a nemzetközi
átlag 60 százalékával szemben -, hogy a tanárok nagymértékben odafigyelnek
tanulási igényeikre, közlik elvárásaikat.*

Valamelyest *javult a helyzet az olvasás szeretetét illetően is: 2011-ben
még a magyar tanulók 22 százaléka nem szeretett olvasni, míg tavaly ez az
arány 20 százalék volt.*

Palkovics László oktatási államtitkár az eredményeket értékelve többek
között kiemelte, hogy 2012-ben állami fenntartásba kerültek az iskolák, így
biztonságosabbá váltak a működési körülmények, stabilabb, kiszámíthatóbb az
intézményrendszer. Hangsúlyozta, hogy lényegesen több forrás került az
oktatás területére az elmúlt években.

*Látszódnak a pedagógus életpálya modell eredményei is, és az is kiderült,
hogy negyedik osztályban az iskola már képes bizonyos hátrányokat
kompenzálni.*

Az államtitkár kiemelte, hogy *a kormány 2015-ös döntése a kötelező óvodába
járásról egyértelműen pozitív eredményekkel járt. Megjegyezte, hogy a
tanítók motiváltsága megfelel a nemzetközi átlagnak, az elégedettségi
mutató meg is haladja azt.*

Az eredmények javulása azzal is magyarázható, hogy ez a fajta képesség
kevéssé függ a tanterv tartalmától és sokkal inkább a pedagógusok
módszertani ismeretétől, gyakorlatától és az iskolai környezet alakulásától
– közölte Palkovics László.

*Az ötven állam részvételével zajló tavalyi PIRSL-felmérésben 149 iskola
209 osztályából 4623 diák vett részt Magyarországról. A teszten elért
eredmények alapján a tanulók képességpontokat kapnak, és ebből számítják ki
az országok eredményeit.*

Brassói Sándor, az Oktatási Hivatal köznevelési elnökhelyettese jelezte: a
jelentés kedden felkerül a hivatal honlapjára.

<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
Mentes
a vírusoktól. www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DAB4FAD8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: <http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20171205/ca343f42/attachment.html>


További információk a(z) Grem levelezőlistáról