[Grem] Pál Feri: A jelenben élni!
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Nov. 28., H, 15:37:35 CET
Pál Feri: *Nagy dolog, ha valaki tud a jelenben élni*
„El ne nehezedjĂ©k a szĂvetek”.* Ne legyen **se* *nehĂ©z,* *se **kemĂ©ny **a
szĂvetek*, mert *kĂĽlönben* *a jelenben, itt Ă©s most **nem** tudunk **Ăşgy
élni, ahogyan érdemes*. És ez teremti meg számunkra annak a feltételét,
hogy reménységgel tudjunk a jövendőbe nézni.
Ezért érdemes most, advent első vasárnapján, ahogy belekezdünk a készülődés
idejĂ©be, átelmĂ©lkednĂĽnk egy-egy gondolattal, hogy mi segĂthet bennĂĽnket
abban, hogy ne legyen nehĂ©z Ă©s kemĂ©ny a szĂvĂĽnk. Hogy hogyan tudunk szabad
szĂvvel a jövĹ‘be tekinteni.
Az elsĹ‘ gondolat Ăşgy szĂłl, hogy* a legtöbb ember vagy a jövĹ‘be vetĂtett
aggodalommal él, vagy pedig a múltra vonatkozó szomorúságaival,
csalódottságaival és egyéb fájdalmaival törődik.* *Nagy dolog, ha valaki
képes a jelenben élni.*
*Sokszor az egész életünket két dolog köti le. Az egyik, hogy aggódunk a
jövő miatt*, az este, a holnap, a Karácsony miatt és aztán az újév miatt.
De amikor éppen nem aggódunk a jövő miatt, akkor* van emlékünk bőven, ami a
múltra vonatkozik, és fájhat, sirathatjuk és nehézségeket jelenthet *a
jelenben.
*Ha szabad szĂvvel akarunk a jövĹ‘be nĂ©zni, akkor Ă©rdemes a mĂşltra vonatkozĂł
szemléletmódunkat átvizsgálni, megnézni, gyújtani valamennyi fényt. *Nem a
múltra vonatkozóan, hanem arra, hogy *itt és most hogyan nézek a múltamba.
Hogy tekintek rá.*
Milyen sokan vannak, akik sóhajtanak, ahogy a múlt eseményei előkerülnek,
mert azt mondják: „Hát látod, ezen már nem lehet változtatni. Az már
megtörtént, ezen semmit sem* lehet *változtatni.”
Vagyis, mintha minél többet éltünk volna az életből, annál több
megváltoztathatatlan dolog kerülne az életutunkba, amit aztán valami
teherként kellene cipelnünk.
Szó sincs erről. Talán inkább azt mondhatnánk: *minél inkább távolságot
tudunk venni a múlttól, *annál nagyobb szabad terünk van, hogy különböző
megközelĂtĂ©sekbĹ‘l lássuk, hogy mi is törtĂ©nt akkor.
*Egyre szabadabban dönthetünk arról, hogy mit látunk meg a múltunkban. Hogy
hogyan értünk meg nagyon sok mindent, amit nem volt lehetőségünk megérteni
akkor, amikor éppen benne voltunk.*
Minél inkább eltávolodunk a múlt eseményétől, annál nagyobb szabadságunk
van, *hogy már másképpen lássuk a dolgokat, mint akkor, amikor benne
voltunk. Hogy fölülről is lássuk. *Hogy másfajta fényben lássuk.
Ezért tehát éppenséggel* a múlt egy óriási erőforrásunk arra nézve, hogy
hogyan tekintünk majd a jövőbe. *Hiszen tulajdonképpen mi minden az, amit a
jövőben megláthatunk vagy elképzelünk?
Nyilvánvaló, hogy a múltunkból táplálkozunk. Tulajdonképpen a múltunkat
vetĂtjĂĽk a jövĹ‘be. Mindent, amit már valaha kĂ©pzeltĂĽnk, gondoltunk,
éreztünk és átéltünk. Ebből alkotjuk meg a jövőre vonatkozó képzeteinket.
És ide még egy gondolat tartozik. Nem csak azt tehetjük meg, hogy az
életeseményeinket tágabb összefüggésbe helyezve, folyamatosságában, és
aztán másfajta fénynél láthatjuk.
Például *ma este semmi akadálya annak, hogy mielőtt lefekszünk és alszunk
egy jĂłĂzűt, visszaidĂ©zzĂĽnk három olyan emlĂ©ket, ami táplálja bennĂĽnk a
reménységet.* Mindenkinek vannak ilyen emlékei.
Szedjünk össze három élményt és tapasztalatot, ami úgy él bennünk, hogy
amikor megéltük, az táplálta bennünk a reményt.
Tehát a múltra vonatkozó szabadságunkkal érdemes lenne élni. Mert ez azt
jelenti, hogy a jelenben sokkal inkább kézbe tudjuk venni a saját
életünket. Ez lehetőséget ad arra, hogy reménységgel nézzünk az eljövendő
felé.
Annyira fontos nekem ez a történet (ami valós történet természetesen): *Egy
asszony egĂ©szen fiatalon elveszĂtette a fĂ©rjĂ©t. Picik voltak mĂ©g a
gyerekek, nem egy és nem kettő. Persze, hogy tele volt aggodalommal. A
jövőre vonatkozóan.*
Éppenséggel mondhatjuk azt, hogy* természetes volt a félelme, a
bizonytalansága.* De nem mindegy, hogy *miközben bizonytalan és
aggódik, **reménységgel
nézi-e a jövőt **vagy nem.*
Az asszony, nyilván a fájdalma miatt, a gyásza miatt, igen természetes
mĂłdon, kevĂ©s remĂ©nysĂ©ggel látta a jövĹ‘t. De *mivel hĂvĹ‘ ember volt, ezĂ©rt
esténként mindig, amikor a gyerekek már aludtak, nekifogott imádkozni és
kĂ©rte Istent, hogy „Istenem kĂ©rlek, segĂts ebben”. Aztán le is Ărta egy
pici lapocskára. És gyűjtögette a lapokat az imakönyvébe.*
*Minden este sĂrt. Igen ám, de ahogy egyre-másra tette be a kicsi
lapocskákat az imakönyvébe, egyre nagyobb lett a könyv és valamelyik nap
(sok-sok hét múltán) fogja az imakönyvet, akarja kézbe venni, és kicsúszik
a kezéből. S ahogy kicsúszott a kezéből egyszerre csak az a rengeteg sok
papĂr, szĂ©tszĂłrĂłdott a földre.*
*S akkor elkezdte fölszedegetni a papĂrokat, hogy visszategye a könyvĂ©be,
Ă©s elolvasta az egyik cetlit: „Uram, kĂ©rlek segĂts ebben!” Elgondolkodott
egy kicsit, Ă©s azt mondta, tulajdonkĂ©ppen segĂtett az Ăšr ebben.*
*ElĹ‘vett egy másik cetlit, azt kĂ©t hĂ©ttel azelĹ‘tt Ărta: „Jaj, Uram kĂ©rlek
add meg!” S belegondolt, hogy ha tulajdonképpen nem is úgy, de az Isten
megadta neki azt, amiért ott nekiállt imádkozni.*
S egyre-másra vette ezeket a cédulákat, elkezdett már a könnye kiapadni,
„nahát, itt volt húsz-harminc cédula és ebből kettő-három maradt csak.” *Attól
kezdve ez az asszony hónaponként elővette az összes céduláját, és azt
mondta: „MegoldĂłdott, már nem fontos. SegĂtettek benne. Meg tudtam oldani.
Rájöttem, ezzel is tudok együtt élni.”*
*Az asszony tudatosan elkezdett a múltjába nézni, és a tudatos múltba
tekintés elkezdte meghozni a reménységet a jövő felé.”*
Részlet Pál Feri 2012. 12. 2-i vasárnapi beszédéből.
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20161128/b2e532d9/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról