[Grem] Mirt van ennyi depresszis s szorong ember?
Agnes Molnar
molnaragi64 at gmail.com
2016. Mjus. 7., Szo, 08:25:28 CEST
És a felnőtteket is, mert én még nem érzem elég felnöttnek magam 52 évesen
ahhoz, hogy abbahagyjam a sikerélményt okozó játékokat. Legyen az a
munkámban, vagy a szabadidőmben. Szerintem játszva minden nehézség
könnyebben legyözhető, ill. tragédia helyett visszaáll nehézség
kategóriába. Így azért könnyebb kezelni :-)
Ági
2016.05.07. 7:28 ezt írta ("KEA" <kea at turul.banki.hu>):
> Miért van ennyi depressziós és szorongó ember?
>
> Pszinesztézia -- 2016. május 06., kovagopal
>
> http://pszinesztezia.blog.hu/2016/05/06/miert_van_ennyi_depresszios_es_szorongo_ember
>
>
> Mert nem játszunk eleget!
>
> Számos elmélet igyekszik magyarázni, hogyan lehetséges, hogy a modern
> világunkban ennyire gyakori a depresszió, hogyan lehetséges, hogy
> ennyire sokan szoronganak. Vannak, akik szerint ennek az oka, hogy a
> társadalmunk egyre nagyobb elvárásokat támaszt felénk. Ezek az elvárások
> egészen sokrétűek: például az elhúzódó iskola, egyetemi képzések miatt a
> fiatalok jelentős része sokkal később kezdi el az önálló életét, mint
> tették azt a fiatalok pár évtizeddel ezelőtt. Emlegetni szokás még, hogy
> a médiában bemutatott „tökéletes” emberek, életek hatására sokan a saját
> életükre, testalkatukra, eredményeikre elégtelenként tekintenek.
>
> Más elméletek szerint azzal, hogy a világ kinyílt előttünk, jobban
> belelátunk más országok, más emberek mindennapjaiba, folyamatosan
> emlékeztetve vagyunk arra, hogy mennyi mindent elérhetnénk még. Ez az
> élmény sokak számára egészen bénító tud lenni. Megint mások az emberi
> kapcsolataink elsivárosodásával, a digitális világ embertelenségével
> magyarázzák a depresszió és a szorongás elterjedtségét. A sor még
> hosszan folytatható. Ebben a bejegyzésben egy ritkábban tárgyalt okot
> mutatok be: a játékot.
>
>
> A megoldás a játék!
>
> Az American Journal of Play-ben megjelent tanulmányok szerint mindennek
> az oka abban keresendő, hogy az elmúlt évtizedekben jelentősen
> megváltozott, mennyi szabad ideje van a gyerekeknek, és azt milyen módon
> tölthetik el.
>
> Manapság a gyerekeknek jóval kevesebb szabad ideje van, és ami van, azt
> is igyekeznek a szülők olyan módon megszervezni, hogy az minél
> kreatívabban, konstruktívabban teljen. A gyerekek nagy része az iskola
> vagy óvoda után szakkörökbe megy, sportolni jár, nyelveket tanul, otthon
> házifeladatot ír. Egy átlagos hétköznapon szinte alig van a gyerekeknek
> valós szabadideje: azaz olyan, amit a felnőttek nem kontrollálnak.
>
> Miért játsszon szabadon a gyerek?
>
> Az 50-es évek óta figyelhető meg a gyerekek szabad idejének meredek
> csökkenése, és ennek hatása súlyosabb, mint azt elsőre gondolnánk. A
> játszásnak felbecsülhetetlenül fontos szerepe van a gyermek fejlődésére.
> A játszás alatt a gyermek számtalan szerepet, szituációt próbálhat ki,
> ez az első lépcsője annak, hogy saját érdeklődési kört alakítson ki
> magának, és hogy ezek elérésére belső motivációt találjon. Azok a
> gyerekek, akiket nem hagynak játszani például felnőttként is sokkal
> nehezebben tudják eltölteni a szabad idejüket, számukra a munka nagyobb
> eséllyel lesz külső kényszereknek való megfelelés, mintsem hivatás.
>
> A játszás hatására fejlődik a gyerekek problémamegoldó képessége, ekkor
> erősödnek meg az önszabályozó mechanizmusaik. A játék során a gyerekek,
> akár egyedül, akár társaikkal, saját maguknak állítanak fel szabályokat,
> és ekkor gyakorolják, hogyan képesek megfelelni általában a
> szabályoknak. Ekkor gyakorolják azt is, hogyan lehet megküzdeni azzal,
> ha valami nehezen vagy egyáltalán nem elérhető. Talán furcsán hangzik,
> de bizonyos szempontból sokkal többet tanulnak a gyerekek a fegyelemről
> a szabad játékból, mint abból, ha a szülő igyekszik kontrollálni a
> játékidőt.
>
> Játék közben nem csak a szabályokról tanulnak a gyerekek, hanem a saját
> és mások érzelmeiről is. Ekkor tanulják meg, hogyan bánjanak az
> érzelmeikkel, hogyan fejezhetőek ki az érzelmeik mások számára, és mit
> kezdhetnek mások érzelmeivel. A szorongó emberek gyakran mondják, hogy
> elárasztják őket rossz érzések, és az is jellemző, hogy ezekről az
> érzésekről nem szívesen beszélnek mások előtt.
>
> Az érzelmek és a szabályok mellett az emberek közötti együttműködés
> alapjait is a játék közben sajátítják el a gyerekek. Akiknek nem adatik
> meg a szabad játék, azok felnőttként sokkal ügyetlenebbek lesznek a
> társas kapcsolataikban. Számukra az együttműködés alapjai hiányozhatnak,
> ezért kívülről önzőknek, felelőtleneknek tűnhetnek.
>
> Végére hagytam az egyik legfontosabbat: akinek volt lehetősége eleget
> játszani szabadon gyermekkorában, az minden bizonnyal el tudja foglalni
> magát, ha szabad ideje van. Akinek ez nem adatott meg, nagyobb eséllyel
> unatkozik, sokkal inkább függ attól, hogy mások határozzák meg, mit
> csináljon, mit tartson örömtelinek. Ennek különösen szomorú a
> következménye: olyan felnőttek, akik igazából semmiből nem tudnak
> töltődni, akik vagy nem is keresik, vagy ha keresik nem találják meg a
> hobbijukat.
>
>
> Ismerős kép
>
> Vegyük sorra, mire szoktak panaszkodni a mai fiatalokkal kapcsolatban.
> Nincs motivációjuk? Nem tudnak mit kezdeni a szabályokkal,
> fegyelmezetlenek? Azt hiszik, övék a világ? Igényeik vannak, de
> teljesíteni nem akarnak? Nem tudnak csapatban dolgozni? Ismerős, igaz?
>
> Ha a gyermekeink szabadidejét uralni szeretnénk, akkor olyan
> felnőttekkel lesz tele a társadalmunk, akik nehezen birkóznak meg az
> érzelmeikkel, akik nehezen építenek, és tartanak fent emberi
> kapcsolatokat, akiknek jóval gyengébb énvédő mechanizmusaik lesznek a
> szorongással és a depresszióval szemben.
>
> A megoldás végtelenül egyszerű: hagyjuk a gyerekeket játszani.
>
> (via)
>
> --
>
> Üdvrivalgással:
> KEA.
> ----
> Keszthelyi András
> e. doc.
> ÓE-(ex BMF, exx Bánki)-KGK-SZVI
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160507/c4bbc705/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl