[Grem] Legfltettebb, legszentebb kincsnk az OLTRISZENTSG / Bbel Balzs

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Mr. 25., P, 10:07:06 CET


Bábel Balázs: Legféltettebb és legszentebb kincsünk
2016. március 24. csütörtök 18:00
http://www.magyarkurir.hu/hirek/babel-balazs-legfeltettebb-es-legszentebb-kincsunk
Bábel Balázs kalocsa-kecskeméti érsek nagycsütörtök estére szóló
elmélkedését olvashatják.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68505&img=o_euchalapitasa.jpg>

*Sassetta (Stefano di Giovanni di Consolo): Az utolsó vacsora (1423)*

Dante *Isteni színjáték*ában egy képzeletbeli másvilági utazásra indult. Az
útikalauza figyelmeztette, hogy jól használja fel az időt: „Gondold meg, a
tűnt perc örökre meghal.” S ez áll szinte mindenre, ami visszahozhatatlanul
elmúlt. Egy esemény mentve van mindettől, nem fog rajta az idő.
Csodálatosan megjelenítődik, lényegileg ugyanúgy, mint a legelső alkalommal *az
utolsó vacsora termében.*

Abban az órában *Krisztus megalapította testének és vérének eucharisztikus
áldozatát (az Oltáriszentséget)* azért, hogy keresztáldozatát időben
folytonossá tegye, egészen második eljöveteléig. Így *az Eucharisztiában
Krisztus mint Megváltó tovább él az Egyházban. Az Eucharisztia hitünk
legmélyebb titkai közé tartozik,* mindazonáltal elmélkednünk kell róla,
hogy közelebb hozzuk értelmünkhöz és szívünkhöz. A hitünk szent titkához
még elmondhatjuk, hogy az ősegyház annyira őrizte, hogy a katekumeneknek el
kellett hagyniuk a szentmise áldozati részét, ez volt a „disciplina arcani”
(titoktartási fegyelem – *a szerk.*), s talán ehhez kapcsolható Jézus hegyi
beszédében mondott figyelmeztetése: *„ne vessetek gyöngyöket a sertések
elé” *(Mt 7,6), vagyis *a pogányoktól **óvjátok meg a legféltettebb és
legszentebb kincsünket*.

Először azt a kísértést kell elűznünk az Eucharisztiával kapcsolatosan,
hogy pusztán jelképet, szimbólumot lássunk benne. Jézus egyértelműen
kijelentette: *„Ha nem eszitek az emberfia testét és nem isszátok vérét,
nem lesz élet bennetek... Az én testem valóban étel, az én vérem valóban
ital”* (Jn 46,53–54). *A reformáció egyházaival való egyesülésnek egyik
legfőbb akadálya, hogy Jézusnak ezt a kijelentését nem egyformán
értelmezik, s főképp nem úgy, ahogy a katolikus egyház: *nemcsak a vétel
pillanatában, hanem maradandó módon jelen van benne az Úr. Jelenlétének
módját a katolikus hittudomány is kutatta, nekünk most az a fontos, hogy
tudjuk, *az Oltáriszentség nem úgy teste Jézusnak, mint testi szervezete,
hanem Jézus személye van lényegileg benne, a föltámadt Krisztus keresztet
megjárt szeretetével. Mindazonáltal megmarad jelnek, szentségnek, de ez
reális valóság. *Miért tett különbséget Jézus teste és vére között, ha
személyiségének lényegéről van szó az Eucharisztiában? Jézus arám
anyanyelvén a test és vér nem részeket jelentett az emberben, hanem az
egész embert, magát a személyt. Jézus úgy is rendelkezhetett volna, hogy
egyetlen dologban hagyta volna szentségi módon magát, de a kenyér és bor
alkalmas volt arra, hogy jelképezze Krisztus testének és vérének
különválasztását, tehát valóságos föláldozását a kereszten.* Ezt az
eseményt teszi jelenné minden szentmise, s mint az utolsó vacsorán részt
vevő apostoloknak, nekünk is kiosztatik teste és vére. *Jézus azt akarta,
hogy táplálkozzunk vele: „Vegyétek és egyétek”. Fordítottját akarja általa
elérni, mint a közönséges evés esetében, amikor a táplálékokat testünk
részévé tesszük. Ha igazán áldozunk, ott nem mi asszimiláljuk magunkba Őt,
hanem Ő változtat át minket. Általa az Istennel találkozunk. Ezért *az
eucharisztikus találkozásnak missziós jellege is van, mert ha mi jobbá
leszünk általa, akkor másokat is vonzunk Isten országába.* Jézus úgy
akarta, *hogy
közösségben üljük meg. *Az evangéliumok tudósítanak arról, hogy Jézus
sokszor imádkozott magányosan, de az utolsó vacsorát valamennyi
tanítványával együtt fogyasztotta el. Maga a közönséges étkezés is
emberibb, ha azok, kik egybetartoznak, együttesen étkeznek. Itt még inkább.
Magának a vacsorának is eleve barátibb jellege van, hiszen arra családtagok
vagy közeli hozzátartozók szoktak eljönni. A munkahelyeken ebédelnek az
emberek, vagy munkaebédet tartanak, de a vacsorának eleve más már a
hangulata is.

*Az Eucharisztiának közösségmegtartó ereje van, mert a magunkhoz vett
Eucharisztia ugyanazt a Krisztust adja, aki egyesíti híveit: *„Mi sokan egy
kenyér, egy test vagyunk, mivel mindnyájan egy kenyérből részesedünk” –
írja Szent Pál a korintusiaknak (1Kor 10,17). Az Egyház hagyományaként az
első század második feléből származó imádság a *Didakhé*ben *(A tizenkét
apostol tanítása)* ezt a gondolatot folytatja: „Ahogyan ez a megtört kenyér
szét volt szórva a hegyeken, majd össze lett gyűjtve és eggyé lett, úgy
gyűjtsd össze szétszórt egyházadat a föld széleiről a te országodba!”

A közösségi ünnepléshez* méltó lelkületre van szükség. Ki kell
engesztelődnünk Istennel, embertársainkkal. Bűnbánatot kell tartanunk, és
megbocsátanunk. *Erre utal Jézus intése:* „ha ajándékodat az oltárra
viszed, békülj ki előbb felebarátoddal!*” (Mt 5,24) Az irgalmasság évében
különösen időszerű ez a figyelmeztetés.

A méltó lelkülethez hozzátartozik *az imádás* is. Hiszen Isten jön közénk. *A
clunyi szerzetesek levették lábbelijüket, mikor áldoztak, mint Mózes a
pusztában az égő csipkebokorhoz közeledve.* Ma sem szabad elhanyagolni az
Istennek egyedül kijáró hódolatot. Áldoztatáskor a papok sokszor azt
tapasztalják, az emberek kijönnek a padokból, mert mások is kijönnek, sőt,
különösen halottakért végzett gyászmiséken. Egyfajta illendőségnek tartják
– hit és felkészülés nélkül –, hogy elhunytjaikért ezt megtegyék.

A ma este annak ellenére, hogy Jézus elárultatásának éjszakája és
szenvedésének kezdete, az örömnek és hálának az ideje is, azért a végtelen
gondoskodásért, hogy így emlékezhetünk az utolsó vacsorára, hogy *az Úr itt
van velünk a kenyér és bor színében, összesűríti a megváltás nagy
művét: *halálát,
melyet hirdetünk, és föltámadását, amit hittel vallunk, míg el nem jön.

Bábel Balázs/Magyar Kurír

Ezt az e-mailt egy Avast védelemmel rendelkező, vírusmentes számítógépről
küldték.
www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#DDB4FAA8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160325/40a28f4c/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl