[Grem] 'Az isteni megbocsátás jövőt nyit előttünk' / Lelkigyak.F.pápának - 7. elmélkedés

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Már. 10., Cs, 19:17:45 CET


A pápai lelkigyakorlat hetedik elmélkedése: Az isteni megbocsátás jövőt
nyit előttünk
2016. március 10. csütörtök 18:40
http://www.magyarkurir.hu/hirek/a-papai-lelkigyakorlat-hetedik-elmelkedese-az-isteni-megbocsatas-jovot-nyit-elottunk
Ermes Ronchi szervita szerzetes március 9-én délután, a pápa és a Római
Kúria nagyböjti lelkigyakorlatának negyedik napján Aricciában Isten
megbocsátásáról és irgalmasságáról beszélt elmélkedésében.

<http://www.magyarkurir.hu/uploads/content/68196/kepek/o_00.jpg>

Az evangéliumi idézet, amelyből kiindult,* a házasságtörő asszony
történetéből való:  „Jézus akkor fölegyenesedett: Asszony – szólt hozzá –
hol vannak a vádlóid? Senki sem ítélt el téged?*” (Jn 8,10) Ez arra
emlékeztet bennünket, hogy *a vádlók és az álszentek tagadják **Istent és
irgalmasságát*.

*Aki szeret vádaskodni, mások hibáiban elmerülni, azt hiszi*, *hogy
megmenti az igazságot **azáltal, ha megkövezi azokat, akik hibát vétenek.
Így támadnak a háborúk, konfliktusok *a nemzetek között, de *az ellentétek*
az egyházi intézményekben, a kolostorokban és a hivatalokban is,* ahol a
szabályok, az előírások kövekké válnak mások megkövezésére *– fogalmazott
Ermes Ronchi.

*A házasságtörő asszonyról szóló evangéliumi történetet* *évszázadokig
mellőzte a keresztény közösség, mert megbotránkoztatta* *Isten irgalmassága*.
A házasságtörő asszony nevét nem ismerjük, mindenkit, a halál hatalmasai
által eltiport embert képviseli. E hatalmak a nők férfiak általi elnyomását
fejezik ki*. A „farizeusok” a bűnt teszik* *az Istennel való
kapcsolat* *középpontjába,
de a Biblia nem fétis vagy bálvány, intelligenciára és szívre van szükség
megértéséhez.* Azok a hatalmak, amelyek nem haboznak felhasználni emberi
életeket és a vallást, Istent szembeállítják az emberrel.* Ez a vallási
fundamentalizmus tragédiája *– állapította meg a szerzetes.

*Az Úr* *ki nem állhatja az álszenteket, akik álarcok mögé bújnak, a
kétszínűeket, a képmutatókat, a vádaskodókat és az ítélkezőket.* *A
kereszténység lényege éppen az Isten és ember közti ölelésről szól.* Nem
állnak szembe egymással,* az anyag és a szellem átöleli egymást*. *A
betegség, amitől **Jézus* *fél** és ami* *ellen legjobban küzd*, *az
álszentek kőszívűsége.* Egy bűnös vagy ártatlan test meggyalázása kővel
vagy hatalommal Isten megtagadása, aki abban a személyben él.

*A házasságtörő asszony* *elleni ítélet az ítélkezők álszentsége elleni
bumeránggá vált.* *Senki sem vet rá követ, mert valójában önmagára
vetné*. *Ahol
van irgalmasság, ott van Isten *– írta Szent Ambrus. *Ahol ridegség és
szigor van, ott talán jelen vannak Isten szolgái, de** Isten nem.* *Jézus
fölegyenesedett a házasságtörő asszony előtt, mint ahogy egy fontos és várt
személy előtt tesszük. Fölegyenesedik, hogy közelebb álljon hozzá, és
beszél vele. **Senki sem szólt hozzá előtte. Története, belső gyötrődése
senkit sem érdekelt.* *Jézus viszont megérti a lelkét.** A törékenység az
emberiség tanítómestere. Jézust nem* *a lelkiismeret-furdalás,** hanem a
szív őszintesége érdekli. Megbocsátása feltétel, záradék, ellentételezés
nélküli. Jézus belehelyezkedik minden elítélt és bűnös helyzetébe. Megtöri **a
negatív láncolatot, amely egy olyan Isten elképzeléséhez kötődik, aki
elítél és bosszút áll, igazolja az erőszakot.*

*Az evangéliumi történet lényege nem* az elítélendő vagy megbocsátandó
*bűn.* *A középpontban nem* *a rossz áll,** hanem a szívünknél nagyobb
Isten, aki nem banalizálja a bűnt, hanem újra elindítja az embert onnan,
ahol megállt. **Utakat nyit előtte, visszaállítja a helyes útra, segíti,
hogy megtegyen egy lépést előre, megnyitja a jövőt*. *Jézus radikális
forradalmat hajt végre, felforgatva **a hagyományosan elképzelt rendet,
amelynek tetején az ítélkező és büntető Isten áll.** Egy meztelen,
kereszten függő Isten kerül a helyébe, aki megbocsát.* Erre a felkavaró
gesztusra van szükség ahhoz, hogy hatástalanítsa azokat a bombákat,
amelyeken az emberiség ül. Nem a mindenható Isten ő, hanem* a mindent
szerető Abba, Atya. *Nem figyelmeztető ujj, hanem *olyan, amely a szív
kövére írja, hogy „szeretlek”. „Menj, és többé ne vétkezzél” *– ezek a
szavak elegendőek ahhoz, hogy megváltozzon egy élet. Ami előtte volt, már
nem fontos. *A jövő az, ami számít. A holnapi lehetséges jó többet számít,**
mint* *a tegnapi rossz.* *Isten nem úgy bocsát meg, **mint egy feledékeny
ember,* *hanem mint egy megszabadító.* *A megbocsátás *nem jóságoskodás,
hanem *egy élet újraindítása.*

*Sok ember úgy él, mint akit belsőleg életfogytiglanra ítéltek, a múlt
hibái miatt kialakult bűntudat nyomása alatt. **Jézus azonban megnyitja
börtönünk ajtaját, leszereli a kínzóeszközöket, amelyekre gyakran mi
magunkat és másokat függesztünk fel. Jézus tudja, hogy az ember nem azonos**
a bűnével.* *Az Urat nem érdekli **a múlt*, *ő a jövő Istene*.

Jézus szavai és gesztusai felszámolják a jók és rosszak, a bűnösök és
áldozatok felosztást.* Jézus irgalmasságával átvezet minket az etika
korlátain.* *A bűnt meglátó szemet **arra kéri, hogy lássa meg a napot. A
világosság fontosabb **a sötétségnél*.* A búza többet ér* *a konkolynál,**
a jó nagyobb súlyú, mint **a rossz *– zárta szerda délutáni elmélkedését
Ermes Ronchi.

Forrás és fotó: Vatikáni Rádió
<http://hu.radiovaticana.va/news/2016/03/10/a_k%C3%BAria_lelkigyakorlata_7_elm%C3%A9lked%C3%A9s/1214475>

Magyar KurĂ­r
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160310/3f116e7b/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról