[Grem] 'Az isteni megbocsátás jövőt nyit előttünk' / Lelkigyak.F.pápának - 7. elmélkedés
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Már. 10., Cs, 19:17:45 CET
A pápai lelkigyakorlat hetedik elmélkedése: Az isteni megbocsátás jövőt
nyit előttünk
2016. március 10. csütörtök 18:40
http://www.magyarkurir.hu/hirek/a-papai-lelkigyakorlat-hetedik-elmelkedese-az-isteni-megbocsatas-jovot-nyit-elottunk
Ermes Ronchi szervita szerzetes március 9-én délután, a pápa és a Római
Kúria nagyböjti lelkigyakorlatának negyedik napján Aricciában Isten
megbocsátásáról és irgalmasságáról beszélt elmélkedésében.
<http://www.magyarkurir.hu/uploads/content/68196/kepek/o_00.jpg>
Az evangéliumi idézet, amelyből kiindult,* a házasságtörő asszony
történetéből való: „Jézus akkor fölegyenesedett: Asszony – szólt hozzá –
hol vannak a vádlĂłid? Senki sem ĂtĂ©lt el tĂ©ged?*” (Jn 8,10) Ez arra
emlékeztet bennünket, hogy *a vádlók és az álszentek tagadják **Istent és
irgalmasságát*.
*Aki szeret vádaskodni, mások hibáiban elmerülni, azt hiszi*, *hogy
megmenti az igazságot **azáltal, ha megkövezi azokat, akik hibát vétenek.
Így támadnak a háborúk, konfliktusok *a nemzetek között, de *az ellentétek*
az egyházi intézményekben, a kolostorokban és a hivatalokban is,* ahol a
szabályok, az elĹ‘Ărások kövekkĂ© válnak mások megkövezĂ©sĂ©re *– fogalmazott
Ermes Ronchi.
*A házasságtörő asszonyról szóló evangéliumi történetet* *évszázadokig
mellőzte a keresztény közösség, mert megbotránkoztatta* *Isten irgalmassága*.
A házasságtörő asszony nevét nem ismerjük, mindenkit, a halál hatalmasai
által eltiport embert képviseli. E hatalmak a nők férfiak általi elnyomását
fejezik ki*. A „farizeusok” a bűnt teszik* *az Istennel való
kapcsolat* *középpontjába,
de a Biblia nem fĂ©tis vagy bálvány, intelligenciára Ă©s szĂvre van szĂĽksĂ©g
megértéséhez.* Azok a hatalmak, amelyek nem haboznak felhasználni emberi
Ă©leteket Ă©s a vallást, Istent szembeállĂtják az emberrel.* Ez a vallási
fundamentalizmus tragĂ©diája *– állapĂtotta meg a szerzetes.
*Az Úr* *ki nem állhatja az álszenteket, akik álarcok mögé bújnak, a
kĂ©tszĂnűeket, a kĂ©pmutatĂłkat, a vádaskodĂłkat Ă©s az ĂtĂ©lkezĹ‘ket.* *A
kereszténység lényege éppen az Isten és ember közti ölelésről szól.* Nem
állnak szembe egymással,* az anyag és a szellem átöleli egymást*. *A
betegség, amitől **Jézus* *fél** és ami* *ellen legjobban küzd*, *az
álszentek kĹ‘szĂvűsĂ©ge.* Egy bűnös vagy ártatlan test meggyalázása kĹ‘vel
vagy hatalommal Isten megtagadása, aki abban a személyben él.
*A házasságtörĹ‘ asszony* *elleni ĂtĂ©let az ĂtĂ©lkezĹ‘k álszentsĂ©ge elleni
bumeránggá vált.* *Senki sem vet rá követ, mert valójában önmagára
vetné*. *Ahol
van irgalmasság, ott van Isten *– Ărta Szent Ambrus. *Ahol ridegsĂ©g Ă©s
szigor van, ott talán jelen vannak Isten szolgái, de** Isten nem.* *Jézus
fölegyenesedett a házasságtörő asszony előtt, mint ahogy egy fontos és várt
személy előtt tesszük. Fölegyenesedik, hogy közelebb álljon hozzá, és
beszél vele. **Senki sem szólt hozzá előtte. Története, belső gyötrődése
senkit sem érdekelt.* *Jézus viszont megérti a lelkét.** A törékenység az
emberisĂ©g tanĂtĂłmestere. JĂ©zust nem* *a lelkiismeret-furdalás,** hanem a
szĂv Ĺ‘szintesĂ©ge Ă©rdekli. Megbocsátása feltĂ©tel, záradĂ©k, ellentĂ©telezĂ©s
nĂ©lkĂĽli. JĂ©zus belehelyezkedik minden elĂtĂ©lt Ă©s bűnös helyzetĂ©be. Megtöri **a
negatĂv láncolatot, amely egy olyan Isten elkĂ©pzelĂ©sĂ©hez kötĹ‘dik, aki
elĂtĂ©l Ă©s bosszĂşt áll, igazolja az erĹ‘szakot.*
*Az evangĂ©liumi törtĂ©net lĂ©nyege nem* az elĂtĂ©lendĹ‘ vagy megbocsátandĂł
*bűn.* *A közĂ©ppontban nem* *a rossz áll,** hanem a szĂvĂĽnknĂ©l nagyobb
Isten, aki nem banalizálja a bűnt, hanem Ăşjra elindĂtja az embert onnan,
ahol megállt. **Utakat nyit elĹ‘tte, visszaállĂtja a helyes Ăştra, segĂti,
hogy megtegyen egy lépést előre, megnyitja a jövőt*. *Jézus radikális
forradalmat hajt végre, felforgatva **a hagyományosan elképzelt rendet,
amelynek tetejĂ©n az ĂtĂ©lkezĹ‘ Ă©s bĂĽntetĹ‘ Isten áll.** Egy meztelen,
kereszten függő Isten kerül a helyébe, aki megbocsát.* Erre a felkavaró
gesztusra van szĂĽksĂ©g ahhoz, hogy hatástalanĂtsa azokat a bombákat,
amelyeken az emberiség ül. Nem a mindenható Isten ő, hanem* a mindent
szeretĹ‘ Abba, Atya. *Nem figyelmeztetĹ‘ ujj, hanem *olyan, amely a szĂv
kövĂ©re Ărja, hogy „szeretlek”. „Menj, Ă©s többĂ© ne vĂ©tkezzĂ©l” *– ezek a
szavak elegendőek ahhoz, hogy megváltozzon egy élet. Ami előtte volt, már
nem fontos. *A jövĹ‘ az, ami számĂt. A holnapi lehetsĂ©ges jĂł többet számĂt,**
mint* *a tegnapi rossz.* *Isten nem úgy bocsát meg, **mint egy feledékeny
ember,* *hanem mint egy megszabadĂtĂł.* *A megbocsátás *nem jĂłságoskodás,
hanem *egy Ă©let ĂşjraindĂtása.*
*Sok ember Ăşgy Ă©l, mint akit belsĹ‘leg Ă©letfogytiglanra ĂtĂ©ltek, a mĂşlt
hibái miatt kialakult bűntudat nyomása alatt. **Jézus azonban megnyitja
börtönĂĽnk ajtaját, leszereli a kĂnzĂłeszközöket, amelyekre gyakran mi
magunkat és másokat függesztünk fel. Jézus tudja, hogy az ember nem azonos**
a bűnével.* *Az Urat nem érdekli **a múlt*, *ő a jövő Istene*.
Jézus szavai és gesztusai felszámolják a jók és rosszak, a bűnösök és
áldozatok felosztást.* Jézus irgalmasságával átvezet minket az etika
korlátain.* *A bűnt meglátó szemet **arra kéri, hogy lássa meg a napot. A
világosság fontosabb **a sötétségnél*.* A búza többet ér* *a konkolynál,**
a jó nagyobb súlyú, mint **a rossz *– zárta szerda délutáni elmélkedését
Ermes Ronchi.
Forrás és fotó: Vatikáni Rádió
<http://hu.radiovaticana.va/news/2016/03/10/a_k%C3%BAria_lelkigyakorlata_7_elm%C3%A9lked%C3%A9s/1214475>
Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160310/3f116e7b/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról