[Grem] F.ppa lelkigyakorlaton - Jzus nem erklcstant
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2016. Mr. 10., Cs, 06:50:30 CET
A pápai lelkigyakorlat harmadik elmélkedése: Jézus nem erkölcstanító
2016. március 9. szerda 19:21
http://www.magyarkurir.hu/hirek/a-papai-lelkigyakorlat-harmadik-elmelkedese-jezus-nem-erkolcstanito-torekenysegunket
Ermes Ronchi szervita szerzetes március 9-én délelőtt, a pápa és a Római
Kúria nagyböjti lelkigyakorlatának negyedik napján Aricciában folytatta az
elmélkedést az evangéliumi kérdésekről. Lukács evangéliumából indult ki:
„Látod ezt az asszonyt?” (Lk 7,47).
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=68188&img=o_01.jpg>
Lukács evangéliumának hetedik fejezetében olvasunk a bűnös asszony
történetéről, aki követi a vendégségbe meghívott Jézust Simon farizeus
házába. Jézus pedig, szakítva a hagyománnyal, megengedi neki, a mindenki
által bűnösnek tartott nőnek, hogy sírjon a lábainál, hogy könnyeivel
törölgesse, és megcsókolva, illatos olajjal öntözze azokat. Látva Simon
meglepődését, Jézus intőleg kérdi őt: „Látod ezt az asszonyt?”, hiszen ő
maga már úgy látja, bocsánatot nyertek a bűnei, „mert nagyon szeretett”.
Simon farizeus házában egy meglepetéssel teli jelenet bontakozik ki: a
vallásos és a bűnös, a hatalmas és a névtelen, a törvény és az illatszer, a
szabály és a szeretet találkozásának meglepő jelenete. Simon tévedése az
elítélő tekintete. *Jézus pedig egész életében éppen a nem ítélkező
tekintetről beszél, amely magában foglalja az irgalmas tekintetet.*
*Simon az Isten és az ember közötti kapcsolat középpontjába a bűnt állítja,
és az egész vallás sarokkövévé teszi azt. Ez a moralisták tévedése minden
korban, a mindenkori farizeusoké.* *Jézus nem moralista, nem
erkölcsmagyarázó. Az Isten és az ember közötti kapcsolat középpontjába az
embert állítja a könnyeivel, a fájdalommal vagy örömmel teli testével,* *de
nem a törvényt helyezi a központba* – emelte ki Ermes Ronchi.
*Az evangélium többször említi a szegényt,* *mint a bűnöst.* Ádám előbb
volt szegény, mielőtt bűnös lett volna. *Mindnyájan törékenyek vagyunk,**
könnyeket hordozunk, ezer korlátunk fogságában élünk, még mielőtt bűnösök
lennénk.*
*Mi vagyunk azok, akik moralizáltuk az evangéliumot, amikor azt
erkölcsmagyarázó értelemben olvastuk.* Kezdetben azonban nem így volt –
hangsúlyozta a szerzetes, és rendtársára, a szervita Giovanni Vannuccira
utalt, aki szerint *„az evangélium nem erkölcs, hanem egy megrendítő
megszabadítás”*. Mindez kivezet bennünket a bűn paradigmájából, és bevisz a
„bővelkedő életbe”.
*Simon farizeus, amikor moralizáló tekintetével ránéz az asszony múltjára,
akkor abban „törvényszegések sorozatát” látja,* *amíg Jézus a mának és a
holnapnak a sok szeretetét.* *Jézus *nem színleli, hogy nem tudja, ki ő, de
így is *elfogadja őt.** Elfogadja a sebeivel, és főként azzal a szikrányi
fénnyel, amelyet aztán fellobbant. *
A lakoma középpontjában Simonnak, a vallásos és hatalmas farizeusnak
kellett volna állnia, de most egy nő foglalja el azt a helyet. *Csak Jézus
képes ennek a szemléletmódnak a megváltoztatására, hogy helyet készítsen a
legutolsóknak is.* *Jézus áthelyezi a figyelem középpontját az asszony
bűnéről a farizeus hiányosságaira, bizonyosságait lebontja, és nehéz
helyzetbe hozza, mint majd a házasságtörő asszony vádlóit a templomnál. *
Ha Jézus most azt kérdezné tőlem – mondta mosolyogva Ermes Ronchi –, hogy
látod-e azt az asszonyt, akkor nemmel kellene felelnem: Nem, Uram, én csak
férfiakat látok. Nem egészen normális egy helyzet ez, ismerjük csak el!
Tudomásul kell venni ezt az űrt, amely nem felel meg az emberiség és az
egyház valóságának. De nem így volt ez *az evangéliumban, ahol sok asszony
követte Jézust,* ellenben a mi kíséretünkben nem látom őket – hangsúlyozta
a szervita szerzetes.
Mitől van bennünk ilyen félelem, hogy ekkora távolságra vagyunk ezektől az
asszonyoktól?* Jézus közömbös az asszony múltjával, nemiségével szemben. Ő
nem érvel kategóriák *és sztereotípiák szerint. És azt gondolom – folytatta
Ermes Ronchi –, hogy a Szentlélek úgy osztja az ajándékait, hogy nem tekint
az ember nemiségére.
*Jézust megindítja az asszony lelkülete, és meg is jelöli őt, nem is
felejti el, hiszen az utolsó vacsorán megismétli ennek az ismeretlen és
bűnös asszonynak a gesztusát, megmossa a tanítványai lábát, és meg is törli
azokat. Amikor szeret, az ember isteni gesztusokat tesz. Amikor Isten
szeret, emberi gesztusokat tesz, s ezt az ember szívével teszi.*
Végül Ermes Ronchi a gyóntatóatyákhoz fordult: „Lám,* milyen könnyen
megesik velünk, gyóntatókkal, hogy nem látjuk **az embereket a konkrét
szükségleteikkel és könnyeikkel együtt.** Ehelyett az alkalmazott és
áthágott szabályokra tekintünk. Általánosítás ez, amely az embereket
kategóriákba sorolja és osztályozza. Így aztán a szív keménységét, a
szklerokardiát tápláljuk, azt a betegséget, amitől **Jézus a legjobban félt
minket.** A szabályok hivatalnokai leszünk így, a szív analfabétái, akik
nem találkozunk az élettel, hanem csak az előítéleteinkkel”* – zárta ötödik
nagyböjti elmélkedését Ermes Ronchi.
Forrás és fotó: Vatikáni Rádió
<http://hu.radiovaticana.va/news/2016/03/09/a_k%C3%BAria_lelkigyakorlata,_5_elm%C3%A9lked%C3%A9s__j%C3%A9zus_%C3%A9s_a_n%C5%91k/1214165>
Magyar Kurír
Ezt az e-mailt egy Avast védelemmel rendelkező, vírusmentes számítógépről
küldték.
www.avast.com
<https://www.avast.com/sig-email?utm_medium=email&utm_source=link&utm_campaign=sig-email&utm_content=webmail>
<#-1756210036_DDB4FAA8-2DD7-40BB-A1B8-4E2AA1F9FDF2>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160310/0e269c62/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl