[Grem] Szkely Jnos pspk katekzise Krakkban (Kat.Ifj.Vilgt.)
Zsuzsanna Battyani
zsuzsanna.battyani at gmail.com
2016. Jl. 29., P, 12:35:28 CEST
Üdvözlöm!
Köszönöm szèpen,most meg kaptam.
Szèp napot:Zsuzsi
2016. júl. 29. 12:23 ezt írta ("Emoke Greschik" <greschem at gmail.com>):
> Székely János: A gonoszság hatalma nem korlátlan a világban
> 2016. július 28. csütörtök 21:23
>
> http://www.magyarkurir.hu/hirek/szekely-janos-gonoszsag-hatalma-nem-korlatlan-vilagban
> Július 28-án, csütörtökön Székely János esztergom-budapesti segédpüspök
> tartott katekézist a krakkói Fatimai Boldogasszony-templomban.
> Elmélkedésében Isten irgalmá*ról beszélt, mint ami egyedül képes gátat
> szabni a gonosz hatalmának.*
>
> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2177.jpg>
>
> *KÉPGALÉRIA – klikk a képre!*
>
> Székely János fohásszal kezdte délelőtti katekézisét, kérve a Szentlélek
> jelenlétét. Elmélkedését ezzel a kérdéssel vezette fel: Miért volt fontos
> II. János Pál pápa számára *az irgalom titkának hirdetése*? Miért fontos
> ez különösen a 20. század végén?
>
> Székely János* II. János Pál életén*ek eseményeit állította a
> zarándok-fiatalok elé: az egykori pápa *egyetemistaként élte át a német
> megszállást, látta, ahogyan elhurcolják az egyetem tanárait és a krakkói
> papokat, akik közül sokan nem tértek vissza.* *Személyesen járt azonban
> abban a templomban, ahol Szent Fausztina megkapta az isteni irgalmasságról
> szóló kinyilatkoztatást, és ott imádkozva értette meg, hogy Isten azért
> engedi meg a gonosz jelenlétét a világban, mivel szabadságot adott az
> embernek, amely azonban nem korlátlan* – vezette fel mondandóját a püspök.
>
> Úgy folytatta: az isteni irgalom az, amely egyedül képes korlátot adni a
> világban jelenlévő gonosznak. II. János Pál pápa megértette, hogy a 20.
> század háborúinak fájdalma közepette *a lengyel nemzet küldetése is az,
> hogy nemet mondjon a nácizmusnak, egyedül a szeretet erejével, hiszen a
> gonoszt nem lehet más eszközzel legyőzni.*
>
> *Böjte Csaba* ferences szerzetes szavait idézte fel, aki így fogalmazott:*
> a sötétséget nem lehet karddal szétkaszabolni, de elég egy gyertyát
> meggyújtani.*
>
> A segédpüspök arra hívta fel a figyelmet, hogy *minden ember arra kapott
> meghívást, hogy lelkében gátat szabjon a gonosz hatalmának ** elsősorban
> az Isten törvényei szerinti élettel,* ahogyan Krisztus saját testét
> helyezte a bűn lándzsái elé – fogalmazott.
>
> Székely János ismét II. János Pál pápa életpéldáját állította a
> hallgatóság figyelmének középpontjába. Elmondta Krakkó keletre található
> városrészében, a *Nowa Hutában található templom építésének történeté*t,
> amely a szent pápának, akkori krakkói érseknek köszönhető. A lengyel
> pártállam nem engedte az ipari városrészben templom építtetését, így *Karol
> Wojtyła maga ment ki az új városrészbe, hogy ott elkezdjen szentmisét
> mondani. Így volt ez karácsonykor is, a hidegben több ezren vettek részt az
> érsek által celebrált ünnepi szentmisén. Az 1978-ban megválasztott pápa és
> a lakosság imádságos lelkületének nem tudott ellenállni a pártállam
> erőszakossága.* Székely János Dávid parittyájára utalt, amikor azt mondta*,
> a Rózsafüzér szemei voltak azok, amelyek megállították **Góliátot, a
> gonosz hatalmát.*
>
> Több eseményre hivatkozva beszélt a továbbiakban arról, hogy Isten irgalma
> miképpen nyilvánult meg a történelem folyamán, majd* személyes példá*val
> folytatta a katekézist: *Katonasága idején különösen a kispapokat alázták
> meg, sokszor gúnyolták őket. Egyik katonatársuk is csúnyán beszélt a
> többiek, és különösen saját édesanyjáról. A segédpüspök elmondása szerint
> sokat szenvedtek miatta. Egyik karácsonykor, amikor nem volt semmilyen
> közös megemlékezés Krisztus születéséről a táborban, ahonnan őket sem
> engedték haza az ünnepre, kispaptársaival mégis összejöttek, gyertyát
> gyújtottak. Valaki elővette a családjától kapott öt narancsot, amit a
> fenyőágak alá helyeztek. Az éneklés és imádság után, a hátul meghúzódó,
> korábban őket bántó társuknak adták a narancsokat, karácsonyi ajándékként.*
> A püspök elmondása szerint a férfi nagyon meghatódott: soha életében nem
> kapott még ajándékot, édesanyja elhagyta őt, soha nem tudta meg, kik a
> szülei. Székely János ebben a történetben is az isteni irgalom
> megvalósulását látta, majd Szent Pál mondatát idézte: „*Ne engedd, hogy
> legyőzzön a rossz, hanem te győzd le a rosszat jóval” (*Róm 12,21).
> Ferenc pápa szentévi törekvésére hivatkozva pedig kiemelte, hogy *mennyire
> fontos lenne, hogy az irgalmas Jézus arca tükröződjön az egyházban, ha
> elindulnánk a szegények és a periférián élők felé.*
>
> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2301.jpg>
>
> A püspök buzdította a fiatalokat, hogy legyenek az Ő irgalmas arca a
> világban, akiben felismerhető az Isten!
>
> Ahogyan fogalmazott: A mai világban *nagyon nagy szükség van a szeretetre*!
> Az egyház küldetése, hogy* emberibb, igazabb világot é*pítsen!
>
> Székely János felidézte* egy rabbi történetét is, akitől megkérdezték,
> hogy mi a különbség a Genezáreti-tó és a Holt-tenger között, amelyeket
> ugyanúgy a Jordán vize táplál. A rabbi azt mondta: a Genezáreti-tó tovább
> adja azt a vizet, amit befogad. A Hol-tenger nem ad tovább semmit. *Ennek
> kapcsán Székely János arra figyelmeztetett, hogy ha közösségeink nem adják
> tovább az isteni kegyelmet, Holt-tengerré válnak. Így* a kilépésre és az
> önátadás*ra buzdította a fiatalokat a reggeli katekézis szónoka.
>
> Mondandója közben felolvasta az aznapi evangéliumi szakaszt Lukács
> evangéliumából, amely az elveszett bárány példabeszédéről szólt.
>
> Amint a püspök megfogalmazta, Jézust sokan bántották azért, mert túl
> irgalmas volt. Ugyanígy tesz azonban *az Isten is – ujjong, ha egy bűnös
> megtér, hiszen meg akar tisztítani és meg akarja ölelni a tőle eltávolodott
> embert. Nem nyugszik, ha valaki elveszett, felkel és elindul megkeresni azt
> *– fogalmazott, majd hozzátette: „Te az Isten számára mindennél fontosabb
> vagy, szüntelenül figyel téged – születésünkkor az Örök Teremtő is
> ujjongott, aki teremtett!”
>
> Örök szeretetből alkot az Isten – mivel mi nem tudjuk Őt a maga
> valóságában megtapasztalni, ezért *Ő jön, önmagát ajándékozza nekünk,
> mivel emberi szívvel akart szeretni:* Ahogyan a vőlegény örül a
> mennyasszonynak, úgy örül neked a te Teremtőd! – idézte Székely János
> Izajás próféta könyvének sorait.
>
> Végül három utat mutatott be, amelyek *Isten befogadására vezet*nek:* a
> Biblia olvasása,* Isten élő Igéje, amely Lélek és élet, amely fölülről
> építi az egyházat, a világot; *az imádság, *amelyben Isten néz bennünket,
> az Ő tekintete ölel körül mindannyiunkat. Isten nem tudja levenni rólunk a
> tekintetét; *a szentségek vétele, *amelyek Jézus szívéből fakadnak.
> Székely János itt *a gyónásra hívta fel különösen a figyelmet, amelyben
> megtapasztalhatjuk valós önmagunkat, álarcok nélkül, szabadon.*
>
> Az irgalmasság éve sem szól másról – fogalmazott a püspök – mint a
> találkozásról; nem okosnak kell lennünk, hanem szeretnünk kell, önmagunkat
> kell odaadnunk szüntelenül, amely az ember legfontosabb és alapvető
> hivatása a világban – hívta fel a figyelmet Székely János katekézisének
> végén.
>
> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2356.jpg>
>
> *A tegnapi naphoz hasonlóan a katekézissel kapcsolatos kérdések közül
> válogattunk.*
>
> - Hogyan alakult püspök atya hivatása?
>
> A kérdéssel kapcsolatban Székely János elmesélte egy hét éves kori
> élményét, amikor unokatestvérével németül beszélgetve, az ő kistestvérét
> babakocsiban tologatva megkérdezte tőle, hogy ha felnő, elveszi-e őt
> feleségül. A püspök már akkor is azt válaszolta, hogy nem lehet, mivel pap
> lesz. A segédpüspök azt is megosztotta hallgatóságával, hogy alapvetően
> soha nem ingott meg hivatásában, amelyre nincsenek logikus észérvek, ahogy
> a szeretetben sincsenek – mutatott rá. *Első vágya az volt, hogy ferences
> és kertész lesz, egész nap békésen, egyedül Jézussal tölti majd napjait.
> Ezen kívül az önmaga Istennek való odaadása iránt érzett vágya volt erős
> lelkében.*
>
> - Mit jelenthet a mindennapi életben az irgalmasság?
>
> Székely János elmondta, hogy *a hétköznapokban nagyon fontos meglátnunk a
> másik fájdalmát.* E kérdésnél *Simone Weil francia-zsidó származású
> filozófusra hivatkozott, aki az irgalom legszebb példájaként beszélt az
> evangéliumban olvasható irgalmas szamaritánus történetéről. *Weil e
> mondatot tartotta az egész történet szívének: *„Meglátta, és megesett
> rajta a szíve!”* Székely János úgy fogalmazott, hogy szemeink ablakok,
> amelyen beárad a másik ember fájdalma – ha őszintén nézünk –,* így nekünk
> is fájni fog embertársunk szenvedése.* A püspök arra buzdította a
> templomban jelen lévő fiatalokat, hogy *ne féljenek a szegényekhez
> odalépni, hiszen az irgalom ekkor kezdődik.*
>
> Székely János ugyanakkor megemlítette* a párkapcsolatot és házasságot is,
> amelyben a szeretet áradásáról lehet beszélni.* Rámutatott, hogy *ezt
> szüntelenül kell adni, különösen a férfinak kell állandóan a kapcsolat
> „indító motorjának” lennie, hogy tudjon örülni annak, hogy a felesége az ő
> felesége. Ha a férfi erre képes, akkor a felesége szárnyakat kap. Ez a
> férfi küldetése a házasságban, hogy egy életen át udvaroljon* –
> hangsúlyozta Székely János püspök.
>
> A püspök a (leendő) feleségeknek is adott tanácsot: érzékenyen jelezzék,
> hogy minek örülnének, mi az, ami fáj – ha ezt nem tudja egy nő, akkor nem
> működik a kapcsolat. *Szükséges bátorítani a férfit és megtanítani arra,
> hogy hogyan szeresse menyasszonyát, feleségét! Székely János még azt is
> hangsúlyozta, hogy egy szép házassághoz nagy szív kell, kell tudni
> megbocsátani. A házasság olyan, mint két dallam együttes szimfóniája.*
>
> - Ha Isten ennyire szeret, miért nem tapasztalom?
>
> *Az Úristen nagyobb, mint az érzések, egy házasságban sem mindig lángol a
> szerelmi érzés – az Istennel való kapcsolat is ehhez hasonló. *Személyünk
> legmélyén nem az érzések vannak, ha megyünk az Úristen felé, elveszítjük az
> érzéseinket – le kell ereszkednünk a mélybe; lényünk legmélyén Ő van jelen!
>
> A kérdések végén Székely János egy *különleges áldás*ra hívta az oltár
> elé azokat a fiatalokat, akik szerzetesként vagy papként szeretnék Istennek
> átadni önmagukat. A Fatimai Boldogasszony-templom oltára előtti lépcsősort
> teljes hosszában betöltötték a szerzetesi hivatásra készülő zarándokok,
> akikre Székely János áldását adta. Ezután mindazokat is áldásában
> részesítette, akik a családos élet mellett döntöttek.
>
> ***
>
> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2599.jpg>
>
> A szentmisében elhangzott* tékozló fiú történeté*ről beszélve Székely
> János feltette a kérdést, hogy* vajon az Isten ennyire balga, hogy az
> apához hasonlóan odaadja mindenét fiainak? Isten, ahogyan a szentmise
> prédikációjában elhangzott, az emberre bízza az egész Földet, annak
> ellenére, hogy látta, hogy mennyi szörnyűség fog történni; a szülőkre bízza
> a gyermekeket, tudva, hogy mennyi sérülést fognak átörökíteni. Isten mégis
> a legnagyobb kincset bízza az emberre *– fogalmazott Székely János – az
> életet.
>
> Bűneink nem könnyű kis kalandok, miután minden megy a maga útján – az az
> életünket tékozolja; veszítünk szemünk csillogásából – mutatott rá. Majd az
> evangéliumi történet egy-egy mozdulatát emelte ki: a fiú nyomorúságai
> közepette rögtön visszaindul az atyai házba – jó lenne, ha mi bennünk is
> mindig megszületne ez a döntés – buzdított, majd kiemelte az apa
> magatartását.
>
> *Messziről meglátja a fiát – mert várta, talán minden délután kiült a ház
> elé. Nem azért engedi el, mert mindegy volt neki – lélekben a fiával van
> pokoljárása közben is.*
>
> Éppen így Isten házában mi sem vagyunk váratlan vendégek; minket is vár,
> rendkívül örül annak, hogy itt vagyunk ezen a találkozón – mondta Székely
> János.
>
> Az apa fia elé fut – a felnőtt férfiak soha nem futottak az ókori keleten:
> az Isten megfeledkezik méltóságáról, nyakába borul, és átöleli őt – hívta
> fel a figyelmet.
>
> *Csak a fiát látja: halott volt és életre kelt, elveszett de megkerült –
> Ilyen az Isten tekintete! Így vár bennünket, kitárt karokkal, nem kívülről
> figyeli az életünket, hanem belülről éli át.*
>
> Székely János beszédének végén Szent Ágoston egy gondolatát elevenítette
> fel:* Isten közelebb van hozzánk, mint mi önmagunkhoz, jobban szeret,
> mint mi saját magunkat, jobban ismer.* Ezután hozzátette: Az Ő tekintete
> nem megalázó, hanem szerető!
>
> ***
>
> Székely János a szentmise után elmondta, hogy nagyon jól érzi magát, még
> soha nem vett részt ilyen találkozón, bár Częstochowában márt járt lengyel
> zarándokokkal, ahol a megérkezésre százerre nőtt a létszám. Ennyi fiatalt
> énekelni, imádkozni azonban még nem látott, amelyet nagy kincsnek tart. Az
> interjúban hangsúlyozta, hogy az egyház ezt is ünnepli ezen a találkozón.
>
> Ideérkezéséről *a püspök elmesélte, hogy Budapestről indultak biciklivel
> egy kis közösséggel, az első és az utolsó napon vett részt. Nagy öröm volt
> számára a fiatalokkal együtt lenni. *A találkozón jelen lévő fiatalok
> csillogó tekintete a püspök szerint annak bizonysága, hogy az evangélium
> igaz; amikor egy ember befogadja azt, az a lényére és arcára is „kiül”. *Jézus
> *soha nem elvesz, hanem kiteljesít, hiszen *azért jött, hogy „életük
> legyen, és bőségben legyen” *– mondta Székely János. Az evangéliumot egy
> dallamhoz hasonlította, amelyet ha az ember meghall, ha arra
> rátalál, akkor érzi, hogy boldog, hogy a helyén van a világban. *A
> fiatalok most ezt élik át – fogalmazott –, hogy a helyükön vannak,
> közösségben Istennel, egymással; ez ragyog rajtuk. *
>
> Székely János nemcsak katekézisében említette a szerető Jézus tekintetét,
> hanem kérdésünkre is arról beszélt, hogy *az irgalmas Jézus képében az a
> fantasztikus, hogy bennünket néz; hogy engem néz. Hogy szeretettel belelát
> az egész életem mélységeibe – hogy ismer engem, felemel és tisztítani akar,
> magához akar hívni.* Székely János elmondta, hogy a találkozó
> nyitószentmiséjén csak Jézus tekintetét nézte, az oltár mögött elhelyezett
> képre tekintett.
>
> Az átalakulás gondolatánál, fogalmánál maradva úgy fogalmazott, hogy *ha
> egy fiatal kilép a kényelemből és mer közeledni a szegények, cigányok felé,
> vagy ha elmegy Afrikába, és megtapasztalja, hogy nincs ivóvíz, nincs
> iskola, ruha, ha szembesül az emberi nyomorúsággal, az teljesen
> átalakíthatja a lelket*. Sokszor közömbösek, távolságtartóak vagyunk,
> vagy félelemből nem merünk odalépni a szenvedők felé – mutatott rá.
> Emlékeztetett arra, hogy *számára is meghatározó élmény volt szembesülnie
> unokatestvére szenvedésével, betegségével (a katekézisben elmondta, hogy
> vastüdővel élt, ő maga sokat járt be hozzá a kórházba). *
>
> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2623.jpg>
>
> A kérdésre, hogy* mi segítheti a magyar fiatalokat abban, hogy hitük
> megerősödjön,* Székely János elsőként* a 20. század sérülései*re hívta
> fel a figyelmet, és arra, hogy* a tragédiák*at máig sem tudtuk
> feldolgozni. *Szükség lenne arra, hogy lassanként talpra álljunk
> – mondta –, valamint arra, hogy keresztjeinket fel merjük venni, Jézusra
> tudjunk támaszkodni, és elhagyjuk a depressziós, elkeseredett állapotunkat.
> *Szükség lenne továbbá tisztánlátásra, hiszen *a mostani világ nagyon
> kaotikus, a fiatalok nehezen igazodnak el. *
>
> Mindazonáltal keresik a lelki mélységet, éppen ezért az egyház feladata,
> hogy behívja őket, hogy ne csak a homlokzatot mutassuk, a külsődleges
> programokat. Sokszor ezek mögül hiányzik az aranyfedezet, *az imádság
> öröme és az egymás segítése. Jó lenne ezt az aranyfedezetet erősíteni, és
> visszatérni a forráshoz. *
>
> Székely János zárásként elmondta, hogy a találkozón szeretne eljutni az
> Irgalmasság-bazilikához, valamint szívesen megáll ott, ahol fiatalok
> énekelnek, örülnek egymásnak, hiszen a közösen átélt megtisztulás-élmény a
> szentgyónás által a közös örömben is megmutatkozik.
>
> Fotó: Merényi Zita
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160729/88570e7f/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl