[Grem] Szkely Jnos pspk katekzise Krakkban (Kat.Ifj.Vilgt.)

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2016. Jl. 29., P, 12:51:06 CEST


Kedves Zsuzsi!
Igen, a korábban beírt email címben először volt a vezetéknév, s utána a
keresztnév. Megfordítottam.
Szép napot,
Emőke / Mőci


2016-07-29 12:35 GMT+02:00 Zsuzsanna Battyani <zsuzsanna.battyani at gmail.com>
:

> Üdvözlöm!
> Köszönöm szèpen,most meg kaptam.
> Szèp napot:Zsuzsi
>
> 2016. júl. 29. 12:23 ezt írta ("Emoke Greschik" <greschem at gmail.com>):
>
>> Székely János: A gonoszság hatalma nem korlátlan a világban
>> 2016. július 28. csütörtök 21:23
>>
>> http://www.magyarkurir.hu/hirek/szekely-janos-gonoszsag-hatalma-nem-korlatlan-vilagban
>> Július 28-án, csütörtökön Székely János esztergom-budapesti segédpüspök
>> tartott katekézist a krakkói Fatimai Boldogasszony-templomban.
>> Elmélkedésében Isten irgalmá*ról beszélt, mint ami egyedül képes gátat
>> szabni a gonosz hatalmának.*
>>
>> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2177.jpg>
>>
>> *KÉPGALÉRIA – klikk a képre!*
>>
>> Székely János fohásszal kezdte délelőtti katekézisét, kérve a Szentlélek
>> jelenlétét. Elmélkedését ezzel a kérdéssel vezette fel: Miért volt fontos
>> II. János Pál pápa számára *az irgalom titkának hirdetése*? Miért fontos
>> ez különösen a 20. század végén?
>>
>> Székely János* II. János Pál életén*ek eseményeit állította a
>> zarándok-fiatalok elé: az egykori pápa *egyetemistaként élte át a német
>> megszállást, látta, ahogyan elhurcolják az egyetem tanárait és a krakkói
>> papokat, akik közül sokan nem tértek vissza.* *Személyesen járt azonban
>> abban a templomban, ahol Szent Fausztina megkapta az isteni irgalmasságról
>> szóló kinyilatkoztatást, és ott imádkozva értette meg, hogy Isten azért
>> engedi meg a gonosz jelenlétét a világban, mivel szabadságot adott az
>> embernek, amely azonban nem korlátlan* – vezette fel mondandóját a
>> püspök.
>>
>> Úgy folytatta: az isteni irgalom az, amely egyedül képes korlátot adni a
>> világban jelenlévő gonosznak. II. János Pál pápa megértette, hogy a 20.
>> század háborúinak fájdalma közepette *a lengyel nemzet küldetése is az,
>> hogy nemet mondjon a nácizmusnak, egyedül a szeretet erejével, hiszen a
>> gonoszt nem lehet más eszközzel legyőzni.*
>>
>> *Böjte Csaba* ferences szerzetes szavait idézte fel, aki így fogalmazott:*
>> a sötétséget nem lehet karddal szétkaszabolni, de elég egy gyertyát
>> meggyújtani.*
>>
>> A segédpüspök arra hívta fel a figyelmet, hogy *minden ember arra kapott
>> meghívást, hogy lelkében gátat szabjon a gonosz hatalmának ** elsősorban
>> az Isten törvényei szerinti élettel,* ahogyan Krisztus saját testét
>> helyezte a bűn lándzsái elé – fogalmazott.
>>
>> Székely János ismét II. János Pál pápa életpéldáját állította a
>> hallgatóság figyelmének középpontjába. Elmondta Krakkó keletre található
>> városrészében, a *Nowa Hutában található templom építésének történeté*t,
>> amely a szent pápának, akkori krakkói érseknek köszönhető. A lengyel
>> pártállam nem engedte az ipari városrészben templom építtetését, így *Karol
>> Wojtyła maga ment ki az új városrészbe, hogy ott elkezdjen szentmisét
>> mondani. Így volt ez karácsonykor is, a hidegben több ezren vettek részt az
>> érsek által celebrált ünnepi szentmisén. Az 1978-ban megválasztott pápa és
>> a lakosság imádságos lelkületének nem tudott ellenállni a pártállam
>> erőszakossága.* Székely János Dávid parittyájára utalt, amikor azt mondta*,
>> a Rózsafüzér szemei voltak azok, amelyek megállították **Góliátot, a
>> gonosz hatalmát.*
>>
>> Több eseményre hivatkozva beszélt a továbbiakban arról, hogy Isten
>> irgalma miképpen nyilvánult meg a történelem folyamán, majd* személyes
>> példá*val folytatta a katekézist: *Katonasága idején különösen a
>> kispapokat alázták meg, sokszor gúnyolták őket. Egyik katonatársuk is
>> csúnyán beszélt a többiek, és különösen saját édesanyjáról. A segédpüspök
>> elmondása szerint sokat szenvedtek miatta. Egyik karácsonykor, amikor nem
>> volt semmilyen közös megemlékezés Krisztus születéséről a táborban, ahonnan
>> őket sem engedték haza az ünnepre, kispaptársaival mégis összejöttek,
>> gyertyát gyújtottak. Valaki elővette a családjától kapott öt narancsot,
>> amit a fenyőágak alá helyeztek. Az éneklés és imádság után, a hátul
>> meghúzódó, korábban őket bántó társuknak adták a narancsokat, karácsonyi
>> ajándékként.* A püspök elmondása szerint a férfi nagyon meghatódott:
>> soha életében nem kapott még ajándékot, édesanyja elhagyta őt, soha nem
>> tudta meg, kik a szülei. Székely János ebben a történetben is az isteni
>> irgalom megvalósulását látta, majd Szent Pál mondatát idézte: „*Ne
>> engedd, hogy legyőzzön a rossz, hanem te győzd le a rosszat jóval” (*Róm
>> 12,21). Ferenc pápa szentévi törekvésére hivatkozva pedig kiemelte, hogy *mennyire
>> fontos lenne, hogy az irgalmas Jézus arca tükröződjön az egyházban, ha
>> elindulnánk a szegények és a periférián élők felé.*
>>
>> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2301.jpg>
>>
>> A püspök buzdította a fiatalokat, hogy legyenek az Ő irgalmas arca a
>> világban, akiben felismerhető az Isten!
>>
>> Ahogyan fogalmazott: A mai világban *nagyon nagy szükség van a
>> szeretetre*! Az egyház küldetése, hogy* emberibb, igazabb világot é*
>> pítsen!
>>
>> Székely János felidézte* egy rabbi történetét is, akitől megkérdezték,
>> hogy mi a különbség a Genezáreti-tó és a Holt-tenger között, amelyeket
>> ugyanúgy a Jordán vize táplál. A rabbi azt mondta: a Genezáreti-tó tovább
>> adja azt a vizet, amit befogad. A Hol-tenger nem ad tovább semmit. *Ennek
>> kapcsán Székely János arra figyelmeztetett, hogy ha közösségeink nem adják
>> tovább az isteni kegyelmet, Holt-tengerré válnak. Így* a kilépésre és az
>> önátadás*ra buzdította a fiatalokat a reggeli katekézis szónoka.
>>
>> Mondandója közben felolvasta az aznapi evangéliumi szakaszt Lukács
>> evangéliumából, amely az elveszett bárány példabeszédéről szólt.
>>
>> Amint a püspök megfogalmazta, Jézust sokan bántották azért, mert túl
>> irgalmas volt. Ugyanígy tesz azonban *az Isten is – ujjong, ha egy bűnös
>> megtér, hiszen meg akar tisztítani és meg akarja ölelni a tőle eltávolodott
>> embert. Nem nyugszik, ha valaki elveszett, felkel és elindul megkeresni azt
>> *– fogalmazott, majd hozzátette: „Te az Isten számára mindennél
>> fontosabb vagy, szüntelenül figyel téged – születésünkkor az Örök Teremtő
>> is ujjongott, aki teremtett!”
>>
>> Örök szeretetből alkot az Isten – mivel mi nem tudjuk Őt a maga
>> valóságában megtapasztalni, ezért *Ő jön, önmagát ajándékozza nekünk,
>> mivel emberi szívvel akart szeretni:* Ahogyan a vőlegény örül a
>> mennyasszonynak, úgy örül neked a te Teremtőd! – idézte Székely János
>> Izajás próféta könyvének sorait.
>>
>> Végül három utat mutatott be, amelyek *Isten befogadására vezet*nek:* a
>> Biblia olvasása,* Isten élő Igéje, amely Lélek és élet, amely fölülről
>> építi az egyházat, a világot; *az imádság, *amelyben Isten néz
>> bennünket, az Ő tekintete ölel körül mindannyiunkat. Isten nem tudja
>> levenni rólunk a tekintetét; *a szentségek vétele, *amelyek Jézus
>> szívéből fakadnak. Székely János itt *a gyónásra hívta fel különösen a
>> figyelmet, amelyben megtapasztalhatjuk valós önmagunkat, álarcok nélkül,
>> szabadon.*
>>
>> Az irgalmasság éve sem szól másról – fogalmazott a püspök – mint a
>> találkozásról; nem okosnak kell lennünk, hanem szeretnünk kell, önmagunkat
>> kell odaadnunk szüntelenül, amely az ember legfontosabb és alapvető
>> hivatása a világban – hívta fel a figyelmet Székely János katekézisének
>> végén.
>>
>> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2356.jpg>
>>
>> *A tegnapi naphoz hasonlóan a katekézissel kapcsolatos kérdések közül
>> válogattunk.*
>>
>>    - Hogyan alakult püspök atya hivatása?
>>
>> A kérdéssel kapcsolatban Székely János elmesélte egy hét éves kori
>> élményét, amikor unokatestvérével németül beszélgetve, az ő kistestvérét
>> babakocsiban tologatva megkérdezte tőle, hogy ha felnő, elveszi-e őt
>> feleségül. A püspök már akkor is azt válaszolta, hogy nem lehet, mivel pap
>> lesz. A segédpüspök azt is megosztotta hallgatóságával, hogy alapvetően
>> soha nem ingott meg hivatásában, amelyre nincsenek logikus észérvek, ahogy
>> a szeretetben sincsenek – mutatott rá. *Első vágya az volt, hogy
>> ferences és kertész lesz, egész nap békésen, egyedül Jézussal tölti majd
>> napjait. Ezen kívül az önmaga Istennek való odaadása iránt érzett vágya
>> volt erős lelkében.*
>>
>>    - Mit jelenthet a mindennapi életben az irgalmasság?
>>
>> Székely János elmondta, hogy *a hétköznapokban nagyon fontos meglátnunk
>> a másik fájdalmát.* E kérdésnél *Simone Weil francia-zsidó származású
>> filozófusra hivatkozott, aki az irgalom legszebb példájaként beszélt az
>> evangéliumban olvasható irgalmas szamaritánus történetéről. *Weil e
>> mondatot tartotta az egész történet szívének: *„Meglátta, és megesett
>> rajta a szíve!”* Székely János úgy fogalmazott, hogy szemeink ablakok,
>> amelyen beárad a másik ember fájdalma – ha őszintén nézünk –,* így
>> nekünk is fájni fog embertársunk szenvedése.* A püspök arra buzdította a
>> templomban jelen lévő fiatalokat, hogy *ne féljenek a szegényekhez
>> odalépni, hiszen az irgalom ekkor kezdődik.*
>>
>> Székely János ugyanakkor megemlítette* a párkapcsolatot és házasságot
>> is, amelyben a szeretet áradásáról lehet beszélni.* Rámutatott, hogy *ezt
>> szüntelenül kell adni, különösen a férfinak kell állandóan a kapcsolat
>> „indító motorjának” lennie, hogy tudjon örülni annak, hogy a felesége az ő
>> felesége. Ha a férfi erre képes, akkor a felesége szárnyakat kap. Ez a
>> férfi küldetése a házasságban, hogy egy életen át udvaroljon* –
>> hangsúlyozta Székely János püspök.
>>
>> A püspök a (leendő) feleségeknek is adott tanácsot: érzékenyen jelezzék,
>> hogy minek örülnének, mi az, ami fáj – ha ezt nem tudja egy nő, akkor nem
>> működik a kapcsolat. *Szükséges bátorítani a férfit és megtanítani arra,
>> hogy hogyan szeresse menyasszonyát, feleségét! Székely János még azt is
>> hangsúlyozta, hogy egy szép házassághoz nagy szív kell, kell tudni
>> megbocsátani. A házasság olyan, mint két dallam együttes szimfóniája.*
>>
>>    - Ha Isten ennyire szeret, miért nem tapasztalom?
>>
>> *Az Úristen nagyobb, mint az érzések, egy házasságban sem mindig lángol a
>> szerelmi érzés – az Istennel való kapcsolat is ehhez hasonló. *Személyünk
>> legmélyén nem az érzések vannak, ha megyünk az Úristen felé, elveszítjük az
>> érzéseinket – le kell ereszkednünk a mélybe; lényünk legmélyén Ő van jelen!
>>
>> A kérdések végén Székely János egy *különleges áldás*ra hívta az oltár
>> elé azokat a fiatalokat, akik szerzetesként vagy papként szeretnék Istennek
>> átadni önmagukat. A Fatimai Boldogasszony-templom oltára előtti lépcsősort
>> teljes hosszában betöltötték a szerzetesi hivatásra készülő zarándokok,
>> akikre Székely János áldását adta. Ezután mindazokat is áldásában
>> részesítette, akik a családos élet mellett döntöttek.
>>
>> ***
>>
>> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2599.jpg>
>>
>> A szentmisében elhangzott* tékozló fiú történeté*ről beszélve Székely
>> János feltette a kérdést, hogy* vajon az Isten ennyire balga, hogy az
>> apához hasonlóan odaadja mindenét fiainak? Isten, ahogyan a szentmise
>> prédikációjában elhangzott, az emberre bízza az egész Földet, annak
>> ellenére, hogy látta, hogy mennyi szörnyűség fog történni; a szülőkre bízza
>> a gyermekeket, tudva, hogy mennyi sérülést fognak átörökíteni. Isten mégis
>> a legnagyobb kincset bízza az emberre *– fogalmazott Székely János – az
>> életet.
>>
>> Bűneink nem könnyű kis kalandok, miután minden megy a maga útján – az az
>> életünket tékozolja; veszítünk szemünk csillogásából – mutatott rá. Majd az
>> evangéliumi történet egy-egy mozdulatát emelte ki: a fiú nyomorúságai
>> közepette rögtön visszaindul az atyai házba – jó lenne, ha mi bennünk is
>> mindig megszületne ez a döntés – buzdított, majd kiemelte az apa
>> magatartását.
>>
>> *Messziről meglátja a fiát – mert várta, talán minden délután kiült a ház
>> elé. Nem azért engedi el, mert mindegy volt neki – lélekben a fiával van
>> pokoljárása közben is.*
>>
>> Éppen így Isten házában mi sem vagyunk váratlan vendégek; minket is vár,
>> rendkívül örül annak, hogy itt vagyunk ezen a találkozón – mondta Székely
>> János.
>>
>> Az apa fia elé fut – a felnőtt férfiak soha nem futottak az ókori
>> keleten: az Isten megfeledkezik méltóságáról, nyakába borul, és átöleli őt
>> – hívta fel a figyelmet.
>>
>> *Csak a fiát látja: halott volt és életre kelt, elveszett de megkerült –
>> Ilyen az Isten tekintete! Így vár bennünket, kitárt karokkal, nem kívülről
>> figyeli az életünket, hanem belülről éli át.*
>>
>> Székely János beszédének végén Szent Ágoston egy gondolatát elevenítette
>> fel:* Isten közelebb van hozzánk, mint mi önmagunkhoz, jobban szeret,
>> mint mi saját magunkat, jobban ismer.* Ezután hozzátette: Az Ő tekintete
>> nem megalázó, hanem szerető!
>>
>> ***
>>
>> Székely János a szentmise után elmondta, hogy nagyon jól érzi magát, még
>> soha nem vett részt ilyen találkozón, bár Częstochowában márt járt lengyel
>> zarándokokkal, ahol a megérkezésre százerre nőtt a létszám. Ennyi fiatalt
>> énekelni, imádkozni azonban még nem látott, amelyet nagy kincsnek tart. Az
>> interjúban hangsúlyozta, hogy az egyház ezt is ünnepli ezen a találkozón.
>>
>> Ideérkezéséről *a püspök elmesélte, hogy Budapestről indultak biciklivel
>> egy kis közösséggel, az első és az utolsó napon vett részt. Nagy öröm volt
>> számára a fiatalokkal együtt lenni. *A találkozón jelen lévő fiatalok
>> csillogó tekintete a püspök szerint annak bizonysága, hogy az evangélium
>> igaz; amikor egy ember befogadja azt, az a lényére és arcára is „kiül”. *Jézus
>> *soha nem elvesz, hanem kiteljesít, hiszen *azért jött, hogy „életük
>> legyen, és bőségben legyen” *– mondta Székely János. Az evangéliumot egy
>> dallamhoz hasonlította, amelyet ha az ember meghall, ha arra
>> rátalál,  akkor érzi, hogy boldog, hogy a helyén van a világban. *A
>> fiatalok most ezt élik át – fogalmazott –, hogy a helyükön vannak,
>> közösségben Istennel, egymással; ez ragyog rajtuk. *
>>
>> Székely János nemcsak katekézisében említette a szerető Jézus tekintetét,
>> hanem kérdésünkre is arról beszélt, hogy *az irgalmas Jézus képében az a
>> fantasztikus, hogy bennünket néz; hogy engem néz. Hogy szeretettel belelát
>> az egész életem mélységeibe – hogy ismer engem, felemel és tisztítani akar,
>> magához akar hívni.* Székely János elmondta, hogy a találkozó
>> nyitószentmiséjén csak Jézus tekintetét nézte, az oltár mögött elhelyezett
>> képre tekintett.
>>
>> Az átalakulás gondolatánál, fogalmánál maradva úgy fogalmazott, hogy *ha
>> egy fiatal kilép a kényelemből és mer közeledni a szegények, cigányok felé,
>> vagy ha elmegy Afrikába, és megtapasztalja, hogy nincs ivóvíz, nincs
>> iskola, ruha, ha szembesül az emberi nyomorúsággal, az teljesen
>> átalakíthatja a lelket*. Sokszor közömbösek, távolságtartóak vagyunk,
>> vagy félelemből nem merünk odalépni a szenvedők felé – mutatott rá.
>> Emlékeztetett arra, hogy *számára is meghatározó élmény volt
>> szembesülnie unokatestvére szenvedésével, betegségével (a katekézisben
>> elmondta, hogy vastüdővel élt, ő maga sokat járt be hozzá a kórházba). *
>>
>> <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=71149&img=o_IMG_2623.jpg>
>>
>> A kérdésre, hogy* mi segítheti a magyar fiatalokat abban, hogy hitük
>> megerősödjön,* Székely János elsőként* a 20. század sérülései*re hívta
>> fel a figyelmet, és arra, hogy* a tragédiák*at máig sem tudtuk
>> feldolgozni. *Szükség lenne arra, hogy lassanként talpra álljunk
>> – mondta –, valamint arra, hogy keresztjeinket fel merjük venni, Jézusra
>> tudjunk támaszkodni, és elhagyjuk a depressziós, elkeseredett állapotunkat.
>> *Szükség lenne továbbá tisztánlátásra, hiszen *a mostani világ nagyon
>> kaotikus, a fiatalok nehezen igazodnak el. *
>>
>> Mindazonáltal keresik a lelki mélységet, éppen ezért az egyház feladata,
>> hogy behívja őket, hogy ne csak a homlokzatot mutassuk, a külsődleges
>> programokat. Sokszor ezek mögül hiányzik az aranyfedezet, *az imádság
>> öröme és az egymás segítése. Jó lenne ezt az aranyfedezetet erősíteni, és
>> visszatérni a forráshoz. *
>>
>> Székely János zárásként elmondta, hogy a találkozón szeretne eljutni az
>> Irgalmasság-bazilikához, valamint szívesen megáll ott, ahol fiatalok
>> énekelnek, örülnek egymásnak, hiszen a közösen átélt megtisztulás-élmény a
>> szentgyónás által a közös örömben is megmutatkozik.
>>
>> Fotó: Merényi Zita
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160729/5d6b9a59/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl