[Grem] Szilvay G.: 'Mit akar Ferenc ppa?' / F. ppa legfrissebb sajttjkoztatja utni gondolatok

drtoth.z.j at t-online.hu drtoth.z.j at t-online.hu
2016. Aug. 8., H, 13:10:08 CEST


  Kedves Mőci!

Azt kellene megkérdezni Ferenc pápától - ha éppenséggel nem egy
ügyesen becsempészett ellenpápáról van szó - hogy melyik páholynak
tetszik tagja lenni?

Üdv: Zoltán

Idézet (Emoke Greschik <greschem at gmail.com>):

> Mit akar Ferenc pápa?[1]
>
>
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160802_szilvay_gergely_mit_akar_ferenc_papa
>    2016. augusztus 2. 12:35
>
>    Sokan kopaszodnak mostanában a rengeteg fejvakarástól, amire Ferenc
> pápa kijelentései miatt vetemednek.
>     
>
>
>     Sokan kopaszodnak mostanában a rengeteg fejvakarástól, amire
Ferenc
> pápa kijelentései miatt[2] vetemednek. A pápa a krakkói Katolikus
> Ifjúsági Világtalálkozóról hazafelé menet a legnyíltabban feltett
> kérdésre, miszerint miért is nem emlegeti az iszlámot a terrorizmus
> vonatkozásában, azt felelte[2], hogy azért, mert sok a
bűncselekményeket
> elkövető rossz katolikus is, minden vallásnak megvannak a maga
> fundamentalistái, s az iszlám nem okolható a nevében elkövetett
> terrorizmusért, aminek leginkább a személytelen gazdaság és a
szegénység
> az oka.
>
>     Az alábbiakban arról lesz szó, vajon kerülhetnek-e konfliktusba
> egyetemes értékek a politikai szükségszerűséggel; hogy a
hajthatatlan
> szent vagy a gyakorlatias realista-e a felelősségteljesebb; és hogy
> vajon maga Ferenc pápa egy naiv szent vagy egy ravasz diplomata-e
inkább.
>
>     Az iszlám nevében elkövetett terrorizmussal kapcsolatban Ron
Dreher
> fogalmaz igen találóan[3] az American Conservative hasábjain[3]: a
> mindennapi bűncselekményeket elkövető keresztényeket azért
tévedés
> párhuzamba állítani az iszlámra hivatkozó terroristákkal, mert a
> mindennapi bűncselekmények az emberi természetből fakadnak.
> Következésképpen a világ minden társadalmában előfordulnak. A
legjobb,
> legtökéletesebb szentjelölt sem hibátlan.
>
>     RON DREHER HOZZáTESZI: EGY PáPáTóL MEGLEPő, HA A TERRORIZMUS
> KAPCSáN NEM AKARJA MEGLáTNI A VALLáSI INDíTTATáST, éS MINDENKéPP
ANYAGI
> OKOKRA AKARJA AZT VISSZAVEZETNI, MIKöZBEN SZEGéNYEK TöMEGEI BíRNAK
> MEGLENNI HASONLóAN ERőSZAKOS FELLéPéS NéLKüL A VILáGBAN. VéGüL
úGY
> SóHAJT FEL:/ „NEM TUDOM ELDöNTENI, MELYIK A NYUGTALANíTóBB: HA A
PáPA
> TéNYLEG NEM LáTJA, MIBEN TéVED, VAGY HA CSAK DIPLOMáCIAI OKOKBóL
MONDJA
> AZT, AMIT MOND.”/
>
>     NEM JöTT BE AZ EGYSZERűSéG
>
>     És ez a mondat az egyik legsúlyosabb dilemmát veti fel a
> kereszténységgel kapcsolatban. NAGYANYáM JEGYEZTE MEG A MINAP: HA
AZZAL
> A NAIV JóSáGGAL PRóBáLNáNK MEG IRáNYíTANI A VILáGOT, AMI A PáPA
> SZAVAIBóL áRAD, NEM SOKáIG MARADNA MEG AZ EMBERISéG. Cinikus
> kiábrándultság vagy derűs életbölcsesség ez? Lehetne akármelyik
is,
> vérmérséklettől függően. Mindenesetre NAPONTA JELENNEK MEG AZ
úJABB[4]
> éS úJABB[5] CIKKEK SZERTE A VILáGBAN, AMELYEK AZT A KéRDéST TESZIK
FEL:
> MI A BAJ FERENC PáPáVAL, MIT GONDOLJUNK A PáPA SZAVAIRóL?
>
>     Ha csak a kommunikációs stílust veszem, annyi biztosan
elmondható,
> hogy BAJ VAN[4] AZZAL A PáPáVAL, AKINEK MINDEN SZAVáT MAGYARáZNI
KELL.
> Azokat a szavait ráadásul, amelyeket éppen egyszerűnek és
közérthetőnek
> szánt − hogy ne kelljen azokat magyarázni, mint elődei esetleg túl
> akadémikus és körültekintő megszólalásait. MéGSE NORMáLIS, HOGY
A PáPA
> ELEJT EGY FéLMONDATOT, AZTáN A VáRATLAN FéLREéRTELMEZéS-CUNAMIT A
> VATIKáNI SAJTóIRODA MEG MINDENFéLE öNJELöLT PUBLICISTA PRóBáLJA
RENDBE
> TENNI. SOK LESZ AZ áLLANDó VERBáLIS TAKARíTáSBóL. Az
> egyszerűsítés-projekt tehát nem jött be.
>
>     DIPLOMáCIA éS öRöK éRTéKEK
>
>     LEGUTóBB ITTHON EGY JEZSUITA SZERZETES INDíTOTT A FACEBOOKON
> EGYFAJTA „SEGéDLETET”[6] AZOKNAK, AKIK NEM éRTIK A PáPáT. MINT
íRJA: /„A
> PáPA SPIRITUáLIS VEZETő. A POLITIKAI, A GAZDASáGI, A TöRVéNYI, A
> HADáSZATI KERETEK áTALAKíTáSA NEM AZ ő FELADATA. AZ ő FELELőSSéGE
A
> HELYES SPIRITUáLIS VáLASZRA SERKENTENI, A MAGA RéSZéRőL EZT MEGADNI.
A
> TöBBI SZEREPTéVESZTéS”./
>
>     EGYRE TöBBEN VANNAK azért, AKIK a pápa tetteit és
megnyilatkozásait
> inkább A NYUGATI PROGRESSZíV ELITEK FELé VALó MEGFELELéSI
KéNYSZERKéNT,
> VAGYIS RAVASZ EGYHáZI DIPLOMáCIAKéNT  éRTELMEZIK. Mintha Ferenc és a
> mögötte állók ettől remélnék, hogy visszafogadtatnak a szalonokba
és
> újra megtelnek a templomok (tévednek[7]). A verbális diplomácia nem
> ördögtől való dolog, de talán nem a Ferenc-féle iskola a legjobb
> alkalmazása.
>
>     A PáPASáG MINDIG IS MESTERE VOLT ANNAK, HOGY AZ áLTALA VALLOTT,
öRöK
> éS EGYETEMES ERKöLCSI éRTéKEK MELLETT HAJTHATATLANUL KIáLLJON éS
AZOKAT
> üGYES DIPLOMáCIáVAL KéPVISELJE. NéHA AZONBAN BECSúSZTAK HIBáK,
HISZEN A
> PáPAI DIPLOMáCIáT IS EMBEREK CSINáLJáK. AZ OSTPOLITIK PéLDáUL
> EGYéRTELMűEN ZSáKUTCA VOLT[8]. ÉS FERENCNéL IS AZ OSTPOLITIK
TúLSáGOSAN
> HIPPI HOZZááLLáSáT VéLEM FELFEDEZNI.
>
>     Lehet-e kritizálni[9] a pápa szavait, a Vatikán lépéseit? Az
> egyházpolitikát minden bizonnyal lehet. A pápa szavait is. Egyszer
egy
> konferencián – írja[10] George Weigel, II. János Pál
életrajzírója – egy
> katolikus filozófus megjegyezte: ha a pápa azt mondaná, kettő meg
kettő
> az öt, ő hinne neki. Azonban EGY MáSIK KATOLIKUS FILOZóFUS AZZAL
> VáLASZOLT NEKI: /„HA A PáPA KIJELENTENé, HOGY KETTő MEG KETTő AZ
öT,
> NYILVáNOSAN AZT MONDANáM: TALáN FéLREéRTETTEM ŐSZENTSéGéT.
MAGAMBAN
> UGYANAKKOR IMáDKOZNéK, HOGY JöJJöN MEG A JóZAN ESZE.”/
>
>     POLITIKAI TEOLóGIA
>
>     Lehet azzal jönni, hogy a pápa nem engedhet a keresztény elvekből
és
> elsősorban nem politikus, hanem spirituális vezető, na de akkor ebből
mi
> következik? Hogy van keresztény erkölcs és attól függetlenül egy
> politikai erkölcs? Mert akkor felesleges a kereszténységre hivatkozni
a
> politikában (kivéve, ha a politikai termék megkívánja, ugye). És
akkor
> viszont felesleges számon kérni a politikusokon a keresztény elveket.
> Mielőtt A BALOS OLVASóK nekiállnak ujjongani: ez nem csak azt
jelentené,
> hogy okafogyott a „keresztény politika” abortuszellenzéstől
vasárnapi
> zárva tartásig; hanem azt is, hogy ők sem olvashatják rá a pápa
szavait
> Orbán Viktor fejére. HIáBA HANGOZTATJáK UGYANIS, HOGY A PAPOK NE
> POLITIZáLJANAK: LáTHATóAN IMáDJáK, HA A PAPOK (éPPENSéGGEL A
PONTIFEX
> MAXIMUS, FERENC) éPP AZ ő SZáJUK íZéNEK MEGFELELőEN FOGLALNAK
áLLáST
> POLITIKAI KéRDéSEKBEN.
>
>     Élesen elválasztani egymástól tehát vallási (vagy akármilyen,
pl.
> felvilágosult, humanista, szekuláris, stb.) és politikai etikát:
> öntökönlövés, minden oldal részéről. Szőnyegnek kihúzása,
talajnak
> elvesztése egymás számonkérésének lehetősége alól. SOKAN
IRTóZNAK A
> POLITIKAI TEOLóGIáTóL, DE ETTőL MéG, AHOGY RICHARD WEAVER íRTA: AZ
> ESZMéKNEK KöVETKEZMéNYEI VANNAK[11]. A VALLáSI MEGGYőZőDéS PEDIG
RéSZBEN
> ESZME, AMIBőL FAKADNAK ETIKAI KöVETELMéNYEK. Ebből nem az
következik,
> hogy senki sem keresztény, akinek nem sikerül mindezt mindig, minden
> körülmények között betartania (ezt imádják a fejükre olvasni
azzal, hogy
> képmutatóak). Csak EGY MéRCéT JELENT, AMI AKKOR IS MéRCE, HA éPP
> ELBUKUNK, ESETLEG TARTóSAN NEM TUDUNK HOZZá FELNőNI.
>
>     Van itt még egy baj: ugyan funkcionálisan JOGOS A SPIRITUáLIS éS
> POLITIKAI VEZETéS ELVáLASZTáSA, AZAZ A CIVITAS DEI éS A CIVITAS
TERRENA
> MEGKüLöNBöZTETéSE, de Gelasius pápa kétkard-elméletétől VII.
Gergely
> pápa /Dictatus papae/-ján át VIII. Bonifác /Unam Sanctam/
bullájáig,
> amelyek megfogalmazták a két hatalom különbségét, mindegyik
vallotta,
> hogy a spirituális felette áll a világi-politikainak. A kettő
> konfliktusában tehát a spirituálist illeti az elsőség. Ezek persze
már
> régen voltak, de a józan ész mégsem hajlandó azt elfogadni: ha egy
> spirituális és egy politikai vezetőnek ugyanazon kérdésben ütközik
az
> álláspontja, akkor mindkét álláspont ugyanannyira érvényes.
>
>     Magyarán  HA FERENC PáPA MOND VALAMIT BEVáNDORLáS- VAGY
> TERRORIZMUS-üGYBEN, éS MONDJUK MAGUKAT VALAMENNYIRE KERESZTéNYNEK
NEVEZő
> POLITIKAI VEZETőK HOMLOKEGYENEST MáST MONDANAK, AKKOR A KETTő
EGYSZERRE
> BIZTOS NEM LEHET IGAZ, MéG AKKOR SEM, HA A KéTFéLE VEZETőI POZíCIó
MáS
> SíKON MOZOG, MáSRA VONATKOZIK. Az én fejemben legalábbis sehogy sem
> férne ez bele.
>
>     Bevallom, már II. János Pál és XVI. Benedek idejében is ugyan
> egyetértőleg, de szkeptikusan hallgattam a folyamatos
békefelhívásokat a
> különféle kisebb-nagyobb diplomáciai, politikai vagy háborús
> konfliktusok esetén. Persze, fontos a békés megoldás; és mit tehet
mást
> egy pápa, mint hogy felszólít a konfliktusok békés rendezésére? De
> könnyű felszólítani általánosságban a békés rendezésre, mint
tető alá
> hozni. A pápák ilyenkor kissé kibicelnek: nem övéké a döntés
> felelőssége, szavaikat mégis ráolvassák a döntést hozó
politikusokra,
> akik – szemben a pápával – gúzsba kötve táncolnak.
>
>     Talán ez a különbség: hogy a konfliktusok élesebben jelentkeznek
a
> mindennapi politikában, mint Ferenc pápa szintjén, az érintett
> döntéshozók pedig gúzsba kötve táncolnak. TISZTELETRE MéLTó A
PáPA
> RéSZéRőL A HAJTHATATLAN KIáLLáS BIZONYOS éRTéKEK MELLETT, DE A
POLITIKUS
> ERőFESZíTéSEI IS TISZTELETREMéLTó, AMELLYEL ZAVAROS PSZICHOLóGIAI
> HELYZETEKBEN, AZ ELLENéRDEKELTEKRőL SZóLó FéLINFORMáCIóK
KöZEPETTE,
> EGYMáSSAL KONFLIKTUSBAN LéVő éRTéKEKET TALáN MéRLEGELVE PRóBáL
DöNTéST
> HOZNI, ITT éS MOST, FORRó HELYZETBEN, creatio ex nihilo. Ez a régi,
> klasszikus, szent ágostoni dilemma, amit még nem sikerült feloldania
az
> emberiségnek, minthogy olyannyira szeretett világunk mégiscsak
> tökéletlen. Ez a tökéletlenség pedig gyakran feloldhatatlan
> feszültségeket rejt magában, amelyeket nem kezelni kell, hanem
> megtanulni velük együtt élni. 
>
>     NAIV IDEALIZMUS éS REALISTA JóZANSáG
>
>     AZ EGéSZ KéRDéSKöR VéGSő SORON ODA LYUKAD KI, HOGY LEHETüNK-E
NAIVAN
> IDEALISTáK, AMINEK A KöVETKEZMéNYE AZ „UTáNAM AZ öZöNVíZ”
(ALIAS:
> MINDENKIT BE KELL FOGADNI, HA öSSZE IS OMLIK A NYUGATI CIVILIZáCIó),
éS
> EZZEL MONDJUK SZENTTé VáLUNK; VAGY LEGYüNK REALISTáN JóZANOK, éS
AKKOR
> AZT _KOCKáZTATJUK_, HOGY TALAJT VESZTüNK, ALKOHOLISTA éS
HATALOMMáNIáS,
> MACCHIAVELLISTA CINIKUSOK LESZüNK. (Tátikásoknak: igen, ez egy
maxweberi
> dilemma.)
>
>     MEGOLDáS NINCS, CSAK áLTALáNOS IRáNYELV: öRöK éRTéKEK
FIGYELEMBE
> VéTELE, NEM A RóLUK VALó LEMONDáS, S EGYBEN ANNAK ELFOGADáSA, HOGY
NEM
> LEHET AZOKAT MINDIG EGYENEST KéPVISELNI, AZONNAL áTüLTETNI A
> GYAKORLATBA. VAGY HOGY öRöK éRTéKEK KöZöTT IS LEHET KONFLIKTUS.
Aztán a
> gyakorlatban mindez hol így, hol úgy sikerül. MARAD A BIZALOM AZ
> IRGALOMBAN.
>
>     FERENC PáPA elsőre talán inkább a szimpatikus, naiv idealista
> figuráját hozza, ám lehet, hogy ennek diplomáciai okai is vannak.
> Mindamögött, amit mond, éppannyira vannak egyházpolitikai és
diplomáciai
> megfontolások, mint amennyire naivan egyszerűnek és szentnek tűnnek
> mondatai. Pápasága elejétől fogva a vatikáni játék a
következőképp néz
> ki: itt van a szerethető, tiszta pápa, s szemben vele a rossz, korrupt
> vatikáni adminisztráció. Ferenc a jó, akik pedig mögötte pucolják
a
> dolgokat, azok a rosszak. Az ő magyarázataik (például a pápa
szavainak
> értelméről) már úgysem hatnak olyan messze. A decentralizálást
hirdető
> római püspök elődeinél jóval rövidebbre fogta a gyeplőt, és
ugyan díszes
> ruhákat nem hajlandó felvenni, SOKKAL INKáBB VISELKEDIK ABSZOLúT
> URALKODóKéNT[12], MINT ELőDEI.
>
>     A PáPAI KOMMUNIKáCIóS VONAL ELSő NAPTóL KEZDVE A HIPPI
ATTITűDöT
> KéPVISELI: BéKE, ZöLDSéG, SZERETET. ÉPPENSéGGEL HELYéNVALó, CSAK
> EGYOLDALú. Kár lenne kétségbe vonni, hogy a pápa őszintén gondolja
> mindezt. Ugyanakkor ő IS TUDJA, HOGY AKIT A FöLDöN KéPVISEL, AZ AZT
IS
> MONDTA: /„LEGYETEK OKOSAK, MINT A KíGYó”./ Mindenesetre, AMIKET A
> VILáGTALáLKOZóRóL HAZAFELé MONDOTT, AZOK A KIJELENTéSEK NEM
áLLJáK MEG A
> HELYüKET, AKáR EGY NAIV SZENT, AKáR RAVASZ DIPLOMATA MONDTA őKET.
(Egy
> ravasz diplomata úgyis hozhatja a naiv szent figuráját, ha arra van
> szüksége.)
>
>     A naiv szentek és a ravasz diplomaták konfliktusát egyébként
> megfogalmazhatjuk a később szentté avatott V. Szent Celesztin pápa
és
> utódja, VIII. Bonifác eltérő attitűdjének konfliktusaként is.
Celesztin,
> a pápai trónra halogató kompromisszum által ültetett erdei remete
pár
> hónap után lemondott. Utóda, VIII. Bonifác elzáratta. Celesztin tuti
> szent volt, Bonifácot senki nem meri szentté avatni. De a naiv szent
és
> a ravasz diplomata közül utóbbi volt a rátermettebb vezető − bár
Dante a
> pokolban szerepeltette őt az Isteni színjátékban. Celesztin tudta,
hogy
> ő maga alkalmatlan, és bizonyára nagyszerű ember lehetett. Mégis:
> vezetők között jobban becsülöm a bonifácokat, mint a celesztineket.
>
>
>
>   *       Mandiner Szilvay Gergely: Mit akar Ferenc pápa?[13]
>
>              
>
>
>
>   *        
>   *        
>   *        
>
>
>
>   *              29[14]
>        3[14]
>
> A bejegyzés trackback



Hivatkozások:
-------------
[1]  
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160802_szilvay_gergely_mit_akar_ferenc_papa
[2]  
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160801_ferenc_papa_vannak_eroszakos-katolikusok_is?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[3]  
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160802_rod_dreher_mi_a_baj_ferenc_papaval?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[4]  
http://www.crisismagazine.com/2016/problem-unofficial-francis?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[5]  
https://www.catholicvote.org/the-popes-dangerous-reaction-to-islamic-extremism/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[6]  
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20160801_sajgo_szabolcs_sj_nem_ertem_a_papat_1?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[7]  
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20141014_sandro_magister_homoszexualitas_es_abortusz_mit_gondol_a_harmadik_vilag?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[8]  
http://www.firstthings.com/web-exclusives/2016/07/the-ostpolitik-failed-get-over-it?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[9]  
https://eppc.org/publications/what-popes-can-and-cant-do/?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[10]  
http://www.firstthings.com/web-exclusives/2014/01/what-popes-can-and-cant-do?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[11]  
https://en.wikipedia.org/wiki/Ideas_Have_Consequences?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[12]  
http://kereszteny.mandiner.hu/cikk/20140427_sandro_magister_az_utolso_papa_kiraly?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[13]  
http://mandiner.blog.hu/2016/08/02/mit_csinal_ferenc_papa?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201608
[14]
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20160808/969af7ce/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl