[Grem] iszlám tolerancia, lábmosás / Re: F. pápával kapcsolatos csúsztatás korrekciója + a pápai tévedhetetlenség érvényességének pontosítása

Gy Greschik gy.greschik at teguec.com
2016. Aug. 6., Szo, 17:29:35 CEST


Kedves Ádám!  

Két gondolatot korrekciót engedj meg!
Ha esetleg tévednék (magam sohasem olvastam a 
Koránt vagy beszélgettem hitbeli kérdésekról muzulmánnal), 
javítsatok.  

1. 
Az iszlám nagyon befogadó és humánus, de csak a 
muzulmánokkal szemben.  Aki nem az és nem akar az „igaz” 
útra térni, azokkal szemben a tolerancia csekély.  Nemcsak 
alacsonyabbrendűek (ez más vallásban is van így -- ld. 
judaizmus) hanem szolga- ill. különadókkal kiváltható 
„szabad” állapot közötti válaszút elő állíthatók, esetenként 
kényszeríthetők és ellenkezés esetén megölhetők, vallásuk 
terjesztése számukra tiltható (mondjuk ez Izraelben is elvileg 
így van, ha jól tudom).  Ezek a „keményebb” törvények akkor 
kötelezők a muzulmánokra, ha mohamedán helyen élnek.  Amennyiben 
egy muzulmán kisebbségben él, rá más, a nem „igazhitűekkel” 
szemben enyhébb törvények vonatkoznak.  

2. 
A szertartásos nagycsütörtöki lábmosás eredeti liturgikus 
szimbolikája az apostoli (püspöki/papi) hivatás, meghívatás 
továbbadását is magába foglalja.  Ezért 12 férfi lábát (volt) 
szokás megmosni.  Manapság, ahogy a jelek kopnak és felejtődnek, 
ez a szertartás is a „de szép kedves kifejezése a szolgáló 
szeretetnek” kategóriába csúszik bele, a beleértett szeretet-
kapcsolat krisztusi sajátosságaiz is zárójelbe téve.  
Utóbbi irányt tekintve nincs kivetni való abban, ha Ferenc pápa 
többek között muzulmánok, vagy éppen hitetlenek lábát mosogatja.  
Akár Medgyessy Pétert is társul hívhatná, hogy együtt mossák 
meg Gyurcsány Ferenc és Lendvai Ildikó lábát -- az is száp 
és aranyos kifejezése volna a szolgáló szeretetnek.  
Talán még evangelizációs hatása is volna.  A kérdés az, 
hogy egy szertartás során hogyan viszonyuljunk a liturgia 
szimbolikájához -- azt szabad művészi kifejezés egyik 
porondjának tekintjük, vagy a II.Tessz.2:15-öt követjük. 

Üdvözlettel, 

G. Gy. 


On Sat, 6 Aug 2016, Ádám Krúdy wrote:

> Ettől még áll a kérdés:
> Miért kell neki bárkinek a kezét csókolgatni? Számtalan egyéb lehetősége is
> lett volna kifejeznie a jóindulatát, nyitottságát...
> Az sem világos, hogy miért kellett migránsok lábát mosogatnia. Olyanokét,
> akik még csak nem is keresztények (tudtommal).
> 
> Ha annak idején, amikor a muszlimok először próbáltak Európa felé
> terjeszkedni, II. Orbán pápa nem keresztes hadjáratot szervez, hanem elment
> volna a muzulmánokkal toleránskodni, akkor Európában már jó ideje minaretek
> állnának. Ki tudja, talán már a kereszténység is eltűnt volna, vagy valami
> bujkáló apró szekta lenne.
> 
> A muszlimok soha nem lesznek humánusak, befogadók, elfogadók. Ők hódítanak.
> 
> Üdvözlettel:
> 
> Krúdy Ádám
> 
> 2016. augusztus 6. 12:33 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>       Kedves Lista!
> 
> A listán Ferenc pápával kapcsolatosan megjelent két küldeményben  (egy
> egy-két héttel ezelőtti cikk, és egy tegnap megjelent nyílt levél)
> csúsztatást találtam.
> 
> A csúsztatás:  Ferenc pápa megcsókolta egy zsidó bankár kezét.
> Igazság:    "Pope Francis kisses the hand of holocaust survivor Sonia
> Tunik-Geron during a ceremony at the Hall of Remembrance in the Yad
> Vashem Holocaust memorial, in Jerusalem, Monday, May 26, 2014."
> 
> Lehetséges, hogy az illető holokauszt túlélő valóban bankár, de csúnya
> csúsztatás a bankári minőségét említeni, míg az egyéb körülményeket
> nem, tehát, hogy Ferenc pápa a holokauszt-túlélő kezét csókolta meg a
> Yad Vashem holokauszt emlékműnél.
> 
> Továbbá a pápai tévedhetetlenség, csak a pápa ex cathedra
> nyilatkozataira érvényes. Ferenc pápának a migrációval kapcsolatban
> kifejtett álláspontja, nem tartozik ebbe a kategóriába.
> 
> Szeretettel,
> Emőke / Mőci
> 
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
> 
> 
> 
> 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról