[Grem] F.ppa / a csaldszindust megnyit szentmise homilja
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Okt. 4., V, 22:01:49 CEST
Ferenc pápa homíliája a családszinódust megnyitó szentmisén
2015. október 4. vasárnap 18:10
http://magyarkurir.hu/hirek/ferenc-papa-homiliaja-csaladszinodust-megnyito-szentmise
A Szentatya homíliája a püspöki szinódus 14. rendes közgyűlését megnyitó
szentmisén a Szent Péter-bazilikában, 2015. október 4-én.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=64470&img=o_4.jpg>
„Ha szeretjük egymást, Isten bennünk marad, és szeretete tökéletes lesz
bennünk” (1Jn 4,12).
Úgy tűnik, mintha a mai [27. évközi] vasárnap olvasmányait egyenesen az
egyháznak erre a kegyelmi eseményére, vagyis a püspöki szinódus családdal
foglalkozó rendes közgyűlésére választották volna, amely ezzel a
szentmisével veszi kezdetét.
*A szentírási szövegek* három témára irányítják figyelmünket, ezek pedig*:
a magány drámája, a férfi és nő közötti szeretet és a család.*
*A magány*
Ádám, miként az olvasmányban hallottuk, a paradicsomban élt, nevet adott
minden teremtménynek, s ezáltal uralmat gyakorolt felettük, ami megmutatja
az ő vitathatatlan és páratlan felsőbbrendűségét, de ennek ellenére egyedül
érzi magát, mert „nem talált segítőtársat, aki hasonló lett volna hozzá”
(Ter 2,20), és megtapasztalta a magányt.
*A magány, a magány drámája ma is sok férfit és nőt sújt. Gondolok azokra
az öregekre, akiket még szeretteik és saját gyermekeik is magukra hagytak.
Gondolok az özvegyekre, azokra a férfiakra és nőkre, akiket elhagyott a
feleségük vagy a férjük, arra a sok-sok emberre, akik ténylegesen úgy
érzik, hogy egyedül vannak, hogy nem érti és nem hallgatja meg őket senki.
Gondolok az elvándorlókra és a menekültekre, akik háborúk és üldöztetések
elől menekülnek; azután a megszámlálhatatlan fiatalra, akik a fogyasztás, a
„használd és dobd el”, a kiselejtezés kultúrájának áldozatai.*
Ma *a globalizált világ ellentmondásosságában élünk, ahol sok luxuslakást
és felhőkarcolót látunk, de egyre kevésbé* látjuk* az otthon és a család
melegét;* *rengeteg ambiciózus tervünk van, de kevés időnk, hogy éljünk
azzal, amit már megvalósítottunk. A szórakozás számtalan kifinomult formája
mellett egyre üresebb az ember szíve; millió élvezet, de kevés** szeretet;*
rengeteg szabadság, de kevés önállóság…* Egyre nő azok száma, akik egyedül
érzik magukat, de azoké is, akik önzésbe, búskomorságba, romboló erőszakba,
a gyönyör és a pénzisten rabszolgaságába zárkóznak.*
Ma bizonyos értelemben Ádám tapasztalatát éljük át: az óriási hatalmat nagy
magány és sebezhetőség kíséri; és a család ennek a tükörképe. Az emberek
egyre kevesebb komolysággal törekednek arra, hogy szilárd és szeretetben
termékeny kapcsolatot létesítsenek, olyat, amely kitart egészégben és
betegségben, jólétben és szegénységben, jó- és balsorsban. *A tartós,
hűséges, lelkiismeretes, stabil és termékeny szeretetet* *egyre jobban
kigúnyolják és elavult dolognak tartják. *Úgy tűnhet, hogy éppen *a
legfejlettebb társadalmak azok, ahol a legkisebb a születési arányszám, és
a legmagasabb az abortusz, a válás, az öngyilkosság, a környezeti és
társadalmi szennyezés aránya.*
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=64470&img=o_7.jpg>
*A férfi és nő közötti szeretet*
Az olvasmányban még azt is hallottuk, hogy *fájdalom járja át Isten szívét,
amikor látja Ádám magányát, és azt mondja: „nem jó az embernek egyedül
lennie: alkotok neki segítőtársat, aki hozzá hasonló” *(Ter 2,18). Ezek a
szavak rámutatnak arra, hogy *az ember szívét semmi más nem teszi boldoggá,
csak egy olyan szív, amely hozzá hasonló, amely megfelel neki, szereti, és
kiemeli **magányából s egyedüllétéből*. Arra is rámutatnak, hogy Isten nem
szomorúságra vagy egyedüllétre, hanem* boldogságra teremtette az embert,
arra, hogy megossza életét egy másik személlyel, aki kiegészíti őt, hogy
megélje a szeretet csodálatos tapasztalatát: vagyis azt, hogy szeret és őt
is szeretik, hogy meglássa termékeny szeretetét gyermekeiben*, ahogyan a ma
hallott zsoltár is mondja (vö. Zsolt 128).
*Ez Isten álma szeretett teremtményéről: hogy lássa kibontakozását a férfi
és nő közötti szeretet egyesülésében, hogy boldognak lássa őket közös
életükben, termékenynek a kölcsönös odaadásban*. Ez ugyanaz a terv, amelyet
Jézus a mai evangéliumban összefoglal ezekkel a szavakkal:* „Isten a
teremtés kezdetén férfit és nőt alkotott. Az ember ezért elhagyja apját,
anyját, a feleségéhez csatlakozik, és ketten egy test lesznek. Ettől kezdve
többé már nem két test, hanem csak egy”* (Mk 10,6–8; vö. Ter 1,27; 2,24).
Jézus a neki feltett költői kérdésre – amelyet valószínűleg csapdának
szántak, hogy hirtelen ellenszenvessé tegyék az emberek szemében, akik
követték őt, és akik a válást megszokott és érinthetetlen valóságként
gyakorolták – egyenesen és nem várt módon válaszol: mindent a kezdethez
vezet vissza, a teremtés kezdetéhez, hogy megtanítsa nekünk: Isten megáldja
az emberi szeretetet-szerelmet, ő az, aki egyesíti az egymást szerető férfi
és nő szívét, és egyesíti őket egységben és felbonthatatlanságban. Ez azt
jelenti, hogy* a házasélet célja nemcsak az, hogy mindig együtt éljenek,
hanem hogy mindig szeressék egymást! Jézus így helyreállítja az eredeti és
eredetet adó rendet.*
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=64470&img=o_8.jpg>
*A család*
*„Amit tehát Isten egybekötött, azt az ember ne válassza szét” *(Mk 10,9).
Ez *buzdítás a hívőknek arra, hogy győzzék le** az individualizmus és
legalizmus minden formáját, amelyek szűkkeblű önzést és attól való félelmet
leplez*nek, *hogy elfogadják a házasság és az emberi szexualitás igazi
jelentését Isten tervében.*
Ugyanis *egyedül Jézus ingyenes húsvéti szeretete őrültségének fényében
válik érthetővé az egyetlen és halálig tartó házastársi szeretet
ingyenességének őrültsége.*
Isten számára a házasság nem egy kamaszos, rózsaszín vágyálom, hanem olyan
álom, amely nélkül az ő teremtménye magányra van ítélve! Az attól való
félelem ugyanis, hogy elfogadjuk ezt a tervet, megbénítja az emberi szívet.
Paradox módon* a mai embert is* – aki gyakran gúnyolódik ezen a terven
– *vonzza
és elbűvöli minden hiteles szeretet, minden szilárd szeretet, minden
termékeny szeretet, minden hűséges és tartós szeretet.* Látjuk, hogy *a mai
ember ideig tartó szeretetfajták után kullog,* *miközben az igazi
szeretetről álmodik;* *testi gyönyörök után fut,* de *közben a teljes
odaadásra vágyik.*
Ugyanis „manapság, amikor a határtalan szabadság ígéreteit mind kiélveztük,
új értelmet kezdünk tulajdonítani a »világ szomorúságának«. A tiltott
élvezetek vonzereje a tiltás megszűntével nyomban elveszett. Egyre
szélsőségesebbé és felfokozottabbá kellett és kell ma is válniuk, de véges
voltuk miatt mégis elvész a zamatuk, mert* az ember a végtelent élvezi”
(Joseph Ratzinger: Krisztusra tekintve.* *A hit, a remény és a szeretet
gyakorlása*, Vigilia, Budapest, 2005, 52.).
Ebben a társadalom és a házasság szempontjából meglehetősen nehéz
helyzetben az egyháznak *az a feladata, hogy küldetését hűségben,
igazságban és szeretetben élje meg.*
*Küldetését hűségben kell élnie, hűségben mesteréhez, hogy pusztában kiáltó
hangként védje a hűséges szeretetet, és bátorítsa azt a nagyszámú családot,
amelyek olyan helyként élik meg házasságukat, ahol megmutatkozik az isteni
szeretet; továbbá hogy oltalmazza az élet, minden élet szent voltát;
oltalmazza a házassági kötelék egységét és felbonthatatlanságát mint Isten
kegyelmének jelét, valamint annak jelét, hogy az ember képes komolyan
szeretni.*
Az egyháznak az a feladata, hogy *küldetését igazságban élje meg,
igazságban, amely nem változik a múló divatok vagy az uralkodó közvélemény
szerint. Az igazságban, amely megvédi az embert és az emberiséget* *az
önmaga körül forgás kísértéseitől, és attól, hogy a termékeny szeretetet
meddő önzéssé, a hűséges egybekelést ideiglenes kapcsolatokká alakítsa.*
„Igazság nélkül a szeretet szentimentalizmusba süpped, és üres foglalattá
válik, amely önkényesen tölthető meg.* Ez végzetes veszély *a szeretet
számára egy* igazságot nélkülöző kultúrában*” (XVI. Benedek: *Caritas in
veritate* enciklika, 3.).
*Az egyháznak az a feladata, hogy küldetését szeretetben élje, szeretetben,
**amely nem **mutogat ítélkezőn a másikra**, hanem – anyai természetéhez
hűen – kötelességének érzi, hogy megkeresse és gyógyítsa a sérült párokat a
befogadás és az irgalmasság olajával. Az a feladata, hogy „tábori kórház”
legyen, nyitott kapukkal, hogy mindenkit befogadjon, aki segítséget és
támaszt keres, sőt az is feladata, hogy igaz szeretettel kilépjen kerítései
mögül mások felé, hogy együtt haladjon a sérült emberiséggel, hogy az
üdvösség forrásához vezesse és hozzá kapcsolja.*
Ez olyan egyház, amely tanítja és védelmezi az alapvető értékeket annak
elfelejtése nélkül, hogy „a szombat van az emberért és nem az ember a
szombatért” Mk 2,27), és hogy Jézus azt is mondta: „*Nem az egészségeseknek
kell az orvos, hanem a betegeknek. **Nem az igazakat jöttem hívni, hanem a
bűnösöket*” (Mk 2,17). Ez olyan egyház, amely az igazi, a magányból kihúzni
képes szeretetre nevel, és nem feledkezik meg arról, hogy küldetése arra
szólítja, hogy *a sérült emberiség jó szamaritánusa* legyen.
Emlékszem* Szent II. János Pál*ra, amikor ezt mondta:* „A tévedést és a
rosszat mindig el kell ítélni és le kell győzni; de az embert, aki elesik
vagy megtéved, meg kell érteni és szeretni kell. […] Nekünk szeretnünk kell
a korunkat és segítenünk kell korunk emberét” *(*Beszéd az Olasz Actio
Catolicához*, 1978. december 30.: *Insegnamenti I* [1978], 450.). És *az
egyháznak keresnie kell az embert, be kell fogadnia és kísérnie kell,* mert
egy zárt kapus egyház elárulja önmagát és küldetését, s ahelyett, hogy híd
lenne, akadállyá válik:* „Mert ugyanattól az egytől valók mind: a
megszentelő, és azok, akiket megszentelt. Ezért nem szégyelli testvérnek
nevezni őket” (Zsid 2,11).*
*Ezzel a lelkülettel kérjük az Urat, hogy kísérjen minket a szinódus
folyamán, és vezesse az egyházat a Boldogságos Szűz Máriának és Szent
Józsefnek, az ő tisztaságos férjének közbenjárására.*
Fordította: Tőzsér Endre SP
Forrás: Vatikáni Sajtóközpont
Fotó: Vatikáni Rádió, Famigliacristiana.it
Magyar Kurír
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20151004/8844ca12/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl