[Grem] Melegházasság? / nincsenek történelmi hagyományai a görögöknél
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. Május. 30., Szo, 11:55:45 CEST
Melegházasság?
[image: Giotto, Kánai menyegző. 1304-1306. Scrovegni (Arena) kápolna,
Padua, Olaszország]
<http://www.pecsiegyhazmegye.hu/sites/default/files/styles/large/public/field/image/marriage-at-cana.jpg?itok=3zHILyKU>
http://www.pecsiegyhazmegye.hu/2015/05/meleghazassag?utm_source=mandiner&utm_medium=link&utm_campaign=mandiner_kereszteny_201505
*A katolikus egyház házasságfelfogásának és házasságteológiájának alapja az
az egyszerű meghatározás, mely szerint a házasság egy férfi és egy nő
életközössége.* *Ma azonban egyre nagyobb hangerővel fogalmazódik meg az a
vélemény,* *hogy egyszer szükségképpen eljön majd a pillanat, amikor
másokhoz hasonlóan a katolikus egyház is belátja, hogy ez a meghatározás
idejétmúlt, meghaladott, szűkös és kirekesztő*.
*Ez a pillanat soha nem fog eljönni.* *Azért nem, mert a házasság
természetjogi alapú felfogása nem elszigetelt, könnyen kicserélhető eleme a
katolikus tanĂtás egĂ©szĂ©nek, hanem az egyik legfontosabb tartĂłoszlopa.** Az
első emberpár: a férfi és a nő teremtésének és egységének misztériumában
ugyanis már eleve benne volt a megváltásnak, Krisztus és az Egyház
egységének misztériuma *(vö. Ef 5,29-33 <http://szentiras.hu/KNB/Ef5>). *A
házasság tehát a legnagyobb misztérium egyik pillére. Ha egy ilyen oszlop
kidől, az egész épület összeomlik.* Néhány protestáns egyházi közösségben
az elmúlt évtizedekben megtörténhetett a gyökeres tanbeli fordulat a
házassággal kapcsolatban, de ott ez a változás nem érintett statikai
elemet, mert bár a szegletkő <http://szentiras.hu/SZIT/Ef%202,20> ugyanaz,
más tervrajz szerint húzták fel az épületeiket.* A házasságot csak a
katolikus és az ortodox egyházak tartják szentségnek. Mivel azonban
katolikus és ortodox felfogásban a házasság szentség, s mert a
szentségteológia szerint a szentségekben a természetfölötti a természetesen
keresztül fejti ki hatását, ezért a házasság szentségének természetes
alapját illetően sem várható semmilyen tanbeli átértelmezés sem katolikus,
sem ortodox részről. *Jézus Krisztus férfinak született egy nőtől, aki egy
férfival élt törvényes házasságban.
A katolikusnak mondott Írországban a közelmúltban lezajlott népszavazás
eredményeként hamarosan a következő értelmű meghatározás kerül be az
alkotmányba: „a házasság a jog szerint két ember között köthető, tekintet
nélkül a nemükre.” Bármi legyen is egy népszavazás eredménye, csöppet sem
befolyásolja a katolikus egyház tanĂtását*. Az Ăr nĂ©pszavazás *termĂ©szetesen
fölvet számos, a katolikus egyházat, elsĹ‘sorban az Ărországi katolikus
egyházat érintő kérdést, s ezekről nyilván számos megfelelő elemzés készül
majd. *Van azonban ennek a népszavazásnak egy olyan következménye *is,
*amely* sem nem Ărországi, sem nem katolikus belĂĽgy, hanem *egy elterjedt
Ă©rvelĂ©si hiba, egy mĂtosz, egy hamis tĂ©zis.*
A népszavazás után ismét *találkozhatunk azzal az érvvel, amely szerint **a
kereszténység megjelenése előtt az ókori Görögországban természetesnek
tartották azonos nemű személyek szerelmét és szexuális kapcsolatát.*
Ilyesmit mondanak azok, akik nem ismerik a szexualitástörténeti
kutatásokat, elsősorban Kenneth Dover és Michel Foucault munkáit.
Tudniillik *az efféle kapcsolatot a kereszténység megjelenése előtt sem
tartották természetesnek, nem volt általánosan elfogadott. Ahol elfogadott
szokás (!) volt, ott Ăratlan törvĂ©nyek szigorĂşan szabályozták.* *Ha valaki
pĂ©ldául a Kr. e. 5. századi AthĂ©nben mozgalmat indĂtott volna azĂ©rt, hogy
azonos nemű személyek kapcsolatát házasságnak nevezzék, és ezt iktassák
törvĂ©nybe*, *akkor az illetĹ‘t azonnal halálra ĂtĂ©ltĂ©k volna a törvĂ©nyek
lerombolása és a polisz felforgatása miatt.*
És ami sokak számára ennél is meglepőbb lehet: *a katolikus egyház
homoszexualitásrĂłl megfogalmazott tanĂtása
<http://www.katolikus.hu/kek/kek02331.html#K2357> jóval több és mélyebb
hasonlóságot mutat az ókori görögök homoszexualitással kapcsolatos
felfogásával, **mint a modern melegmozgalmak ideológiái*.
*Egyezés van a következő tézisekben:*
*1. A szexuális hajlamok és vonzalmak természetesek.*
*2. A szexuális hajlam irányulhat azonos vagy ellentétes nemű emberre.*
*3. Hajlamaik különbsége alapján nem diszkriminálhatunk embereket.*
*4. MáskĂ©nt kell megĂtĂ©lni a szexuális hajlamot Ă©s a szexuális aktust.*
*5. A homoszexuális aktus mint a gyönyörszerzés módja mindkét fél részére:
természetellenes.*
*6. Természettől adott a férfi és a nő különbsége, amely a férfi és a női
nemi szervek felĂ©pĂtĂ©sĂ©ben Ă©s működĂ©sĂ©ben nyilvánvalĂłan megmutatkozik.*
*7. Az egyén teste által összetett közösségi-társadalmi viszonyrendszerbe
tagolĂłdik.*
*8. Önmagunkkal és másokkal szemben felelősek vagyunk azért, hogy miként
engedünk utat hajlamainknak és vágyainknak.*
*9. Az emberi együttélés, a társadalom működése szempontjából mindenkitől
elvárt bizonyos fokú önuralom gyakorlása.*
*10. A polisz, a társadalom alapja a férfi és a nő házassága.*
*11. Csak egy férfi és egy nő törvényesen megkötött szövetsége nevezhető
házasságnak (gamosz).*
*A katolikus tanĂtás akkor sem áll ellentĂ©tben a klasszikus görög szexuális
etikával, amikor** „objektĂve rendetlen
<http://www.katolikus.hu/kek/kek02331.html#K2358>**nek mondja* *a
homoszexuális hajlamot; amikor mind a passzĂv, mind az aktĂv fĂ©l
részéről természetellenesnek tartja a homoszexuális aktust; amikor az ilyen
szexuális cselekedetnek **semmilyen formáját nem fogadja el; amikor
megköveteli a házaspároktĂłl **a házasságon kĂvĂĽli szexuális
kapcsolatokrĂłl **valĂł
lemondást. **Ezek ugyanis a klasszikus görög filozófiai és etikai hagyomány
egyik meghatározó, elsősorban Platón nevével fémjelzett vonulatának
tanĂtásai. **E tanĂtások majd a Kr. e. I-II Ă©s Kr. u. I-II. századi
görög-római filozófusok és az őket olvasó keresztény teológusok
munkásságában a korábbinál is hangsúlyosabbá válnak.*
Az Ăşgynevezett „melegházasság” olyan ĂşjĂtás az eurĂłpai társadalmak
jogrendjében, amelynek a görög-római-zsidó-keresztény kultúrában nincsenek
sem történelmi, sem filozófiai, sem teológiai, sem jogi, sem
politikai-intézményes, sem nyelvi-fogalmi előképei. Jó, ha ezt tudjuk.
*Heidl György*
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150530/662407ce/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról