[Grem] Családszinódus előkészítése - újabb stáció

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2015. Jún. 24., Sze, 11:57:37 CEST


Erdő Péter bíboros a családszinódus munkadokumentumáról nyilatkozott
2015. jĂşnius 23. kedd 18:42
http://www.magyarkurir.hu/hirek/bemutattak-az-oktoberi-csaladszinodust-elokeszito-munkadokumentumot
Az Instrumentum Laboris című dokumentumot Erdő Péter bíboros, Lorenzo
Baldisseri bíboros és Bruno Forte érsek mutatta be a Vatikánban a június
23-i sajtótájékoztatón a II. János Pál-teremben. Ez alkalomból a Vatikáni
Rádió készített interjút Erdő Péter bíborossal, a szinódus főrelátorával.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=62238&img=o_slider.jpg>
*KÉPGALÉRIA – klikk a képre!*

– *Megkérném Bíboros urat, aki nemrég mutatta be az őszi szinódus
munkadokumentumát a Szentszék sajtótermében Bruno Forte és Baldisseri
bíborossal, hogy felszólalását röviden foglalja össze a hallgatóknak.*

– Magának a dokumentumnak a keletkezéstörténetét Baldisseri bíboros mutatta
be, hiszen ő mint a szinódusi állandó titkárságnak a vezetője, genezisében
ismeri a szöveget. *A tavalyi őszi szinódusnak a szinódusi zárójelentése
képezte már az ősz végétől kezdve a munkaokmánynak az első, kiinduló részét
– ez a szöveg beépítésre került a mostani munkaokmányba is.* Ugyanakkor a
kérdésekre, melyekre a világegyházból érkeztek válaszok, ugyancsak ki
kellett térni külön, ezért egy viszonylag terjedelmes dokumentum
keletkezett. Ebben a dokumentumban az egyes részek tematikailag is
elkülönülnek egymástól. A mai napon hallhattuk azt, hogy *a három nagy rész
három hétnek a témája lesz; tematikusan fel lesz osztva a szinódus három
nagy szakaszra,* és mindegyiknek a végén nyelvi csoportok is dolgozhatnak
az elhangzott felszólalások alapján.

Jómagam *az első rész*nek a bemutatására vállalkoztam, ami a helyzetet
mutatja, *a család és a házasság helyzeté*t *a világban*. Ebben a
tekintetben fontos tényeket kellett kiemelni, ezek közé tartozott az
intézményektól való menekülés vagy tartózkodás, ami egy általános jelenség,
mely minden földrészen megtalálható. Ennek a keretébe illeszkedik* a
polgári házasságok számának is a csökkenése, ugyanakkor más nagy, külső
körülmények is: a gazdasági körülmények, melyek a házasságot és a családot
próbatétel elé állítják. Nagyon fontos ebben a tekintetben a migráció
jelensége, mely gyakran tönkreteszi a családokat*; hogyha az egyik szülő
külföldön, a távolban kénytelen dolgozni, akkor előfordulhat, hogy a
gyerekek vagy a másik szülő egy egészen más, független életet kezd, ami
aztán nehezen helyrehozható. Ez is egy próbatétel. Próbatétel az is, amikor
az egész család indul útnak, vagy hogy új hazát keressen, vagy legalább a
munkahely megtalálása végett elhagyja a korábbi környezetét. Tehát *itt egy
nagy ellentét van az emberi személynek a szükségletei és a gazdaságnak a
logikája között. A merkantilista módon szervezett gazdaság, amely a
pénzügyi hasznot tekinti a legfőbb értéknek, úgy kezeli a dolgozó embert,
mint egy termelőerőt, *vagy mint egy eszközt arra, hogy profitot termeljen.
Ez így nagyon általánosan hangzik, a valóság azonban az, hogy *emiatt a
családok minden rokoni, baráti, szomszédi, munkatársi, iskolatársi
köteléket kénytelenek megszakítani, és túl gyakran áttelepülni messzi
vidékekre. Ez azt eredményezi, hogy a közösségnek a megtartó erői nem
érvényesülnek. Tehát az individualizálódásban, az emberek magánéletbe való
visszahúzódásában elég nagy szerepe van ennek a külső gazdasági nyomásnak
is*. Ugyanezt elmondhatjuk *az alacsony bérek problémájár*ól: *ha a
dolgozóknak a bére olyan kevés, hogy abból még a maguk munkaerejét sem
tudják reprodukálni, vagy legföljebb erre futja, akkor a család számukra
egy fönntarthatatlan teher lesz, és meggyöngülnek a kapcsolatok a család
egyes tagjai között.* Sok ilyenféle problémára reflektáltak a világ
püspökei, sok ilyen kérdés került elő a mostani anyagban, s azt hiszem,
hogy a szinódusnak is méltó és nagyon aktuális témái lehetnek ezek.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=62238&img=o_br3.jpg>

– *A munkadokumentum második részében a szentségi házasságról is szó van. A
házasság semmiségének a folyamatáról vannak eltérő, illetve megegyező
vélemények.*

– A második és a harmadik rész a pasztorális feladatokról,
tapasztalatokról, valamint a problémákra megoldások kereséséről szól,
ezeket már nem én mutattam be; viszont tény, hogy a harmadik részben néhány
egyházjogi utalás is található, ezek egyike a házasság érvénytelenségének
kimondására szolgáló peres eljárás esetleges egyszerűsítése. Ez előkerült
már a szinódusnak az előző szakaszában, nagyon sokan támogatták, és azóta
is a válaszok mind ebbe az irányba mutatnak; a Szentatya meg is bízott még
tavaly ősszel a szinódus kezdete előtt egy különbizottságot ennek az
egyszerűsítésnek a szakszerű kidolgozására. Ez a bizottság a munkáját
elvégezte, és javaslat formájában letette a Szentatya íróasztalára. Tehát
most a pápai rendelkezést várhatjuk, hogy ebből mit és milyen formában tesz
magáévá, mit óhajt ebben a dologban esetleg egyszerűsíteni.

Tény az, hogy* a két egybehangzó ítélet, ami az érvénytelenséget mondja ki,
és ami ahhoz szükséges, hogy utána új házasságot lehessen kötni, az csak
1741 óta, XIV. Benedek pápa uralkodása óta volt előírva. Hogyha a
kötelékvédő és a felek nem fellebbeznek, akkor elvileg lehetséges lenne,
hogy egyetlen ítélet után is meg lehessen tartani az újabb esküvőt.* Ennek
a jogi és lelkipásztori körüljárása egy általános kívánság, és azt hiszem,
hogy* itt elég nagy az egyetértés. Sokkal kisebb az egyetértés abban, hogy
a házasság érvénytelenségét akár közigazgatási eljárással, vagy püspöki
intézkedéssel is meg lehessen állapítani, ki lehessen mondani.* Itt
egymással ellenkező vélemények is elhangzottak.

Ugyancsak elég sokszor fölmerült a gondolat, hogy a házasságot kötőknek a
hite nincs-e befolyással magának a házasságnak az érvényességére.
Nyilvánvaló, hogy a jelenlegi egyházi törvénykönyveink méltán mondják, hogy
a két megkeresztelt között az érvényes házasság az egyben szentség, hiszen*
a Teremtő szándéka szerinti házasságkötésre irányuló akarat és a két félnek
a megkeresztelt volta együttvéve már szentségi méltóságot ad az ilyen
házasságnak*.* A gyakorlatban azonban sokszor probléma, hogy a felek
valójában milyen házasságot akarnak kötni; tényleg azt akarják-e, amit a
Teremtő és az egyház a házasság intézményével szándékozott.* *Ebben a
kérdésben is további vitának, elmélyült tanulmányoknak van helye; azt
hiszem, hogy itt sincs egyhangú vélekedés, hanem sokféle szempont merült
föl. Szinte várható, hogy vagy a következő szinóduson, vagy akár azt
megelőzően, vagy utána erről a témáról még további kutatások és viták
fognak lezajlani.*

– *Az elvált és újraházasodottak áldozásának kérdése gyakran fölmerül,
különösen a világi média foglalkozik ezzel nagy terjedelemben. Ami a
munkadokumentumban előkerült, az az volt, hogy ők nincsenek kizárva az
egyházból, ugyanakkor nem lehet a szentségi házasság felbonthatatlanságáról
tovább vitatkozni. Várható-e bármiféle változás ebben a kérdésben?*

–* Az alapvető igazság tekintetében, amit Krisztus urunktól kaptunk, és ami
a saját korában sem volt magától értetődő, hanem inkább nagyon is
igényesnek és nagyon is kemény beszédnek hallatszott, nem hiszem, hogy az
egyházon belül és a katolikus hiten belül vitát lehet folytatni – az
viszont tény, hogy az újraházasodott elváltaknak, akiknek az első házassága
valóban érvényes volt – mert itt erről a helyzetről van szó – a
reintegrálása az egyházi közösségbe, az ő fogadtatásuk az különféle lehet,
és nem az Eucharisztiában való részesedés az egyetlen. Anélkül, hogy a
szentáldozáshoz járulhatnának, sok mindenben kivehetik a részüket a helyi
közösségeknek az életében.*

– *Az egyik alapvető kérdés a nemek különbözőségére vonatkozik, amelyet nem
szabad eltörölni. Múlt szombaton Rómában óriási megmozdulás volt, családok,
plébániák vonultak az utcára a gender-ideológia terjesztése ellen. Mi az
egyház álláspontja ebben a kérdésben?*

– Azt hiszem, közismert, hogy mi az egyház álláspontja, hiszen a
tanítóhivatal erről többször megnyilatkozott, és az előző szinódusnak a
záró relatiójában is ebben a kérdésben teljesen világosan megjelenik az
egyház tanítása, tehát a házasság definíciója nem változhat, az a teremtő
tett része.

–* Bíboros úr, hogyan tovább, mik lesznek a következő lépések az őszi
szinódus előtt?*

*– A nyár folyamán érkeznek majd további hozzászólások most már a
munkaokmányhoz; ez az az időszak is, amikor a bevezető jelentések és a
szinódusi résztvevők hozzászólásainak a szövege elkészíthető, most már a
munkaokmány egyes bekezdéseire, pontjaira utalva, tehát elkezdődik a
konkrét felkészülés az őszi szinódusi találkozásra. A szinódusi tagoknak a
megerősítése már nagyrészt megtörtént, tehát a püspöki karok által
választott személyeket a Szentatya már megerősítette, még néhány
konferencia esetében van ez hátra; ugyanakkor azonban a Szentatya által
kiválasztott tagoknak, illetve a szinódusi szakértőknek a kinevezését
később fogják csak nyilvánosságra hozni. A püspöki konferencia választása
alapján Veres András püspök lett a szinódus tagja, illetve ha ő valami
miatt mégsem tudna részt venni, akkor Bíró László püspök a helyettese.*

*A XIV. rendes közgyűlésre 2015. október 4–25. között kerül sor a
Vatikánban „A család hivatása és missziója az egyházban és a mai világban”
cĂ­mmel. A most bemutatott 78 oldalas munkadokumentum (Instrumentum Laboris)
külön részt szentel a családok szociális és gazdasági törékenységének, ami
a házasságok és a születések rohamos csökkenését idézi elő. A dokumentum
hangsúlyozza, hogy az egyház küldetésének tekinti a családok támogatását,
de lelkipásztori gondoskodással kíséri az elváltakat és azokat is, akik
házasságnak nem minősülő kapcsolatban élnek. Pasztorációs kihívásnak tartja
a migrációt is.*

Fotó: Bókay László

Magyar KurĂ­r

Kövesse a Magyar Kurírt a Facebookon is!
<http://www.facebook.com/magyarkurir>
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150624/5379c75e/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról