[Grem] Teilhard de Chardin / 60 ve hunyt el
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2015. pr. 15., Sze, 18:17:52 CEST
Hatvan éve hunyt el Teilhard de Chardin
2015. április 14. kedd 17:31
http://magyarkurir.hu/hirek/hatvan-eve-hunyt-el-teilhard-de-chardin
*Pierre Teilhard de Chardin (1881–1955) jezsuita tudós és gondolkodó *1955.
április 10-én, húsvét napján hunyt el New Yorkban. E szép ünnepen
szólította magához a Feltámadt Krisztus, akit oly sokszor dicsőített,
akinek tudományos munkásságát szentelte, aki lelki élete ragyogó központja
volt.
<http://magyarkurir.hu/img.php?id=60424&img=o_pierre.jpg>
E *kiváló paleontológus (őslénytankutató*) *számára a „múlt tanulmányozása
felfedte a jövő körvonalait*”, amint maga vallotta.* Az elsők között volt,
akik megmutatták: az evolúció elmélete nincs ellentétben a teremtés
eszméjével.* Az evolúció a tapasztalati világban kifejezése a teremtői,
létet adó isteni működésnek.
Jóllehet Teilhard „keresztény” evolucionizmusát a 20. század első felében *a
hagyományos katolikus gondolkodók hevesen támadták,* az egyház
korszerűsítését célzó I*I. Vatikáni Zsinaton (1962–1965) már polgárjogot
nyertek új világképé*nek termékeny meglátásai.
A II. Vatikáni Zsinat kezdetekor, amikor még élesen ütközött a hagyományos
és az új teológia, és amikor Teilhard műve is viták kereszttűzébe került,
Henri de Lubac jezsuita teológus védelmébe vette rendtársát abban a
monográfiájában, amelyet elöljárói kérésére írt meg *Teilhard vallásos
eszmevilágáról*.
A következőket írta 1961-ben tudós rendtársa és barátja *időszerű
üzenetéről*: „Teilhard pontosan abban az órában jött, amikor az emberiség
tudatára ébred annak, hogy sorsa közös és csak két formában gondolható el:
vagy eviláginak vagy transzcendensnek. Kiállt az útkereszteződésre és
megmutatta a mai embernek az egyedül járható utat. *A katolikus egyház –
természetesen számot vetve az emberi természet elkerülhetetlen
tökéletlenségeivel – […] örömmel ismerheti el, hogy Teilhard de Chardin
személyében olyan gyermeket adott korunknak, akire éppen szüksége volt:
Jézus Krisztus igazi tanúját.”* (*La pensée religieuse du Père Teilhard de
Chardin*, 1962, 295.)
Teilhard az egyetemes világfejlődést a tudat/szellem növekedésének
tekinti (*montée
de conscience*). Főművében, *Az emberi jelenség*ben írja: „A gondolat
nemcsak részét képezi a fejlődésnek, mint valami rendellenesség vagy
epifenomén (felületi jelenség), hanem* az evolúció olyannyira
visszavezethető a gondolat felé való haladásra, olyannyira azonosítható
vele, hogy lelkünk mozgása kifejezi és méri magának az evolúciónak az
előrehaladását.*”
*A világfejlődés, a teremtő egyesülés végpontja az „Ómega”, a Feltámadt
Krisztus.* Teilhard víziójában Krisztus alapvető szerepet játszik a
kezdeteknél, a teremtésben, és Ő lesz a végpont az úrjövetkor, a
parúziában: Ő az Alfa és az Ómega. Teilhard gyakran hivatkozik Szent
Jánosra (1,1kk) és főleg a páli levelekre: Ef 1,3–14; Kol 1,13–20. A Fiú
megtestesülését az Atya örök üdvösségtervében kell szemlélnünk: Isten már a
világ teremtése előtt kiválasztott bennünket, hogy Fiában, Krisztusban
fogadott gyermekei legyünk. Tehát Isten öröktől fogva akarta Krisztust,
hogy általa az isteni életben részesítsen bennünket.
*Ha Isten mindent Krisztusban és Krisztusért teremtett, és minden
Krisztusban áll fenn, ahogyan a kolosszeieknek írt levél Krisztus-himnusza
(1,15–20) tanítja, akkor azt mondhatjuk, hogy a fejlődő világegyetem
Ómegája nem más, mint Krisztus; a teljes Krisztus,* aki Testében, az
egyházban növekszik a végső beteljesedéséig. Szent Pál misztikus
Krisztusáról van szó, és arról a „teljes Krisztusról”, akiről Szent Ágoston
oly gyakran beszélt. A feltámadt Krisztus Lelke által magához kapcsolja az
üdvözülő lelkeket és a test és lélek kapcsolatán keresztül az egész
mindenséget, az anyagi valóságot is. Krisztus titokzatos Teste, az egyház,
a maga kozmikus vonatkozásaival, állandó növekedésben van.* Krisztus
bennünk, misztikus tagjaiban növekszik.*
Teilhard lelkiségének napja *a feltámadt és az eucharisztikus Krisztus*.
Isten emberszeretete Benne nyilatkozott meg, „*Benne lakozik az Istenség
egész teljessége (testileg) testet öltve” (Kol 2,9). Mivel az Eucharisztia
a Megtestesült Ige jelenléte közöttünk*: a meghalt és feltámadt Krisztus
misztériumának megjelenítése, és *mivel főleg általa „épül ki” Krisztus
Teste, az egész világfolyamatot úgy tekinthetjük mint a teremtett világ
készülődését, illetve előkészítését a konszekrációra, az
átváltoztatásra*, *amelyet
a Szentlélek visz véghez.*
Teilhard de Chardin a *„mindig nagyobb Krisztus” prófétája volt*. Próféta
abban az értelemben, hogy – *bármennyire tisztel is más hiteket és
meggyőződéseket – nem mond le a keresztény üzenet abszolút
egyedülvalóságáról,* amely Krisztust az emberi élet és a világ
középpontjába helyezi. A „mindig nagyobb Krisztus prófétája”, amennyiben
azt hirdeti, és azért fáradozik, hogy *a feltámadt Krisztus növekedjék –
Lelkével – misztikus Testében, az egyházban*.* A szeretet civilizációját
építjük – az igazságosabb és testvéribb világot. Humanizáljuk a fejlődésben
levő világot, és így emberi erőfeszítésünkkel előkészítjük a nagy ostyát az
átváltoztatásra. Az átistenítést* (*divinizáció*t) a teremtő Lélek viszi
véghez,* amikor eljön a vég. „Akkor majd Isten lesz minden mindenben.”*
(1Kor 15,28)
Teilhard e meglátására, amely a *Mise a világ felett* című misztikus
elmélkedésében központi gondolat, hivatkozott XVI. Benedek pápa is 2009.
július 27-én az aostai székesegyházban tartott homíliájában: „Ez Teilhard
de Chardin nagy víziója: végül majd igazi egyetemes liturgiánk lesz, *amikor
a világmindenség átalakul élő ostyává.”*
Teilhard de Chardin 1950-es *Az Anyag Szíve* című önéletrajzi írásában így
imádkozott: „Uram! […] Az emberiségnek, amely tudatára ébredt az őt sodró
fejlődésnek, egyre inkább szüksége lesz arra, hogy megtalálja – előre és
önmaga fölött – a fejlődés értelmét, a megoldást, amelyre ráteheti életét.
[…] A szilárdság és az egység Ura, Te, Jézus, aki vég nélkül növekedhetsz –
ez ismertető jegyed –, anélkül, hogy változnál vagy átalakulnál. […]
Istenem, aki önmagadban befejezett vagy, de számunkra sohasem szűnsz meg
újjászületni – Istenem, szórd szét a felhőket, amelyek még eltakarnak
Téged, szórd szét az ellenséges előítéletek és a hamis hiszékenység
felhőit. És átragyogásod és izzásod által ragyogjon fel az egyetemes
jelenlét. *Ó mindig nagyobb Krisztus!*”
Fotó: Wikipédia.hu
Szabó Ferenc SJ/Magyar Kurír
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20150415/7dae2d5a/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl