[Grem] színkorr.: A csíksomlyói Szûz Mária szobor
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Sze. 21., V, 17:09:26 CEST
A csĂksomlyĂłi SzƱz MĂĄria-szobor törtĂ©nete
2014. szeptember 20. szombat 11:08
http://www.magyarkurir.hu/hirek/a-csiksomlyoi
A csĂksomlyĂłi kegyszobor kĂ©szĂtĂ©sĂ©nek ötszĂĄzadik Ă©vfordulĂłjĂĄn jubileumi
MĂĄria-Ă©vet hirdetett a csĂksomlyĂłi kegytemplom Ă©s kolostor. DaczĂł Katalin
beszĂ©lgetett *HegedƱs EnikĆ mƱvĂ©szettörtĂ©nĂ©sszel a CsĂksomlyĂłi SzƱz
MĂĄria-szobor törtĂ©netĂ©rĆl*. Az interjĂșt a RĂłmkat.ro közölte.
* <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=55611&img=o_hegedus.jpg>*
*KörĂŒlbelĂŒl ötszĂĄz Ă©ves a kegyszobor, Ă©s mint a ferencesek hangsĂșlyoztĂĄk,
ez egy kijelölt Ă©v, amikor a szobor fĂ©l Ă©vezredĂ©t ĂŒnnepeljĂŒk. **Honnan
tudjuk, illetve tudhatjuk-e pontosan, hogy mikor kĂ©szĂŒlt?*
â Pontos dĂĄtumot nem lehet tudni, Ă©s ha magĂĄnak a szobornak mint alkotĂĄsnak
nĂ©zzĂŒk a korĂĄt, akkor is *csak analĂłgiĂĄk alapjĂĄn feltĂ©telezhetjĂŒk, hogy a
16. szĂĄzad elejĂ©n keletkezett. Ismeretlen a mester Ă©s a kĂ©szĂtĂ©si hely is.*
A somlyĂłi szoborral hasonlĂłsĂĄgot mutatĂł csĂkszentmĂĄrtoni Madonna-szobor
talapzatĂĄn az 1525-ös Ă©vszĂĄm szerepel. FeltĂ©telezhetĆ, hogy a kegyszobor
ezt megelĆzĆen kĂ©szĂŒlt. DatĂĄlĂĄsĂĄt Balogh JolĂĄn az erdĂ©lyi reneszĂĄnszrĂłl Ărt
tanulmĂĄnyĂĄban az 1510-20-as Ă©vekben hatĂĄrozta meg. ĆrĂĄ hivatkozik Boros
Fortunåt és Benedek Fidél is. A középkori Magyarorszåg oltårmƱvészetével
foglalkozó kutatók ållåspontjait összegezve csupån azt mondhatjuk, hogy a
csĂksomlyĂłi MĂĄria-szobor a 16. szĂĄzad elsĆ negyedĂ©ben kĂ©szĂŒlt.
*Mikori a szobor elsĆ Ărott emlĂtĂ©se?*
â Muckenhaupt ErzsĂ©bet, a csĂksomlyĂłi rĂ©gi ferences könyvtĂĄr kutatĂłja hĂvta
fel a figyelmet arra, hogy Losteiner Leonård ferences rendtörténész
1776-1777-ben Ărt KronolĂłgiĂĄjĂĄban az 1624. Ă©vnĂ©l emlĂtĂ©st tesz a templomnak
az Ă©vben kĂ©szĂtett leltĂĄrĂĄrĂłl, amelyben szerepel egy SzƱz MĂĄria-oltĂĄr is.
Viszont itt még nem egyértelmƱ, hogy ebben a kegyszoborról van-e szó.
SzintĂ©n *Losteiner Ăr az 1664. szeptember 26-ĂĄn kelt szerzĆdĂ©srĆl, amelyet
a ferencesek egy brassĂłi mesterrel, Nyerges JĂĄnossal kötöttek. A fĆoltĂĄr Ă©s
kĂ©t mellĂ©koltĂĄr kĂ©szĂtĂ©sĂ©t vĂĄllalta Nyerges, a ferencesek pedig kĂ©rik, hogy
a fĆoltĂĄrhoz hasznĂĄljon fel egy rĂ©gebbi, a templomban levĆ MĂĄria-szobrot,
valamint Szent Katalin Ă©s Szent BorbĂĄla szobrĂĄt*. Egy kĂ©sĆbbi, 18. szĂĄzadi
metszetåbråzolås alapjån egyértelmƱ, hogy *a 17. szåzad måsodik felében
kĂ©szĂŒlt MĂĄria-oltĂĄron mĂĄr a kegyszobor alakja ĂĄllt. A SzƱzanya feje fölött
pedig kĂ©t angyal tartotta a koronĂĄt.* A kĂ©t nĆi szent szobra ma a CsĂki
SzĂ©kely MĂșzeum gyƱjtemĂ©nyĂ©ben van. A 17. szĂĄzadi oltĂĄrok 1802-ig ĂĄlltak,
ekkor bontottĂĄk le a rĂ©gi, kĂ©sĆközĂ©pkori templomot Ă©s elkezdtĂ©k az Ășj
templom alapozĂĄsĂĄt.
Amikor kĂ©t Ă©vvel ezelĆtt megtisztĂtotta a szobrot, MihĂĄly Ferenc
megĂĄllapĂtotta, hogy *eredetileg egy gyöngyökkel dĂszĂtett, fĂĄbĂłl kĂ©szĂŒlt
hajpĂĄnt volt a fejĂ©n, ami egykorĂș magĂĄval a szoborral. A jelenleg lĂĄthatĂł
tiara â fĂĄbĂłl kĂ©szĂŒlt hĂĄrmas korona â pedig 17. szĂĄzadi munka.*
DĂszĂtĂ©se *hasonlĂt
a csĂkszentmĂĄrtoni MĂĄria-szobor koronĂĄjĂĄhoz, amely 1675-ben kĂ©szĂŒlt.*
FeltĂ©telezhetĆ, hogy a csĂksomlyĂłi MĂĄria-szobor nem egy önmagĂĄban ĂĄllĂł
alkotås lehetett a 16. szåzadban sem. A korabeli oltårmƱvészet ismeretében
Ă©s a hozzĂĄnk közelebb ĂĄllĂł, ErdĂ©lyben (SzĂĄszföldön Ă©s CsĂkban) fennmaradt
kĂ©sĆközĂ©pkori oltĂĄrok pĂ©ldĂĄi *alapjĂĄn Ășgy gondoljuk, egy szĂĄrnyasoltĂĄrnak a
része volt, és annak középszekrényében *foglalhatott helyet. Legközelebbi
pĂ©lda erre a csĂkmenasĂĄgi oltĂĄr, amely a budapesti Nemzeti GalĂ©ria
gyƱjteményében talålható. Mihåly Ferenc restauråtor meglåtåsa, hogy *a
hĂĄrsfĂĄbĂłl kĂ©szĂtett szobor hĂĄtoldala a korabeli gyakorlatnak megfelelĆen
kivĂĄjt volt.* A szobor hĂĄtoldalĂĄhoz rögzĂtett *sugĂĄrkoszorĂșt az 1840-es
Ă©vekben fenyĆfĂĄbĂłl kĂ©szĂtettĂ©k*, amikor a jelenleg is lĂĄthatĂł fĆoltĂĄr
szerkezetĂ©t kialakĂtottĂĄk, 1844 Ă©s 1848 között. Ekkor* ĂĄt is festettĂ©k a
kegyszobrot: a SzƱzanya ruhĂĄjĂĄn az eredeti vörös szĂnre fehĂ©ret festettek
Ă©s a palĂĄstot is ĂșjraaranyoztĂĄk.*
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=55611&img=o_csik.jpg>
*Olvastam feltĂ©telezĂ©seket, melyek szerint BrassĂłban kĂ©szĂŒlhetett.*
â ValĂłban, ez megjelenik a szakirodalomban is. Viszont legutĂłbb Sarkadi
Nagy Emese mƱvĂ©szettörtĂ©nĂ©sz az erdĂ©lyi kĂ©sĆközĂ©pkori oltĂĄrmƱvĂ©szetrĆl Ărt,
2012-ben angol nyelven megjelent tanulmĂĄnykötetĂ©ben felhĂvja a figyelmet
arra, hogy az erdélyi szåsz emlékanyag tekintetében is nehézségek adódnak a
mƱhelyek azonosĂtĂĄsa, illetve a fennmaradt oltĂĄroknak a segesvĂĄri, brassĂłi
vagy nagyszebeni oltĂĄrkĂ©szĂtĆ mƱhelyekhez valĂł tĂĄrsĂtĂĄsa tekintetĂ©ben. A
csĂksomlyĂłi szoborral nagy hasonlĂłsĂĄgot mutatĂł, egykori szĂ©kelyzsombori â
LövĂ©tĂ©rĆl szĂĄrmazĂł â oltĂĄr, amely ma a kolozsvĂĄri SzĂ©pmƱvĂ©szeti MĂșzeum
gyƱjtemĂ©nyĂ©ben lĂĄthatĂł, valamint a csĂkmenasĂĄgi oltĂĄr nem a brassĂłi, hanem
segesvĂĄri mƱhelyekhez köthetĆ.
*A szĂ©kelyzsombori oltĂĄr közĂ©psĆ szekrĂ©nyĂ©be befĂ©rt volna egy 227 cm magas
szobor, mint a csĂksomlyĂłi?*
â A szĂ©kelyzsombori oltĂĄrnak körĂŒlbelĂŒl 2 mĂ©ter magas közĂ©pszekrĂ©nyĂ©ben a
MĂĄria-szobor 152 centimĂ©ter magas. Az oltĂĄrfelĂ©pĂtmĂ©ny mĂ©retĂ©t szabadon
alakĂtottĂĄk. ElĂ©g csak a krakkĂłi vagy kassai dĂłm hatalmas oltĂĄrĂ©pĂtmĂ©nyeire
gondolnunk. A csĂksomlyĂłi kegyszobor MihĂĄly Ferenc restaurĂĄtor mĂ©rĂ©se
alapjĂĄn: korona nĂ©lkĂŒl 210 centimĂ©ter, koronĂĄval pedig 253 centimĂ©ter.
*Azt szoktĂĄk mondani, a csĂksomlyĂłi SzƱzanyĂĄra, hogy szĂ©kely MadonnaâŠ*
â A SzĂ©kelyföldön is, ahogy az egĂ©sz KĂĄrpĂĄt-medencĂ©ben â de
kiterjeszthetjĂŒk akĂĄr egĂ©sz EurĂłpĂĄra â minden korszakban minden templomnak
kellett, hogy legalĂĄbb egy oltĂĄra legyen. A helyi lehetĆsĂ©gek fĂŒggvĂ©nyĂ©ben
lehettek kisebb vagy nagyobb, szĂnvonalasabb vagy kevĂ©sbĂ© szĂnvonalas
oltĂĄrok, szobrokkal Ă©s tĂĄblakĂ©pekkel dĂszĂtve. Egy-egy korszakban az
oltĂĄrfelĂ©pĂtmĂ©ny szerkezete, valamint az ĂĄbrĂĄzolĂĄsok tĂpusai Ă©s tematikĂĄi
gyakran ismĂ©tlĆdtek. *A 16. szĂĄzad elsĆ negyedĂ©ben fennmaradt erdĂ©lyi
szĂĄrnyasoltĂĄrok tĂĄblakĂ©pei gyakran DĂŒrer-metszetekre vezethetĆek vissza. A
15-16. szĂĄzadra jellemzĆ volt az is, hogy a mesterek vĂĄndoroltak.* Egy-egy
renden belĂŒl pedig mĂ©g inkĂĄbb hozzĂĄjuthattak mintĂĄkhoz vagy könyvekben
illusztrĂĄciĂłkhoz. *A somlyĂłi szoborhoz hasonlĂł ĂĄbrĂĄzolĂĄsok â több-kevesebb
sajĂĄtos vonĂĄssal â gyakoriak a 16. szĂĄzad elsĆ negyedĂ©ben az AlpoktĂłl
Ă©szakra esĆ terĂŒleteken, Ă©s jellemzĆek a Magyar KirĂĄlysĂĄg MohĂĄcs elĆtti
idĆszakĂĄra is. *ĂvszĂĄzadok folyamĂĄn a szĂ©kely nĂ©p annyira magĂĄĂ©nak
Ă©rezhette a csĂksomlyĂłi SzƱzanya szobrĂĄt, hogy feltehetĆen ezĂ©rt is terjedt
el a nép körében a székely mivolta.
<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=55611&img=o_csiksomlyokegyszobor.jpg>
*MiĂ©rt Ă©ppen Napbaöltözött Asszony a csĂksomlyĂłi kegyszobor?*
*â A Napbaöltözött Asszony ĂĄbrĂĄzolĂĄsa nagy jelentĆsĂ©ggel bĂrt a 15-16.
szĂĄzad folyamĂĄn.* Az obszervĂĄns ferences rend rĂłmai anyakolostorĂĄban is â
amelyet Ă©ppen a csĂksomlyĂłi bĂșcsĂșt engedĂ©lyezĆ IV. JenĆ pĂĄpa adott ĂĄt az
obszervĂĄns ĂĄg rĂ©szĂ©re â fontos volt a kultusz. A JelenĂ©sek könyvĂ©ben Ă©s
TeremtĂ©s könyvĂ©ben szereplĆ, *kĂgyĂłt eltiprĂł Asszony kĂ©pe **az eretneksĂ©gek
idejĂ©n **intĆ, ugyanakkor vĂ©delmezĆ jellĂ© vĂĄlhatott*. Ugyanakkor IV. Sixtus
pĂĄpa törökellenes bĂșcsĂșkivĂĄltsĂĄgai is a Napbaöltözött Asszony
kultuszképéhez kapcsolódtak. *A magyarorszågi ferencesek kolostorai pedig
Ă©ppen* *a töröktĆl veszĂ©lyeztetett* *dĂ©li orszĂĄghatĂĄrokon, valamint az
északi huszita vidékeken helyezkedtek el.*
A csĂksomlyĂłi SzƱzanya-szobor megfelel a korabeli Napbaöltözött Asszony
megjelenĂtĂ©sĂ©nek. *A Gyermek JĂ©zust karjĂĄn tartĂł SzƱzanya egy fĂ©l
földgömbön åll, a låba alatt ott a félhold sarlója, abban pedig az
istenanyasågåt* *tagadó eretnekség **szimbóluma*. A 15-16. szåzadban *a
fĂ©lhold a török veszĂ©lyre utalhatott.* *A SzƱzanyĂĄtĂłl elsĆsorban** e nagy
veszedelem, valamint az eretnek tanok elterjedése **ellen kértek és kaptak
védelmet.* A somlyói szobor åbråzolåsånak a népi vallåsossågban betöltött
szerepĂ©t BĂĄlint SĂĄndor a *Sacra Hungaria* cĂmƱ tanulmĂĄnyĂĄban, valamint
Tånczos Vilmos néprajzkutató részletesen elemzi.
*Ăhatatlanul mĂĄskĂ©nt közelĂtĂŒnk a kegyszoborhoz, mint egy ĂĄtlagos
szoborhoz. Mintha lelke volna⊠MitĆl lesz egy szobor csodĂĄkkal Ă©keskedĆ? Mi
a fizikailag meg nem foghatĂł, de mĂ©gis körĂŒlötte levĆ mĂtosz?*
â A katolikus teolĂłgia tanĂtĂĄsa szerint *az Istennel valĂł talĂĄlkozĂĄsban
elsĆsorban a szentsĂ©geknek van kegyelemközvetĂtĆ szerepĂŒk. Ugyanakkor a
szentek és kiemelten a Boldogsågos SzƱzanya közbenjårónk.* Viszont
közvetĂtĂ©sĂŒk Ă©s jelenlĂ©tĂŒk tapasztalata nem kötött sem tĂĄrgyhoz, sem pedig
helyhez. VĂ©lemĂ©nyem szerint alapvetĆen az *embersĂ©gĂŒnk igĂ©nyli a lĂĄthatĂł Ă©s
kĂ©zzel Ă©rinthetĆ jeleket*. *Minden korban Ă©s kultĂșrĂĄban kimutathatĂł az
igĂ©ny az Ă©giekkel valĂł talĂĄlkozĂĄs kiemelt helyeire. A csĂksomlyĂłi
SzƱzanya-szoborhoz nem csupån egyéni, hanem közösségi, történelmi
sorsfordulĂłk is kapcsolĂłdnak. Gondolhatunk itt CsĂk katolikus hitben valĂł
maradĂĄsĂĄra, a hagyomĂĄny szerinti 1567. Ă©vi ĂŒtközetre, vagy 1694
februårjåban az ismételt török tåmadås kivédésére, és arra a szåmtalan
csodås gyógyulåsra, amit a 18. szåzadban feljegyeztek. *Nem véletlen tehåt,
hogy a csĂksomlyĂłi kegyszobrot mĂĄr jĂłval a 18. szĂĄzad vĂ©ge elĆtt â amikor
BatthyĂĄny IgnĂĄc erdĂ©lyi pĂŒspök hivatalosan csodatevĆ SegĂtĆ MĂĄriĂĄnak
ismerte el â a ferencesek Ă©s a szĂ©kely nĂ©p körĂ©ben csodĂĄkkal jeleskedĆ
Boldogasszonynak tartottĂĄk. KözbenjĂĄrĂĄsĂĄt Ă©vszĂĄzadok Ăłta kĂ©rjĂŒk, egyĂ©ni Ă©s
közössĂ©gi Ă©letĂŒnkĂ©rt ma is hozzĂĄ esedezĂŒnk.
Magyar KurĂr
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140921/29d8eace/attachment.html
További információk a(z) Grem levelezőlistáról