[Grem] A csíksomlyói Szûz Mária szobor története

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Sze. 21., V, 17:05:33 CEST


A csíksomlyói SzƱz Måria-szobor története
2014. szeptember 20. szombat 11:08
http://www.magyarkurir.hu/hirek/a-csiksomlyoi
A csíksomlyói kegyszobor készítésének ötszåzadik évfordulójån jubileumi
Måria-évet hirdetett a csíksomlyói kegytemplom és kolostor. Daczó Katalin
beszĂ©lgetett *HegedƱs EnikƑ mƱvĂ©szettörtĂ©nĂ©sszel a CsĂ­ksomlyĂłi SzƱz
MĂĄria-szobor törtĂ©netĂ©rƑl*. Az interjĂșt a RĂłmkat.ro közölte.


* <http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=55611&img=o_hegedus.jpg>*

*KörĂŒlbelĂŒl ötszĂĄz Ă©ves a kegyszobor, Ă©s mint a ferencesek hangsĂșlyoztĂĄk,
ez egy kijelölt Ă©v, amikor a szobor fĂ©l Ă©vezredĂ©t ĂŒnnepeljĂŒk. **Honnan
tudjuk, illetve tudhatjuk-e pontosan, hogy mikor kĂ©szĂŒlt?*

– Pontos dĂĄtumot nem lehet tudni, Ă©s ha magĂĄnak a szobornak mint alkotĂĄsnak
nĂ©zzĂŒk a korĂĄt, akkor is *csak analĂłgiĂĄk alapjĂĄn feltĂ©telezhetjĂŒk, hogy a
16. szåzad elején keletkezett. Ismeretlen a mester és a készítési hely is.*
A somlyĂłi szoborral hasonlĂłsĂĄgot mutatĂł csĂ­kszentmĂĄrtoni Madonna-szobor
talapzatĂĄn az 1525-ös Ă©vszĂĄm szerepel. FeltĂ©telezhetƑ, hogy a kegyszobor
ezt megelƑzƑen kĂ©szĂŒlt. DatĂĄlĂĄsĂĄt Balogh JolĂĄn az erdĂ©lyi reneszĂĄnszrĂłl Ă­rt
tanulmånyåban az 1510-20-as években hatårozta meg. Ɛrå hivatkozik Boros
Fortunåt és Benedek Fidél is. A középkori Magyarorszåg oltårmƱvészetével
foglalkozó kutatók ållåspontjait összegezve csupån azt mondhatjuk, hogy a
csĂ­ksomlyĂłi MĂĄria-szobor a 16. szĂĄzad elsƑ negyedĂ©ben kĂ©szĂŒlt.

*Mikori a szobor elsƑ Ă­rott emlĂ­tĂ©se?*

– Muckenhaupt ErzsĂ©bet, a csĂ­ksomlyĂłi rĂ©gi ferences könyvtĂĄr kutatĂłja hĂ­vta
fel a figyelmet arra, hogy Losteiner Leonård ferences rendtörténész
1776-1777-ben írt Kronológiåjåban az 1624. évnél említést tesz a templomnak
az évben készített leltåråról, amelyben szerepel egy SzƱz Måria-oltår is.
Viszont itt még nem egyértelmƱ, hogy ebben a kegyszoborról van-e szó.
SzintĂ©n *Losteiner Ă­r az 1664. szeptember 26-ĂĄn kelt szerzƑdĂ©srƑl, amelyet
a ferencesek egy brassĂłi mesterrel, Nyerges JĂĄnossal kötöttek. A fƑoltĂĄr Ă©s
két mellékoltår készítését vållalta Nyerges, a ferencesek pedig kérik, hogy
a fƑoltĂĄrhoz hasznĂĄljon fel egy rĂ©gebbi, a templomban levƑ MĂĄria-szobrot,
valamint Szent Katalin Ă©s Szent BorbĂĄla szobrĂĄt*. Egy kĂ©sƑbbi, 18. szĂĄzadi
metszetåbråzolås alapjån egyértelmƱ, hogy *a 17. szåzad måsodik felében
kĂ©szĂŒlt MĂĄria-oltĂĄron mĂĄr a kegyszobor alakja ĂĄllt. A SzƱzanya feje fölött
pedig kĂ©t angyal tartotta a koronĂĄt.* A kĂ©t nƑi szent szobra ma a CsĂ­ki
SzĂ©kely MĂșzeum gyƱjtemĂ©nyĂ©ben van. A 17. szĂĄzadi oltĂĄrok 1802-ig ĂĄlltak,
ekkor bontottĂĄk le a rĂ©gi, kĂ©sƑközĂ©pkori templomot Ă©s elkezdtĂ©k az Ășj
templom alapozĂĄsĂĄt.

Amikor kĂ©t Ă©vvel ezelƑtt megtisztĂ­totta a szobrot, MihĂĄly Ferenc
megĂĄllapĂ­totta, hogy *eredetileg egy gyöngyökkel dĂ­szĂ­tett, fĂĄbĂłl kĂ©szĂŒlt
hajpĂĄnt volt a fejĂ©n, ami egykorĂș magĂĄval a szoborral. A jelenleg lĂĄthatĂł
tiara – fĂĄbĂłl kĂ©szĂŒlt hĂĄrmas korona – pedig 17. szĂĄzadi munka.*
Díszítése *hasonlít
a csĂ­kszentmĂĄrtoni MĂĄria-szobor koronĂĄjĂĄhoz, amely 1675-ben kĂ©szĂŒlt.*
FeltĂ©telezhetƑ, hogy a csĂ­ksomlyĂłi MĂĄria-szobor nem egy önmagĂĄban ĂĄllĂł
alkotås lehetett a 16. szåzadban sem. A korabeli oltårmƱvészet ismeretében
és a hozzånk közelebb ålló, Erdélyben (Szåszföldön és Csíkban) fennmaradt
kĂ©sƑközĂ©pkori oltĂĄrok pĂ©ldĂĄi *alapjĂĄn Ășgy gondoljuk, egy szĂĄrnyasoltĂĄrnak a
része volt, és annak középszekrényében *foglalhatott helyet. Legközelebbi
példa erre a csíkmenasågi oltår, amely a budapesti Nemzeti Galéria
gyƱjteményében talålható. Mihåly Ferenc restauråtor meglåtåsa, hogy *a
hĂĄrsfĂĄbĂłl kĂ©szĂ­tett szobor hĂĄtoldala a korabeli gyakorlatnak megfelelƑen
kivĂĄjt volt.* A szobor hĂĄtoldalĂĄhoz rögzĂ­tett *sugĂĄrkoszorĂșt az 1840-es
Ă©vekben fenyƑfĂĄbĂłl kĂ©szĂ­tettĂ©k*, amikor a jelenleg is lĂĄthatĂł fƑoltĂĄr
szerkezetét kialakítottåk, 1844 és 1848 között. Ekkor* åt is festették a
kegyszobrot: a SzƱzanya ruhåjån az eredeti vörös színre fehéret festettek
Ă©s a palĂĄstot is ĂșjraaranyoztĂĄk.*

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=55611&img=o_csik.jpg>

*Olvastam feltĂ©telezĂ©seket, melyek szerint BrassĂłban kĂ©szĂŒlhetett.*

– Valóban, ez megjelenik a szakirodalomban is. Viszont legutóbb Sarkadi
Nagy Emese mƱvĂ©szettörtĂ©nĂ©sz az erdĂ©lyi kĂ©sƑközĂ©pkori oltĂĄrmƱvĂ©szetrƑl Ă­rt,
2012-ben angol nyelven megjelent tanulmånykötetében felhívja a figyelmet
arra, hogy az erdélyi szåsz emlékanyag tekintetében is nehézségek adódnak a
mƱhelyek azonosítåsa, illetve a fennmaradt oltåroknak a segesvåri, brassói
vagy nagyszebeni oltĂĄrkĂ©szĂ­tƑ mƱhelyekhez valĂł tĂĄrsĂ­tĂĄsa tekintetĂ©ben. A
csĂ­ksomlyĂłi szoborral nagy hasonlĂłsĂĄgot mutatĂł, egykori szĂ©kelyzsombori –
LövĂ©tĂ©rƑl szĂĄrmazĂł – oltĂĄr, amely ma a kolozsvĂĄri SzĂ©pmƱvĂ©szeti MĂșzeum
gyƱjteményében låtható, valamint a csíkmenasågi oltår nem a brassói, hanem
segesvĂĄri mƱhelyekhez köthetƑ.

*A szĂ©kelyzsombori oltĂĄr közĂ©psƑ szekrĂ©nyĂ©be befĂ©rt volna egy 227 cm magas
szobor, mint a csĂ­ksomlyĂłi?*

– A szĂ©kelyzsombori oltĂĄrnak körĂŒlbelĂŒl 2 mĂ©ter magas közĂ©pszekrĂ©nyĂ©ben a
Måria-szobor 152 centiméter magas. Az oltårfelépítmény méretét szabadon
alakítottåk. Elég csak a krakkói vagy kassai dóm hatalmas oltårépítményeire
gondolnunk. A csíksomlyói kegyszobor Mihåly Ferenc restauråtor mérése
alapjĂĄn: korona nĂ©lkĂŒl 210 centimĂ©ter, koronĂĄval pedig 253 centimĂ©ter.

*Azt szoktĂĄk mondani, a csĂ­ksomlyĂłi SzƱzanyĂĄra, hogy szĂ©kely Madonna
*

– A SzĂ©kelyföldön is, ahogy az egĂ©sz KĂĄrpĂĄt-medencĂ©ben – de
kiterjeszthetjĂŒk akĂĄr egĂ©sz EurĂłpĂĄra – minden korszakban minden templomnak
kellett, hogy legalĂĄbb egy oltĂĄra legyen. A helyi lehetƑsĂ©gek fĂŒggvĂ©nyĂ©ben
lehettek kisebb vagy nagyobb, színvonalasabb vagy kevésbé színvonalas
oltårok, szobrokkal és tåblaképekkel díszítve. Egy-egy korszakban az
oltårfelépítmény szerkezete, valamint az åbråzolåsok típusai és tematikåi
gyakran ismĂ©tlƑdtek. *A 16. szĂĄzad elsƑ negyedĂ©ben fennmaradt erdĂ©lyi
szĂĄrnyasoltĂĄrok tĂĄblakĂ©pei gyakran DĂŒrer-metszetekre vezethetƑek vissza. A
15-16. századra jellemzƑ volt az is, hogy a mesterek vándoroltak.* Egy-egy
renden belĂŒl pedig mĂ©g inkĂĄbb hozzĂĄjuthattak mintĂĄkhoz vagy könyvekben
illusztrĂĄciĂłkhoz. *A somlyĂłi szoborhoz hasonlĂł ĂĄbrĂĄzolĂĄsok – több-kevesebb
sajĂĄtos vonĂĄssal – gyakoriak a 16. szĂĄzad elsƑ negyedĂ©ben az AlpoktĂłl
Ă©szakra esƑ terĂŒleteken, Ă©s jellemzƑek a Magyar KirĂĄlysĂĄg MohĂĄcs elƑtti
idƑszakĂĄra is. *ÉvszĂĄzadok folyamĂĄn a szĂ©kely nĂ©p annyira magĂĄĂ©nak
Ă©rezhette a csĂ­ksomlyĂłi SzƱzanya szobrĂĄt, hogy feltehetƑen ezĂ©rt is terjedt
el a nép körében a székely mivolta.

<http://www.magyarkurir.hu/img.php?id=55611&img=o_csiksomlyokegyszobor.jpg>

*Miért éppen Napbaöltözött Asszony a csíksomlyói kegyszobor?*

*– A Napbaöltözött Asszony ĂĄbrĂĄzolĂĄsa nagy jelentƑsĂ©ggel bĂ­rt a 15-16.
század folyamán.* Az obszerváns ferences rend római anyakolostorában is –
amelyet Ă©ppen a csĂ­ksomlyĂłi bĂșcsĂșt engedĂ©lyezƑ IV. JenƑ pĂĄpa adott ĂĄt az
obszervĂĄns ĂĄg rĂ©szĂ©re – fontos volt a kultusz. A JelenĂ©sek könyvĂ©ben Ă©s
TeremtĂ©s könyvĂ©ben szereplƑ, *kĂ­gyĂłt eltiprĂł Asszony kĂ©pe **az eretneksĂ©gek
idejĂ©n **intƑ, ugyanakkor vĂ©delmezƑ jellĂ© vĂĄlhatott*. Ugyanakkor IV. Sixtus
pĂĄpa törökellenes bĂșcsĂșkivĂĄltsĂĄgai is a Napbaöltözött Asszony
kultuszképéhez kapcsolódtak. *A magyarorszågi ferencesek kolostorai pedig
Ă©ppen* *a töröktƑl veszĂ©lyeztetett* *dĂ©li orszĂĄghatĂĄrokon, valamint az
északi huszita vidékeken helyezkedtek el.*

A csíksomlyói SzƱzanya-szobor megfelel a korabeli Napbaöltözött Asszony
megjelenítésének. *A Gyermek Jézust karjån tartó SzƱzanya egy fél
földgömbön åll, a låba alatt ott a félhold sarlója, abban pedig az
istenanyasågåt* *tagadó eretnekség **szimbóluma*. A 15-16. szåzadban *a
fĂ©lhold a török veszĂ©lyre utalhatott.* *A SzƱzanyĂĄtĂłl elsƑsorban** e nagy
veszedelem, valamint az eretnek tanok elterjedése **ellen kértek és kaptak
védelmet.* A somlyói szobor åbråzolåsånak a népi vallåsossågban betöltött
szerepét Bålint Såndor a *Sacra Hungaria* címƱ tanulmånyåban, valamint
Tånczos Vilmos néprajzkutató részletesen elemzi.

*Óhatatlanul mĂĄskĂ©nt közelĂ­tĂŒnk a kegyszoborhoz, mint egy ĂĄtlagos
szoborhoz. Mintha lelke volna
 MitƑl lesz egy szobor csodĂĄkkal Ă©keskedƑ? Mi
a fizikailag meg nem foghatĂł, de mĂ©gis körĂŒlötte levƑ mĂ­tosz?*

– A katolikus teológia tanítása szerint *az Istennel való találkozásban
elsƑsorban a szentsĂ©geknek van kegyelemközvetĂ­tƑ szerepĂŒk. Ugyanakkor a
szentek és kiemelten a Boldogsågos SzƱzanya közbenjårónk.* Viszont
közvetĂ­tĂ©sĂŒk Ă©s jelenlĂ©tĂŒk tapasztalata nem kötött sem tĂĄrgyhoz, sem pedig
helyhez. VĂ©lemĂ©nyem szerint alapvetƑen az *embersĂ©gĂŒnk igĂ©nyli a lĂĄthatĂł Ă©s
kĂ©zzel Ă©rinthetƑ jeleket*. *Minden korban Ă©s kultĂșrĂĄban kimutathatĂł az
igény az égiekkel való talålkozås kiemelt helyeire. A csíksomlyói
SzƱzanya-szoborhoz nem csupån egyéni, hanem közösségi, történelmi
sorsfordulĂłk is kapcsolĂłdnak. Gondolhatunk itt CsĂ­k katolikus hitben valĂł
maradĂĄsĂĄra, a hagyomĂĄny szerinti 1567. Ă©vi ĂŒtközetre, vagy 1694
februårjåban az ismételt török tåmadås kivédésére, és arra a szåmtalan
csodås gyógyulåsra, amit a 18. szåzadban feljegyeztek. *Nem véletlen tehåt,
hogy a csĂ­ksomlyĂłi kegyszobrot mĂĄr jĂłval a 18. szĂĄzad vĂ©ge elƑtt – amikor
BatthyĂĄny IgnĂĄc erdĂ©lyi pĂŒspök hivatalosan csodatevƑ SegĂ­tƑ MĂĄriĂĄnak
ismerte el – a ferencesek Ă©s a szĂ©kely nĂ©p körĂ©ben csodĂĄkkal jeleskedƑ
Boldogasszonynak tartottĂĄk. KözbenjĂĄrĂĄsĂĄt Ă©vszĂĄzadok Ăłta kĂ©rjĂŒk, egyĂ©ni Ă©s
közössĂ©gi Ă©letĂŒnkĂ©rt ma is hozzĂĄ esedezĂŒnk.

Magyar KurĂ­r
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML ĂĄllomĂĄny ĂĄt lett konvertĂĄlva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140921/fbf2934d/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról