[Grem] !! Mi a filozófai, teológiai háttere az ellentétes bíborosi véleményeknek a családszinóduson?

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Okt. 28., K, 12:00:55 CET


Filozófiai elmélyülést igénylő cikk.
Megosztott püspökök? A (rossz) filozófia hibája!
<http://jezsuita.blog.hu/2014/10/24/megosztott_puspokok_a_rossz_filozofia_hibaja>
2014.10.24.
19:50 Satori <http://blog.hu/user/172719/tab/data>

http://jezsuita.blog.hu/2014/10/24/megosztott_puspokok_a_rossz_filozofia_hibaja#more6830009


[image: rahner.jpg]“Sokan kérdezgetik, *hogyan lehetséges az, hogy a
katolikus hit ilyen fontos tanbeli kérdéseivel kapcsolatban a püspökök és a
bíborosok ilyen különbözőképpen gondolkoznak*. A Szinódus napjaiban
legalábbis ez vált világossá – túlságosan is. *A szentségek, a bűn, a
kegyelem, a házasság..., a hívek meglepetten állapították meg, hogy
vezetőik és a véleményformálók ilyen külöböző állásponton vannak ilyen nem
éppen marginális kérdésekben.*Az alábbiakban szeretnék rámutatni egyre az
okok közül, egy olyanra, amely eddig nem túlságosan került felszínre a
szinódussal kapcsolatos viták során. *Arra a filozófiára gondolok, amelyet
a bíborosok és a püspökök alkalmaznak, amikor teológiai kérdésekkel néznek
szembe.*

 *Szent II. János Pál pápa Fides et Ratio című enciklikájában arról beszél,
hogy nem lehet teológiát művelni filozófia nélkül*, és hogy *ha nem egy
igaz filozófiát teszünk magunkévá, amely egybecseng a hittel, akkor végül
egy nem igazat fogunk vallani, ami eltorzĂ­tja a hitet.* Minden esetben
valamely filozófiát fogunk alkalmazni.

*Milyen filozófiát tettek magukévá a bíborosok és püspökök, akik a
szinódusi ülésteremben, és azon kívül is ilyen kérdésekkel
foglalkoztak?* *Milyen
filozófiát tanultak és fogadtak el *tanulmányaik során és olvasmányaik
alapján? *A filozófia olyan eszköz, amellyel a teológia él. Azonban nem
semleges eszköz,* tekintve, hogy magát a teológiát is befolyásolja, hiszen
meghatározza annak tárgyát, módszerét és nyelvezetét.

Nem ugyanarról az Istenről beszél Aquinói Szent Tamás amikor “Esse Ipsumot”
mond, és nem ugyanarról Karl Rahner, amikor “Egzisztenciális
transzcendenciát” emleget. *Nem ugyanazt jelenti a hit ontológiai
dimenzióját elfogadni (azt a dimenziót, ami a hitet összeköti a lét
kérdésével), vagy amelyik abban csak a fenomenológia vagy az egzisztencia
egy dimenzióját ismeri el.* Mivel a püspököknek és bíborosoknak különböző
filozófiai mintáik vannak, különbözőképpen viszonyulnak a teológiai
kérdésekhez is, beleértve a Szinódus kérdéseit is. *Karl Rahner azt mondta,
hogy a filozófiai és teológiai pluralizmus nem csak kikerülhetetlen, de
egyenesen helyes és kívánatos is*. *A Fides et ratio** azonban az
ellenkezőjét állítja. *Meg vagyok győződve arról, hogy *a teológusok
legnagyobb része Rahnert részesítette előnyben *a *Fides et ratio*-val
szemben. A nyelvhasználat összezavarodottsága a szinódus ezen napjaiban
mintha mégis az enciklikát igazonlá.

Nézetem szerint – de nekem úgy tűnik, hogy a *Fides et Ratio* szerint is –*
a katolikus hit dimenziója ontológiai dimenzió.* Ha *az “új teremtmény”,
amely megszületik a keresztséggel, nem a lét új síkjához tartozik,* akkor
csak egzisztenciális vagy szentimentális máz az egész. Ha azok, *akik
házasságot kötnek* nem *új valóságot alkotnak **a lét színtjén*, olyan
valóságot, amely nem az “egy meg egy” logikája szerint való (*hiszen “a
kettő egy testté lesz”)*, akkor persze a házasságot is egzisztenciálisan
újra lehet gondolni, újra csinálni, újra ünnepelni, újra szerződni. *Ha*
azonban *egy új valóságról van szó*– megismétlem: a lét színtjén –, *akkor
nem lehet többé szétbontani*. *Az egyetlen dolog, amit meg lehet tenni,
hogy megvizsgáljuk, létrejött-e vagy sem, ám ha létrejött, semmi sem
semmisítheti meg.* *Hogy kiderítsük, létezik-e, az igazságot illető
vizsgálatot kell lefolytatni, és nem szabad megelégedni** egy egyszerű
lelkipásztori vagy adminisztratív utánajárással.* *Ha azonban a házasságnak
csak fenomenológiai vagy egzisztenciális jellege van, akkor nincs semmi
tisztázandó igazság és minden újraértékelhető, újra manipulálható.*

Persze helyesen nézve az egész hitben való életnek – és nem csak a házasság
szentségének – megvan az ontológiai aspektusa.* A bűnös léthelyzet nem
csupán egzisztenciális kérdés, hanem a lelkünk halála.* *Aki tudatosan
halálos bűnben él, az lelkileg – vagyis ontológiailag – halott.* Ha ilyen
módon látjuk a dolgokat, *akkor hogyan is járulhatna valaki ebben az
állapotban a szentségekhez? **Az eukarisztia szentsége valójában –
ontológiailag – az isteni életbe visz minket.* Itt nem a társas együttlét
valamely rítusáról van szó, ami csak érzelmi-egzisztenciális volna.

*A gyónás szentsége is ontológiai természetű, hiszen meggyógyítja a
lelket,* *amelyet
a bűn nyomaszt,* *és életre kelti azt.* Nem pszichológiai ülésről van szó. *Az
a kegyelem, amit a szentségeken keresztül kapunk valóságos élet, isteni
élet.*

*Az Egyházhoz való csatlakozás a keresztség révén nem **egy társulásba való
belépés*, *hanem a lét egy új dimenziójához való hozzáférést jelent,
amelyben meghaladjuk önmagunkat és részesülünk a Szentháromság életében.*
Amikor Szent Pál azt mondja * “élek én, de már nem én élek, hanem Krisztus
él bennem”* az “új teremtmény” ezen ontológiai újdonságát fejezi ki.

Az, amit néhány püspök mondott a szinódusi ülésteremben, valamint a termen
kívül az újságírók mikrofonjába, csak hosszú idő után napvilágra került
következménye az elvégzett teológiai szemináriumoknak és a tanulmányaiknak.
Hiszen* a püspökök sem az égból hullanak alá, nekik is megvoltak a
mestereik, őket is nevelték valahogy, valamely filozófiai kultúra
kontextusában.* Mármost, *ha ezek a filozófiák, amelyeket tanítottak nekik,
nincsenek összhangban azzal, amit a Fides et ratio tanít, világos és
következetes, hogy olyan témák tanulmányozása során is, mint a házasság, a
válás és az áldozáshoz járulás is elmarad a Fides et ratio által támasztott
elvárásoktól.*

*Például: ha Isten “egzisztenciális transzcendencia”, mint Karl Rahner
állítja, akkor mindannyian belül vagyunk, a házasok, az együttélők és a
homoszexuálisok is. Nincsenek többé ateisták, és bűnösök sem. Akkor minden
csak útnak bizonyul, hogy anonim keresztényekből kereszténynek nevezettek
legyünk; olyan út, amit együtt teszünk meg, anélkül, hogy bárkit is
kizárnánk* vagy bármilyen sajátos élethelyzetet elítélnénk, hiszen minden
lehet jó kiindulás. Sok püspök ezt a teológiai nézetet fejezte ki, amely
azonban egy sajátos egzisztenciális jellegű filozófiát tükröz. *Karl Rahner
Heidegger tanítványa volt*, *nem **Szent Tamásé*. Ezek a püspökök csak
Rahnert ismerik, Szent Tamást pedig nem?

Cornelio Fabro, a nagy filozófus az egzisztencia és lényeg fogalmaival
vetette fel a kérdést. *Sartre azt mondta, hogy a lét megelőzi a
lényeget,* *Fabro
azt vallotta, hogy a lényeg előzi meg az egzisztenciát.* *Ezen a Szinoduson
is ez a voltaképpeni filozófiai – tehát egyúttal teológiai – kérdés. Vajon
a házasságnak mint szentségnek ontológiai jellege van, ami a lényeget
illeti, vagy csak egzisztenciális, ami tetszés szerint újraértékelhető?”*

*Eddig az idézet. Megfontolandó gondolatok... *

*A számomra legerősebb érv* a “progresszisták” ellen azonban máshonnan
való. Itt is elhangzott, ezen a blogon. A Modernkori Kereszténység
Vastörvényéról van szó. Tudniillik, hogy *“azok a keresztény közösségek,
melyek szilárdan megőrzik a hittani és erkölcsi határaikat, képesek
virágozni a modernitás kulturális mérgei közepette is; azok azonban,
amelyek hittani és morális határaikat átjárhatóvá – majd pedig
láthatatlanokká – teszik, kiszáradnak és elpusztulnak.” *

De vajon *ez elég érv az integrista merevség előnyben részesítése
érdekében? Nem olyan ez, mintha az iszlám fundamentalizmusra a keresztény
fundamentalizmust tartanánk helyes válasznak? Nem vagyok róla egészen
meggyőződve...*

(*Stefano Fontana* cikke La Nuova Bussola Quotidiana
<http://www.lanuovabq.it/it/articoli-vescovi-divisi-colpa-della-cattiva-filosofia-10651.htm>-bĂłl)
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141028/788112ae/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról