[Grem] mai igk
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Okt. 12., V, 06:16:12 CEST
2014. október 12. – Évközi 28. vasárnap
Abban az időben Jézus ismét példabeszédekben szólt a főpapokhoz és a nép
véneihez:
*A mennyek országa olyan, mint amikor egy király menyegzőt
rendezett a fiának.* Elküldte szolgáit, hogy szóljanak *a meghívottak*
nak,
jöjjenek a menyegzőre. Ők azonban* nem akartak jönni*.
*Erre más szolgákat küldött: „Mondjátok meg a meghívottaknak: íme, a
lakomát elkészítettem. Ökreim és hizlalt állataim leöltem. Minden
készen áll, jöjjetek a menyegzőre!*” De
*azok mindezzel mit sem törődve szétszéledtek: az egyik a földjére
ment, a másik az üzlete után nézett*. A többiek pedig a szolgáknak
estek: összeverték, sőt meg is ölték őket*. A király nagy haragra
lobbant*.
Elküldte seregeit, és felkoncoltatta a gyilkosokat, városukat pedig
felégette. Azután így szólt a szolgákhoz:
* „A menyegző kész, de a meghívottak nem voltak rá méltók. Menjetek
hát ki az útkereszteződésekre, és akit csak találtok, hívjátok el a
menyegzőre!” * A szolgák kimentek az
utakra és összeszedtek mindenkit, akit csak találtak, gonoszokat és jókat
egyaránt.
* A lakodalmas ház megtelt vendégekkel. Amikor a király bejött, hogy
megszemlélje a vendégeket,* meglátott köztük
* egy embert, aki nem volt menyegzős ruhába öltözve.* Megszólította:
„Barátom, hogy jöhettél be ide,
ha nincs menyegzős ruhád?” De az csak hallgatott. Erre a király
megparancsolta a szolgáknak:
*„Kezét-lábát kötözzétek meg, és dobjátok ki a külső sötétségre! Ott
sírás lesz és fogcsikorgatás!*”
*Sokan vannak a meghívottak, de kevesen a választottak!*
Mt 22,1-14
Elmélkedés:
A Fiú menyegzője
A mai evangéliumi rész címe a legtöbb bibliafordításban így szerepel:
példabeszéd a királyi menyegzőről. Jézus egy történetet mond el egy
királyról, aki lakodalmat, menyegzőt tart. Amikor mindent előkészített,
elküldte a szolgáit, hogy meghívását továbbítsák a leendő vendégeknek. Ők
azonban mindenféle kifogással visszautasították a meghívást. Az okokat
olvasva érezzük, hogy
*nem csupán udvariatlanságról van szó, hanem a vendégszeretet
elutasításáról is*. Ekkor
*a király újra elküldi szolgáit, hogy válogatás nélkül hívjanak
mindenkit a menyegzőre*. Ennek köszönhetően
megtelik a lakodalmas ház. A történet lezárásaként szerepel még, hogy
* a király eltávolíttatja a vendégek közül azt, aki nem öltözött
fel az alkalomhoz illően ünneplő ruhába.*
A történet értelmezése, magyarázata egy apróságon teljesen félrecsúszhat.
Mégpedig azon, amit szándékosan kihagytam a történet vázlatos
ismertetéséből. Bizonyára észrevettük, hogy kimaradt, hogy
*a király a fiának rendezte a menyegzőt. És ez a történet
kulcsfontosságú eleme,* amely
megadja a helyes értelmezés irányát. Jézusnak ez a példabeszéde a gyilkos
szőlőmunkásokról szóló beszédet követi (Mt 21,33-43). Azt olvastuk az
elmúlt vasárnapon és tartalmilag ahhoz kapcsolódik. Mindkettőben szerepel
a fiú, az elsőben a szőlősgazda fia, akit megölnek, a másodikban a király
fia, illetve szerepel a munkások és a meghívottak részéről a fiú iránti
tiszteletlenség, elutasítás.
Máté evangéliumának ezen utolsó fejezeteiben, a példabeszédekben és Jézus
utolsó napjainak leírásában egyaránt* az „Isten Fia” kifejezés a
központ.*
Az írástudók és a főpapok nehezményezik, hogy Jézus Isten Fiának tartja
magát és a nép hisz abban, hogy ő az Isten Fia. Elfogatását követően a
zsidó főtanács hallgatja ki őt. A főpap ezt a kérdést teszi fel:
* „Te vagy-e a Krisztus, az Isten Fia?” (Mt 26,63). Miután a kérdésre
válaszolva Jézus nem tagadta, hanem nyíltan megvallotta, hogy ő az
Isten Fia, a főtanács kimondja a halálos ítéletet. A kereszten
függő Jézus felé elhangzik a gúnyos szó: „Ha Isten Fia vagy, szállj
le a keresztről!” (Mt 27,40). Az Úr halálát követően a római százados
ezt mondja: „Ez valóban Isten Fia volt” (Mt 27,54).*
A hit és a hitetlenség, az elfogadás és az elutasítás központi kérdése így
hangzik: Jézus valóban az Isten Fia? A Jézus körül megjelenő szereplők is
ennek megfelelően kerülnek az egyik vagy a másik oldalra. Egyesek hisznek
istenfiúságában, mások nem. A gazda fiát megölő szőlőmunkások és a király
fiának lakodalmáról távolmaradók azokat jelentik, akik nem hisznek Jézus
istenségében. Ugyanakkor ott vannak a másik oldal képviselői. A két
példázat ugyan nem szól részletesen róluk, de nyugodtan továbbgondolhatjuk
az eseményeket, hiszen a jézusi példázatok erre ösztönöznek minket
*. Vannak jó szolgák, jó munkások, akik készséggel szolgálnak Istennek.
Akik életük értelmét abban találják meg, hogy Istennek
engedelmeskedjenek. Vannak, akik menyegzős ruhájukat magukra öltve
odaülnek a lakodalmi asztalhoz,*
mert részesedni akarnak a király örömében, de még inkább a fiú örömében.
*Kész vagyok-e a munkájukat csendesen, becsülettel végző szolgák közé
állni, hogy helyem legyen a lakodalmi asztalnál?*
© Horváth István Sándor
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141012/3e8adeaa/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl