[Grem] mai igk

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Okt. 12., V, 06:16:54 CEST


Bocs. Ma még csak az evangéliumot és az elmélkedést tudtam kiküldeni.

2014-10-12 6:16 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:

>  2014. október 12. – Évközi 28. vasárnap
>
>   Abban az időben Jézus ismét példabeszédekben  szólt a főpapokhoz és a
>  nép
>   véneihez:
> *A  mennyek  országa  olyan, mint  amikor  egy  király  menyegzőt
>   rendezett a fiának.*  Elküldte szolgáit, hogy  szóljanak *a
>  meghívottak*nak,
>   jöjjenek a menyegzőre. Ők  azonban* nem akartak  jönni*.
>
>
> *Erre más  szolgákat   küldött: „Mondjátok meg  a meghívottaknak: íme,  a
> lakomát  elkészítettem.   Ökreim  és  hizlalt  állataim  leöltem.  Minden
>  készen  áll,  jöjjetek  a   menyegzőre!*” De
> *azok mindezzel mit  sem törődve szétszéledtek: az egyik  a   földjére
> ment, a másik az üzlete után nézett*. A többiek pedig a szolgáknak
>   estek: összeverték, sőt meg is ölték őket*. A király nagy haragra
>  lobbant*.
>   Elküldte  seregeit,  és  felkoncoltatta  a  gyilkosokat,  városukat
>  pedig
>   felégette.  Azután  így  szólt  a  szolgákhoz:
>
> * „A  menyegző  kész,  de  a   meghívottak nem voltak rá méltók. Menjetek
> hát ki az  útkereszteződésekre,   és akit csak találtok,  hívjátok el a
> menyegzőre!” * A szolgák kimentek  az
>   utakra és összeszedtek mindenkit, akit csak találtak, gonoszokat és
>  jókat
>   egyaránt.
> * A lakodalmas  ház megtelt vendégekkel.  Amikor a király  bejött,   hogy
> megszemlélje a vendégeket,* meglátott köztük
> * egy embert, aki nem  volt   menyegzős ruhába öltözve.* Megszólította:
>  „Barátom, hogy jöhettél be  ide,
>   ha  nincs  menyegzős  ruhád?”  De  az  csak  hallgatott.  Erre  a
>   király
>   megparancsolta a szolgáknak:
> *„Kezét-lábát kötözzétek meg, és dobjátok ki a   külső sötétségre!  Ott
>  sírás  lesz és  fogcsikorgatás!*”
> *Sokan  vannak  a   meghívottak, de kevesen a választottak!*
>   Mt 22,1-14
>
>   Elmélkedés:
>
>   A Fiú menyegzője
>   A mai  evangéliumi rész  címe a  legtöbb bibliafordításban  így
>  szerepel:
>   példabeszéd a  királyi  menyegzőről.  Jézus egy  történetet  mond  el
>  egy
>   királyról, aki lakodalmat,  menyegzőt tart.  Amikor mindent
>  előkészített,
>   elküldte a szolgáit, hogy meghívását továbbítsák a leendő vendégeknek.
> Ők
>   azonban mindenféle  kifogással visszautasították  a meghívást.  Az
>  okokat
>   olvasva érezzük,  hogy
> *nem  csupán udvariatlanságról  van  szó,  hanem  a   vendégszeretet
> elutasításáról is*.  Ekkor
> *a király  újra elküldi  szolgáit,   hogy válogatás nélkül hívjanak
> mindenkit a menyegzőre*. Ennek  köszönhetően
>   megtelik a lakodalmas ház.  A történet lezárásaként  szerepel még, hogy
>
> * a   király eltávolíttatja  a  vendégek közül  azt,  aki nem  öltözött
>  fel  az   alkalomhoz illően ünneplő ruhába.*
>   A történet értelmezése, magyarázata egy apróságon teljesen
>  félrecsúszhat.
>   Mégpedig  azon,   amit   szándékosan   kihagytam   a   történet
>   vázlatos
>   ismertetéséből. Bizonyára  észrevettük, hogy  kimaradt,  hogy
> *a  király  a   fiának rendezte a menyegzőt. És ez a történet
> kulcsfontosságú eleme,* amely
>   megadja a helyes értelmezés irányát. Jézusnak ez a példabeszéde a
>  gyilkos
>   szőlőmunkásokról szóló  beszédet követi  (Mt  21,33-43). Azt  olvastuk
>  az
>   elmúlt vasárnapon és tartalmilag ahhoz kapcsolódik. Mindkettőben
>  szerepel
>   a fiú, az elsőben a szőlősgazda fia, akit megölnek, a másodikban a
>  király
>   fia, illetve szerepel a  munkások és a meghívottak  részéről a fiú
>  iránti
>   tiszteletlenség, elutasítás.
>   Máté evangéliumának ezen utolsó fejezeteiben, a példabeszédekben és
>  Jézus
>   utolsó napjainak leírásában egyaránt* az  „Isten Fia” kifejezés a
>  központ.*
>   Az írástudók és a  főpapok nehezményezik, hogy  Jézus Isten Fiának
>  tartja
>   magát és a nép  hisz abban, hogy  ő az Isten  Fia. Elfogatását követően
>  a
>   zsidó főtanács  hallgatja ki  őt. A  főpap ezt  a kérdést  teszi fel:
>
>
>
>
>
> * „Te   vagy-e a Krisztus, az Isten Fia?” (Mt 26,63). Miután a kérdésre
> válaszolva   Jézus nem  tagadta, hanem  nyíltan megvallotta,  hogy ő  az
> Isten  Fia,  a   főtanács kimondja  a  halálos  ítéletet.  A  kereszten
>  függő  Jézus  felé   elhangzik a gúnyos szó: „Ha Isten  Fia vagy, szállj
> le a keresztről!”  (Mt   27,40). Az Úr halálát  követően a római százados
>  ezt mondja: „Ez  valóban   Isten Fia volt” (Mt 27,54).*
>   A hit és a hitetlenség, az elfogadás és az elutasítás központi kérdése
> így
>   hangzik: Jézus valóban az Isten Fia? A Jézus körül megjelenő szereplők
>  is
>   ennek megfelelően kerülnek az egyik vagy a másik oldalra. Egyesek
>  hisznek
>   istenfiúságában, mások nem. A gazda fiát megölő szőlőmunkások és a
>  király
>   fiának lakodalmáról távolmaradók azokat  jelentik, akik nem hisznek
>  Jézus
>   istenségében. Ugyanakkor  ott  vannak  a másik  oldal  képviselői.  A
>  két
>   példázat ugyan nem szól részletesen róluk, de nyugodtan
> továbbgondolhatjuk
>   az eseményeket, hiszen a jézusi példázatok erre ösztönöznek minket
>
>
> *. Vannak   jó szolgák, jó munkások, akik készséggel szolgálnak Istennek.
> Akik  életük   értelmét abban  találják meg,  hogy Istennek
>  engedelmeskedjenek.  Vannak,   akik menyegzős  ruhájukat magukra  öltve
> odaülnek  a lakodalmi  asztalhoz,*
>   mert részesedni akarnak a király örömében,  de még inkább a fiú
>  örömében.
>
> *Kész vagyok-e  a  munkájukat  csendesen, becsülettel  végző  szolgák
>  közé   állni, hogy helyem legyen a lakodalmi asztalnál?*
>   © Horváth István Sándor
>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141012/76c4daad/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl