[Grem] 10 a 136-ból sikeresen átjutott a berlini falon v. határon

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Nov. 9., V, 17:45:11 CET


http://gondola.hu/cikkek/93564-A_tiz_legelkepesztobb_szokes_a_Berlini_falon_keresztul.html

A Berlini falnak hivatalosan 136 halálos áldozata volt. Ennyiről tudunk
legalábbis, de az NDK iratkezelési gyakorlatából kiindulva jóval többen
lehetnek. Az első az 58 éves Ida Siekmann volt, 1961. augusztus 22.-én. A
nő egy Bernauer utcai ház harmadik emeletén lakott. Bár az épület a keleti
szektorban állt, a homlokzati fala jelentette a határvonalat, így az
ablakok Nyugat-Berlinre nyíltak. A fal felépítése utáni első napokban sokan
ugrottak az ablakokon át, a szabad világba: a nyugatiak kifeszített
ponyvával kapták el őket. Ida Siekmann azonban későn határozta el magát,
nem várt rá senki. Dunnákat, és párnákat dobott a járdára, majd levetette
magát a harmadikról. Nem sokkal később belehalt a sérüléseibe. A nyugatra
nyíló házakat később kiürítették, az ablakaikat befalazták. Az utolsó
áldozat, a 32 éves Winfried Freudenberg alig több mint fél évvel a fal
leomlása előtt, 1989. március nyolcadikán halt meg, amikor lezuhant házilag
épített hőlégballonjával.

Sokan jártak viszont sikerrel: közöttük voltak akik, erővel, bátorsággal,
mások ésszel, leleménnyel, vagy kitartással jutottak át a falon. Az
elképesztő történetekből kiválogattuk a legjobb tízet.

*10. Az első dezertőr*

Az egyik leghíresebb szökevény, a 19 éves Conrad Schumann, a keletnémet
határőrségben szolgált 1961-ben. Az ő egységét is kirendelték augusztusban,
hogy segédkezzenek a drótakadályok felállításában. Schumann azonban nem
igazán lelkesedett a kommunista ideológiáért, és a szolgálatáért sem.
Gépfegyverének tárából már előre kivette a töltényeket, hogy ne kelljen túl
nagy terhet cipelnie, majd amikor társait néhány járókelő lefoglalta,
habozás nélkül átugrott az akkor még alacsony szögesdrót tekercsen. A
nyugati oldalon egy riporternek, aki épp az akadályépítést fotózta,
sikerült megörökítenie Schumann ugrásának pillanatát. A felvétel később a
hidegháború egy ikonjává vált.
 9. A mellékvágány

Néhány hónappal az első Berlini fal kiépítése után, egy 27 éves
mozdonyvezető, Harry Deterling felfedezett egy apró rést határzáron. Az
egyik, Kelet-Berlin külvárosából Nyugat-Berlinbe tartó használatlan
vágányról megfeledkeztek a határőrök: bár keresztülfutott a pályán a
drótakadály, a sínek épek voltak. December ötödikén Deterling egy olyan
szakaszra kérte magát dolgozni, ahonnan át tudott jutni a nyugatra tartó
vágányra. A családját és jó néhány barátját felpakolta a vonatra, majd
elindult „az utolsó járat a szabadságba”. A szerelvény könnyedén törte át a
határzárat, a katonák alig győztek elugrálni előle, így egyetlen lövés sem
dördült. A síneket néhány nappal később felszedték a keletiek.
 8. Fejjel a falnak

Wolfgang Engels, bár 1961-ben részt vett a fal építésében, 1963-re rájött,
hogy a túloldalán szeretne élni. A fiatal határőr nem bajlódott sokat a
tervezéssel: elkötött egy kis tankot, majd szólt néhány barátjának: „én
leléptem nyugatra, ha valaki akar még jönni, ugorjon be!” Engels egyszerűen
felgyorsított és nekirontott az akkor már betonelemekből álló kettős
falnak. Az elsőn sikerült áttörnie, de a második megállította: a tank a
halálsávban ragadt. Engels kiszállt, és megpróbált átmászni, de beleakad a
fal tetején kígyózó szögesdrótba. Keletről tüzelni kezdtek a dezertőrre,
két lövést is kapott csípőtájékon. A hangzavarra néhány, egy közeli bárban
iszogató nyugati sietett a helyszínre, leszedték a falról a szökevényt,
bevitték a bárba és mentőt hívtak hozzá. Engels később így mesélt az
élményeiről: „amikor magamhoz tértem, és elfordítottam a fejem, megláttam
azt rengeteg nyugati piát a polcon, akkor tudtam, hogy megcsináltam.”
 7. Szovjet álca

Az egyik legvakmerőbb szökési tervet egy baráti társaság eszelte ki. Egy
lány szovjet katonai egyenruhákat varrt három fiúnak. Az áltisztek autóba
szálltak, a lány elrejtették a műszerfal alatt, majd elindultak az egyik
átkelő pont felé. A sorompó előtt lassítottak, és némán, fapofával
tisztelegtek, mire a keletnémet határőrök buzgón felnyitották nekik a
sorompót, ők pedig átautóztak nyugatra.

A fal utolsó évében két Nyugat-Berlinben élő testvér eszelte ki, hogy
átmennek keleten ragadt öccsükért. Egy ultrakönnyű sportrepülőgépre szovjet
vörös csillagokat festettek, majd átrepültek a falon a testvérükért, akit
akkor már évtizedek óta nem láttak.
 6. Szélvédő nélkül

Az osztrák Heinz Meixner Kelet-Berlinben dolgozott 1963-ban, és halálosan
beleszeretett egy fiatal nőbe, Margarete Thuaruba. A pár egy ideig
megpróbált hivatalos engedélyt szerezni a hatóságoktól, hogy
összeházasodhassanak, és Ausztriába költözzenek, de nem jártak sikerrel.
Meeixner úgy döntött, hogy akkor maga módján intézi el az ügyet. Bérelt egy
alacsony fekvésű kabrió sportkocsit, levágta az első szélvédőt, a
kerekekből pedig kiengedett egy kis levegőt, hogy az autó minél alacsonyabb
legyen. Menyasszonyát és leendő anyósát beültette hátra, majd elindult a
legendás amerikai átkelő, a Chekpoint Charlie irányába. Ahogy a sorompóhoz
közeledtek, szólt a nőknek, hogy bukjanak le, majd az utolsó pillanatban ő
is így tett és a gázra lépett. Mire az NDK határőrei észbe kaptak a kisautó
a sorompók alatt már át is száguldott Nyugat-Berlinbe.
 5. A strandkellék

Ingo Bethke alaposan kiismerte a Berlin északi részén folyó Elba partját,
amíg határőrként szolgált a térségben. A férfi egy barátjával, egy
drótvágóval és két felfújható gumimatraccal felszerelkezve tért vissza
egykori szolgálati helyére egy nyári éjszakán, 1975-ben. Miután átvágták a
kerítést, át kellett navigálniuk egy aknamezőn is, mire elértek a vízhez.
Ott felfújták a matracaikat, amikre azért volt szükségük, mert tudták, hogy
ha csak úszni próbálnának, az erős sodrású folyó könnyen elragadná őket.
Tudták mikor kell felbukkannia a folyón cirkáló őrhajónak, így a
legmegfelelőbb pillanatban indultak el, és sikerült is átevickélniük
nyugatra.
 4. A kötélpálya

Bethke családját zaklatni kezdték a keletnémet hatóságok a férfi eltűnése
után. A bátyja, Holger tudta, hogy nem sok esélye maradt a nyugodt életre
az NDK-ban. A testvéréhez hasonlóan merész tervet eszelt ki. Holger, aki
képzett íjász volt, keresett egy megfelelően magas kelet-berlini épületet,
egy éjjel felmászott a tetejére, és átlőtt egy nyílhoz erősített kábelt
nyugatra. Ingo a túloldalon az autójához erősítette a kötelet, Holger
magasan a fal fölött átsuhant rajta.
 3. A szárnyaszegett artista

Horst Klein cirkuszi artista volt, trapézművész, de a büntetésül
antikommunista nézeteiért nem engedték fellépni az egész keleti blokkban.
Klein nem tudott a cirkusz nélkül létezni ezért úgy döntött, szökik.
Kinézett magának egy használaton kívüli, a fal fölött húzódó
villanyvezetéket, és egy decemberi éjjelen, 1962-ben elkezdte élete
legveszélyesebb kötéltánc mutatványát. A kezei majd lefagytak a hidegben,
de átért a fal fölött. Amikor a megpróbált lemászni a nyugati oldalon álló
villanyoszlopról lezuhant, és eltörte mindkét karját, de átjutott.
 2. Egy kényelmes alagút

Egy kényelmes, közel két méter magas és ötven méter hosszú alagúton sétált
át a szabad világba egy tucatnyi idős kelet-berlini. Az „Idős polgárok
alagútját” a nyugdíjas férfiak tizenhat nap alatt ásták ki 1962-ben, egy 81
éves férfi vezetésével. Miután átértek, megkérdezték tőlük, hogy miért
fáradtak ennyit egy ekkora alagúttal, hiszen sokkal kevesebb ásással is
megúszhatták volna ha egy kisebb járaton mennek át. Egyikük így felelt:
„kényelmesen akartunk a feleségeinkkel a szabadság földjére sétálni, nem
pedig a fejĂĽnket lehajtva.
 1. Európa legnagyobb hőlégballonja

Nem csak a Berlini falon, hanem a Kelet- és Nyugat-Németországot elválasztó
határon át is sokan próbálkoztak szökéssel. A repülőmérnök Hans Peter
Strelczyk látott egy dokumentumfilmet a tévében, a hőlégballonozás
hőskoráról. Innen kapta az ötletet, hogy ha lenne egy saját ballonja, gond
nélkül átrepülhetne a vasfüggöny fölött. Egy barátja, Gunter Wetzel
segítségével tervezte és építette meg a propán légmelegítőt, miközben
feleségeik műszálas ágyneműkből összevarrták a ballont. Az addigi
legnagyobbat, amit Európában készítettek, hiszen két családot kellett
elbírnia. Amikor a ballon a szökés éjszakáján a határ fölé ért, azonnal
fényszórók sugarai szegeződtek rá, de a szökevényeknek sikerült 2600
méteres magasságba emelkedni, és átjutni az NSZK-ba.
hĂ­r24
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141109/b0684f55/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról