<div dir="ltr"><p><a href="http://gondola.hu/cikkek/93564-A_tiz_legelkepesztobb_szokes_a_Berlini_falon_keresztul.html">http://gondola.hu/cikkek/93564-A_tiz_legelkepesztobb_szokes_a_Berlini_falon_keresztul.html</a><br>
        </p><p>A Berlini falnak hivatalosan 136 halálos áldozata volt. Ennyiről tudunk
legalábbis, de az NDK iratkezelési gyakorlatából kiindulva jóval többen
lehetnek. Az első az 58 éves Ida Siekmann volt, 1961. augusztus 22.-én.
A nő egy Bernauer utcai ház harmadik emeletén lakott. Bár az épület a
keleti szektorban állt, a homlokzati fala jelentette a határvonalat, így
az ablakok Nyugat-Berlinre nyíltak. A fal felépítése utáni első
napokban sokan ugrottak az ablakokon át, a szabad világba: a nyugatiak
kifeszített ponyvával kapták el őket. Ida Siekmann azonban későn
határozta el magát, nem várt rá senki. Dunnákat, és párnákat dobott a
járdára, majd levetette magát a harmadikról. Nem sokkal később belehalt a
sérüléseibe. A nyugatra nyíló házakat később kiürítették, az ablakaikat
befalazták. Az utolsó áldozat, a 32 éves Winfried Freudenberg alig több
mint fél évvel a fal leomlása előtt, 1989. március nyolcadikán halt
meg, amikor lezuhant házilag épített hőlégballonjával.</p>
<p>
        Sokan jártak viszont sikerrel: közöttük voltak akik, erővel,
bátorsággal, mások ésszel, leleménnyel, vagy kitartással jutottak át a
falon. Az elképesztő történetekből kiválogattuk a legjobb tízet.</p>
<p>
        <b><font size="4">10. Az első dezertőr</font></b></p>
<p>
        Az egyik leghíresebb szökevény, a 19 éves Conrad Schumann, a keletnémet
határőrségben szolgált 1961-ben. Az ő egységét is kirendelték
augusztusban, hogy segédkezzenek a drótakadályok felállításában.
Schumann azonban nem igazán lelkesedett a kommunista ideológiáért, és a
szolgálatáért sem. Gépfegyverének tárából már előre kivette a
töltényeket, hogy ne kelljen túl nagy terhet cipelnie, majd amikor
társait néhány járókelő lefoglalta, habozás nélkül átugrott az akkor még
alacsony szögesdrót tekercsen. A nyugati oldalon egy riporternek, aki
épp az akadályépítést fotózta, sikerült megörökítenie Schumann ugrásának
pillanatát. A felvétel később a hidegháború egy ikonjává vált.</p>
<h2>
        9. A mellékvágány</h2>
<p>
        Néhány hónappal az első Berlini fal kiépítése után, egy 27 éves
mozdonyvezető, Harry Deterling felfedezett egy apró rést határzáron. Az
egyik, Kelet-Berlin külvárosából Nyugat-Berlinbe tartó használatlan
vágányról megfeledkeztek a határőrök: bár keresztülfutott a pályán a
drótakadály, a sínek épek voltak. December ötödikén Deterling egy olyan
szakaszra kérte magát dolgozni, ahonnan át tudott jutni a nyugatra tartó
vágányra. A családját és jó néhány barátját felpakolta a vonatra, majd
elindult „az utolsó járat a szabadságba”. A szerelvény könnyedén törte
át a határzárat, a katonák alig győztek elugrálni előle, így egyetlen
lövés sem dördült. A síneket néhány nappal később felszedték a keletiek.</p>
<h2>
        8. Fejjel a falnak</h2>
<p>
        Wolfgang Engels, bár 1961-ben részt vett a fal építésében, 1963-re
rájött, hogy a túloldalán szeretne élni. A fiatal határőr nem bajlódott
sokat a tervezéssel: elkötött egy kis tankot, majd szólt néhány
barátjának: „én leléptem nyugatra, ha valaki akar még jönni, ugorjon
be!” Engels egyszerűen felgyorsított és nekirontott az akkor már
betonelemekből álló kettős falnak. Az elsőn sikerült áttörnie, de a
második megállította: a tank a halálsávban ragadt. Engels kiszállt, és
megpróbált átmászni, de beleakad a fal tetején kígyózó szögesdrótba.
Keletről tüzelni kezdtek a dezertőrre, két lövést is kapott
csípőtájékon. A hangzavarra néhány, egy közeli bárban iszogató nyugati
sietett a helyszínre, leszedték a falról a szökevényt, bevitték a bárba
és mentőt hívtak hozzá. Engels később így mesélt az élményeiről: „amikor
magamhoz tértem, és elfordítottam a fejem, megláttam azt rengeteg
nyugati piát a polcon, akkor tudtam, hogy megcsináltam.”</p>
<h2>
        7. Szovjet álca</h2>
<p>
        Az egyik legvakmerőbb szökési tervet egy baráti társaság eszelte ki.
Egy lány szovjet katonai egyenruhákat varrt három fiúnak. Az áltisztek
autóba szálltak, a lány elrejtették a műszerfal alatt, majd elindultak
az egyik átkelő pont felé. A sorompó előtt lassítottak, és némán,
fapofával tisztelegtek, mire a keletnémet határőrök buzgón felnyitották
nekik a sorompót, ők pedig átautóztak nyugatra.</p>
<p>
        A fal utolsó évében két Nyugat-Berlinben élő testvér eszelte ki, hogy
átmennek keleten ragadt öccsükért. Egy ultrakönnyű sportrepülőgépre
szovjet vörös csillagokat festettek, majd átrepültek a falon a
testvérükért, akit akkor már évtizedek óta nem láttak.</p>
<h2>
        6. Szélvédő nélkül</h2>
<p>
        Az osztrák Heinz Meixner Kelet-Berlinben dolgozott 1963-ban, és
halálosan beleszeretett egy fiatal nőbe, Margarete Thuaruba. A pár egy
ideig megpróbált hivatalos engedélyt szerezni a hatóságoktól, hogy
összeházasodhassanak, és Ausztriába költözzenek, de nem jártak sikerrel.
Meeixner úgy döntött, hogy akkor maga módján intézi el az ügyet. Bérelt
egy alacsony fekvésű kabrió sportkocsit, levágta az első szélvédőt, a
kerekekből pedig kiengedett egy kis levegőt, hogy az autó minél
alacsonyabb legyen. Menyasszonyát és leendő anyósát beültette hátra,
majd elindult a legendás amerikai átkelő, a Chekpoint Charlie irányába.
Ahogy a sorompóhoz közeledtek, szólt a nőknek, hogy bukjanak le, majd az
utolsó pillanatban ő is így tett és a gázra lépett. Mire az NDK
határőrei észbe kaptak a kisautó a sorompók alatt már át is száguldott
Nyugat-Berlinbe.</p>
<h2>
        5. A strandkellék</h2>
<p>
        Ingo Bethke alaposan kiismerte a Berlin északi részén folyó Elba
partját, amíg határőrként szolgált a térségben. A férfi egy barátjával,
egy drótvágóval és két felfújható gumimatraccal felszerelkezve tért
vissza egykori szolgálati helyére egy nyári éjszakán, 1975-ben. Miután
átvágták a kerítést, át kellett navigálniuk egy aknamezőn is, mire
elértek a vízhez. Ott felfújták a matracaikat, amikre azért volt
szükségük, mert tudták, hogy ha csak úszni próbálnának, az erős sodrású
folyó könnyen elragadná őket. Tudták mikor kell felbukkannia a folyón
cirkáló őrhajónak, így a legmegfelelőbb pillanatban indultak el, és
sikerült is átevickélniük nyugatra.</p>
<h2>
        4. A kötélpálya</h2>
<p>
        Bethke családját zaklatni kezdték a keletnémet hatóságok a férfi
eltűnése után. A bátyja, Holger tudta, hogy nem sok esélye maradt a
nyugodt életre az NDK-ban. A testvéréhez hasonlóan merész tervet eszelt
ki. Holger, aki képzett íjász volt, keresett egy megfelelően magas
kelet-berlini épületet, egy éjjel felmászott a tetejére, és átlőtt egy
nyílhoz erősített kábelt nyugatra. Ingo a túloldalon az autójához
erősítette a kötelet, Holger magasan a fal fölött átsuhant rajta.</p>
<h2>
        3. A szárnyaszegett artista</h2>
<p>
        Horst Klein cirkuszi artista volt, trapézművész, de a büntetésül
antikommunista nézeteiért nem engedték fellépni az egész keleti
blokkban. Klein nem tudott a cirkusz nélkül létezni ezért úgy döntött,
szökik. Kinézett magának egy használaton kívüli, a fal fölött húzódó
villanyvezetéket, és egy decemberi éjjelen, 1962-ben elkezdte élete
legveszélyesebb kötéltánc mutatványát. A kezei majd lefagytak a
hidegben, de átért a fal fölött. Amikor a megpróbált lemászni a nyugati
oldalon álló villanyoszlopról lezuhant, és eltörte mindkét karját, de
átjutott.</p>
<h2>
        2. Egy kényelmes alagút</h2>
<p>
        Egy kényelmes, közel két méter magas és ötven méter hosszú alagúton
sétált át a szabad világba egy tucatnyi idős kelet-berlini. Az „Idős
polgárok alagútját” a nyugdíjas férfiak tizenhat nap alatt ásták ki
1962-ben, egy 81 éves férfi vezetésével. Miután átértek, megkérdezték
tőlük, hogy miért fáradtak ennyit egy ekkora alagúttal, hiszen sokkal
kevesebb ásással is megúszhatták volna ha egy kisebb járaton mennek át.
Egyikük így felelt: „kényelmesen akartunk a feleségeinkkel a szabadság
földjére sétálni, nem pedig a fejünket lehajtva.</p>
<h2>
        1. Európa legnagyobb hőlégballonja</h2>
<p>
        Nem csak a Berlini falon, hanem a Kelet- és Nyugat-Németországot
elválasztó határon át is sokan próbálkoztak szökéssel. A repülőmérnök
Hans Peter Strelczyk látott egy dokumentumfilmet a tévében, a
hőlégballonozás hőskoráról. Innen kapta az ötletet, hogy ha lenne egy
saját ballonja, gond nélkül átrepülhetne a vasfüggöny fölött. Egy
barátja, Gunter Wetzel segítségével tervezte és építette meg a propán
légmelegítőt, miközben feleségeik műszálas ágyneműkből összevarrták a
ballont. Az addigi legnagyobbat, amit Európában készítettek, hiszen két
családot kellett elbírnia. Amikor a ballon a szökés éjszakáján a határ
fölé ért, azonnal fényszórók sugarai szegeződtek rá, de a szökevényeknek
sikerült 2600 méteres magasságba emelkedni, és átjutni az NSZK-ba.</p>
<div class="">hír24</div></div>