[Grem] knyv: 'Keresztny ember a modern vilgban'
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Nov. 9., V, 11:17:18 CET
Andreas Laun: Keresztény ember a modern világban
2014. október 26. vasárnap 12:02
http://magyarkurir.hu/hirek/andreas-laun-kereszteny-ember-modern-vilagban
*Salzburg segédpüspöke* könyvében *a szeretet Istenéről, Jézus Krisztusról*
beszél. Bemutatja tanítását, úgy, hogy megszólít mindenkit, nem csak a
keresztény hívőket.
Andreas Laun *idéz* *a Bibliából, a pápai enciklikákból, keresztény és
zsidó, de ateista gondolkodók téziseiből is*. Könyve két részből áll: az
elsőben Isten és az ember közös történetét mutatja be, a másodikban azt,
hogy mi az ember szerepe Isten tervében.
*Értelem és hit kapcsolatát elemezve* a szerző hangsúlyozza, hogy ezen
fogalmak nem mondanak ellent egymásnak, mivel *mindkettő Istentől származik
és Hozzá vezet*. A vallásnak szüksége van az értelemre, ami helyes mederben
tartja a hit fejlődését. *Az értelmet nélkülöző vallásosság ártalmas*, sőt*
veszélyes* is lehet. Istenkáromlás azt állítani, hogy Isten „olyan, mint
egy diktátor, aki az embereket apróságok miatt a pokol örökké tartó
rabságába zárja.” *Nem visz közelebb a hithez, ha azt gondoljuk, hogy Isten
„minden jónak elrontója”, aki sajnálja az emberektől* *a vidámságot és az
örömöt. *
Jézus Krisztus személyét bemutatva Laun Franz Kafkára hivatkozik: „Jézus a
világosság végtelen mélységét jelenti. Az embernek be kell hunynia a
szemét, hogy bele ne zuhanjon.” Az osztrák püspök rámutat: *Jézus*ról csak
az tud lelkesen beszélni, aki vallja, hogy *„ő egy csodálatos és igaz
történet csúcspontja, amely történet jóval Jézus születése előtt kezdődött*
.” Isten meghívta Ábrahámot, kiválasztotta, és szövetséget kötött a zsidó
néppel, melyet később megújított, az emberek sorozatos hűtlensége ellenére.
Ezek után pedig olyan dolog történt, amit senki sem tudott volna elképzelni.*
„Isten hihetetlenül nagy lépést tett az emberek felé: nem egy új prófétát
küldött közéjük, hanem egyszülött Fiát. Isten maga jött el *a világba,
belépett az emberiség történetébe.” Jézus Krisztus „Istent adta a világnak,*
Ábrahám, Izsák és Jákob Istené*t, az igaz Istent hozta el a Föld népeinek…
és benne mindazt, amire szükségünk van… Isten nélkül az emberek nem
találhatják meg a valódi békét.” *Az üdvösség pedig, noha a zsidóktól jön,
nem marad az övék, elér mindenkihez*, vagy legalábbis – a missziók révén –*
úton van mindenkihez*. Mindenki imádhatja Istent „lélekben és igazságban”
(Jn 4, 22-24), erre nem csak Jeruzsálemben van lehetőség.
Andreas Laun ismerteti a különböző vallások főbb jellemzőit, s rámutat:* a
keresztény istenképnek van két különleges vonása, mely megkülönbözteti
minden más vallástól és világnézettől.* Az egyik, hogy* Isten Jézus
Krisztus megtestesülésében maga nyilatkoztatta ki magát. „Isten arra hívja
fel az emberek figyelmét az egyház révén, hogy hagyják abba keresését. Ő
velük van és várja, hogy Hozzá térjenek.*” A másik különbség az, amit a
Szentírás mond* Isten lényegéről: „mindenható, szent, mindentudó, igazságos
bíró és mégis, mindenekelőtt: Atya. Ő a szeretet.*” A Szentháromság egy
Isten három személyben, akiket a szeretet egyesít. A kifejezés – az Isten
szeretet, *az ember pedig Isten képmása* – azt jelenti, hogy *az emberben*
nem* az a legfontosabb, hogy* tud alkotni, számítógépet tervezni,
zongorázni, autót vezetni, hanem az, hogy valóban *képes szeretni Istent,
az embertársait **és a többi teremtményt*. „Embernek lenni annyi, mint
szeretni tudni. Ez a legfontosabb. Ez a képesség teszi az embert Isten
képmásává, csak ez teheti emberré.”
A kötet szerzője *részletesen elemzi az egyház tanítását az abortuszról, az
eutanáziáról, a szexualitásról, a bioetikáról, a teremtett világ
védelméről, a társadalmi igazságosságról is.* Az egyház számára minden
területen alapvető fontosságú az emberi személyiség és az emberi élet
értékének megbecsülése, mert ha ez hiányzik, „elveszítjük érdeklődésünket
mások és maga a Föld iránt is.” Így például *a társadalmi igazságosságot
illetően az utóbbi évszázadban három modellről is kiderült, hogy embertelen
rendszer: a kommunizmusról, a nemzetiszocializmusról és a piac
mindenhatóságát hirdető kapitalizmusról.* *Isten helyére a kollektívát, a
nemzetet, a piac és a haszon kizárólagosságát állították. *Ezzel szemben az
evangéliumra épülő *egyházi társadalmi tanítás olyan utat mutat, amely
igazságos és emberséges társadalom kialakulásához vezet,* amelyben *minden
az ember érdekében történik*. Ehhez pedig nem elegendő a technikai
globalizáció, a szeretet globalizációjára van szükség.
Andreas Laun szándéka az volt, hogy „szelíden kézen fogva”, bevezesse az
olvasót Jézus Krisztus világosságába. Elismeri, hogy *nem könnyű elhinni a
jézusi üzenetet,* *az ő útján járni pedig kifejezetten nehéz*. Jézus
drámaian fogalmazta ezt meg:* „a szűk kapun menjetek be!” (Mt 7,13),
illetve „úgy küldelek titeket, mint bárányokat a farkasok közé” (Mt 10,16)*.
Ám az egyetlen valóban emberhez méltó küldetés Krisztus követése, ez
teremti meg annak lehetőségét, hogy létrejöjjön egy valóban igazságosabb és
testvériesebb világ. Laun *a minden ember lelkében jelenlévő*, *de
időnként* *szunnyadó
jót szeretné felébreszteni.* Annak a mesealaknak a nyomába kíván lépni,
„aki a tyúkólban egy sasra bukkant, akit a tyúkokkal együtt tartottak.
Fogta a sast, kivitte a hegyekbe, és hagyta, hogy szabadon elrepüljön a
felkelő Nap felé”.
(Kairosz Kiadó, 2014)
Bodnár Dániel/Magyar Kurír
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141109/3a55486c/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl