<div dir="ltr"><h1>Andreas Laun: Keresztény ember a modern világban </h1>
<div>2014. október 26. vasárnap 12:02<br><a href="http://magyarkurir.hu/hirek/andreas-laun-kereszteny-ember-modern-vilagban" target="_blank">http://magyarkurir.hu/hirek/andreas-laun-kereszteny-ember-modern-vilagban</a><br></div>
<h3><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u>Salzburg segédpüspöke</u></span> könyvében <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u>a szeretet Istenéről,
Jézus Krisztusról</u></span> beszél. Bemutatja tanítását, úgy, hogy megszólít
mindenkit, nem csak a keresztény hívőket.</h3><p>Andreas
Laun <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>idéz</b></u></span> <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>a Bibliából, a pápai enciklikákból, keresztény és zsidó, de
ateista gondolkodók téziseiből is</b></u></span>. Könyve két részből áll: az elsőben
Isten és az ember közös történetét mutatja be, a másodikban azt, hogy mi
az ember szerepe Isten tervében. <br><br><span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>Értelem és hit kapcsolatá<span style="background-color:rgb(255,255,255)">t
elemezve</span></b></u></span><span style="background-color:rgb(255,255,255)"> </span>a szerző hangsúlyozza, hogy ezen fogalmak nem mondanak ellent
egymásnak, mivel <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>mindkettő Istentől származik és Hozzá vezet</b></u></span>. A
vallásnak szüksége van az értelemre, ami helyes mederben tartja a hit
fejlődését.<span style="background-color:rgb(234,209,220)"> <u><b>Az értelmet nélkülöző vallásosság ártalmas</b></u>, sőt<u><b> veszélyes</b></u> is</span>
lehet. Istenkáromlás azt állítani, hogy Isten „olyan, mint egy
diktátor, aki az embereket apróságok miatt a pokol örökké tartó
rabságába zárja.” <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>Nem visz közelebb a hithez, ha azt gondoljuk, hogy
Isten „minden jónak elrontója”, aki sajnálja az emberektől</b></u></span> <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>a vidámságot
és az örömöt. </b></u></span><br><br>Jézus Krisztus személyét bemutatva Laun<span style="background-color:rgb(255,255,255)"> Franz
Kafkár</span>a hivatkozik: „Jézus a világosság végtelen mélységét jelenti. Az
embernek be kell hunynia a szemét, hogy bele ne zuhanjon.” Az osztrák
püspök rámutat:<span style="background-color:rgb(249,203,156)"> <u><b>Jézus</b></u>r</span>ól csak az tud lelkesen beszélni, aki vallja, hogy<span style="background-color:rgb(252,229,205)">
<u><b>„ő egy csodálatos és igaz történet csúcspontja, amely történet jóval
Jézus születése előtt kezdődött</b></u>.”</span> Isten meghívta Ábrahámot,
kiválasztotta, és szövetséget kötött a zsidó néppel, melyet később
megújított, az emberek sorozatos hűtlensége ellenére. Ezek után pedig
olyan dolog történt, amit senki sem tudott volna elképzelni.<span style="background-color:rgb(252,229,205)"><u><b> „Isten
hihetetlenül nagy lépést tett az emberek felé: nem egy új prófétát
küldött közéjük, hanem egyszülött Fiát. Isten maga jött el </b></u></span>a világba,
belépett az emberiség történetébe.” Jézus Krisztus „Istent adta a
világnak<span style="background-color:rgb(252,229,205)">,<u><b> Ábrahám, Izsák és Jákob Istené</b></u>t</span>, az igaz Istent hozta el a
Föld népeinek… és benne mindazt, amire szükségünk van… Isten nélkül az
emberek nem találhatják meg a valódi békét.”<span style="background-color:rgb(252,229,205)"> <u><b>Az üdvösség pedig, noha a
zsidóktól jön, nem marad az övék, elér mindenkihez</b></u></span>, vagy legalábbis – a
missziók révén –<span style="background-color:rgb(252,229,205)"><u><b> úton van mindenkihez</b></u></span>. Mindenki imádhatja Istent
„lélekben és igazságban” (Jn 4, 22-24), erre nem csak Jeruzsálemben van
lehetőség. <br><br>Andreas Laun ismerteti a különböző vallások főbb
jellemzőit, s rámutat:<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> a keresztény istenképnek van két különleges
vonása, mely megkülönbözteti minden más vallástól és világnézettől.</b></u></span> Az
egyik, hogy<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> Isten Jézus Krisztus megtestesülésében maga nyilatkoztatta
ki magát. „Isten arra hívja fel az emberek figyelmét az egyház révén,
hogy hagyják abba keresését. Ő velük van és várja, hogy Hozzá térjenek.</b></u></span>”
A másik különbség az, amit a Szentírás mond<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> Isten lényegéről:
„mindenható, szent, mindentudó, igazságos bíró és mégis, mindenekelőtt:
Atya. Ő a szeretet.</b></u></span>” A Szentháromság egy Isten három személyben, akiket a
szeretet egyesít. A kifejezés – az Isten szeretet, <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>az ember pedig Isten
képmása</b></u></span> – azt jelenti, hogy <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>az emberben</b></u></span> nem<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b> az a legfontosabb, hogy</b></u></span> tud
alkotni, számítógépet tervezni, zongorázni, autót vezetni, hanem az,
hogy valóban <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>képes szeretni Istent, az embertársait </b></u></span><u><b>és a többi
teremtményt</b></u>. „Embernek lenni annyi, mint szeretni tudni. Ez a
legfontosabb. Ez a képesség teszi az embert Isten képmásává, csak ez
teheti emberré.”<br><br>A kötet szerzője <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><u><b>részletesen elemzi az egyház
tanítását az abortuszról, az eutanáziáról, a szexualitásról, a
bioetikáról, a teremtett világ védelméről, a társadalmi igazságosságról
is.</b></u></span> Az egyház számára minden területen alapvető fontosságú az emberi
személyiség és az emberi élet értékének megbecsülése, mert ha ez
hiányzik, „elveszítjük érdeklődésünket mások és maga a Föld iránt is.”
Így például <span style="background-color:rgb(234,209,220)"><u><b>a társadalmi igazságosságot illetően az utóbbi évszázadban
három modellről is kiderült, hogy embertelen rendszer: a kommunizmusról,
a nemzetiszocializmusról és a piac mindenhatóságát hirdető
kapitalizmusról.</b></u> </span><span style="background-color:rgb(213,166,189)"><u><b><span style="background-color:rgb(234,209,220)">Isten helyére a kollektívát, a nemzetet, a piac és a
haszon kizárólagosságát állították.</span> </b></u></span>Ezzel szemben az evangéliumra épülő
<span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>egyházi társadalmi tanítás olyan utat mutat, amely igazságos és
emberséges társadalom kialakulásához vezet,</b></u></span> amelyben <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>minden az ember
érdekében történik</b></u></span>. Ehhez pedig nem elegendő a technikai globalizáció, a
szeretet globalizációjára van szükség. <br><br></p>Andreas Laun szándéka az
volt, hogy „szelíden kézen fogva”, bevezesse az olvasót Jézus Krisztus
világosságába. Elismeri, hogy <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><u><b>nem könnyű elhinni a jézusi üzenetet,</b></u></span> <span style="background-color:rgb(0,255,0)"><u><b>az ő
útján járni pedig kifejezetten nehéz</b></u></span>. Jézus drámaian fogalmazta ezt
meg:<span style="background-color:rgb(217,234,211)"><u><b> „a szűk kapun menjetek be!” (Mt 7,13), illetve „úgy küldelek
titeket, mint bárányokat a farkasok közé” (Mt 10,16)</b></u></span>. Ám az egyetlen
valóban emberhez méltó küldetés Krisztus követése, ez teremti meg annak
lehetőségét, hogy létrejöjjön egy valóban igazságosabb és testvériesebb
világ. Laun <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>a minden ember lelkében jelenlévő</b></u></span>, <u><b>de időnként</b></u> <span style="background-color:rgb(255,255,0)"><u><b>szunnyadó jót
szeretné felébreszteni.</b></u></span> Annak a mesealaknak a nyomába kíván lépni, „aki
a tyúkólban egy sasra bukkant, akit a tyúkokkal együtt tartottak. Fogta
a sast, kivitte a hegyekbe, és hagyta, hogy szabadon elrepüljön a
felkelő Nap felé”.<p><br>(Kairosz Kiadó, 2014)<br><br>Bodnár Dániel/Magyar Kurír <br></p></div>