[Grem] Pnksdvasrnap - evanglium

mihly kiss kissmihaaly at gmail.com
2014. Jn. 13., P, 00:03:45 CEST


Köszönöm.
Üdv: KM.


2014. június 11. 18:41 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:

> Kedves Misi!
> Utánanéztem. Az általunk hivatkozott evangéliumot János apostol írta.
> Simon Péter testvére, eredetlieg mindketten zsidó halászok, majd Krisztus
> (zsidó) tanítványai (továbbra is zsidók, csak Krisztus-hívő zsidók).
> Biztos, hogy nem egy népcsoportot akart megbélyegezni, hanem a zsidó
> vallásúaktól való félelemre utalt, akik már Kriisztust istenkáromlás
> vádjával keresztre feszíttették. A Szentlélek adta bátorsággal pünkösd
> után, pedig a tanítványok (származásilag továbbra is zsidók) bátran
> hirdették, hogy Krisztus az Isten Fia és feltámadt.
> Szeretettel,
> Emőke
>
>
> 2014-06-11 18:34 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:
>
> Kedves Misi!
>> Tehát azt gondolod, hogy az evangélista, aki az idézett evangéliumot
>> írta, a zsidó népet akarta megbélyegezni, gyanúba keverni, miközben ő,
>> tehát az evangélista is zsidó volt valószínűleg, és az összes tanítvány
>> is?
>> Az én értelmezésemben itt a "zsidó" - a zsidó főpapokra vonatkozik, akik
>> 5-6 héttel korábban Kri tasztust is keresztre feszíttették, és később a
>> tanítványok egy részét is börtönbe csukatták, majd kit így kit úgy
>> keresztre feszíttettek, kivégeztettek.
>> Szeretettel,
>> Emőke
>>
>>
>> 2014-06-11 18:27 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>>
>> Kedves Lista!
>>>
>>>
>>>  Egy egész népet – bármelyiket, akár csak egy elejtett félmondat
>>> erejéig – könnyelműen általánosító ítélettel („féltek tőlük”) rossz hírbe
>>> hozni, s így az embercsoport ilyeténképpen megbélyegzett nevén szólítható
>>> minden egyes egyedét megalapozatlan, makacs gyanúba keverni éppoly
>>> értelmetlen, mint ártalmas cselekedet. Lélekölő.
>>>
>>>
>>> Jó emberek, az Isten szerelmére: vegyétek ezt észbe!
>>>
>>>
>>>  KM.
>>>
>>>
>>> 2014. június 11. 11:49 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>
>>>
>>>> Tartalmas, sőt a számomra gyönyörűen megfogalmazott gondolatokat
>>>> követően, még ez a mondandóm maradt:
>>>>
>>>> Kedves Misi, két kérdéssel zárod a viszálykodás szomorú jelenségéről
>>>> való gondolataidat:
>>>>
>>>>  *"Mi volt az a csoda? És mit is remélnénk még tőle?"*
>>>>
>>>>
>>>>  *Szerény!! * teológiai ismereteim szerint:
>>>>
>>>> Pünkösd csodája a 3. isteni személy (a Szentlélek) eljövetele volt.
>>>> Krisztus (a 2. isteni személy: a Fiú) megígérte ezt mennybe menetelekor.
>>>>
>>>> További pünkösdi csodák: pl. konkrétan pünkösdkor a nyelvek csodája
>>>> (tehát megértették egymást a különböző nyelvű népekből származó emberek),
>>>> és ettől kezdve a halált is felvállaló bátorsággal hirdették a tanítványok
>>>> Isten országát.
>>>>
>>>> S mit remélhetünk? Az örök életet, ha nemcsak hallgatjuk, de valóra is
>>>> váltjuk a krisztusi tanítást (ha nem teljesen tökéletesen is, akkor a
>>>> tisztítótűz után).
>>>>
>>>> Üdvösségünkért küzd az egyház is transzcendens erővel felruházva. Az
>>>> egyház gyarlóságainak, bűneinek dacára sem vehet rajta végleg erőt a
>>>> gonosz, mert az egyház Krisztus misztikus teste.
>>>>
>>>> Erre az isteni hatalmára ezen evangéliumi részletben is történik
>>>> utalás: *„Vegyétek a  Szentlelket!  Akinek megbocsátjátok bűneit, az
>>>> bocsánatot nyer,  s akinek nem bocsátjátok  meg, az nem nyer bocsánatot.”*
>>>> - az oldás és kötés hatalma (gyónás, házasság szentsége).
>>>>
>>>>
>>>> Szeretettel,
>>>>
>>>> Emőke
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>>
>>>> 2014-06-10 21:54 GMT+02:00 Dorka Szász <szaszdorek at gmail.com>:
>>>>
>>>>> Sziasztok! :)t
>>>>>
>>>>> Nagyon érdekes gondolatok hangzanak el, és szerintem mindegyik
>>>>> árnyalja az egészet - azt a képet, amit Isten adott elénk ebben a
>>>>> történetben is, és amit szerintem mi a véges emberi tudatunkkal oly kevéssé
>>>>> tudunk felfogni, hiszen annyival magasabbak az Ő gondolatai és útjai a
>>>>> mieinknél, mint az ég a földnél. Szerintem különlegesen nagy ajándék,
>>>>> amikor együtt gondolkodunk Isten tetteiről, szavairól, mert mindegyikünknek
>>>>> mást világít meg Önmagából, és így a többieken keresztül sokkal gazdagabb
>>>>> ajándékát áraszthatja ki ránk, mint amikor egyedül hallgatjuk Őt, bár az
>>>>> olyan alkalmaknak is nagy, fontos szerepe van. :)
>>>>>
>>>>> Szerintem igenis óriási bátorítás az a vonulat is, amit Misi kiemelt,
>>>>> mert mint ahogy Emőke is írta, az apostolok nagy része mártírhalált halt -
>>>>> de az egy folyamatnak a vége volt. Először azt kellett vállalniuk, hogy
>>>>> lesznek, akik nem értenek egyet velük. Aztán azzal kellett szembenézniük,
>>>>> hogy néhányan igenis nyíltan szemben állnak velük - méghozzá egyre többen,
>>>>> igazán befolyásos emberekkel a soraikban. Ezek után a fizikai bántalmazások
>>>>> is reális fenyegetéssé váltak az életükben, majd a mártírhalálban fejezték
>>>>> be a földi szolgálatukat Istenben.
>>>>> Én már gyakran találkoztam azzal a helyzettel, hogy ki kellett állnom
>>>>> a hitem mellett azzal a tudattal, hogy ha megteszem, akkor valószínűleg
>>>>> negatív elbírálásban részesülök, esetleg támadó reakciókkal és
>>>>> következményekkel kell szembenéznem. Ilyen helyzetben az ember néha
>>>>> hatalmas nagynak látja az "emberi" oldalát a dolognak, hogy milyen erős az
>>>>> ellenség, és mi minden hátrányosság származhat a tettéből - és csodálatos
>>>>> ajándék és megerősítés, erős alapja a bizalmunknak és hitünknek, hogy a
>>>>> Szent Lélek ilyenkor is bátorságot önt a hívők szívébe, megacélosítja az
>>>>> igaz elhatározásokat, és végigsegíti őket a nehézségeken. Szerintem pont,
>>>>> hogy nem lealacsonyítása, hanem megerősítése az Szent Lélek hatalmának és
>>>>> valóságos erejének, hogy Péterék Istennel a szívükben bátorságosan mertek
>>>>> szólni, vállalva az esetleges következményeket, nevezetesen, hogy az egész
>>>>> népük kirekeszti őket, mint a hivatalos vallással szembeszegülőket.
>>>>>
>>>>> További bölcs és áldott gondolatokat kívánok Mindenkinek! :)
>>>>> Dorka :)
>>>>>
>>>>>
>>>>> 2014. június 10. 20:07 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>>
>>>>> Itt nem az emberi dimenziókon van a hangsúly, hanem hogy amint azt
>>>>>> Krisztus mennybemenetelekor megígérte, el is külde a tanítványoknak a
>>>>>> Szentlelket (l. a Szentlélek ajándékait a Babits által fordított
>>>>>> himnuszban), hogy megerősítse Istenben a tanítványokat, és majd mindenkit,
>>>>>> aki a bérmálás szentségében merokapja a Szentlelket.
>>>>>>  Tehát a konfliktus, elbújás az emberi dimenzió, ami a Szentlélek
>>>>>> eljövetele után egyébként meg is szűnik, mert mennek is hirdetik Isten
>>>>>> országát, szeliden de határozottan, majdnem mindannyian a mártírhalált is
>>>>>> vállalva.
>>>>>> Itt a harmadik ISTENI SZEMÉLYről van szó, és nem testvérharcról.
>>>>>> Szeretettel,
>>>>>> Emőke
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> 2014-06-10 19:51 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:
>>>>>>
>>>>>> Kedves Misi!
>>>>>>> Én semmilyen testvérharcot nem érzékelek. A hangsúly nem zsidó
>>>>>>> testvériségen v. testvérharcon van, hanem azon, hogy a tanítványok szűk
>>>>>>> köre az isteni kegyelem, ill. pünkösdkor a Szentlélek által megerősítődik a
>>>>>>> Krisztusról való tanúságtételre. Ezen van a hangsúly, és nem a
>>>>>>> kirekesztésen, testvérharcon. Azon, hogy a Szentlélek ad nekik bátorságot,
>>>>>>> - ez a pünkösd csodája, hogy ne féljenek az egész világnak, nem csak a
>>>>>>> lokalitásnak hirdetni, hogy az isten emberré lett, meghalt és feltámadt.
>>>>>>> Én nem a Te szemüvegeden keresztül látom ezt az eseményt.
>>>>>>> Szeretettel,
>>>>>>> Emőke
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> 2014-06-10 19:36 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>>>>>>>
>>>>>>> Kedves Lista!
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> Minapi válaszlevelemre Emőke tett észrevételt: furcsállta, hogy
>>>>>>>> megismétlődik benne az eredeti citátum, s nincs kiegészítő, új üzenet. Az
>>>>>>>> alább részletezett magyarázattal neki tartozom, a többiek szorgalmi
>>>>>>>> feladatnak tekinthetik, hogy átfussák – hacsak nem mellőzik.
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>  Reflexióm tényleg alig kivehető. Egy-egy betoldás módosít az
>>>>>>>> idézett bevezető mondat három helyén. Megváltoztattam az eredetit?
>>>>>>>> Merészségem amaz olvasó lelkületéből fakad, aki a sorok néma silabizálása
>>>>>>>> közben is, kényszeresen egy zajló diskurzus résztvevőjének véli magát, s a
>>>>>>>> fiktív párbeszéd elevenen tartása érdekében folyvást visszajelez: megért,
>>>>>>>> tudomásul vesz. Visszajelzi, hogy felfogott, s hogy mit minek fogadott el.
>>>>>>>> Ez az olvasó alig jut túl az álmélkodáson: a komolyan vehető szöveget sosem
>>>>>>>> lehet kiolvasni. Valahányszor a szem elé kerül, az mindig új alkalom az
>>>>>>>> elcsodálkozásra. Átgondolásra, aktuális olvasatra serkent az írás még oly
>>>>>>>> esetben is, amikor egész nemzedékek majd két évezrednyi értelmező
>>>>>>>> buzgólkodása lehetne fedezet arra, hogy a személyes olvasó már szinte
>>>>>>>> látatlanban hitelt adhat annak, ami „írva vagyon”. Rábízhatja magát?
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>  „… Jézus megjelent  a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak,
>>>>>>>> pedig a zsidóktól való félelmükben zárva tartották az ajtót …”  –
>>>>>>>> a pünkösdi beszámoló bevezetőjének vonatkozó része így néz ki.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Mit is olvasok, minek is olvassam? Épülésemre tenném, nyilván – de
>>>>>>>> mit rakok össze magamban? Mivé épül énbennem?
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> „… (a zsidó) Jézus megjelent  a (zsidó) tanítványoknak ott, ahol
>>>>>>>> együtt voltak, pedig a zsidóktól (a többiektől) való félelmükben
>>>>>>>> zárva tartották az ajtót …”  –  nekem a zárójeles kiegészítéseket
>>>>>>>> nyomatékosan és kimondottan hozzá kell gondolnom a kanonizált változatban
>>>>>>>> konzerválódott szöveghez, mert az írás jelenleg is közkézen forgó
>>>>>>>> változatát enélkül értelemzavarónak kellene tartanom.
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> A tanítványok bezárkóztak, mert meg voltak ijedve – világos. De ők
>>>>>>>> nem egy hozzájuk képest más néven nevezendő népcsoport szemében, hanem az
>>>>>>>> övéik, a sajátjaik, a velük egyívásúak, a véreik közt kirekesztetté válás
>>>>>>>> fenyegetettségét élték át. Egy életközösségről, ennek a közösségnek a
>>>>>>>> hitbeli összefüggéseiről újrafogalmazódóban levő, másféle elgondolásaikból
>>>>>>>> eredeztetett, szokatlan cselekvésmódjuk, rendhagyó életvitelük tette őket
>>>>>>>> kirívóvá a körben, amelyhez való odatartozásukat ők maguk sosem vonták
>>>>>>>> volna kétségbe. Mint ahogy a környezetük sem az idegennek kijáró,
>>>>>>>> elszigetelő távolságtartással kezelte őket, hanem egységbontókként, akiknek
>>>>>>>> a normáktól, a hagyománytól eltérő viselkedése a csoportkohéziót zilálja
>>>>>>>> szét botrányosan.
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> Az embertársakat egymáshoz fűző, természetes vonzódás és az emberi
>>>>>>>> társaságban lépten-nyomon fatálisan elharapódzó nézeteltérésre,
>>>>>>>> véleménykülönbségre, majd az elvi tisztázás ürügyén támadó békétlenségre
>>>>>>>> való hajlam éles ellentmondása máig véget nem érő történetének egy epizódja
>>>>>>>> a pünkösdi eset – mellesleg. A lappangó testvérharcé.
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> Konfliktusba kerülni, meghasonlani azokkal, akikkel másfelől
>>>>>>>> közösségben maradni, együtt élni természet adta, velem született adomány és
>>>>>>>> óhaj – nem a „jobb belátásra” nógató fizikai atrocitás kellemetlen
>>>>>>>> perspektívája: ez az ijesztő. A félelmetes, a félnivaló, ez a belviszályra
>>>>>>>> predesztináló hajlam: egyetemesen emberi – úgy tűnik. Ha végzetes,
>>>>>>>> bármely névvel illethető népcsoport ugyanennek az átkát nyögi.
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> Az a pünkösd úgy, ahogy: lezajlott. Csoda lett – megírták. Ezidén a
>>>>>>>> róla való megemlékezésen is túl vagyunk már.
>>>>>>>>
>>>>>>>> Mi volt az a csoda? És mit is remélnénk még tőle?
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>  Üdv: KM.
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> 2014. június 8. 19:27 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>>>>>
>>>>>>>>> Nem értettem, Misi miért küldte ki még egyszer az evangéliumot, de
>>>>>>>>> most rájöttem: lemaradt az én küldeményemben a kezdő sor: "*Békesség
>>>>>>>>> nektek!*"
>>>>>>>>> Tehát, így kezdődik. Köszi, Misi, nagyon fontos!
>>>>>>>>> Szeretettel,
>>>>>>>>> Emőke
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> 2014-06-08 10:46 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>    „Békesség nektek!”
>>>>>>>>>> Amikor a hét első napján (Húsvétvasárnap) beesteledett, a zsidó *Jézus
>>>>>>>>>> megjelent * a zsidó tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, a
>>>>>>>>>> többiektől való
>>>>>>>>>> *félelmükben   zárva tartották  az  ajtót*.  Belépett és  így
>>>>>>>>>>  szólt  hozzájuk:  „Békesség
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>   nektek!” Miután ezt mondta, *megmutatta nekik a kezét és az
>>>>>>>>>> oldalát.* Az  Úr láttára öröm töltötte  el a tanítványokat.
>>>>>>>>>>  Jézus megismételte:  „Békesség
>>>>>>>>>>   nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is
>>>>>>>>>> titeket.” E szavak
>>>>>>>>>>   után rájuk  lehelt,  és így  folytatta:
>>>>>>>>>> *„Vegyétek a  Szentlelket!  Akinek   megbocsátjátok bűneit, az
>>>>>>>>>> bocsánatot nyer,  s akinek nem bocsátjátok  meg, az nem nyer bocsánatot.”*
>>>>>>>>>>   Jn 20,19-23
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> 2014. június 8. 6:07 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>  2014. június 8. – Pünkösdvasárnap
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>   Amikor a hét első napján (Húsvétvasárnap) beesteledett, *Jézus
>>>>>>>>>>> megjelent * a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, pedig a
>>>>>>>>>>> zsidóktól való
>>>>>>>>>>> * félelmükben   zárva tartották  az  ajtót*.  Belépett és  így
>>>>>>>>>>>  szólt  hozzájuk:  „Békesség
>>>>>>>>>>>   nektek!” Miután ezt mondta, *megmutatta nekik a kezét és az
>>>>>>>>>>> oldalát.* Az  Úr láttára öröm töltötte  el a tanítványokat.
>>>>>>>>>>>  Jézus megismételte:  „Békesség
>>>>>>>>>>>   nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is
>>>>>>>>>>> titeket.” E szavak
>>>>>>>>>>>   után rájuk  lehelt,  és így  folytatta:
>>>>>>>>>>> *„Vegyétek a  Szentlelket!  Akinek   megbocsátjátok bűneit, az
>>>>>>>>>>> bocsánatot nyer,  s akinek nem bocsátjátok  meg, az nem nyer bocsánatot.”*
>>>>>>>>>>>   Jn 20,19-23
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> _______________________________________________
>>>>>> Grem mailing list
>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>> _______________________________________________
>>>>> Grem mailing list
>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> Grem mailing list
>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>
>>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Grem mailing list
>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>
>>>
>>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140613/9716a9ff/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl