[Grem] Pnksdvasrnap - evanglium
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Jn. 11., Sze, 18:41:53 CEST
Kedves Misi!
Utánanéztem. Az általunk hivatkozott evangéliumot János apostol írta. Simon
Péter testvére, eredetlieg mindketten zsidó halászok, majd Krisztus (zsidó)
tanítványai (továbbra is zsidók, csak Krisztus-hívő zsidók).
Biztos, hogy nem egy népcsoportot akart megbélyegezni, hanem a zsidó
vallásúaktól való félelemre utalt, akik már Kriisztust istenkáromlás
vádjával keresztre feszíttették. A Szentlélek adta bátorsággal pünkösd
után, pedig a tanítványok (származásilag továbbra is zsidók) bátran
hirdették, hogy Krisztus az Isten Fia és feltámadt.
Szeretettel,
Emőke
2014-06-11 18:34 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:
> Kedves Misi!
> Tehát azt gondolod, hogy az evangélista, aki az idézett evangéliumot írta,
> a zsidó népet akarta megbélyegezni, gyanúba keverni, miközben ő, tehát az
> evangélista is zsidó volt valószínűleg, és az összes tanítvány is?
> Az én értelmezésemben itt a "zsidó" - a zsidó főpapokra vonatkozik, akik
> 5-6 héttel korábban Kri tasztust is keresztre feszíttették, és később a
> tanítványok egy részét is börtönbe csukatták, majd kit így kit úgy
> keresztre feszíttettek, kivégeztettek.
> Szeretettel,
> Emőke
>
>
> 2014-06-11 18:27 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>
> Kedves Lista!
>>
>>
>> Egy egész népet – bármelyiket, akár csak egy elejtett félmondat erejéig
>> – könnyelműen általánosító ítélettel („féltek tőlük”) rossz hírbe hozni, s
>> így az embercsoport ilyeténképpen megbélyegzett nevén szólítható minden
>> egyes egyedét megalapozatlan, makacs gyanúba keverni éppoly értelmetlen,
>> mint ártalmas cselekedet. Lélekölő.
>>
>>
>> Jó emberek, az Isten szerelmére: vegyétek ezt észbe!
>>
>>
>> KM.
>>
>>
>> 2014. június 11. 11:49 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>
>>
>>> Tartalmas, sőt a számomra gyönyörűen megfogalmazott gondolatokat
>>> követően, még ez a mondandóm maradt:
>>>
>>> Kedves Misi, két kérdéssel zárod a viszálykodás szomorú jelenségéről
>>> való gondolataidat:
>>>
>>> *"Mi volt az a csoda? És mit is remélnénk még tőle?"*
>>>
>>>
>>> *Szerény!! * teológiai ismereteim szerint:
>>>
>>> Pünkösd csodája a 3. isteni személy (a Szentlélek) eljövetele volt.
>>> Krisztus (a 2. isteni személy: a Fiú) megígérte ezt mennybe menetelekor.
>>>
>>> További pünkösdi csodák: pl. konkrétan pünkösdkor a nyelvek csodája
>>> (tehát megértették egymást a különböző nyelvű népekből származó emberek),
>>> és ettől kezdve a halált is felvállaló bátorsággal hirdették a tanítványok
>>> Isten országát.
>>>
>>> S mit remélhetünk? Az örök életet, ha nemcsak hallgatjuk, de valóra is
>>> váltjuk a krisztusi tanítást (ha nem teljesen tökéletesen is, akkor a
>>> tisztítótűz után).
>>>
>>> Üdvösségünkért küzd az egyház is transzcendens erővel felruházva. Az
>>> egyház gyarlóságainak, bűneinek dacára sem vehet rajta végleg erőt a
>>> gonosz, mert az egyház Krisztus misztikus teste.
>>>
>>> Erre az isteni hatalmára ezen evangéliumi részletben is történik utalás: *„Vegyétek
>>> a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s
>>> akinek nem bocsátjátok meg, az nem nyer bocsánatot.”* - az oldás és
>>> kötés hatalma (gyónás, házasság szentsége).
>>>
>>>
>>> Szeretettel,
>>>
>>> Emőke
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>>
>>> 2014-06-10 21:54 GMT+02:00 Dorka Szász <szaszdorek at gmail.com>:
>>>
>>>> Sziasztok! :)t
>>>>
>>>> Nagyon érdekes gondolatok hangzanak el, és szerintem mindegyik árnyalja
>>>> az egészet - azt a képet, amit Isten adott elénk ebben a történetben is, és
>>>> amit szerintem mi a véges emberi tudatunkkal oly kevéssé tudunk felfogni,
>>>> hiszen annyival magasabbak az Ő gondolatai és útjai a mieinknél, mint az ég
>>>> a földnél. Szerintem különlegesen nagy ajándék, amikor együtt gondolkodunk
>>>> Isten tetteiről, szavairól, mert mindegyikünknek mást világít meg
>>>> Önmagából, és így a többieken keresztül sokkal gazdagabb ajándékát
>>>> áraszthatja ki ránk, mint amikor egyedül hallgatjuk Őt, bár az olyan
>>>> alkalmaknak is nagy, fontos szerepe van. :)
>>>>
>>>> Szerintem igenis óriási bátorítás az a vonulat is, amit Misi kiemelt,
>>>> mert mint ahogy Emőke is írta, az apostolok nagy része mártírhalált halt -
>>>> de az egy folyamatnak a vége volt. Először azt kellett vállalniuk, hogy
>>>> lesznek, akik nem értenek egyet velük. Aztán azzal kellett szembenézniük,
>>>> hogy néhányan igenis nyíltan szemben állnak velük - méghozzá egyre többen,
>>>> igazán befolyásos emberekkel a soraikban. Ezek után a fizikai bántalmazások
>>>> is reális fenyegetéssé váltak az életükben, majd a mártírhalálban fejezték
>>>> be a földi szolgálatukat Istenben.
>>>> Én már gyakran találkoztam azzal a helyzettel, hogy ki kellett állnom a
>>>> hitem mellett azzal a tudattal, hogy ha megteszem, akkor valószínűleg
>>>> negatív elbírálásban részesülök, esetleg támadó reakciókkal és
>>>> következményekkel kell szembenéznem. Ilyen helyzetben az ember néha
>>>> hatalmas nagynak látja az "emberi" oldalát a dolognak, hogy milyen erős az
>>>> ellenség, és mi minden hátrányosság származhat a tettéből - és csodálatos
>>>> ajándék és megerősítés, erős alapja a bizalmunknak és hitünknek, hogy a
>>>> Szent Lélek ilyenkor is bátorságot önt a hívők szívébe, megacélosítja az
>>>> igaz elhatározásokat, és végigsegíti őket a nehézségeken. Szerintem pont,
>>>> hogy nem lealacsonyítása, hanem megerősítése az Szent Lélek hatalmának és
>>>> valóságos erejének, hogy Péterék Istennel a szívükben bátorságosan mertek
>>>> szólni, vállalva az esetleges következményeket, nevezetesen, hogy az egész
>>>> népük kirekeszti őket, mint a hivatalos vallással szembeszegülőket.
>>>>
>>>> További bölcs és áldott gondolatokat kívánok Mindenkinek! :)
>>>> Dorka :)
>>>>
>>>>
>>>> 2014. június 10. 20:07 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>
>>>> Itt nem az emberi dimenziókon van a hangsúly, hanem hogy amint azt
>>>>> Krisztus mennybemenetelekor megígérte, el is külde a tanítványoknak a
>>>>> Szentlelket (l. a Szentlélek ajándékait a Babits által fordított
>>>>> himnuszban), hogy megerősítse Istenben a tanítványokat, és majd mindenkit,
>>>>> aki a bérmálás szentségében merokapja a Szentlelket.
>>>>> Tehát a konfliktus, elbújás az emberi dimenzió, ami a Szentlélek
>>>>> eljövetele után egyébként meg is szűnik, mert mennek is hirdetik Isten
>>>>> országát, szeliden de határozottan, majdnem mindannyian a mártírhalált is
>>>>> vállalva.
>>>>> Itt a harmadik ISTENI SZEMÉLYről van szó, és nem testvérharcról.
>>>>> Szeretettel,
>>>>> Emőke
>>>>>
>>>>>
>>>>> 2014-06-10 19:51 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:
>>>>>
>>>>> Kedves Misi!
>>>>>> Én semmilyen testvérharcot nem érzékelek. A hangsúly nem zsidó
>>>>>> testvériségen v. testvérharcon van, hanem azon, hogy a tanítványok szűk
>>>>>> köre az isteni kegyelem, ill. pünkösdkor a Szentlélek által megerősítődik a
>>>>>> Krisztusról való tanúságtételre. Ezen van a hangsúly, és nem a
>>>>>> kirekesztésen, testvérharcon. Azon, hogy a Szentlélek ad nekik bátorságot,
>>>>>> - ez a pünkösd csodája, hogy ne féljenek az egész világnak, nem csak a
>>>>>> lokalitásnak hirdetni, hogy az isten emberré lett, meghalt és feltámadt.
>>>>>> Én nem a Te szemüvegeden keresztül látom ezt az eseményt.
>>>>>> Szeretettel,
>>>>>> Emőke
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> 2014-06-10 19:36 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>>>>>>
>>>>>> Kedves Lista!
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Minapi válaszlevelemre Emőke tett észrevételt: furcsállta, hogy
>>>>>>> megismétlődik benne az eredeti citátum, s nincs kiegészítő, új üzenet. Az
>>>>>>> alább részletezett magyarázattal neki tartozom, a többiek szorgalmi
>>>>>>> feladatnak tekinthetik, hogy átfussák – hacsak nem mellőzik.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Reflexióm tényleg alig kivehető. Egy-egy betoldás módosít az
>>>>>>> idézett bevezető mondat három helyén. Megváltoztattam az eredetit?
>>>>>>> Merészségem amaz olvasó lelkületéből fakad, aki a sorok néma silabizálása
>>>>>>> közben is, kényszeresen egy zajló diskurzus résztvevőjének véli magát, s a
>>>>>>> fiktív párbeszéd elevenen tartása érdekében folyvást visszajelez: megért,
>>>>>>> tudomásul vesz. Visszajelzi, hogy felfogott, s hogy mit minek fogadott el.
>>>>>>> Ez az olvasó alig jut túl az álmélkodáson: a komolyan vehető szöveget sosem
>>>>>>> lehet kiolvasni. Valahányszor a szem elé kerül, az mindig új alkalom az
>>>>>>> elcsodálkozásra. Átgondolásra, aktuális olvasatra serkent az írás még oly
>>>>>>> esetben is, amikor egész nemzedékek majd két évezrednyi értelmező
>>>>>>> buzgólkodása lehetne fedezet arra, hogy a személyes olvasó már szinte
>>>>>>> látatlanban hitelt adhat annak, ami „írva vagyon”. Rábízhatja magát?
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> „… Jézus megjelent a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak,
>>>>>>> pedig a zsidóktól való félelmükben zárva tartották az ajtót …” –
>>>>>>> a pünkösdi beszámoló bevezetőjének vonatkozó része így néz ki.
>>>>>>>
>>>>>>> Mit is olvasok, minek is olvassam? Épülésemre tenném, nyilván – de
>>>>>>> mit rakok össze magamban? Mivé épül énbennem?
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> „… (a zsidó) Jézus megjelent a (zsidó) tanítványoknak ott, ahol
>>>>>>> együtt voltak, pedig a zsidóktól (a többiektől) való félelmükben
>>>>>>> zárva tartották az ajtót …” – nekem a zárójeles kiegészítéseket
>>>>>>> nyomatékosan és kimondottan hozzá kell gondolnom a kanonizált változatban
>>>>>>> konzerválódott szöveghez, mert az írás jelenleg is közkézen forgó
>>>>>>> változatát enélkül értelemzavarónak kellene tartanom.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> A tanítványok bezárkóztak, mert meg voltak ijedve – világos. De ők
>>>>>>> nem egy hozzájuk képest más néven nevezendő népcsoport szemében, hanem az
>>>>>>> övéik, a sajátjaik, a velük egyívásúak, a véreik közt kirekesztetté válás
>>>>>>> fenyegetettségét élték át. Egy életközösségről, ennek a közösségnek a
>>>>>>> hitbeli összefüggéseiről újrafogalmazódóban levő, másféle elgondolásaikból
>>>>>>> eredeztetett, szokatlan cselekvésmódjuk, rendhagyó életvitelük tette őket
>>>>>>> kirívóvá a körben, amelyhez való odatartozásukat ők maguk sosem vonták
>>>>>>> volna kétségbe. Mint ahogy a környezetük sem az idegennek kijáró,
>>>>>>> elszigetelő távolságtartással kezelte őket, hanem egységbontókként, akiknek
>>>>>>> a normáktól, a hagyománytól eltérő viselkedése a csoportkohéziót zilálja
>>>>>>> szét botrányosan.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Az embertársakat egymáshoz fűző, természetes vonzódás és az emberi
>>>>>>> társaságban lépten-nyomon fatálisan elharapódzó nézeteltérésre,
>>>>>>> véleménykülönbségre, majd az elvi tisztázás ürügyén támadó békétlenségre
>>>>>>> való hajlam éles ellentmondása máig véget nem érő történetének egy epizódja
>>>>>>> a pünkösdi eset – mellesleg. A lappangó testvérharcé.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Konfliktusba kerülni, meghasonlani azokkal, akikkel másfelől
>>>>>>> közösségben maradni, együtt élni természet adta, velem született adomány és
>>>>>>> óhaj – nem a „jobb belátásra” nógató fizikai atrocitás kellemetlen
>>>>>>> perspektívája: ez az ijesztő. A félelmetes, a félnivaló, ez a belviszályra
>>>>>>> predesztináló hajlam: egyetemesen emberi – úgy tűnik. Ha végzetes,
>>>>>>> bármely névvel illethető népcsoport ugyanennek az átkát nyögi.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Az a pünkösd úgy, ahogy: lezajlott. Csoda lett – megírták. Ezidén a
>>>>>>> róla való megemlékezésen is túl vagyunk már.
>>>>>>>
>>>>>>> Mi volt az a csoda? És mit is remélnénk még tőle?
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> Üdv: KM.
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> 2014. június 8. 19:27 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>>>>
>>>>>>>> Nem értettem, Misi miért küldte ki még egyszer az evangéliumot, de
>>>>>>>> most rájöttem: lemaradt az én küldeményemben a kezdő sor: "*Békesség
>>>>>>>> nektek!*"
>>>>>>>> Tehát, így kezdődik. Köszi, Misi, nagyon fontos!
>>>>>>>> Szeretettel,
>>>>>>>> Emőke
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> 2014-06-08 10:46 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>>>>>>>>
>>>>>>>> „Békesség nektek!”
>>>>>>>>> Amikor a hét első napján (Húsvétvasárnap) beesteledett, a zsidó *Jézus
>>>>>>>>> megjelent * a zsidó tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, a
>>>>>>>>> többiektől való
>>>>>>>>> *félelmükben zárva tartották az ajtót*. Belépett és így
>>>>>>>>> szólt hozzájuk: „Békesség
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> nektek!” Miután ezt mondta, *megmutatta nekik a kezét és az
>>>>>>>>> oldalát.* Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat.
>>>>>>>>> Jézus megismételte: „Békesség
>>>>>>>>> nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is
>>>>>>>>> titeket.” E szavak
>>>>>>>>> után rájuk lehelt, és így folytatta:
>>>>>>>>> *„Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az
>>>>>>>>> bocsánatot nyer, s akinek nem bocsátjátok meg, az nem nyer bocsánatot.”*
>>>>>>>>> Jn 20,19-23
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> 2014. június 8. 6:07 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> 2014. június 8. – Pünkösdvasárnap
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> Amikor a hét első napján (Húsvétvasárnap) beesteledett, *Jézus
>>>>>>>>>> megjelent * a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, pedig a
>>>>>>>>>> zsidóktól való
>>>>>>>>>> * félelmükben zárva tartották az ajtót*. Belépett és így
>>>>>>>>>> szólt hozzájuk: „Békesség
>>>>>>>>>> nektek!” Miután ezt mondta, *megmutatta nekik a kezét és az
>>>>>>>>>> oldalát.* Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat.
>>>>>>>>>> Jézus megismételte: „Békesség
>>>>>>>>>> nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is
>>>>>>>>>> titeket.” E szavak
>>>>>>>>>> után rájuk lehelt, és így folytatta:
>>>>>>>>>> *„Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az
>>>>>>>>>> bocsánatot nyer, s akinek nem bocsátjátok meg, az nem nyer bocsánatot.”*
>>>>>>>>>> Jn 20,19-23
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>> _______________________________________________
>>>>> Grem mailing list
>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> Grem mailing list
>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>
>>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Grem mailing list
>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>
>>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140611/77053a89/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl