[Grem] Pnksdvasrnap - evanglium

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Jn. 11., Sze, 18:34:06 CEST


Kedves Misi!
Tehát azt gondolod, hogy az evangélista, aki az idézett evangéliumot írta,
a zsidó népet akarta megbélyegezni, gyanúba keverni, miközben ő, tehát az
evangélista is zsidó volt valószínűleg, és az összes tanítvány is?
Az én értelmezésemben itt a "zsidó" - a zsidó főpapokra vonatkozik, akik
5-6 héttel korábban Kri tasztust is keresztre feszíttették, és később a
tanítványok egy részét is börtönbe csukatták, majd kit így kit úgy
keresztre feszíttettek, kivégeztettek.
Szeretettel,
Emőke


2014-06-11 18:27 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:

> Kedves Lista!
>
>
>  Egy egész népet – bármelyiket, akár csak egy elejtett félmondat erejéig
> – könnyelműen általánosító ítélettel („féltek tőlük”) rossz hírbe hozni, s
> így az embercsoport ilyeténképpen megbélyegzett nevén szólítható minden
> egyes egyedét megalapozatlan, makacs gyanúba keverni éppoly értelmetlen,
> mint ártalmas cselekedet. Lélekölő.
>
>
> Jó emberek, az Isten szerelmére: vegyétek ezt észbe!
>
>
>  KM.
>
>
> 2014. június 11. 11:49 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>
>
>> Tartalmas, sőt a számomra gyönyörűen megfogalmazott gondolatokat
>> követően, még ez a mondandóm maradt:
>>
>> Kedves Misi, két kérdéssel zárod a viszálykodás szomorú jelenségéről való
>> gondolataidat:
>>
>>  *"Mi volt az a csoda? És mit is remélnénk még tőle?"*
>>
>>
>>  *Szerény!! * teológiai ismereteim szerint:
>>
>> Pünkösd csodája a 3. isteni személy (a Szentlélek) eljövetele volt.
>> Krisztus (a 2. isteni személy: a Fiú) megígérte ezt mennybe menetelekor.
>>
>> További pünkösdi csodák: pl. konkrétan pünkösdkor a nyelvek csodája
>> (tehát megértették egymást a különböző nyelvű népekből származó emberek),
>> és ettől kezdve a halált is felvállaló bátorsággal hirdették a tanítványok
>> Isten országát.
>>
>> S mit remélhetünk? Az örök életet, ha nemcsak hallgatjuk, de valóra is
>> váltjuk a krisztusi tanítást (ha nem teljesen tökéletesen is, akkor a
>> tisztítótűz után).
>>
>> Üdvösségünkért küzd az egyház is transzcendens erővel felruházva. Az
>> egyház gyarlóságainak, bűneinek dacára sem vehet rajta végleg erőt a
>> gonosz, mert az egyház Krisztus misztikus teste.
>>
>> Erre az isteni hatalmára ezen evangéliumi részletben is történik utalás: *„Vegyétek
>> a  Szentlelket!  Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer,  s
>> akinek nem bocsátjátok  meg, az nem nyer bocsánatot.”* - az oldás és
>> kötés hatalma (gyónás, házasság szentsége).
>>
>>
>> Szeretettel,
>>
>> Emőke
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>> 2014-06-10 21:54 GMT+02:00 Dorka Szász <szaszdorek at gmail.com>:
>>
>>> Sziasztok! :)t
>>>
>>> Nagyon érdekes gondolatok hangzanak el, és szerintem mindegyik árnyalja
>>> az egészet - azt a képet, amit Isten adott elénk ebben a történetben is, és
>>> amit szerintem mi a véges emberi tudatunkkal oly kevéssé tudunk felfogni,
>>> hiszen annyival magasabbak az Ő gondolatai és útjai a mieinknél, mint az ég
>>> a földnél. Szerintem különlegesen nagy ajándék, amikor együtt gondolkodunk
>>> Isten tetteiről, szavairól, mert mindegyikünknek mást világít meg
>>> Önmagából, és így a többieken keresztül sokkal gazdagabb ajándékát
>>> áraszthatja ki ránk, mint amikor egyedül hallgatjuk Őt, bár az olyan
>>> alkalmaknak is nagy, fontos szerepe van. :)
>>>
>>> Szerintem igenis óriási bátorítás az a vonulat is, amit Misi kiemelt,
>>> mert mint ahogy Emőke is írta, az apostolok nagy része mártírhalált halt -
>>> de az egy folyamatnak a vége volt. Először azt kellett vállalniuk, hogy
>>> lesznek, akik nem értenek egyet velük. Aztán azzal kellett szembenézniük,
>>> hogy néhányan igenis nyíltan szemben állnak velük - méghozzá egyre többen,
>>> igazán befolyásos emberekkel a soraikban. Ezek után a fizikai bántalmazások
>>> is reális fenyegetéssé váltak az életükben, majd a mártírhalálban fejezték
>>> be a földi szolgálatukat Istenben.
>>> Én már gyakran találkoztam azzal a helyzettel, hogy ki kellett állnom a
>>> hitem mellett azzal a tudattal, hogy ha megteszem, akkor valószínűleg
>>> negatív elbírálásban részesülök, esetleg támadó reakciókkal és
>>> következményekkel kell szembenéznem. Ilyen helyzetben az ember néha
>>> hatalmas nagynak látja az "emberi" oldalát a dolognak, hogy milyen erős az
>>> ellenség, és mi minden hátrányosság származhat a tettéből - és csodálatos
>>> ajándék és megerősítés, erős alapja a bizalmunknak és hitünknek, hogy a
>>> Szent Lélek ilyenkor is bátorságot önt a hívők szívébe, megacélosítja az
>>> igaz elhatározásokat, és végigsegíti őket a nehézségeken. Szerintem pont,
>>> hogy nem lealacsonyítása, hanem megerősítése az Szent Lélek hatalmának és
>>> valóságos erejének, hogy Péterék Istennel a szívükben bátorságosan mertek
>>> szólni, vállalva az esetleges következményeket, nevezetesen, hogy az egész
>>> népük kirekeszti őket, mint a hivatalos vallással szembeszegülőket.
>>>
>>> További bölcs és áldott gondolatokat kívánok Mindenkinek! :)
>>> Dorka :)
>>>
>>>
>>> 2014. június 10. 20:07 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>
>>> Itt nem az emberi dimenziókon van a hangsúly, hanem hogy amint azt
>>>> Krisztus mennybemenetelekor megígérte, el is külde a tanítványoknak a
>>>> Szentlelket (l. a Szentlélek ajándékait a Babits által fordított
>>>> himnuszban), hogy megerősítse Istenben a tanítványokat, és majd mindenkit,
>>>> aki a bérmálás szentségében merokapja a Szentlelket.
>>>>  Tehát a konfliktus, elbújás az emberi dimenzió, ami a Szentlélek
>>>> eljövetele után egyébként meg is szűnik, mert mennek is hirdetik Isten
>>>> országát, szeliden de határozottan, majdnem mindannyian a mártírhalált is
>>>> vállalva.
>>>> Itt a harmadik ISTENI SZEMÉLYről van szó, és nem testvérharcról.
>>>> Szeretettel,
>>>> Emőke
>>>>
>>>>
>>>> 2014-06-10 19:51 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:
>>>>
>>>> Kedves Misi!
>>>>> Én semmilyen testvérharcot nem érzékelek. A hangsúly nem zsidó
>>>>> testvériségen v. testvérharcon van, hanem azon, hogy a tanítványok szűk
>>>>> köre az isteni kegyelem, ill. pünkösdkor a Szentlélek által megerősítődik a
>>>>> Krisztusról való tanúságtételre. Ezen van a hangsúly, és nem a
>>>>> kirekesztésen, testvérharcon. Azon, hogy a Szentlélek ad nekik bátorságot,
>>>>> - ez a pünkösd csodája, hogy ne féljenek az egész világnak, nem csak a
>>>>> lokalitásnak hirdetni, hogy az isten emberré lett, meghalt és feltámadt.
>>>>> Én nem a Te szemüvegeden keresztül látom ezt az eseményt.
>>>>> Szeretettel,
>>>>> Emőke
>>>>>
>>>>>
>>>>> 2014-06-10 19:36 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>>>>>
>>>>> Kedves Lista!
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Minapi válaszlevelemre Emőke tett észrevételt: furcsállta, hogy
>>>>>> megismétlődik benne az eredeti citátum, s nincs kiegészítő, új üzenet. Az
>>>>>> alább részletezett magyarázattal neki tartozom, a többiek szorgalmi
>>>>>> feladatnak tekinthetik, hogy átfussák – hacsak nem mellőzik.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>  Reflexióm tényleg alig kivehető. Egy-egy betoldás módosít az
>>>>>> idézett bevezető mondat három helyén. Megváltoztattam az eredetit?
>>>>>> Merészségem amaz olvasó lelkületéből fakad, aki a sorok néma silabizálása
>>>>>> közben is, kényszeresen egy zajló diskurzus résztvevőjének véli magát, s a
>>>>>> fiktív párbeszéd elevenen tartása érdekében folyvást visszajelez: megért,
>>>>>> tudomásul vesz. Visszajelzi, hogy felfogott, s hogy mit minek fogadott el.
>>>>>> Ez az olvasó alig jut túl az álmélkodáson: a komolyan vehető szöveget sosem
>>>>>> lehet kiolvasni. Valahányszor a szem elé kerül, az mindig új alkalom az
>>>>>> elcsodálkozásra. Átgondolásra, aktuális olvasatra serkent az írás még oly
>>>>>> esetben is, amikor egész nemzedékek majd két évezrednyi értelmező
>>>>>> buzgólkodása lehetne fedezet arra, hogy a személyes olvasó már szinte
>>>>>> látatlanban hitelt adhat annak, ami „írva vagyon”. Rábízhatja magát?
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>  „… Jézus megjelent  a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, pedig
>>>>>> a zsidóktól való félelmükben zárva tartották az ajtót …”  –  a
>>>>>> pünkösdi beszámoló bevezetőjének vonatkozó része így néz ki.
>>>>>>
>>>>>> Mit is olvasok, minek is olvassam? Épülésemre tenném, nyilván – de
>>>>>> mit rakok össze magamban? Mivé épül énbennem?
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> „… (a zsidó) Jézus megjelent  a (zsidó) tanítványoknak ott, ahol
>>>>>> együtt voltak, pedig a zsidóktól (a többiektől) való félelmükben
>>>>>> zárva tartották az ajtót …”  –  nekem a zárójeles kiegészítéseket
>>>>>> nyomatékosan és kimondottan hozzá kell gondolnom a kanonizált változatban
>>>>>> konzerválódott szöveghez, mert az írás jelenleg is közkézen forgó
>>>>>> változatát enélkül értelemzavarónak kellene tartanom.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> A tanítványok bezárkóztak, mert meg voltak ijedve – világos. De ők
>>>>>> nem egy hozzájuk képest más néven nevezendő népcsoport szemében, hanem az
>>>>>> övéik, a sajátjaik, a velük egyívásúak, a véreik közt kirekesztetté válás
>>>>>> fenyegetettségét élték át. Egy életközösségről, ennek a közösségnek a
>>>>>> hitbeli összefüggéseiről újrafogalmazódóban levő, másféle elgondolásaikból
>>>>>> eredeztetett, szokatlan cselekvésmódjuk, rendhagyó életvitelük tette őket
>>>>>> kirívóvá a körben, amelyhez való odatartozásukat ők maguk sosem vonták
>>>>>> volna kétségbe. Mint ahogy a környezetük sem az idegennek kijáró,
>>>>>> elszigetelő távolságtartással kezelte őket, hanem egységbontókként, akiknek
>>>>>> a normáktól, a hagyománytól eltérő viselkedése a csoportkohéziót zilálja
>>>>>> szét botrányosan.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Az embertársakat egymáshoz fűző, természetes vonzódás és az emberi
>>>>>> társaságban lépten-nyomon fatálisan elharapódzó nézeteltérésre,
>>>>>> véleménykülönbségre, majd az elvi tisztázás ürügyén támadó békétlenségre
>>>>>> való hajlam éles ellentmondása máig véget nem érő történetének egy epizódja
>>>>>> a pünkösdi eset – mellesleg. A lappangó testvérharcé.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Konfliktusba kerülni, meghasonlani azokkal, akikkel másfelől
>>>>>> közösségben maradni, együtt élni természet adta, velem született adomány és
>>>>>> óhaj – nem a „jobb belátásra” nógató fizikai atrocitás kellemetlen
>>>>>> perspektívája: ez az ijesztő. A félelmetes, a félnivaló, ez a belviszályra
>>>>>> predesztináló hajlam: egyetemesen emberi – úgy tűnik. Ha végzetes,
>>>>>> bármely névvel illethető népcsoport ugyanennek az átkát nyögi.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> Az a pünkösd úgy, ahogy: lezajlott. Csoda lett – megírták. Ezidén a
>>>>>> róla való megemlékezésen is túl vagyunk már.
>>>>>>
>>>>>> Mi volt az a csoda? És mit is remélnénk még tőle?
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>  Üdv: KM.
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> 2014. június 8. 19:27 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>>>
>>>>>>> Nem értettem, Misi miért küldte ki még egyszer az evangéliumot, de
>>>>>>> most rájöttem: lemaradt az én küldeményemben a kezdő sor: "*Békesség
>>>>>>> nektek!*"
>>>>>>> Tehát, így kezdődik. Köszi, Misi, nagyon fontos!
>>>>>>> Szeretettel,
>>>>>>> Emőke
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> 2014-06-08 10:46 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>>>>>>>
>>>>>>>    „Békesség nektek!”
>>>>>>>> Amikor a hét első napján (Húsvétvasárnap) beesteledett, a zsidó *Jézus
>>>>>>>> megjelent * a zsidó tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, a
>>>>>>>> többiektől való
>>>>>>>> *félelmükben   zárva tartották  az  ajtót*.  Belépett és  így
>>>>>>>>  szólt  hozzájuk:  „Békesség
>>>>>>>>
>>>>>>>>   nektek!” Miután ezt mondta, *megmutatta nekik a kezét és az
>>>>>>>> oldalát.* Az  Úr láttára öröm töltötte  el a tanítványokat.  Jézus
>>>>>>>> megismételte:  „Békesség
>>>>>>>>   nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.”
>>>>>>>> E szavak
>>>>>>>>   után rájuk  lehelt,  és így  folytatta:
>>>>>>>> *„Vegyétek a  Szentlelket!  Akinek   megbocsátjátok bűneit, az
>>>>>>>> bocsánatot nyer,  s akinek nem bocsátjátok  meg, az nem nyer bocsánatot.”*
>>>>>>>>   Jn 20,19-23
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> 2014. június 8. 6:07 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>>>>>
>>>>>>>>>  2014. június 8. – Pünkösdvasárnap
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>   Amikor a hét első napján (Húsvétvasárnap) beesteledett, *Jézus
>>>>>>>>> megjelent * a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, pedig a
>>>>>>>>> zsidóktól való
>>>>>>>>> * félelmükben   zárva tartották  az  ajtót*.  Belépett és  így
>>>>>>>>>  szólt  hozzájuk:  „Békesség
>>>>>>>>>   nektek!” Miután ezt mondta, *megmutatta nekik a kezét és az
>>>>>>>>> oldalát.* Az  Úr láttára öröm töltötte  el a tanítványokat.
>>>>>>>>>  Jézus megismételte:  „Békesség
>>>>>>>>>   nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is
>>>>>>>>> titeket.” E szavak
>>>>>>>>>   után rájuk  lehelt,  és így  folytatta:
>>>>>>>>> *„Vegyétek a  Szentlelket!  Akinek   megbocsátjátok bűneit, az
>>>>>>>>> bocsánatot nyer,  s akinek nem bocsátjátok  meg, az nem nyer bocsánatot.”*
>>>>>>>>>   Jn 20,19-23
>>>>>>>>>
>>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>>
>>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> _______________________________________________
>>>>>> Grem mailing list
>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>> _______________________________________________
>>>> Grem mailing list
>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>
>>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Grem mailing list
>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>
>>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140611/822067d1/attachment.html 


Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl