[Grem] Pnksdvasrnap - evanglium
mihly kiss
kissmihaaly at gmail.com
2014. Jn. 11., Sze, 18:27:20 CEST
Kedves Lista!
Egy egész népet – bármelyiket, akár csak egy elejtett félmondat erejéig –
könnyelműen általánosító ítélettel („féltek tőlük”) rossz hírbe hozni, s
így az embercsoport ilyeténképpen megbélyegzett nevén szólítható minden
egyes egyedét megalapozatlan, makacs gyanúba keverni éppoly értelmetlen,
mint ártalmas cselekedet. Lélekölő.
Jó emberek, az Isten szerelmére: vegyétek ezt észbe!
KM.
2014. június 11. 11:49 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>
> Tartalmas, sőt a számomra gyönyörűen megfogalmazott gondolatokat követően,
> még ez a mondandóm maradt:
>
> Kedves Misi, két kérdéssel zárod a viszálykodás szomorú jelenségéről való
> gondolataidat:
>
> *"Mi volt az a csoda? És mit is remélnénk még tőle?"*
>
>
> *Szerény!! * teológiai ismereteim szerint:
>
> Pünkösd csodája a 3. isteni személy (a Szentlélek) eljövetele volt.
> Krisztus (a 2. isteni személy: a Fiú) megígérte ezt mennybe menetelekor.
>
> További pünkösdi csodák: pl. konkrétan pünkösdkor a nyelvek csodája (tehát
> megértették egymást a különböző nyelvű népekből származó emberek), és ettől
> kezdve a halált is felvállaló bátorsággal hirdették a tanítványok Isten
> országát.
>
> S mit remélhetünk? Az örök életet, ha nemcsak hallgatjuk, de valóra is
> váltjuk a krisztusi tanítást (ha nem teljesen tökéletesen is, akkor a
> tisztítótűz után).
>
> Üdvösségünkért küzd az egyház is transzcendens erővel felruházva. Az
> egyház gyarlóságainak, bűneinek dacára sem vehet rajta végleg erőt a
> gonosz, mert az egyház Krisztus misztikus teste.
>
> Erre az isteni hatalmára ezen evangéliumi részletben is történik utalás: *„Vegyétek
> a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az bocsánatot nyer, s
> akinek nem bocsátjátok meg, az nem nyer bocsánatot.”* - az oldás és
> kötés hatalma (gyónás, házasság szentsége).
>
>
> Szeretettel,
>
> Emőke
>
>
>
>
>
>
>
> 2014-06-10 21:54 GMT+02:00 Dorka Szász <szaszdorek at gmail.com>:
>
>> Sziasztok! :)t
>>
>> Nagyon érdekes gondolatok hangzanak el, és szerintem mindegyik árnyalja
>> az egészet - azt a képet, amit Isten adott elénk ebben a történetben is, és
>> amit szerintem mi a véges emberi tudatunkkal oly kevéssé tudunk felfogni,
>> hiszen annyival magasabbak az Ő gondolatai és útjai a mieinknél, mint az ég
>> a földnél. Szerintem különlegesen nagy ajándék, amikor együtt gondolkodunk
>> Isten tetteiről, szavairól, mert mindegyikünknek mást világít meg
>> Önmagából, és így a többieken keresztül sokkal gazdagabb ajándékát
>> áraszthatja ki ránk, mint amikor egyedül hallgatjuk Őt, bár az olyan
>> alkalmaknak is nagy, fontos szerepe van. :)
>>
>> Szerintem igenis óriási bátorítás az a vonulat is, amit Misi kiemelt,
>> mert mint ahogy Emőke is írta, az apostolok nagy része mártírhalált halt -
>> de az egy folyamatnak a vége volt. Először azt kellett vállalniuk, hogy
>> lesznek, akik nem értenek egyet velük. Aztán azzal kellett szembenézniük,
>> hogy néhányan igenis nyíltan szemben állnak velük - méghozzá egyre többen,
>> igazán befolyásos emberekkel a soraikban. Ezek után a fizikai bántalmazások
>> is reális fenyegetéssé váltak az életükben, majd a mártírhalálban fejezték
>> be a földi szolgálatukat Istenben.
>> Én már gyakran találkoztam azzal a helyzettel, hogy ki kellett állnom a
>> hitem mellett azzal a tudattal, hogy ha megteszem, akkor valószínűleg
>> negatív elbírálásban részesülök, esetleg támadó reakciókkal és
>> következményekkel kell szembenéznem. Ilyen helyzetben az ember néha
>> hatalmas nagynak látja az "emberi" oldalát a dolognak, hogy milyen erős az
>> ellenség, és mi minden hátrányosság származhat a tettéből - és csodálatos
>> ajándék és megerősítés, erős alapja a bizalmunknak és hitünknek, hogy a
>> Szent Lélek ilyenkor is bátorságot önt a hívők szívébe, megacélosítja az
>> igaz elhatározásokat, és végigsegíti őket a nehézségeken. Szerintem pont,
>> hogy nem lealacsonyítása, hanem megerősítése az Szent Lélek hatalmának és
>> valóságos erejének, hogy Péterék Istennel a szívükben bátorságosan mertek
>> szólni, vállalva az esetleges következményeket, nevezetesen, hogy az egész
>> népük kirekeszti őket, mint a hivatalos vallással szembeszegülőket.
>>
>> További bölcs és áldott gondolatokat kívánok Mindenkinek! :)
>> Dorka :)
>>
>>
>> 2014. június 10. 20:07 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>
>> Itt nem az emberi dimenziókon van a hangsúly, hanem hogy amint azt
>>> Krisztus mennybemenetelekor megígérte, el is külde a tanítványoknak a
>>> Szentlelket (l. a Szentlélek ajándékait a Babits által fordított
>>> himnuszban), hogy megerősítse Istenben a tanítványokat, és majd mindenkit,
>>> aki a bérmálás szentségében merokapja a Szentlelket.
>>> Tehát a konfliktus, elbújás az emberi dimenzió, ami a Szentlélek
>>> eljövetele után egyébként meg is szűnik, mert mennek is hirdetik Isten
>>> országát, szeliden de határozottan, majdnem mindannyian a mártírhalált is
>>> vállalva.
>>> Itt a harmadik ISTENI SZEMÉLYről van szó, és nem testvérharcról.
>>> Szeretettel,
>>> Emőke
>>>
>>>
>>> 2014-06-10 19:51 GMT+02:00 Emoke Greschik <greschem at gmail.com>:
>>>
>>> Kedves Misi!
>>>> Én semmilyen testvérharcot nem érzékelek. A hangsúly nem zsidó
>>>> testvériségen v. testvérharcon van, hanem azon, hogy a tanítványok szűk
>>>> köre az isteni kegyelem, ill. pünkösdkor a Szentlélek által megerősítődik a
>>>> Krisztusról való tanúságtételre. Ezen van a hangsúly, és nem a
>>>> kirekesztésen, testvérharcon. Azon, hogy a Szentlélek ad nekik bátorságot,
>>>> - ez a pünkösd csodája, hogy ne féljenek az egész világnak, nem csak a
>>>> lokalitásnak hirdetni, hogy az isten emberré lett, meghalt és feltámadt.
>>>> Én nem a Te szemüvegeden keresztül látom ezt az eseményt.
>>>> Szeretettel,
>>>> Emőke
>>>>
>>>>
>>>> 2014-06-10 19:36 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>>>>
>>>> Kedves Lista!
>>>>>
>>>>>
>>>>> Minapi válaszlevelemre Emőke tett észrevételt: furcsállta, hogy
>>>>> megismétlődik benne az eredeti citátum, s nincs kiegészítő, új üzenet. Az
>>>>> alább részletezett magyarázattal neki tartozom, a többiek szorgalmi
>>>>> feladatnak tekinthetik, hogy átfussák – hacsak nem mellőzik.
>>>>>
>>>>>
>>>>> Reflexióm tényleg alig kivehető. Egy-egy betoldás módosít az idézett
>>>>> bevezető mondat három helyén. Megváltoztattam az eredetit? Merészségem amaz
>>>>> olvasó lelkületéből fakad, aki a sorok néma silabizálása közben is,
>>>>> kényszeresen egy zajló diskurzus résztvevőjének véli magát, s a fiktív
>>>>> párbeszéd elevenen tartása érdekében folyvást visszajelez: megért,
>>>>> tudomásul vesz. Visszajelzi, hogy felfogott, s hogy mit minek fogadott el.
>>>>> Ez az olvasó alig jut túl az álmélkodáson: a komolyan vehető szöveget sosem
>>>>> lehet kiolvasni. Valahányszor a szem elé kerül, az mindig új alkalom az
>>>>> elcsodálkozásra. Átgondolásra, aktuális olvasatra serkent az írás még oly
>>>>> esetben is, amikor egész nemzedékek majd két évezrednyi értelmező
>>>>> buzgólkodása lehetne fedezet arra, hogy a személyes olvasó már szinte
>>>>> látatlanban hitelt adhat annak, ami „írva vagyon”. Rábízhatja magát?
>>>>>
>>>>>
>>>>> „… Jézus megjelent a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, pedig
>>>>> a zsidóktól való félelmükben zárva tartották az ajtót …” – a
>>>>> pünkösdi beszámoló bevezetőjének vonatkozó része így néz ki.
>>>>>
>>>>> Mit is olvasok, minek is olvassam? Épülésemre tenném, nyilván – de
>>>>> mit rakok össze magamban? Mivé épül énbennem?
>>>>>
>>>>>
>>>>> „… (a zsidó) Jézus megjelent a (zsidó) tanítványoknak ott, ahol
>>>>> együtt voltak, pedig a zsidóktól (a többiektől) való félelmükben
>>>>> zárva tartották az ajtót …” – nekem a zárójeles kiegészítéseket
>>>>> nyomatékosan és kimondottan hozzá kell gondolnom a kanonizált változatban
>>>>> konzerválódott szöveghez, mert az írás jelenleg is közkézen forgó
>>>>> változatát enélkül értelemzavarónak kellene tartanom.
>>>>>
>>>>>
>>>>> A tanítványok bezárkóztak, mert meg voltak ijedve – világos. De ők
>>>>> nem egy hozzájuk képest más néven nevezendő népcsoport szemében, hanem az
>>>>> övéik, a sajátjaik, a velük egyívásúak, a véreik közt kirekesztetté válás
>>>>> fenyegetettségét élték át. Egy életközösségről, ennek a közösségnek a
>>>>> hitbeli összefüggéseiről újrafogalmazódóban levő, másféle elgondolásaikból
>>>>> eredeztetett, szokatlan cselekvésmódjuk, rendhagyó életvitelük tette őket
>>>>> kirívóvá a körben, amelyhez való odatartozásukat ők maguk sosem vonták
>>>>> volna kétségbe. Mint ahogy a környezetük sem az idegennek kijáró,
>>>>> elszigetelő távolságtartással kezelte őket, hanem egységbontókként, akiknek
>>>>> a normáktól, a hagyománytól eltérő viselkedése a csoportkohéziót zilálja
>>>>> szét botrányosan.
>>>>>
>>>>>
>>>>> Az embertársakat egymáshoz fűző, természetes vonzódás és az emberi
>>>>> társaságban lépten-nyomon fatálisan elharapódzó nézeteltérésre,
>>>>> véleménykülönbségre, majd az elvi tisztázás ürügyén támadó békétlenségre
>>>>> való hajlam éles ellentmondása máig véget nem érő történetének egy epizódja
>>>>> a pünkösdi eset – mellesleg. A lappangó testvérharcé.
>>>>>
>>>>>
>>>>> Konfliktusba kerülni, meghasonlani azokkal, akikkel másfelől
>>>>> közösségben maradni, együtt élni természet adta, velem született adomány és
>>>>> óhaj – nem a „jobb belátásra” nógató fizikai atrocitás kellemetlen
>>>>> perspektívája: ez az ijesztő. A félelmetes, a félnivaló, ez a belviszályra
>>>>> predesztináló hajlam: egyetemesen emberi – úgy tűnik. Ha végzetes,
>>>>> bármely névvel illethető népcsoport ugyanennek az átkát nyögi.
>>>>>
>>>>>
>>>>> Az a pünkösd úgy, ahogy: lezajlott. Csoda lett – megírták. Ezidén a
>>>>> róla való megemlékezésen is túl vagyunk már.
>>>>>
>>>>> Mi volt az a csoda? És mit is remélnénk még tőle?
>>>>>
>>>>>
>>>>> Üdv: KM.
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>>
>>>>> 2014. június 8. 19:27 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>>
>>>>>> Nem értettem, Misi miért küldte ki még egyszer az evangéliumot, de
>>>>>> most rájöttem: lemaradt az én küldeményemben a kezdő sor: "*Békesség
>>>>>> nektek!*"
>>>>>> Tehát, így kezdődik. Köszi, Misi, nagyon fontos!
>>>>>> Szeretettel,
>>>>>> Emőke
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> 2014-06-08 10:46 GMT+02:00 mihály kiss <kissmihaaly at gmail.com>:
>>>>>>
>>>>>> „Békesség nektek!”
>>>>>>> Amikor a hét első napján (Húsvétvasárnap) beesteledett, a zsidó *Jézus
>>>>>>> megjelent * a zsidó tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, a
>>>>>>> többiektől való
>>>>>>> *félelmükben zárva tartották az ajtót*. Belépett és így
>>>>>>> szólt hozzájuk: „Békesség
>>>>>>>
>>>>>>> nektek!” Miután ezt mondta, *megmutatta nekik a kezét és az
>>>>>>> oldalát.* Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat. Jézus
>>>>>>> megismételte: „Békesség
>>>>>>> nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.”
>>>>>>> E szavak
>>>>>>> után rájuk lehelt, és így folytatta:
>>>>>>> *„Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az
>>>>>>> bocsánatot nyer, s akinek nem bocsátjátok meg, az nem nyer bocsánatot.”*
>>>>>>> Jn 20,19-23
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> 2014. június 8. 6:07 Emoke Greschik írta, <greschem at gmail.com>:
>>>>>>>
>>>>>>>> 2014. június 8. – Pünkösdvasárnap
>>>>>>>>
>>>>>>>> Amikor a hét első napján (Húsvétvasárnap) beesteledett, *Jézus
>>>>>>>> megjelent * a tanítványoknak ott, ahol együtt voltak, pedig a
>>>>>>>> zsidóktól való
>>>>>>>> * félelmükben zárva tartották az ajtót*. Belépett és így
>>>>>>>> szólt hozzájuk: „Békesség
>>>>>>>> nektek!” Miután ezt mondta, *megmutatta nekik a kezét és az
>>>>>>>> oldalát.* Az Úr láttára öröm töltötte el a tanítványokat. Jézus
>>>>>>>> megismételte: „Békesség
>>>>>>>> nektek! Amint engem küldött az Atya, úgy küldelek én is titeket.”
>>>>>>>> E szavak
>>>>>>>> után rájuk lehelt, és így folytatta:
>>>>>>>> *„Vegyétek a Szentlelket! Akinek megbocsátjátok bűneit, az
>>>>>>>> bocsánatot nyer, s akinek nem bocsátjátok meg, az nem nyer bocsánatot.”*
>>>>>>>> Jn 20,19-23
>>>>>>>>
>>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>>
>>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>> _______________________________________________
>>>>>>> Grem mailing list
>>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>>
>>>>>>>
>>>>>>
>>>>>> _______________________________________________
>>>>>> Grem mailing list
>>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>>
>>>>>>
>>>>>
>>>>> _______________________________________________
>>>>> Grem mailing list
>>>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>>>
>>>>>
>>>>
>>>
>>> _______________________________________________
>>> Grem mailing list
>>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>>
>>>
>>
>> _______________________________________________
>> Grem mailing list
>> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
>> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>>
>>
>
> _______________________________________________
> Grem mailing list
> Grem at turul.kgk.uni-obuda.hu
> http://turul.kgk.uni-obuda.hu/mailman/listinfo/grem
>
>
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140611/fc9ef5a9/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl