[Grem] karácsonyi interjú Baritz Laura Sarolta közgazdász szerzetessel

Emoke Greschik greschem at gmail.com
2014. Dec. 25., Cs, 14:39:16 CET


 csaladhalo.hu
Gyarmati Orsolya
2014. 12. 24. 08:30
http://csaladhalo.hu/interju/isten-helyere-penz-kerult
 Interjú Dr. Baritz Laura Sarolta domonkos rendi szerzetes nővérrel



<http://csaladhalo.hu/system/files/imagecache/nagy-kep/hir/2014/12/uid-132/lauraevangelikuselet2014dsc05106.jpg>

A karácsonyi időszak nagyon sok ember számára elsősorban – ha nem teljes
egészében – a pénz körül forog. Hogyan látja ezt a jelenséget *egy nővér,
akinek komoly múltja van a gazdasági szférában, most pedig azon
munkálkodik, hogy a pénz az értékek hierarchiájában visszakerüljön a
helyére (legalulra), és onnan szolgálja az embert. Dr. Baritz Laura *Saroltával
domonkos rendi szerzetes nővérrel beszélgettünk.
------------------------------

*Családháló: Ma a karácsony nagyon sok ember számára a pénzköltésről, az
idegeskedésről szól. Hogyan tudott begyűrűzni ez az egész ajándékvásárlási
dömping az életünkbe, és mit lehetne tenni ellene?*

*Dr. Baritz Laura: *Korunkra - az utóbbi 200 év gazdasági gondolkodásának
hatására - kialakult egy olyan irány, amelynek az anyagi javakat, a
haszonszerzést, az egyén saját érdekeit helyezi előtérbe, amely a másik
embert háttérbe szorítja, második szintre helyezi. Amióta a
közgondolkodásból az Isten, a vele való mindennapos, természetes együttélés
kiszorult és *a haszonelvű etika vált az uralkodóvá a világban,* az
egyénnek is *az anyagi javak váltak a legfontosabbá.* Ez a fajta
közgondolkodás *azonban nem az emberi boldogsághoz és kiteljesedéshez
vezetett, hanem az ember elnyomorításához és boldogtalanságához.*
Kisarkítva ugyan, de nagyon sok olyan ember van, aki az ajándékok utáni
rohangálás közben boldogtalan és szenved. *Az ember elidegenedett
önmagától, saját természetétől*, * miközben az alapvető emberi természet a
társas életre, a kiteljesedésre, a jóra vágyik.* Éppen ezért tudott a
haszonelvű gondolkodásmód megjelenni a karácsonyban: mert a karácsony is
elvesztette eredeti jelentését, ahogy az ember önmagát.

*CSH: Mi tud segíteni abban, hogy újra megtaláljuk önmagunkat?*

*B.L.:*Az Isten helyére a pénz került, ami igen rossz csere volt, hiszen a
pénz egy eszköz. Ha az anyagi javak szolgálják az emberi boldogságot, akkor
a pénz a szolgák szolgája, a legalsó szint, csakhogy ez most bálványként
legfelülre került, ám nem tudja kielégíteni az Isten utáni vágyunkat. Az
ember célt tévesztett, s *csak úgy tudna visszatalálni a saját útjára, ha
sikerülne önmagába nézni és tisztáznia igaz, belső vágyait. Ehhez azonban
csönd és nyugalom kell, meg bátorság.* Erre csak kevesen képesek, ezért*
van szükség példákra és példaképekre.*

*CSH: Milyen példákra gondol?*

*B.L.: *A keresztényekre: egy keresztény értékrendet, életet élő ember
sugározni tud, meghökkentő példa tud lenni egy olyan ember számára, aki
keres, mert látja, hogy ami van, az nem jó. Ha viszont lát egy másik utat,
akkor azt érezheti, hogy igen, ez tud új irány lenni. Ez az apostoli
tevékenység, ilyen a mi szerezetesrendünk is. *John Cavanaugh jezsuita atya
Krisztus követése egy fogyasztói társadalombancímű könyvé*ben írja, hogyan
lehet ebben a célt tévesztett világban megtalálni az utat, ami Isten maga.

*CSH: Ahhoz, hogy elinduljak ezen az úton, először kell egy önkritika, hogy
azt tudjam mondani: az, ahogy most élek, nem jó. Félre kell tenni az egót,
ami már önmagában nagyon nehéz, és utána jön a kérdés, hogy miért vagyok
itt, ahol vagyok? Szembe kell néznem azzal, miért alakult így az életem,
hogyan alakítottak jó és rossz dolgok, s miért hagytam el a saját, igazi
utamat azért, mert túl nehéz lett volna vállalni az önmagam gyengeségével**
való szembesülést és az azzal járó fájdalmat. És ha mindezt megtettem,  **csak
ezután jöhet az, hogy változtatni merjek. Azt mondjuk, erre nincs idő,
eltereljük a figyelmünket a fontos dolgokról, és nagyon kevesen ismerik fel
és még kevesebben vállalják ezt az utat. *

*B.L.: Én nagyon hiszek az emberi természetben. Aquinói Szent Tamás azt
mondja, hogy az ember elsődleges hajlama a jóra való, s ugyanilyen alapvető
hajlamai vannak a társas létre, az igazság keresésére.* Vagyis az embernek
van egy alaptermészete, amilyennek az Isten teremtette, s noha ettől el
lehet kanyarodni, ahogy meg is teszik nagyon sokan, de mégis: ha van egy
ilyen természete minden embernek, akkor ez azt is jelenti, hogy *ehhez
vissza lehet térni*, *ha a bűn miatti „elgyengülés” okán ez akár küzdelmes
is.* Ez a lehetőség és alap minden emberben ott van, s én ebben a
potenciában nagyon hiszek.

*CSH: Keresztény társadalmi elvek a gazdaságban - ez az a szakirány, amit a
Sapientia Szerzetei Hittudományi Főiskolán indítottak. Kik járnak ide,
kiket sikerĂĽlt megszĂłlĂ­tani?*

*B.L.: *A képzés 2010-ben indult rendfőnökünk, Deák Viktória Hedvig nővér
kezdeményezésére, amikor ő rektorhelyettes volt a főiskolán. A cél az volt,
hogy próbáljunk meg egy olyan képzést létrehozni, amely a római
Angelicumban, a pápai Szent Tamás Egyetemen már honos, hogy nézzük meg,
hogyan működne ez Magyarországon. Egy barátommal, Szilas Rolanddal írtunk
egy tantervet, amit akkreditáltak is.  Teológiai-filozófiai,
etika-társadalomtudományi és közgazdaságtani blokkokban indult el az
oktatás. A képzés lényege, hogy megfordítjuk a mai gazdasági gondolkodást
és azt mondjuk: *nem a gazdasági törvényszerűségek, a piac*, *hanem az
ember az alapja a gazdasági folyamatoknak és amilyen az emberi értékrend,
úgy változhat a gazdaság is.* Ki az, aki gazdálkodik és milyen módon teszi
ezt?* Haszonelvű módon* *vagy erényesen, a közjó elősegítésével*? Amit mi
tanítunk, az egy szolgáló gazdasági logika, ami az ember kiteljesedését
igyekszik segíteni. *A szakirány indítása óta Emberközpontú gazdaság néven*
a Corvinus Egyetemen is meghonosodott ez a képzés. A teológia-filozófiára
jelentkeztek a legtöbben, mert a hallgatók azt mondták, ez hiányzik a
legjobban a jelenlegi gazdasági gondolkodásmódból. A közgazdaságtant olyan
tanárok tanítják, akik ezzel a fajta gondolkodásmóddal már rendelkeznek a
gazdasági élet területén, esetleg olyan vállalkozók, aki már ez alapján
dolgoznak. Természetesen az emberek nem fognak ilyen képzésekre járni csak
azért, mert látnak egy plakátot, így nagyon komoly “márkaépítésbe” kezdtünk
minden lehetséges csatornán keresztül. Számos konferenciát és előadást
szerveztünk, s egy vállalkozói csapat is segített bennünket.* Mostanra
nagyjából 40-50 ember végzett, és 15 most tanul az első évfolyamban*. Ezek
az emberek a munka világából érkeztek: vállalkozói, banki szférából, de
járt már hozzánk polgármester is*. A visszajelzések nagyon pozitívak: a
végzett hallgatók egytől egyig azt írják, tudják alkalmazni a nálunk
szerzett ismereteket, megváltozott a látásmódjuk, a viszonyuk saját
magukhoz és környezetükhöz. A vezetők a vezetési elveikben érzik a
változást. Empátiát, mélységet, emberismeretet kapnak.*

*CSH: Elsősorban keresztény emberek jelentkeznek?*

*B.L.: *Nem feltétlenül, de volt olyan hallgató, aki a kurzus hatására
keresztelkedett meg. Persze katolikus teológiát tanítunk, de vannak más
felekezetekből érkezők is és olyanok is, akik nem keresztények. Mi a
jóakaratú embereknek kínáltuk fel ennek a tudásnak a megszerzését, hiszen
az általunk tanított elvek szükségesek az egészséges élethez. Ha én értékes
emberként akarok élni és a világot alakítani, ahhoz nagyon jó alapot adnak
az általunk tanítottak, mivel az egyház társadalmi tanítása az emberi
méltóságon alapszik, hiszen mind a 7,3 milliárd ember az Isten képmására
teremtetett és ezért minden egyes embernek kijár a méltóság és a tisztelet.
A szolidaritás elvét is hangsúlyozzuk, *létezik a szociális szeretet
fogalma, a szubszidiaritás fogalma,* ami azt jelenti, hogy *a felsőbb
társadalmi szinteknek segítő, szolgáló*, *nem* pedig* elnyomó funkciója*
*van* az alsóbbakkal szemben. Fontos a közjó elve is: a gazdaság, a
politika, az állam feladata az egyén kiteljesedésének segítése. Ha valaki
ezekről az elvekről eddig nem hallott, felragyoghat a szeme, hogy ezek
mentén kellene élni és ezért, ennek megvalósításáért érdemes tenni.
Szerencsére nem vagyunk egyedül: mind itthon, mind* külföldön számos
hasonló példa, törekvés van a keresztény gazdasági elvek meghonosítására*,
bár az tény, hogy itt, Közép-Kelet Európában kevéssé ismert ez az
alternatív gondolkodásmód, de szerencsére már *nem csak vallásos körökbe,
hanem világi helyekre is hívnak előadást tartani minket, például
multinacionális vállalatok vezetőihez*.

*CSH: El tud képzelni egy, a keresztény gazdasági elveken működő
Magyarországot?*

*B.L.: *Elképzelni mindent lehet...de erről a kérdésről eszembe jut II.
János Pál pápa *Emlékezés és azonosság*című könyve, amely a XX. század
történéseit elemzi. Ennek fő iránya a búzáról és a konkolyról szóló
Szentírási rész, amely arról szól, hogy e két növény együtt nő és együtt
aratják le őket. Úgy gondolom, mindig jelen lesz mindkét irány, de *a
búzának az a feladata, hogy küzdjön és mutassa meg önmagát, a többit pedig
rábízza a gondviselésre. Hogy milyen lenne egy keresztény társadalmi
tanítások alapján működő Magyarország? Nem volnának hajléktalanok, sem
nagyon szegény emberek, kicsi lenne az egyes társadalmi rétegek között a
különbség. A nehezebb körülmények között élők számára elérhető lenne
sok-sok szociális segítség és nem létezne az a gond, hogy megvan-e a napi
betevőm vagy sem. Persze a mértékletesség, a szeretet, a jóakarat is
jellemezné ezt a társadalmat, amelyből hiányozna** a harácsolás, a pénz
utáni hajsza,** a gyerekeket már egészen kicsi kortól erre a
gondolkodásmódra, értékrendre nevelnék.*

*CSH: Én mint egy átlagos ember hogyan tudok azért tenni a hétköznapokban,
hogy segítsem a keresztény társadalmi elvek alapján működő társadalom
megvalósulását?*

*B.L.: *Úgy, hogy *átadom a helyem a buszon a várandós édesanyának vagy az
idős embernek, figyelem, milyen jót tudok tenni a nap folyamán, hogy
nem **megítélem
és elítélem **a másikat, hanem jóindulattal közelítek felé, hogy türelmes
vagyok a körülöttem élőkkel.*

*CSH: Hogyan lehetne máshogy készülnünk a karácsonyra?*

*B.L.: *Érdemes elolvasni a Szentírásból Jézus születését és elgondolkodni
azon, mit jelent a Gyermek megszületése, a szeretet a világon. Próbáljunk
meg adni valakinek, de nem drága ajándékot, hanem egy gesztust, egy jó
szót, s érezzük meg a szeretetnek a szépségét.* A sok felhalmozott tárgy
semmit nem ad és nem jelent. Az anyagi javak felhalmozása értelmetlen.* *Az
értékek hierarchikus rendben léteznek: a legalsó szint az anyagi, a
legfölső pedig az erkölcsi. Ha én egy jó szót adok a másiknak, az sokkal
értékesebb, mint egy tárgy, amit sok pénzért megvásároltam.* *Én már
töltöttem el úgy karácsonyt, hogy nem ajándékoztunk semmit, hanem megéltük
a karácsony liturgiáját, együtt volt a közösség és senkinek nem hiányzott a
tárgy, amit kapott volna, mert helyette szeretetet, figyelmet, mosolyt és
időt adtunk egymásnak. *
--------- következő rész ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20141225/e34805e2/attachment.html 


További információk a(z) Grem levelezőlistáról