[Grem] Fricz T: Az antiszemita Marx, "marad"? - idzetek az antiszemita Marxtl
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. Aug. 25., H, 21:06:34 CEST
*Fricz Tamás*
Az antiszemita Marx „marad”?
http://mno.hu/jegyzet/az-antiszemita-marx-marad-1244101
2014. augusztus 25., hétfő 13:00, frissítve: hétfő 15:14 , szerző:
Fricz Tamás
*Karl Marx szobrát eltávolították a Budapesti Corvinus Egyetem aulájából,
tartalmilag teljesen helyesen, hiszen Marx antikapitalista és antiszemita
elgondolásai aligha férnek össze az egyetem minden ízében a kapitalizmust
elfogadó és tanító oktatói tevékenységével. Baloldali és kommunista
beállítottságú személyek viszont tüntetést szerveztek az egyetem előtt
azzal a jelszóval: Marx marad!*
[image: Fricz Tamás]
Fricz Tamás
Meg kell kérdeznem a tüntetőktől – akik soraiban ott volt és beszédet
mondott többek között Tamás Gáspár Miklós és Krausz Tamás –, komolyan
gondolják-e azt, amit követelnek.
Azon túl, hogy a tüntetők nyilvánvalóan nem szívelik a kapitalizmust,
hogyan gondolhatják, hogy egy olyan egyetem, amely döntően a neoliberális
piacgazdaság elkötelezett híve, Marxot örökre megtartja az aulájában
<http://mno.hu/belfold/eltunik-a-marx-szobor-a-corvinus-aulajabol-1240655>
csak azért, mert az egyetem egykoron – amikor még a szocialista
piacgazdaságot oktatták falai között – a Marx Károly Közgazdaságtudományi
Egyetem nevet viselte? Nem gondolják a demonstrálók, hogy ha valaminek
realitása lenne, az az, hogy az egyetem aulájában mondjuk Friedrich August
von Hayek, Milton Friedman, Otto Graf Lambsdorff szobrát lepleznék le,
avagy a neoliberalizmus új „alapító oklevelét”, az 1989-ben született
washingtoni konszenzus másolatát helyeznék el e helyen?
Magyarul: én azt javaslom, hogy irreális és oda nem illő elképzelések
érdekében felesleges tüntetni.* Ha lesz vagy ha lenne kommunista
közgazdasági egyetem, ott Marxnak valóban helye lenne. De a főként
neoliberális gazdaságtudományt oktató egyetem előtt Marxért demonstrálni
érthetetlen és felesleges.*
Ám ez csak az érem egyik oldala. Ott van a másik, a legalább ilyen súlyos
kérdés: *a tüntető balos személyek hogyan viszonyulnak ahhoz a kérdéshez,
hogy Marx erősen, sőt bántóan és gorombán erősen antiszemita nézeteket
vallott?*
*Marx 1844-ben A zsidókérdéshez (Zur Judenfrage) címmel jelentett meg
tanulmányt a Deutsch-Französicher Jahrbücherben. Ezekben a következőket
írta:*
*Vizsgáljuk meg a valódi világi zsidót, nem a szombatzsidót, ahogy Bauer
teszi, hanem a köznapi zsidót. Ne a vallásában keressük a zsidó titkát,
hanem a valódi zsidóban keressük meg a vallás titkát. Mi a zsidóság világi
alapja? A gyakorlati szükséglet, a haszonlesés. Mi a zsidó világi kultusza?
A kufárkodás. Mi a világi istene? A pénz. Nos hát! A kufárkodás és a pénz,
tehát a gyakorlati, reális zsidóság alól való emancipáció volna korunk
önemancipációja. A társadalomnak egy olyan organizációja, amely a
kufárkodás előfeltételeit, tehát a kufárkodás lehetőségét megszüntetné,
lehetetlenné tenné a zsidót.*
*A konklúzió: „A zsidóemancipáció végső jelentésében az emberiségnek a
zsidóság alól való emancipációja.” (Hitler ha olvasta e sorokat, egy időre
marxistává válhatott.)*
*Marx antikapitalizmusa totális antiszemitizmusba vált át:*
*„A pénz Izrael féltőn szerető istene, aki előtt nem lehet más isten. A
pénz az ember valamennyi istenét lealacsonyítja – és áruvá változtatja. A
pénz minden dolgok általános, önmagáért konstituált értéke. Ezért
megfosztotta az egész világot, az ember világát éppen úgy, mint a
természetet, sajátságos értékétől. A pénz az ember munkájának és
létezésének tőle elidegenült lényege, és ez az idegen lényeg uralkodik
rajta, s ő imádja azt.*
*Marx mindezen túl a zsidó–keresztény viszony vonatkozásában is meglepő
dolgokat ír. Íme:*
*A kereszténység a zsidóságból fakadt. Ismét a zsidóságba bomlott fel. A
keresztény kezdettől fogva a teoretizáló zsidó volt, ezért a zsidó a
gyakorlati keresztény, s a gyakorlati keresztény ismét zsidóvá lett. A
kereszténység a reális zsidóságot csak látszatra küzdötte le. Túlságosan
előkelő, túlságosan spiritualisztikus volt ahhoz, hogy a gyakorlati
szükséglet nyerseségét másként küszöbölje ki, mint úgy, hogy a kék égbe
emelte fel. A kereszténység a zsidóság kifinomodott gondolata, a zsidóság a
kereszténység közönséges hasznosítása, de ez a hasznosítás csak akkor
válhatott általánossá, miután a kereszténység mint a kész vallás
elméletileg kiteljesítette az embernek magától és a természettől való
önelidegenülését.*
*És itt is jön a brutális konklúzió:*
*…nemcsak a Mózes öt könyvében vagy a Talmudban, a mai társadalomban is
megtaláljuk a mai zsidó lényegét, nem mint absztrakt, hanem mint nagyon is
empirikus lényeget, nemcsak mint a zsidó korlátoltságát, hanem mint a
társadalom zsidó korlátoltságát.*
*Ezek után kérdezném nagy tisztelettel a tüntetőktől: melyik Marx
maradásáért demonstrálnak? Marxnál, mint jól látható, az antikapitalizmusa
szerves részét képezi az antiszemitizmusa, a kettő szoros és
elválaszthatatlan elméleti egységet alkot. Aki vállalja Marxot
antikapitalizmusa miatt, vállalnia kell antiszemitizmusát is. A
különválasztás erőltetett és hibás.*
*Tehát még egyszer a kérdésem: a „Marx marad!” jelszó „a kapitalizmus mint
zsidó kufárság” tézisének az elismerését is jelenti?*
Kérdezem: ez azt jelenti?
*Vagy úgy van, hogy „a mi antiszemitánk jó antiszemita”?*
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140825/e8d88ed8/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl