[Grem] nagypnteki evanglium, elmlkeds, imdsg
Emoke Greschik
greschem at gmail.com
2014. pr. 18., P, 08:40:42 CEST
2014. április 18. – Nagypéntek
*Abban az időben Jézus kiment tanítványaival a Kedron völgyén túlra, ahol
egy kert volt, s bement oda tanítványaival. Ezt a helyet ismerte Júdás
is, aki őt elárulta, mert Jézus gyakran járt ide tanítványaival. Júdás
kapott egy csapat katonát, valamint a főpapoktól és a farizeusoktól
szolgákat, és kiment velük oda lámpákkal, fáklyákkal, fegyverekkel
fölszerelkezve. Jézus tudott mindent, ami rá várt. Eléjük ment tehát és
megkérdezte tőlük: „Kit kerestek?” Azok ezt válaszolták: „A názáreti
Jézust.” Jézus erre így szólt: „Én vagyok.“ Júdás is ott volt
köztük, aki elárulta. Mikor azt mondta nekik: „Én vagyok”,
meghátráltak és a földre estek. Ezért újra megkérdezte tőlük: „Kit
kerestek?” Azok ezt válaszolták: „A názáreti Jézust.” Erre Jézus így
szólt: „Megmondtam már, hogy én vagyok. Ha tehát engem kerestek,
engedjétek el ezeket!” Így beteljesedett, amit korábban megmondott:
„Senkit sem veszítettem el azok közül, akiket nekem adtál.” Simon
Péternél volt egy kard. Kirántotta, és a főpap szolgájára sújtott
vele: levágta a jobb fülét. A szolgának Malkusz volt a neve. De
Jézus rászólt Péterre: „Tedd vissza hüvelyébe kardodat! Ne igyam ki
talán a kelyhet, amelyet az Atya adott nekem?” Ekkor a csapat, az
ezredes és a zsidó szolgák elfogták Jézust, és megkötözték.
Először Annáshoz vezették, mert ő apósa volt Kaifásnak, aki abban az
évben főpap volt. Ő adta a zsidóknak azt a tanácsot, hogy jobb, ha egy
ember hal meg a népért. Simon Péter és egy másik tanítvány követte
Jézust. Ez a tanítvány ismerőse volt a főpapnak, ezért bemehetett
Jézussal a főpap udvarába, Péter meg kint várakozott a kapu előtt.
A másik tanítvány, aki ismerőse volt a főpapnak, visszajött, szólt
a kapuban őrködő lánynak, és bevitte Pétert. A kaput őrző
szolgáló közben megjegyezte: „Talán te is ennek az embernek a
tanítványai közül vagy?” Ő azt felelte: „Nem vagyok!” Mivel hideg volt,
a szolgák és a fegyveresek tüzet raktak, hogy fölmelegedjenek.
Péter is köztük álldogált, és melegedett. A főpap eközben
tanítványai és tanítása felől faggatta Jézust. Jézus ezt válaszolta
neki: „Én a világhoz nyíltan beszéltem. Mindig a zsinagógákban és a
templomban tanítottam, ahova minden zsidónak bejárása van. Titokban
nem mondtam semmit. Miért kérdezel hát engem? Kérdezd azokat, akik
hallották, amit beszéltem. Íme, ők tudják, hogy miket mondtam!” E
szavakra az egyik ott álló szolga arcul ütötte Jézust, és így szólt:
„Így felelsz a főpapnak?” Jézus ezt mondta neki: „Ha rosszul
szóltam, bizonyítsd be a rosszat, ha viszont jól, akkor miért ütsz
engem?” Ekkor Annás megkötözve elküldte őt Kaifás főpaphoz. Simon Péter
még mindig ott állt, és melegedett. Újra megkérdezték tőle: „Talán te
is az ő tanítványai közül vagy?” Ő így felelt: „Nem vagyok!” A főpap
egyik szolgája, aki rokona volt annak, akinek Péter levágta a fülét,
megjegyezte: „Nem téged láttalak én a kertben ővele?” De Péter
ismét tagadta; és ekkor mindjárt megszólalt a kakas. Kaifástól tehát
elvezették Jézust a helytartóságra. Kora reggel volt. A zsidók nem
mentek be a helytartóságra, hogy tisztátalanná ne váljanak, és
elkölthessék a húsvéti bárányt. Ezért Pilátus jött ki hozzájuk,
és megkérdezte: „Mivel vádoljátok ezt az embert?” Azok azt felelték: „Ha
nem volna gonosztevő, nem adtuk volna őt a kezedbe!” Pilátus ezt
mondta: „Vigyétek el, és ítélkezzetek fölötte ti a saját törvényetek
szerint!” A zsidók ezt válaszolták neki: „Nekünk senkit sem szabad
megölnünk!” Így beteljesedett, amit Jézus arról mondott, hogy
milyen halállal fog meghalni. Pilátus visszament a helytartóságra,
maga elé hívatta Jézust, és megkérdezte tőle: „Te vagy-e a zsidók
királya?” Jézus így válaszolt: „Magadtól mondod ezt, vagy mások
mondták neked rólam?” Pilátus ezt felelte: „Hát zsidó vagyok én?
Saját néped és a főpapok adtak a kezembe. Mit tettél?” Ekkor Jézus így
szólt: „Az én országom nem ebből a világból való. Ha ebből a világból
volna az országom, szolgáim harcra kelnének, hogy ne kerüljek a
zsidók kezére. De az én országom nem innét való.” Pilátus
megkérdezte: „Tehát király vagy?” Jézus így felelt: „Te mondod, hogy
király vagyok. Én arra születtem, és azért jöttem a világba, hogy
tanúságot tegyek az igazságról. Aki az igazságból való, az hallgat
a szavamra!” Erre Pilátus azt mondta: „Mi az igazság?” E szavak után
Pilátus újra kiment a zsidókhoz és ezt mondta nekik: „Én semmi vétket sem
találok benne. Szokás azonban nálatok, hogy húsvétkor valakit szabadon
bocsássak. Akarjátok-e, hogy elbocsássam nektek a zsidók királyát?”
De ők ismét kiáltozni kezdtek: „Ne ezt, hanem Barabást!” Barabás rabló
volt. Ekkor Pilátus fogta Jézust, és megostoroztatta. Akatonák tövisből
koszorút fontak, a fejére tették, és bíborszínű köntöst adtak rá.
Azután eléje járultak, és így gúnyolták: „Üdvöz légy, zsidók királya!”
És közben arcul verték. Pilátus ezután újra kiment, és így szólt
hozzájuk: „Íme, elétek vezetem őt, hogy megtudjtok: nem találok benne
semmi vétket.” És kijött Jézus, töviskoronával, bíborruhában. Pilátus
pedig így szólt: „Íme, az ember!” A főpapok és a szolgák, mihelyt
meglátták őt, kiáltozni kezdtek: „Feszítsd meg! Feszítsd meg!”
Pilátus azt mondta nekik: „Vigyétek, feszítsétek őt ti keresztre,
mert én semmi vétket sem találok benne!” De a zsidók ezt felelték:
„Nekünk törvényünk van, és a törvény szerint meg kell halnia, mert Isten
fiává tette magát!” Amikor Pilátus meghallotta ezt, még jobban megijedt.
Visszament a helytartóságra, és újra megkérdezte Jézust: „Honnan való
vagy?” De Jézus nem válaszolt neki semmit. Erre Pilátus azt mondta
neki: „Nem felelsz nekem? Talán nem tudod, hogy hatalmam van arra, hogy
megfeszítselek, vagy arra, hogy elbocsássalak?” Erre Jézus azt
mondta: „Semmi hatalmad sem volna fölöttem, ha onnan felülről nem
kaptad volna. Ezért annak, aki engem a kezedbe adott, nagyobb a bűne.”
Ettől fogva Pilátus azon volt, hogy szabadon bocsássa Jézust. A
zsidók azonban ezt kiáltozták: „Ha szabadon bocsátod, nem vagy a császár
barátja. Mert mindaz, aki királlyá teszi magát, ellene szegül a
császárnak.” E szavak hallatára Pilátus kivezet- tette Jézust, maga
pedig a bírói székbe ült a kövezett udvaron, amelyet héberül
Gabbatának hívnak. A húsvéti készület napja volt, a hatodik óra
körül. Így szólt a zsidókhoz: „Íme, a királyotok!” De azok így
kiáltoztak: „El vele, el vele! Feszítsd meg!” Pilátus megkérdezte:
„Keresztre feszíttessem a királyotokat?” A főpapok azonban ezt
felelték: „Nincs királyunk, csak császárunk!” Erre
kiszolgáltatta nekik, hogy keresztre feszítsék. Ekkor a zsidók átvették
Jézust. A keresztet ő maga vitte, míg oda nem ért az úgynevezett
Koponyák helyére, amelyet héberül Golgotának hívnak. Ott keresztre
feszítették őt, s két másikat is vele, jobb és bal felől, Jézust meg
középen. Pilátus feliratot is készített, és a keresztfára tétette. Ez
volt ráírva: „A názáreti Jézus, a zsidók királya.” A feliratot
sokan olvasták a zsidók közül, mert az a hely, ahol Jézust
megfeszítették, közel volt a városhoz. Héberül, latinul és görögül volt
felírva. A zsidó főpapok kérték Pilátust: „Ne azt írd: A zsidók királya
hanem ahogy ő mondta: A zsidók királya vagyok”. Pilátus azonban ezt
válaszolta: „Amit írtam, megírtam.” A katonák pedig, miután Jézust
keresztre feszítették, fogták a ruháit, négyfelé osztották, mindegyik
katonának egy részt. Azután a köntöse következett. A köntös
varratlan volt, egy darabból szabva, ezért így szóltak egymáshoz:
„Ezt ne vágjuk szét, inkább vessünk rá sorsot, hogy kié legyen!” Így
beteljesedett az Írás: „Szétosztották maguk között ruháimat, s a
köntösömre sorsot vetettek.” A katonák pontosan ezt tették. Jézus
keresztje mellett ott állt anyja, anyjának nővére, Mária, Kleofás
felesége, és Mária Magdolna. Amikor Jézus látta, hogy ott áll anyja és
a tanítvány, akit szeretett, így szólt anyjához: „Asszony, íme, a te
fiad!” Azután a tanítványhoz szólt: „Íme, a te anyád!” Attól az
órától fogva házába fogadta őt a tanítvány. Jézus tudta, hogy minden
beteljesedett. De hogy beteljesedjék az Írás, így szólt: „Szomjazom.”
Volt ott egy ecettel telt edény. Belemártottak egy szivacsot, izsópra
tűzték, és a szájához emelték. Mikor Jézus megízlelte az ecetet, így
szólt: „Beteljesedett!” És fejét lehajtva kilehelte lelkét. A zsidók
pedig, mivel az előkészület napja volt, és a holttestek nem
maradhattak a kereszten, megkérték Pilátust, hogy töresse meg a
keresztre feszítettek lábszárát, és vetesse le őket a keresztről. Az
a szombat ugyanis nagy ünnep volt. Elmentek tehát a katonák, és
megtörték a lábszárát az egyiknek is, a másiknak is, akit vele együtt
fölfeszítettek. Amikor azonban Jézushoz értek, látták, hogy már meghalt.
Ezért nem törték meg a lábszárát, hanem az egyik katona beledöfte
lándzsáját az oldalába. Ekkor vér és víz folyt ki belőle. Az tanúskodik
erről, aki látta ezt, és az ő tanúságtétele igaz. Jól tudja ő, hogy
igazat mond, hogy ti is higgyetek. Mert mindez azért történt, hogy
beteljesedjék az Írás: „Csontot ne törjetek benne!” És ami az Írás más
helyén áll: Föltekintenek arra, akit keresztülszúrtak.” Arimateai
József, aki Jézus tanítványa volt, bár a zsidóktól való
élelmében csak titokban, engedélyt kért Pilátustól, hogy levehesse
Jézus testét. Pilátus megengedte. El is ment, és levette Jézus testét.
Eljött Nikodémus is, aki korábban egyszer éjszaka ment Jézushoz. Hozott
mintegy száz font mirha- és áloékeveréket. Fogták Jézus testét, és
fűszerekkel együtt gyolcsleplekbe göngyölték. Így szokás temetni a
zsidóknál. Azon a helyen, ahol keresztre feszítették, volt egy kert, a
kertben pedig egy új sírbolt, ahova még nem temettek senkit. Mivel a
sír közel volt, a zsidók készületi napja miatt oda temették Jézust.*
Jn 18,1–19,42
Elmélkedés:
* Nagypénteki csend Nagypénteki gondolatainkban, elmélkedésünkben
óvatosnak kell lennünk. Megvan bennünk ugyanis a hajlandóság, hogy
Jézus kereszthalálát önmagában szemléljük és ennek következtében
tragédiaként, negatív eseményként éljük meg. Szerencsésebb, ha az Úr
keresztáldozatát úgy szemléljük, mint földi életének betetőzése, végső
fejleménye, illetve a feltámadás fényében tekintjük. A
kereszthalál és a feltámadás időrendisége nyilvánvaló, a halál
következik be először, aztán a feltámadás kis idő múlva. Ha csak
az időbeli kapcsolatot nézzük, könnyen abba a hibába esünk, hogy túl
kell lennünk a kereszten a feltámadás érdekében. A nagypénteket
átvészeljük valahogy, talán a szigorú böjtöt is megtartjuk, amit az
Egyház ajánl e napra, de jöjjön gyorsan a feltámadás szép húsvéti
ünnepe! A lehető leggyorsabban szűnjön meg a világra és
gondolatainkra boruló nagypénteki sötétség, hogy minél hamarabb
örvendezhessünk annak, hogy Krisztus feltámadt és mi találkozhatunk
vele. Felejtsük el az egész szörnyű és botrányos kereszthalált és
koncentráljunk a feltámadásra! Ez a gondolkodásmód és sietős
szándék azonban egy kicsiny, látszólag jelentéktelen dolgon
megbukik: a feltámadt Krisztus testén látszanak a sebhelyek és
éppen ezekről ismerhető fel, hogy ő az. A feltámadt Krisztussal
való találkozások történeteiben az evangélisták azzal a szándékkal
említik meg e sebeket, hogy senki ne gondolja azt, hogy a
kereszthalál egy múltbéli esemény, amelyet elfelejthetünk, és most
már csak a jelenre és a Feltámadott jelenlétére kell figyelnünk. A
feltámadt Krisztus megmutatja sebhelyeit, hogy apostolai
meggyőződhessenek arról, hogy valóban az ő Mesterük áll előttük, aki
meghalt a kereszten. A kereszthalál és a feltámadás között nem csupán
időbeli kapcsolat van, hanem Jézus Krisztus személye köti össze a két
eseményt. Ő halt meg a kereszten és ő támadt fel. Aki meghalt, az
részesült a feltámadásban. Szent Pál apostol így fogalmazza meg ezt az
igazságot a korintusiakhoz írt első levelében: „Krisztus meghalt a
bűneinkért az Írások szerint, eltemették, és harmadnapon feltámadt,
az Írások szerint” (1Kor 15,3-4). Az események másik összekötő kapcsa az
Isten megdicsőítése. Jézus élete, halála és feltámadása megdicsőíti az
Atyát, dicsőséget szerez Istennek. Hiába gondolják egyesek, hogy
legyőzhetik Istent, mert szégyent vallanak. Nem a gonosz győz, hanem
Isten. Nem győzedelmeskedik az emberi gonoszság és gyűlölet, még ha
nagypénteken úgy is tűnik egy rövid időre, hanem Isten győzelme válik
nyilvánvalóvá. Jézus tökéletes engedelmessége, a szenvedést és a halált
is vállaló engedelmessége, dicsőséget szerez az Atyának, mert ennek
köszönhetően valósul meg a megváltás isteni terve. A megdicsőülést
azért is érdemes kiemelnünk, mert emberileg kudarcként értékelhető
a kereszthalál. Hiába tanított csodálatos módon Jézus, hiába tett
csodákat isteni erejével, hiába hittek benne oly sokan, az élete,
a munkája kudarccal végződött. Azt is mondhatnák egyesek, hogy hiába
volt vele Isten egész életében, a legfontosabb pillanatban mégis elhagyta
és nem mentette meg a haláltól. Ha így gondolkozunk és így
szemléljük a nagypénteki eseményt, csak erősödik bennünk a tudat,
hogy a jó elkerülhetetlenül kudarcra van ítélve a világon, mert az
emberi rosszindulat és gyűlölet könyörtelenül elnyom minden jó
kezdeményezést. A kereszthalált és a feltámadást összeköti a csend.
Abban a pillanatban, amikor Jézus kileheli lelkét, a világ elnémul.
Isten Fia szenvedése, az ártatlan halála láttán az ember elnémul. Most
emberi szó felesleges. Csendesedjünk el, hogy a feltámadás az öröm
szavait adja ajkunkra harmadnapon. * © Horváth István Sándor
Imádság:
* Megfeszített és feltámadt Urunk! Értünk szenvedtél, értünk haltál
meg. Irántunk való szeretetből vállaltad a szenvedést és irántunk
való szereteted nagy jele a kereszt. Utam a kereszthez vezet, amely
szereteted bizonyítéka. Letérdelek, leborulok kereszted előtt, s némán
szemlélem a megváltás titkát, a szeretet titkát, a halál titkát, az
újjászületést és feltámadást rejtő titkot.*
--------- kvetkez rsz ---------
Egy csatolt HTML állomány át lett konvertálva...
URL: http://turul.kgk.uni-obuda.hu/pipermail/grem/attachments/20140418/103e96d7/attachment.html
Tovbbi informcik a(z) Grem levelezlistrl