<div dir="ltr"> 2014. április 18. – Nagypéntek<br><br>   <span style="color:rgb(204,0,0)"><b>Abban az időben Jézus kiment  tanítványaival a Kedron völgyén túlra,  ahol<br>   egy kert volt, s bement oda tanítványaival. Ezt a helyet ismerte Júdás is,<br>
   aki őt elárulta, mert Jézus gyakran járt ide tanítványaival. Júdás  kapott<br>   egy csapat katonát, valamint a főpapoktól és a farizeusoktól szolgákat, és<br>   kiment velük oda lámpákkal, fáklyákkal, fegyverekkel fölszerelkezve. Jézus<br>
   tudott mindent, ami rá várt. Eléjük ment tehát és megkérdezte tőlük:  „Kit<br>   kerestek?” Azok  ezt  válaszolták: „A  názáreti  Jézust.” Jézus  erre  így<br>   szólt: „Én vagyok.“  Júdás is  ott volt  köztük, aki  elárulta. Mikor  azt<br>
   mondta nekik:  „Én vagyok”,  meghátráltak és  a földre  estek. Ezért  újra<br>   megkérdezte tőlük:  „Kit  kerestek?”  Azok ezt  válaszolták:  „A  názáreti<br>   Jézust.” Erre Jézus így szólt: „Megmondtam  már, hogy én vagyok. Ha  tehát<br>
   engem kerestek, engedjétek  el ezeket!” Így  beteljesedett, amit  korábban<br>   megmondott: „Senkit sem  veszítettem el azok  közül, akiket nekem  adtál.”<br>   Simon Péternél volt egy  kard. Kirántotta, és  a főpap szolgájára  sújtott<br>
   vele: levágta a  jobb fülét.  A szolgának Malkusz  volt a  neve. De  Jézus<br>   rászólt Péterre:  „Tedd vissza  hüvelyébe kardodat!  Ne igyam  ki talán  a<br>   kelyhet, amelyet az Atya adott nekem?”<br>   Ekkor a  csapat,  az  ezredes  és a  zsidó  szolgák  elfogták  Jézust,  és<br>
   megkötözték. Először Annáshoz vezették, mert  ő apósa volt Kaifásnak,  aki<br>   abban az évben főpap volt. Ő adta  a zsidóknak azt a tanácsot, hogy  jobb,<br>   ha egy ember hal meg a népért. Simon Péter és egy másik tanítvány  követte<br>
   Jézust. Ez a tanítvány ismerőse volt a főpapnak, ezért bemehetett Jézussal<br>   a főpap  udvarába,  Péter  meg  kint várakozott  a  kapu  előtt.  A  másik<br>   tanítvány, aki  ismerőse  volt a  főpapnak,  visszajött, szólt  a  kapuban<br>
   őrködő  lánynak,  és  bevitte  Pétert.   A  kaput  őrző  szolgáló   közben<br>   megjegyezte: „Talán te is ennek az  embernek a tanítványai közül vagy?”  Ő<br>   azt felelte: „Nem vagyok!”  Mivel hideg volt, a  szolgák és a  fegyveresek<br>
   tüzet  raktak,  hogy  fölmelegedjenek.  Péter  is  köztük  álldogált,   és<br>   melegedett. A főpap eközben tanítványai és tanítása felől faggatta Jézust.<br>   Jézus ezt  válaszolta neki:  „Én a  világhoz nyíltan  beszéltem. Mindig  a<br>
   zsinagógákban és a templomban  tanítottam, ahova minden zsidónak  bejárása<br>   van. Titokban  nem  mondtam  semmit. Miért  kérdezel  hát  engem?  Kérdezd<br>   azokat, akik  hallották,  amit  beszéltem.  Íme,  ők  tudják,  hogy  miket<br>
   mondtam!” E szavakra az egyik ott álló szolga arcul ütötte Jézust, és  így<br>   szólt: „Így  felelsz  a főpapnak?”  Jézus  ezt mondta  neki:  „Ha  rosszul<br>   szóltam, bizonyítsd be a rosszat, ha viszont jól, akkor miért ütsz engem?”<br>
   Ekkor Annás megkötözve elküldte őt Kaifás főpaphoz.<br>   Simon Péter még mindig  ott állt, és  melegedett. Újra megkérdezték  tőle:<br>   „Talán te is az ő tanítványai közül  vagy?” Ő így felelt: „Nem vagyok!”  A<br>   főpap egyik szolgája, aki rokona volt annak, akinek Péter levágta a fülét,<br>
   megjegyezte: „Nem  téged láttalak  én  a kertben  ővele?” De  Péter  ismét<br>   tagadta; és ekkor mindjárt megszólalt a kakas.<br>   Kaifástól tehát elvezették  Jézust a helytartóságra.  Kora reggel volt.  A<br>   zsidók nem mentek be a helytartóságra, hogy tisztátalanná ne váljanak,  és<br>
   elkölthessék a  húsvéti  bárányt.  Ezért  Pilátus  jött  ki  hozzájuk,  és<br>   megkérdezte: „Mivel vádoljátok ezt az embert?” Azok azt felelték: „Ha  nem<br>   volna gonosztevő,  nem adtuk  volna  őt a  kezedbe!” Pilátus  ezt  mondta:<br>
   „Vigyétek el, és ítélkezzetek fölötte  ti a saját törvényetek szerint!”  A<br>   zsidók ezt válaszolták  neki: „Nekünk  senkit sem  szabad megölnünk!”  Így<br>   beteljesedett,  amit  Jézus  arról  mondott,  hogy  milyen  halállal   fog<br>
   meghalni. Pilátus visszament a helytartóságra, maga elé hívatta Jézust, és<br>   megkérdezte tőle:  „Te  vagy-e a  zsidók  királya?” Jézus  így  válaszolt:<br>   „Magadtól mondod  ezt,  vagy  mások  mondták  neked  rólam?”  Pilátus  ezt<br>
   felelte: „Hát zsidó vagyok én? Saját  néped és a főpapok adtak a  kezembe.<br>   Mit tettél?” Ekkor Jézus így szólt:  „Az én országom nem ebből a  világból<br>   való. Ha ebből  a világból  volna az országom,  szolgáim harcra  kelnének,<br>
   hogy ne  kerüljek a  zsidók kezére.  De az  én országom  nem innét  való.”<br>   Pilátus megkérdezte: „Tehát  király vagy?” Jézus  így felelt: „Te  mondod,<br>   hogy király vagyok.  Én arra születtem,  és azért jöttem  a világba,  hogy<br>
   tanúságot tegyek  az igazságról.  Aki  az igazságból  való, az  hallgat  a<br>   szavamra!” Erre Pilátus azt mondta: „Mi az igazság?” E szavak után Pilátus<br>   újra kiment a zsidókhoz és ezt mondta nekik: „Én semmi vétket sem  találok<br>
   benne. Szokás azonban nálatok, hogy húsvétkor valakit szabadon  bocsássak.<br>   Akarjátok-e, hogy  elbocsássam  nektek a  zsidók  királyát?” De  ők  ismét<br>   kiáltozni kezdtek: „Ne ezt, hanem Barabást!” Barabás rabló volt.<br>
   Ekkor Pilátus fogta Jézust, és megostoroztatta. Akatonák tövisből koszorút<br>   fontak, a  fejére tették,  és bíborszínű  köntöst adtak  rá. Azután  eléje<br>   járultak, és így gúnyolták: „Üdvöz légy, zsidók királya!” És közben  arcul<br>
   verték. Pilátus ezután újra  kiment, és így  szólt hozzájuk: „Íme,  elétek<br>   vezetem őt, hogy megtudjtok: nem  találok benne semmi vétket.” És  kijött<br>   Jézus, töviskoronával,  bíborruhában. Pilátus  pedig így  szólt: „Íme,  az<br>
   ember!” A főpapok és a  szolgák, mihelyt meglátták őt, kiáltozni  kezdtek:<br>   „Feszítsd  meg!  Feszítsd  meg!”  Pilátus  azt  mondta  nekik:  „Vigyétek,<br>   feszítsétek őt ti keresztre, mert én semmi vétket sem találok benne!” De a<br>
   zsidók ezt felelték: „Nekünk törvényünk van, és a törvény szerint meg kell<br>   halnia, mert Isten fiává tette magát!” Amikor Pilátus meghallotta ezt, még<br>   jobban megijedt. Visszament a helytartóságra, és újra megkérdezte  Jézust:<br>
   „Honnan való vagy?” De Jézus nem  válaszolt neki semmit. Erre Pilátus  azt<br>   mondta neki: „Nem felelsz nekem? Talán nem tudod, hogy hatalmam van  arra,<br>   hogy megfeszítselek,  vagy  arra,  hogy  elbocsássalak?”  Erre  Jézus  azt<br>
   mondta: „Semmi hatalmad sem volna  fölöttem, ha onnan felülről nem  kaptad<br>   volna. Ezért annak, aki engem a kezedbe adott, nagyobb a bűne.”<br>   Ettől fogva Pilátus  azon volt,  hogy szabadon bocsássa  Jézust. A  zsidók<br>
   azonban ezt kiáltozták: „Ha szabadon bocsátod, nem vagy a császár barátja.<br>   Mert mindaz,  aki királlyá  teszi magát,  ellene szegül  a császárnak.”  E<br>   szavak hallatára Pilátus kivezet- tette Jézust, maga pedig a bírói  székbe<br>
   ült a  kövezett  udvaron, amelyet  héberül  Gabbatának hívnak.  A  húsvéti<br>   készület napja volt, a hatodik óra  körül. Így szólt a zsidókhoz: „Íme,  a<br>   királyotok!” De azok  így kiáltoztak:  „El vele, el  vele! Feszítsd  meg!”<br>
   Pilátus megkérdezte: „Keresztre  feszíttessem a  királyotokat?” A  főpapok<br>   azonban  ezt   felelték:   „Nincs  királyunk,   csak   császárunk!”   Erre<br>   kiszolgáltatta nekik, hogy keresztre feszítsék.<br>   Ekkor a zsidók átvették Jézust. A keresztet ő maga vitte, míg oda nem  ért<br>
   az úgynevezett Koponyák  helyére, amelyet héberül  Golgotának hívnak.  Ott<br>   keresztre feszítették őt, s két másikat is vele, jobb és bal felől, Jézust<br>   meg középen. Pilátus feliratot is készített, és a keresztfára tétette.  Ez<br>
   volt ráírva:  „A názáreti  Jézus,  a zsidók  királya.” A  feliratot  sokan<br>   olvasták a zsidók közül, mert az a hely, ahol Jézust megfeszítették, közel<br>   volt a városhoz. Héberül, latinul és görögül volt felírva. A zsidó főpapok<br>
   kérték Pilátust: „Ne  azt írd: A  zsidók királya hanem  ahogy ő mondta:  A<br>   zsidók királya  vagyok”.  Pilátus  azonban ezt  válaszolta:  „Amit  írtam,<br>   megírtam.”<br>   A katonák pedig,  miután Jézust  keresztre feszítették,  fogták a  ruháit,<br>
   négyfelé osztották,  mindegyik  katonának  egy  részt.  Azután  a  köntöse<br>   következett. A  köntös  varratlan volt,  egy  darabból szabva,  ezért  így<br>   szóltak egymáshoz: „Ezt ne vágjuk szét, inkább vessünk rá sorsot, hogy kié<br>
   legyen!” Így beteljesedett az Írás: „Szétosztották maguk között  ruháimat,<br>   s a köntösömre sorsot vetettek.” A katonák pontosan ezt tették.<br>   Jézus keresztje mellett  ott állt anyja,  anyjának nővére, Mária,  Kleofás<br>
   felesége, és Mária Magdolna. Amikor Jézus  látta, hogy ott áll anyja és  a<br>   tanítvány, akit szeretett, így szólt anyjához: „Asszony, íme, a te  fiad!”<br>   Azután a tanítványhoz  szólt: „Íme,  a te  anyád!” Attól  az órától  fogva<br>
   házába fogadta őt a tanítvány.<br>   Jézus tudta, hogy minden beteljesedett. De hogy beteljesedjék az Írás, így<br>   szólt: „Szomjazom.” Volt  ott egy  ecettel telt  edény. Belemártottak  egy<br>   szivacsot, izsópra tűzték, és a  szájához emelték. Mikor Jézus  megízlelte<br>
   az ecetet, így szólt: „Beteljesedett!” És fejét lehajtva kilehelte lelkét.<br>   A zsidók  pedig, mivel  az előkészület  napja volt,  és a  holttestek  nem<br>   maradhattak a kereszten, megkérték Pilátust, hogy töresse meg a  keresztre<br>
   feszítettek lábszárát,  és vetesse  le  őket a  keresztről. Az  a  szombat<br>   ugyanis nagy  ünnep  volt.  Elmentek  tehát  a  katonák,  és  megtörték  a<br>   lábszárát az egyiknek is, a másiknak is, akit vele együtt  fölfeszítettek.<br>
   Amikor azonban Jézushoz értek, látták, hogy már meghalt. Ezért nem  törték<br>   meg a lábszárát, hanem az  egyik katona beledöfte lándzsáját az  oldalába.<br>   Ekkor vér és víz folyt ki belőle.  Az tanúskodik erről, aki látta ezt,  és<br>
   az ő  tanúságtétele  igaz. Jól  tudja  ő, hogy  igazat  mond, hogy  ti  is<br>   higgyetek. Mert mindez azért történt, hogy beteljesedjék az Írás: „Csontot<br>   ne törjetek benne!”  És ami az  Írás más helyén  áll: Föltekintenek  arra,<br>
   akit keresztülszúrtak.”<br>   Arimateai  József,  aki  Jézus  tanítványa  volt,  bár  a  zsidóktól  való<br>   élelmében csak titokban, engedélyt  kért Pilátustól, hogy levehesse  Jézus<br>   testét. Pilátus megengedte. El  is ment, és  levette Jézus testét.  Eljött<br>
   Nikodémus is, aki korábban egyszer  éjszaka ment Jézushoz. Hozott  mintegy<br>   száz font mirha-  és áloékeveréket.  Fogták Jézus  testét, és  fűszerekkel<br>   együtt gyolcsleplekbe göngyölték. Így szokás  temetni a zsidóknál. Azon  a<br>
   helyen, ahol keresztre feszítették, volt egy kert, a kertben pedig egy  új<br>   sírbolt, ahova még nem temettek senkit.  Mivel a sír közel volt, a  zsidók<br>   készületi napja miatt oda temették Jézust.</b></span><br>
   Jn 18,1–19,42<br><br>   Elmélkedés:<br><span style="color:rgb(142,124,195)"><b>   Nagypénteki csend<br>   Nagypénteki  gondolatainkban,  elmélkedésünkben  óvatosnak  kell  lennünk.<br>   Megvan bennünk ugyanis a hajlandóság, hogy Jézus kereszthalálát  önmagában<br>
   szemléljük és ennek következtében tragédiaként, negatív eseményként  éljük<br>   meg. Szerencsésebb, ha az Úr  keresztáldozatát úgy szemléljük, mint  földi<br>   életének betetőzése,  végső  fejleménye,  illetve  a  feltámadás  fényében<br>
   tekintjük.<br>   A  kereszthalál  és  a   feltámadás  időrendisége  nyilvánvaló,  a   halál<br>   következik be  először, aztán  a  feltámadás kis  idő  múlva. Ha  csak  az<br>   időbeli kapcsolatot nézzük,  könnyen abba  a hibába esünk,  hogy túl  kell<br>
   lennünk a  kereszten a  feltámadás érdekében.  A nagypénteket  átvészeljük<br>   valahogy, talán a  szigorú böjtöt is  megtartjuk, amit az  Egyház ajánl  e<br>   napra, de  jöjjön  gyorsan a  feltámadás  szép húsvéti  ünnepe!  A  lehető<br>
   leggyorsabban szűnjön meg a  világra és gondolatainkra boruló  nagypénteki<br>   sötétség,  hogy  minél  hamarabb  örvendezhessünk  annak,  hogy   Krisztus<br>   feltámadt és  mi találkozhatunk  vele. Felejtsük  el az  egész szörnyű  és<br>
   botrányos  kereszthalált   és   koncentráljunk  a   feltámadásra!   Ez   a<br>   gondolkodásmód  és   sietős  szándék   azonban  egy   kicsiny,   látszólag<br>   jelentéktelen dolgon  megbukik: a  feltámadt Krisztus  testén látszanak  a<br>
   sebhelyek  és  éppen  ezekről  ismerhető  fel,  hogy  ő  az.  A  feltámadt<br>   Krisztussal  való  találkozások  történeteiben  az  evangélisták  azzal  a<br>   szándékkal említik  meg e  sebeket, hogy  senki ne  gondolja azt,  hogy  a<br>
   kereszthalál egy  múltbéli esemény,  amelyet elfelejthetünk,  és most  már<br>   csak a jelenre és a  Feltámadott jelenlétére kell figyelnünk. A  feltámadt<br>   Krisztus megmutatja  sebhelyeit, hogy  apostolai meggyőződhessenek  arról,<br>
   hogy valóban az ő Mesterük áll előttük, aki meghalt a kereszten.<br>   A kereszthalál és a  feltámadás között nem  csupán időbeli kapcsolat  van,<br>   hanem Jézus Krisztus  személye köti  össze a két  eseményt. Ő  halt meg  a<br>
   kereszten és  ő támadt  fel. Aki  meghalt, az  részesült a  feltámadásban.<br>   Szent Pál apostol így fogalmazza meg ezt az igazságot a korintusiakhoz írt<br>   első  levelében:  „Krisztus  meghalt  a  bűneinkért  az  Írások   szerint,<br>
   eltemették, és harmadnapon feltámadt, az Írások szerint” (1Kor 15,3-4).<br>   Az események másik összekötő kapcsa  az Isten megdicsőítése. Jézus  élete,<br>   halála és feltámadása  megdicsőíti az Atyát,  dicsőséget szerez  Istennek.<br>
   Hiába gondolják egyesek, hogy legyőzhetik Istent, mert szégyent  vallanak.<br>   Nem a gonosz győz, hanem  Isten. Nem győzedelmeskedik az emberi  gonoszság<br>   és gyűlölet, még ha nagypénteken úgy is tűnik egy rövid időre, hanem Isten<br>
   győzelme válik nyilvánvalóvá. Jézus tökéletes engedelmessége, a szenvedést<br>   és a halált is vállaló engedelmessége, dicsőséget szerez az Atyának,  mert<br>   ennek köszönhetően valósul meg a  megváltás isteni terve. A  megdicsőülést<br>
   azért is  érdemes  kiemelnünk,  mert emberileg  kudarcként  értékelhető  a<br>   kereszthalál. Hiába tanított csodálatos  módon Jézus, hiába tett  csodákat<br>   isteni erejével,  hiába  hittek  benne  oly sokan,  az  élete,  a  munkája<br>
   kudarccal végződött. Azt is mondhatnák egyesek, hogy hiába volt vele Isten<br>   egész életében, a legfontosabb pillanatban mégis elhagyta és nem  mentette<br>   meg a  haláltól.  Ha így  gondolkozunk  és így  szemléljük  a  nagypénteki<br>
   eseményt, csak  erősödik  bennünk a  tudat,  hogy a  jó  elkerülhetetlenül<br>   kudarcra van ítélve  a világon,  mert az emberi  rosszindulat és  gyűlölet<br>   könyörtelenül elnyom  minden  jó  kezdeményezést.  A  kereszthalált  és  a<br>
   feltámadást összeköti a csend. Abban a pillanatban, amikor Jézus  kileheli<br>   lelkét, a világ elnémul. Isten  Fia szenvedése, az ártatlan halála  láttán<br>   az ember elnémul.  Most emberi  szó felesleges. Csendesedjünk  el, hogy  a<br>
   feltámadás az öröm szavait adja ajkunkra harmadnapon.<br> </b></span>  © Horváth István Sándor<br>    <br>  Imádság:<br><span style="color:rgb(106,168,79)"><b>   Megfeszített és  feltámadt Urunk!  Értünk szenvedtél,  értünk haltál  meg.<br>
   Irántunk  való  szeretetből  vállaltad  a  szenvedést  és  irántunk   való<br>   szereteted nagy jele a kereszt. Utam a kereszthez vezet, amely  szereteted<br>   bizonyítéka. Letérdelek, leborulok  kereszted előtt, s  némán szemlélem  a<br>
   megváltás titkát, a szeretet titkát,  a halál titkát, az újjászületést  és<br>   feltámadást rejtő titkot.</b></span></div>